راه اندازی فروشگاه اینترنتی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی: راهنمای صفر تا صد برای افراد مبتدی
بهمن ۶, ۱۳۹۷
همه را نشان بده
جلوگیری از اسپم شدن ایمیل
ارسال ایمیل یکی از روش های جدایی ناپذیر هر کسب و کاری است که از آن برای ارتباط با مشتریان، تبلیغات و جذب مخاطب استفاده می شود. با وجود اینکه استفاده از ایمیل در جهت رسیدن به اهداف مطرح شده یکی از ساده ترین ابزارهاست، چالش هایی را نیز به همراه دارد. مهم ترین چالش مطرح در ارتباط با ارسال ایمیل، دریافت نشدن ایمیل توسط گیرنده یا قرار گرفتن ایمیل ارسالی شما در پوشه اسپم گیرندگان می باشد.

نحوه کار فیلترهای اسپم

هریک از سرویس دهنده های ایمیل فیلترهای خاصی را برای تشخیص ایمیل های اسپم به کار می برند. با این حال تمامی آنها براساس معیارهایی نظیر رتبه دامنه، محتوای موجود در ایمیل و … به ایمیل امتیازی اختصاص می دهند و براساس آن تصمیم می گیرند که آن را به پوشه inbox یا اسپم انتقال دهند.در حال حاضر، فیلترهای اسپم سرویس دهنده های ایمیل با سخت گیری و جدیت بیشتر نسبت به قبل، ایمیل ها را بررسی می کنند. به طوری که از هر ۵ ایمیل، یکی از ورود به پوشه inbox باز می ماند. این آمار برای کسانی که روزانه ایمیل های تبلیغاتی متعددی ارسال می کنند، نگران کننده است.

اما اصولی وجود دارند که با رعایت آنها می توان از اسپم شدن ایمیل ها جلوگیری نمود:

درخواست از مشترکان ایمیلی برای قرار دادن آدرس ایمیل شما در لیست سفید

فیلترهای اسپم سرویس دهندگان مطرح ایمیل مانند گوگل، مایکروسافت و یاهو، ایمیل هایی که آدرس آنها در لیست مخاطبین گیرنده قرار دارد را فیلتر نمی کنند. از گیرندگان ایمیل بخواهید که آدرس ایمیل شما را به لیست مخاطبین یا فرستنده های امن اضافه کنند. برای اطمینان بیشتر، می توانید راهنمای تصویری این کار را برای گیرندگان در اولین ارسال، قرار دهید.

روش افزودن فرستنده به لیست مخاطبین: چنانچه بخواهید در سرویس دهنده جیمیل آدرس یک فرستنده را به لیست مخاطبانتان بیفزایید، باید مطابق تصویر زیر بر روی قسمت more که بالای ایمیل و سمت راست قرار دارد کلیک کرده و گزینه “to contact list آدرس ایمیل Add” را انتخاب کنید.

افزودن آدرس به لیست مخاطبین

پرهیز از نوشتن عنوان های شبه اسپم

در گذشته پیشنهاد می شد که از لیست کلمات اسپم کننده استفاده نکنید. اما امروزه با پیچیده تر شدن فیلترهای اسپم، به جای تمرکز برروی کلمات و پرهیز از آنها، بهتر است عناوینی دقیق و فکر شده انتخاب شوند که تا حد امکان اسپم به نظر نرسند. به عنوان مثال، باید از عنوان های مرتبط با پول، پیشنهادهای تخفیف غیر عادی و استفاده از علامت تعجب پرهیز کرد.

حذف آدرس های ایمیل غیر فعال

یکی از معیارهایی که فیلترهای اسپم براساس آن تصمیم گیری می کنند، درصد آدرس های ایمیل فعالی است که شما برای آنها ایمیل می فرستید. اگر این درصد پایین باشد، نشانه ای از ارسال اسپم توسط شماست. برای پایین نگه داشتن گیرندگان غیر فعال، سعی کنید آدرس های ایمیلی که به نظر می رسد فعالیتی ندارند را از لیستتان حذف نمایید. اگر گیرنده ای ایمیل های شما را پس از مدت زمان زیادی باز نکرده است، بهتر است از لیستتان حذف شود.

استفاده از ابزارهای spam-checking

شما می توانید به راحتی ایمیل هایتان را برای این سرویس دهنده ها ارسال کرده و گزارشی از آنها دریافت کنید که نشان می دهد ایمیل شما از نظر فیلترهای اسپم چطور به نظر می رسد.برخی از این ابزارها عبارتند از:

mail tester

emailable

استفاده از آدرس فرستنده واضح

اولین چیزی که از ایمیل شما نظر گیرنده را جلب می کند، آدرس درج شده در فیلد “from” است. اگر در این فیلد از کاراکترهای تصادفی یا عنوان های مشکوک استفاده شود، احتمال اسپم شدن ایمیل افزایش می یابد.

بنابراین از به کار بردن اعداد زیاد و علائم نامفهوم پرهیز کنید. بهترین راه استفاده از نام شخص یا شرکت شماست.

ارسال منظم ایمیل برای مخاطبین

اگر هر از گاهی برای مشترکین ایمیلی ارسال می کنید، احتمال اینکه آنها شما را فراموش کنند بالا می رود. بنابراین ممکن است ایمیل دریافتی را به عنوان اسپم نشانه گذاری کنند یا اشتراک خود را لغو کنند.

قرار دادن گزینه لغو اشتراک

لینک لغو اشتراک را در جایی از ایمیل قرار دهید که به راحتی در دسترس باشد و کار با آن ساده باشد. در صورتی که گیرنده ای تمایلی به دریافت ایمیل از شما نداشته باشد، باید بتواند به راحتی اشتراکش را لغو کند. زیرا در غیر اینصورت احتمال نشانه گذاری شما به عنوان اسپم افزایش می یابد.

تصدیق آدرس IP با استفاده از DKIM و SPF

سرویس دهندگان ایمیل با استفاده از DKIM و SPF، هویت فرستنده را تایید می کنند. در صورتی که تایید صورت نگیرد، سرویس دهنده ایمیل ممکن است ایمیل را رد کرده و یا از فیلترهای دیگر برای تعیین وضعیت تحویل آن استفاده کند. بدون احراز هویت، شانس شما برای فیلتر یا بلوکه شدن افزایش می یابد.
روش کار DKIM به این صورت است که در رکوردهای DNS دامنه فرستنده، یک کلید امنیتی ثبت می شود. هر زمان از این دامنه ایمیل ارسال شود، یک کلید امنیتی دیگر به همراه آن به دست گیرنده می رسد. گیرنده از طریق مقایسه کلید موجود در ایمیل و رکوردهای DNS دامنه فرستنده، می تواند هویت فرستنده را تایید نماید.

برای استفاده از SPF نیز، فرستنده ایمیل موظف است آدرس های IP و سرورهایی که از آنها ایمیل ارسال می کند را در رکورد DND با نام TXT ثبت نماید. در این حالت، گیرنده باید رکورد DNS را قبل از دریافت ایمیل بررسی نماید.

حذف گیرندگان نامعتبر از لیست

آدرس های ایمیل نامعتبر در لیست پستی شما می تواند نرخ اسپم شدن شما را بالا ببرد. در صورتی که خطاهای تحویل را نادیده بگیرید و همچنان به ارسال ایمیل به این آدرس ها و گیرندگان نامعتبر ادامه دهید، سرویس دهندگان ایمیل با احتمال بالاتری آدرس IP فرستنده ایمیل شما را بلوکه خواهند کرد. برای بهبود لیست ایمیلیتان می توانید از اعتبار سنج های ایمیل استفاده کنید:

دقت کنید: اعتبار سنج های ایمیل نمی توانند تمام تله های اسپم در لیست شما را پیدا کنند. بنابراین تنها راه تضمین شده برای رهایی از تله های اسپم این است که خودتان این لیست را براساس داده های واقعی بسازید.

توجه به محتوا

سرویس دهندگان ایمیل با استفاده از تکنولوژی های فیلترینگ خودکار با محتوای اسپم مبارزه می کنند. یکی از این فیلترها، بررسی همه بخش های ایمیل می باشد که تعیین می کند که این ایمیل وارد inbox شود و یا به عنوان اسپم نشانه گذاری شود. سربرگ، پابرگ، کدهای HTML، URLها، عنوان، نسبت متن به عکس، ضمیمه ها، کلمه های اسپم و … بخش هایی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند. نتیجه این کار شناسایی بیش از ۹۷% از ایمیل های اسپم است.
بنابراین برای گذر موفق از این مرحله، این موارد را رعایت کنید:

  • از URLهای کوتاه شده و ریدایرکت کردن لینک ها بپرهیزید.
  • کدهای پیچیده به کار نبرید. کدهای JavaScript, ActiveX, VBScript, Java applets آن دسته از کدهایی هستند که نباید در متن ایمیل به کار ببرید.
  • از به کار بردن کلمات اسپم در عنوان و متن ایمیل خودداری کنید.
  • از Caps lock زیاد استفاده نکنید.
  • بیش از اندازه از علامت تعجب استفاده نکنید.
  • کدهای HTML را بررسی کنید. کدهای HTML شکسته و معیوب موجب برهم خوردن ظاهر ایمیل می شوند و نارضایتی گیرندگان را به همراه خواهند داشت. برای بررسی کدهای HTML می توانید از ابزار Nu Html Checker استفاده کنید.
  • بیش از اندازه عکس به کار نبرید. بهترین نسبت متن به عکس در متن ایمیل، ۸۰ به ۲۰ می باشد. فیلترهای اسپم نسبت به ایمیل هایی که تنها شامل عکس می شوند حساسیت بالایی دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *