حسابداری فروشگاه اینترنتی
حسابداری فروشگاه اینترنتی: آموزش اصول اولیه حسابداری
خرداد ۲۲, ۱۳۹۹
همه را نشان بده
راه اندازی سوپر مارکت آنلاین

راه اندازی سوپر مارکت آنلاین تغییری نوین در عرصه ی فروشگاه های اینترنتی بود زیرا با خرید های هر روزه ی مردم سر کار دارد و می تواند نقش مهمی در راحتی زندگی آن ها داشته باشد. نسل امروز برای انجام تقریبا تمامی کار های خود به تکنولوژی وابسته اند و حاضر نیستند برای خرید از سوپر مارکت ها از خانه خارج شوند. با پیشرفت تکنولوژی سوپر مارکت های آنلاین شکل گرفتند. اما در این میان باز هم افرادی هستند که با راه اندازی سوپر مارکت آنلاین هنوز هم مانند گذشته تمایل دارند به فروشگاه یا سوپر مارکت ها بروند، کالای خود را از نزدیک بررسی کنند و بعد از آن اقدام به خرید کنند. آن ها معتقد اند که باید ارتباط بین فروشنده و مشتری را حفظ کرد. اما به دلیل مشغله ی زیاد انسان ها در شهر های بزرگ، برای اکثر افراد فرصتی برای خرید حضوری از سوپر مارکت ها نمی ماند. به همین دلیل سوپر مارکت های آنلاین توانستند جای خود را در میان مردم در بسیاری از شهر های بزرگ باز کنند.

چرا سوپر مارکت آنلاین راه اندازی کنیم؟

مانند هر کسب و کار دیگری، سوپر مارکت های آنلاین هم می توانند از طریق اینترنت مشتریان بیشتری به دست بیاورند. با راه اندازی سوپر مارکت آنلاین می توانید از مناطق مخنتلفی مشتری داشته باشید. این در حالی است که اگر تنها به صورت حضوری فروش کنید، تنها مشتریان شما کسانی خواهند بود که در نزدیکی فروشگاه و یا سوپر مارکت شما ساکن هستند. بنابراین با راه اندازی سوپر مارکت آنلاین می توانید فروش خود را چند برابر کنید.

مدیریت یک سوپر مارکت آنلاین از مدیریت یک فروشگاه فیزیکی آسان تر است. زیرا دیگر نیازی نیست هزینه ی اقلامی را که مشتریان به دست دارند، یکی یکی حساب کنید و پول آن را دریافت کنید. تمامی این کار ها به صورت خودکار در سیستم فروشگاه اینترنتی شما انجام می شود.

راه اندازی سوپر مارکت آنلاین همان طور که گفتیم به نفع مشتریان هم خواهد بود زیرا دیگر لازم نیست از خانه شوند و وقت خود را صرف پیدا کردن مواد غذایی مورد نظر خود کنند. تنها با یک نگاه در صفحه ی محصولات سوپر مارکت آنلاین می توانند به راحتی تمامی اقلامی مورد نظر خود را خریداری کنند.

مراحل راه اندازی سوپر مارکت آنلاین

پیش از اینکه در مورد فروشگاه های اینترنتی صحبت کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که اگر سوپر مارکت موفقی داشته اید و سال ها در این زمینه کار کرده اید، به این معنا نیست که می توانید در اینترنت هم موفق باشید. البته این موضوع نباید شما را بترساند. اگر برای راه اندازی سوپر مارکت آنلاین خود مصمم هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که مشتریان شما از همه ی مناطق شهر شما خواهند بود. شاید در گذشته شما تنها مشتریان محلی داشته اید، اما با راه اندازی سوپر مارکت آنلاین تعداد مشتریان شما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل باید از نیاز ها و علایق مشتریان خود در مناطق مختلف آگاه باشید و مطابق با آن عمل کنید. داشتن یک سامانه ی فروشگاه اینترنتی که بتواند میزان فروش شما را در مناطق مختلف نشان دهد، می تواند به شما کمک کند تا با بررسی و آنالیز صحیح آن از رقبای خود پیشی بگیرید. در ادامه به تمامی مراحل لازم برای راه اندازی سوپر مارکت آنلاین اشاره می کنیم.

انتخاب یک فروشگاه اینترنتی

در این مرحله شما می توانید یک فروشگاه را از صفر طراحی کنید و یا از یک فروشگاه ساز استفاده کنید و سوپر مارکت آنلاین خود را راه اندازی کنید. طراحی سایت برای فروشگاه روشی قدیمی است و هزینه ی بالایی دارد. البته شما می توانید از این روش هم استفاده کنید اما با توجه به هزینه و زمانبر بودن آن، برای بسیاری از افراد به صرفه نیست. به همین دلیل اکثر افراد از فروشگاه ساز ها استفاده می کنند. یک فروشگاه ساز جامع امکانات بسیار متنوعی دارد و باعث می شود تا دیگر نیاز به طراحی سایت برای فروشگاه را احساس نکنید. برخی از امکانات این فروشگاه ساز ها امکانات پایه و برخی دیگر از جمله امکانات پیشرفته هستند. برای آشنایی بیشتر می توانید امکانات پیشرفته فروشگاه اینترنتی یکپارچه آیدیانت را بررسی کنید. در این پلتفرم ها شما به راحتی وارد فروشگاه اینترنتی خود می شوید و کار خود را آغار می کنید. برای اینکه بتوانید ارزیابی درستی از فروشگاه های اینترنتی داشته باشید باید ابتدا با نیاز های کسب و کار خود آشنا باشید. هر فروشگاه اینترنتی باید بتواند محصولات مرغوبی را به سرعت به دست مشتریان برساند. اما خب این موضوع شاید کافی نباشد. تنها داشتن صفحاتی برای ارائه ی محصول و همراه با یک درگاه بانکی برای دریافت هزینه ی محصولات برای راه اندازی سوپر مارکت آنلاین کافی نیست. برای اینکه بتوانید این موضوع را بهتر بفهمید، در ادامه به نیازهای سوپر مارکت می پردازیم.

نیاز های اولیه ی سوپر مارکت آنلاین

زمانی که یک مشتری وارد یک فروشگاه اینترنتی مواد غذایی می شود، می خواهد به سرعت محصول مورد نظر خود را پیدا کند و بخرد. بنابراین سادگی روند پیدا کردن محصولات و خرید آن ها اهمیت بسیاری دارد. هر چه خرید از سوپر مارکت آنلاین شما آسان تر باشد، مشتری هم راضی تر خواهد بود و باز هم به فروشگاه شما سر خواهد زد و از آنجایی که مواد غذایی محصولاتی هستند که دائما مصرف می شوند، با راضی کردن خریداران می توانید آن ها را مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. علاوه بر دیدی که هر مشتری نسبت به فروشگاه شما خواهد داشت، به موارد زیر نیز باید توجه کنید:

  • عکس مناسب از محصولات
  • نمایش انواع موجود از یک مواد غذایی: به عنوان مثال در طعم های مختلف
  • تاریخ مصرف مواد غذایی
  • اسم برند محصولات فرآوری شده
  • مواد تشکیل دهنده ی یک محصول فرآوری شده
  • قیمت محصولات

موارد بالا از جمله نیاز های اولیه ای بود که شما باید در راه اندازی سوپر مارکت آنلاین خود به آن توجه کنید. در مراحل بعدی با قسمت های دیگر یک سوپر مارکت آنلاین آشنا خواهید شد.

انبارداری

در اکثر فروشگاه های اینترنتی بخش انبارداری از جمله امکانات پیشرفته ی آن است. بحث انبار و موجودی کالا برای یک سوپر مارکت آنلاین اهمیت بسیاری دارد. برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری داشته باشید، باید بتوانید محصولات متفاوتی را با توجه به علایق و سلایق مشتریان ارائه کنید. در برخی از فروشگاه ساز ها ابزار های مختلفی برای مدیریت سیستم انبارداری وجود دارد. این سیستم به شما کمک می کند تا در ارائه ی محصولات خود و نگه داری آن ها در انبار نظم داشته باشید. وجود نظم در کار های انبارداری به شما کمک می کند تا تمرکز خود را بر فروش محصولات بگذارید. به علاوه با وجود یک سیستم انبارداری یکپارچه در فروشگاه اینترنتی دیگر نگران میزان موجودی محصولات خود و به روز رسانی آن ها نخواهید بود

روش ارسال محصولات

یکی از موضوعاتی که در سوپر مارکت آنلاین برای مشتریان بسیار مهم است، بحث ارسال محصولات است. مشتریان می خواهند مواد غذایی را هر چه زود تر دریافت کنند. فرض کنید یک مشتری برای شب مهمان دارد و از سوپر مارکت آنلاین شما مقداری خرید کرده است. این مشتری می خواهد که تا زمان خاصی مواد غذایی سفارش داده شده به دستش برسد اما اگر شما این مواد غذایی را بعد از مهمانی و یا روز بعد بفرستید، دیگر کار از کار گذشته است و قطعا یک مشتری را برای همیشه از دست داده اید. بنابراین ارسال به موقع مواد غذایی برای مشتریان اهمیت بسیاری دارد. برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق باشید می توانید از فروشگاه هایی استفاده کنید که قابلیت ارائه ی روش های ارسال معتبر را دارند. علاوه بر این، روش های ارسال فروشگاه اینترنتی شما باید به نحوی باشد که بتواند مشتریان را با ارسال پیامک یا ایمیل از وضعیت سفارششان آگاه کند. در ادامه به موضوع مارکتینگ در سوپر مارکت آنلاین می پردازیم.

مارکتینگ در راه اندازی سوپر مارکت آنلاین

سوپر مارکت آنلاین شما برای اینکه توسط مشتریان مورد نظرتان دیده شود، نیازمند تبلیغات است. برای این کار می توانید از سئوی داخلی و سئوی خارجی فروشگاه خود آغاز کنید. با یادگیری سئو می توانید فروشگاه اینترنتی خود را در معرض دیده شدن قرار دهید. علاوه بر این می توانید از فروشگاه ساز هایی استفاده کنید که خدماتی را در این زمینه به شما ارائه می کنند و با این کار ترافیک فروشگاه شما را افزایش می دهند.

در کنار سئو برای اینکه بتوانید سوپر مارکت خود را تبلیغ کنید، می توانید تخفیف های مختلفی را برای مشتریان در نظر بگیرید. با ارائه ی تخفیف های مختلف مشتریان تمایل بیشتری برای خرید از شما خواهند داشت.

علاوه بر ارائه ی تخفیف، باید از فروشگاه سازهایی استفاده کنید که از قالب های ریسپانسیو استفاده می کنند. امروزه برای خرید از فروشگاه های اینترنتی دیگر نباید نیازی به استفاده از یک کامپیوتر باشد. مشتریان از فروشگاهی خرید می کنند که در تمامی دستگاه ها از جمله موبایل امکان خرید را برای آن ها فراهم کرده باشد. زمانی که قصد راه اندازی سوپر مارکت آنلاین خود را دارید، این موضوع را در نظر بگیرید. فروشگاه های مورد نظر خود را در دستگاه های مختلف بررسی کنید و از ریسپانسیو بودن آن ها مطمئن شوید. علاوه بر مشتریان، شما هم باید بتوانید سوپر مارکت خود را از دستگاه های مختلف مدیریت کنید. چه در بخش مدیریت و چه در بخش مشتری فروشگاه شما باید قابل اجرا و کارآمد باشد.

با آشنایی با این مراحل شما می توانید سوپر مارکت آنلاین خود راه اندازی کنید. در بخش بعدی می توانید امکانات ضروری یک سوپر مارکت آنلاین را مشاهده کنید.

امکانات پیشرفته:

وجود امکانات پیشرفته برای هر فروشگاه اینترنتی ضروری است. برخی از امکانات پیشرفته ی سوپر مارکت آنلاین را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

  • جستجوی پیشرفته ی محصولات: از آنجایی که مواد غذایی تنوع بسیاری دارند و یک مشتری ممکن است بخواهد اقلام مختلفی را خریداری کند، جستجوی پیشرفته ی مواد غذایی باید براساس پارامتر های مختلف از جمله لبنیات، خشکبار و غیره صورت بگیرد.
  • امکان دانلود سبد خرید و امکان ایجاد سبد خرید با آپلود فایل برای تنوع خرید
  • امکان تعریف روش ارسالی با محاسبه ی خودکار قیمت
  • ثبت فیش پرداخت
  • ماژول تهیه ی لیست مشتریان به همراه شماره موبایل و ایمیل: برای داشتن اطلاعات کامل مشتریان
  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر مشتری، تخفیفاتی که به هر کدام تعلق گرفته است، تعداد سفارشات، تعداد انصراف از سفارشات: با این ویژگی می توانید مشتریان خود را بیشتر بشناسید و با توجه به امتیازی که آن ها در فروشگاه شما به دست آورده اند، برای آن ها تخفیف هایی در نظر بگیرید.
  • ورود کد پیگیری روش ارسال و پیامک خودکار
  • امکان ارائه ی تخفیف ارسال با توجه به مبلغ فاکتور مشتریان
  • ثبت تراکنش خودکار با پرداخت از طریق درگاه بانکی: هر مشتری بعد از خرید می تواند به راحتی از طریق یکی از درگاه های بانکی، هزینه ی آن را پرداخت کند.
  • تعریف مدل های تخفیف: یک سوپر مارکت آنلاین همیشه می تواند تخفیف هایی را براساس معیار های مختلف برای مشتریان در نظر بگیرد با این کار مشتریان به خرید از فروشگاه شما علاقه ی بیشتری نشان می دهند.
  • فعال و غیر فعال کردن امکان بازگشت برای هر محصول (فاکتور هایی که شامل این کالا باشند امکان مرجوعی نخواهند داشت)
  • امکان تغییر قیمت محصولات با استفاده از درصد
  • امکان تغییر قیمت محصولات با استفاده از فایل اکسل: این ویژگی انعطاف پذیری بالایی دارد و شما می توانید تغییرات مختلفی را در قیمت محصولات خود ارائه کنید.
  • امکان ایجاد فاکتور دستی: بیشتر سوپر مارکت ها برای توسعه کار خود در کنار فروش حضوری به دنبال فروش اینترنتی نیز هستند. با وجود امکان ثبت فاکتور ها در کنار فاکتور های آنلاین به راحتی می توانید تمامی فاکتور های خود را یک جا مدیریت کنید و دیگر نیازی به ثبت فاکتور های حضوری در سیستمی جداگانه نیست.
  • امکان ایجاد طرف حساب و مشخص کردن وضعیت آن ها به هنگام خرید برای سوپر مارکت آنلاین خود: برخی از طرف حساب های شما ممکن است هزینه هایی باشد که برای سوپر مارکت خود انجام داده اید مانند هزینه آب و برق و اجاره
  • امکان ثبت سند مالی بین طرف حساب ها و مشاهده ی فعالیت آن ها در فاکتور های خرید و فروش و تراکنش ها
  • ماژول سود و زیان و لیست درآمد ها و هزینه ها
  • امکان دریافت گزارش از مقدار فروش در هر منطقه، هزینه ها، سود، تخفیف ها، سفارشات: با این ماژول شما می توانید از وضعیت کسب و کار و درآمد زایی خود در هر منطقه با خبر باشید.
  • ورود انبوه محصولات به فاکتور در زمان تهیه محصولات برای سوپر مارکت

امکانات پیشرفته ی دلخواه:

امکاناتی که تا اینجا گفته شد برای یک سوپر مارکت آنلاین بسیار ضروری است اما برخی امکانات دیگر را بنا به سلیقه و یا در صورت گسترش کار خود می توانید به فروشگاه خود اضافه کنید.

  • ذخیره سبد کالا به تعداد نامحدود: مشتریان می توانند هر چقدر که مایل هستند از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند و هیچ محدودیتی در ذخیره کردن سبد خرید نیست.
  • امکان دانلود فایل سبد خرید: تمامی محصولاتی که برای سوپر مارکت خود خریداری کرده اید را می توانید با یک فایل آپلود کنید.
  • امکان رهگیری لحظه ای وضعیت سفارش: از آن جایی که کسب و کار هایی مانند سوپر مارکت باید سریعا محصولات را به دست مشتریان برسانند، امکان رهگیری سفارشات شاید ضروری نباشد اما وجود آن می تواند منجر به رضایت بیشتر مشتریان شود.
  • تعیین سقف اعتبار برای طرف حساب های تعریف شده در فروشگاه
  • روش ارسال پیش فرض برای هر طرف حساب: به دلیل اینکه ممکن است با برخی از طرف حساب ها مانند تامین کنندگان بار ها و بارها سر و کار داشته باشید، به همین دلیل می توانید از روش پیش فرض برای ارسال محصولات استفاده کنید.
  • امکان مشاهده ی جستجوهایی که در سوپر مارکت شما انجام می شود: با این قابلیت شما متوجه می شوید که کدام یک از محصولات شما بیشتر جستجو می شود و فروش بالایی دارد. بنابراین می توانید بر همین اساس تمرکز خود را بر این محصولات بگذارید.
  • تعریف تعداد روز مورد نیاز برای تهیه ی محصولات و نمایش اتوماتیک مدت زمان تهیه ی مشتری( تهیه ی محصولات ناموجود)
  • امکان تغییر درصدی قیمت تکی و تعدادی هر یک با ضریب مستقل
  • گزارش هزینه ها (نمودار مقایسه بین هزینه ها و درآمد): زمانی که گزارشی از تمامی هزینه ها و درآمد خود داشته باشید بهتر می توانید برای آینده فروشگاه خود تصمیم بگیرید.
  • ساخت قالب پیامکی و ارسال پیامک به مشتری دلخواه
  • دریافت زمان تحویل محموله و نمایش موجودی در سایت بر آن اساس: اگر محصولی در فروشگاه شما به اتماثم رسیده است و قرار است آن را در آینده ی نزدیک از تامین کنندگان خریداری کنید، می توانید زمان تحویل محصولات را در سایت نشان دهید تا مشتریان خود را زمان دقیق موجود شدن آن با خبر کنید.

هزینه ی راه اندازی سوپر مارکت آنلاین در حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود. این هزینه ها به صورت تقریبی برای شما در نظر گرفته شده است. برای استفاده از خدماتی مانند خدمات سئو باید هزینه های دیگری بپردازید. اما به هر حال این شما هستید که با توجه به اندازه و میزان فروش سوپر مارکت خود می توانید امکانات آن را مشخص کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *