google
روش های ثبت سایت در گوگل
اردیبهشت ۸, ۱۳۹۸
راه اندازی داروخانه آنلاین
طراحی سایت داروخانه و نیازمندی های یک داروخانه آنلاین
خرداد ۱۱, ۱۳۹۸
همه را نشان بده
راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، پتانسیل موفقیت و فروش بالا را در خود دارد. ویژگی منحصر به فرد کتاب یعنی عدم نیاز به تست و مشاهده فیزیکی آن جهت انتخاب، آن را به یک محصول مناسب برای فروش اینترنتی تبدیل می کند. به علاوه، استاندارد بودن سایز کتاب ها مزید بر علت می شود تا مشاهده فیزیکی آن ضروری نباشد.

شما با راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، می توانید هر آنچه مردم در خرید حضوری کتاب به آن توجه می کنند، در فروش اینترنتی نیز به نمایش بگذارید. این ویژگی جذابی برای یک فروشگاه اینترنتی است و کمک زیادی به موفقیت کتابفروشی اینترنتی نسبت به سایر کسب و کارهای آنلاین می نماید.

بنابراین با رشد خرید آنلاین و تمایل مردم به سفارش اینترنتی نیازهای روزمره و تحویل آن درب منزل، می توان امید داشت که راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، سودآوری کافی به همراه داشته باشد.

علاوه بر این موارد، شکل ظاهری و حجم مناسب کتاب و احتمال پایین آسیب به آن حین جابجایی و ارسال نیز، چالش های کمتری را برای فروشنده به همراه دارد.

سئو و محتوای مناسب پس از راه اندازی کتابفروشی اینترنتی و شروع به کار

راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

آنچه در دنیای رقابتی امروز، به ویژه کسب و کارهای آنلاین باید مورد توجه قرار گیرد، ضرورت دیده شدن در موتورهای جستجو است. بدیهی است که کتابفروشی اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرض کنید یک مشتری، عنوان کتابی را به همراه نام نویسنده در گوگل جستجو می نماید. پس از مشاهده نتایج جستجو، مشتری به یکی از وب سایت های ابتدای لیست مراجعه می کند و در صورتی که در همان وب سایت به خواسته اش برسد، وب سایت های دیگر را بررسی نخواهد کرد.

بنابراین، برای راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، توجه به سئو ضروری است. زیرا سئو سایت قوی به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایید و سود بیشتری کسب کنید.

بخشی از روند رشد سئو را می توانید با قرار دادن محتوای کاربر پسند به دست آورید. با اینکه تولید محتوای با کیفیت مهم ترین کاری است که برای ارتقای سطح سئو سایت خود باید انجام دهید، اما به تنهایی کافی نیست. اولین شرطی که برای موفقیت در این کار باید محقق شود، استفاده از یک نرم افزار فروشگاهی است که از ابتدا براساس معیارهای سئو طراحی شده و توسعه یافته باشد. بنابراین حتی در مراحل ابتدایی راه اندازی کتابفروشی اینترنتی نیز نباید از توجه به سئو غافل شد. در صورتی که بر روی پلتفرم مناسبی شروع به کار نمایید، با انتشار محتوای کاربر پسند می توانید مشتریان زیادی را جذب فروشگاه اینترنتی کتاب خود نمایید.

اما محتوای کاربرپسند برای یک کتابفروشی اینترنتی چیست؟

تمام ویژگی هایی که یک فروشگاه اینترنتی از نظر محتوا و شکل ظاهر باید داشته باشد، در مورد یک کتابفروشی اینترنتی نیز باید رعایت گردد. اما به طور خاص، محتوای مناسب یک کتابفروشی اینترنتی باید این موارد را در بر بگیرد:

  • تصویری واضح و با کیفیت از کتاب
  • امکان مطالعه چکیده و یا چند صفحه از کتاب به صورت آنلاین
  • وجود اطلاعات کامل شامل موضوع، رده سنی، ابعاد کتاب، جنس کاغذ و هر آنچه مردم در خرید حضوری کتاب برای انتخاب به آن توجه می کنند.
  • دسته بندی موضوعی مناسب کتاب ها
  • قالب و رنگ بندی مناسب وب سایت

رعایت این موارد و اجرای حرفه ای آنها، به شما کمک می کند تا به مرور زمان بر مشتریان خود بیفزایید. پس از راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، شما به عنوان مدیر فروشگاه، می توانید تصمیم بگیرید که اجرای این کارها را خودتان بر عهده بگیرید و یا برون سپاری نمایید.

بیشتر بخوانید: تعرفه سئو و خدمات آیدیانت

نیازمندی های اساسی برای راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

مراحل راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

در بخش قبل گفتیم که یکی از مراحل راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، انتخاب نرم افزار فروشگاهی است و از اهمیت آن در سئو گفتیم. اما برای انتخاب نرم افزار فروشگاه اینترنتی، نکات دیگری را هم باید در نظر گرفت. به عنوان نمونه، خدمات پشتیبانی و امکانات و ماژول هایی که نرم افزار فروشگاهی در اختیار شما قرار می دهد. یکی از گزینه های پیش رو نیز، استفاده از نرم افزارهای فروشگاهی یکپارچه می باشد. یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه، شما را بی نیاز از تهیه و استفاده از نرم افزارهای حسابداری و انبارداری مجزا می نماید. زیرا تمامی این امکانات، با نرم افزار فروشگاه به صورت یکپارچه ارائه می گردد.

بیشتر بخوانید: مدیریت یکپارچه فروشگاه اینترنتی

به طور کلی، یک فروشگاه اینترنتی باید دارای امکانات اولیه ای باشد تا بتواند جوابگوی نیازمندی های اصلی فروش اینترنتی برای همه انواع محصولات باشد. برای آشنایی با امکانات اصلی یک فروشگاه اینترنتی، می توانید امکانات پایه سامانه فروشگاه اینترنتی آیدیانت را مطالعه نمایید.

اما هر فروشگاه اینترنتی با توجه به حوزه فعالیت و نوع محصولاتش، نیاز به امکانات اختصاصی دارد. یک کتابفروشی آنلاین نیز، برای ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه شونده به مشتریان و افزایش فروش و سوددهی فروشگاه، به امکانات خاصی نیاز دارد. این امکانات را می توان در دو دسته قرار داد:

امکانات پیشرفته ضروری

جستجوی پیشرفته: وجود امکان جستجوی پیشرفته برای مشتریان یک کتابفروشی اینترنتی، امکان جذابی خواهد بود. در برخی موارد، خریداران کتاب عنوان کتاب خاصی را مدنظر ندارند و با مراجعه به کتابفروشی و گشتن در قفسه ها و مشورت با فروشنده کتابی را انتخاب می کنند. در کتابفروشی اینترنتی، عدم حضور فروشنده و عدم امکان تورّق کتاب ها، امکان جستجو برای این دسته از مشتریان را دشوار می سازد. در مواردی نیز، مشتری بخشی از عنوان یک کتاب، یا بخشی از نام نویسنده را به یاد می آورد. جستجوی پیشرفته به این دسته از مشتریان امکان یافتن کتاب مناسب را می دهد.

امکان دریافت گواهی SSL برای سایت و تغییر آدرس سایت از HTTP به HTTPS

ساخت لیست مشتریان و اطلاعات ارتباطی با آنها

امکان تعریف مدل های تخفیف برای مشتریان، مثلا براساس پلکان خرید، روش ارسال، مبلغ کل سفارش و …

گزارش جستجوهای کتابفروشی: با استفاده از داده های این ماژول، می توانید کتاب هایی را که مشتریان شما جستجو نموده اند ولی در فروشگاه شما وجود ندارند را بیابید. بنابراین می توانید در سفارش های بعدی، کتاب هایی را اضافه کنید که مشتریان به دنبال آنها هستند.

امکان مشاهده لیست کتاب های ناموجودی که مشتریان درخواست داده اند، به همراه تعداد آنها: در صورتی که موجودی برخی از کتاب ها در فروشگاه شما به اتمام رسیده باشد، می توانید نسبت به تهیه آنها اقدام کنید و به مشتری اطلاع دهید که چه مدت باید منتظر بماند تا کتاب مورد نظر به حالت موجود درآید. همچنین، در صورتی که مشتریان به دلیل ناموجود شدن کتاب از سفارش آن منصرف شوند نیز در این ماژول ثبت می گردد.

مشاهده جزئیات سوابق خرید و فروش هر کتاب

ارسال پیامک اطلاع از وضعیت فاکتور در مراحل تایید خرید و انبارداری

امکان ایجاد فاکتور فروش به صورت دستی در سیستم برای فروش حضوری یا تلفنی: ممکن است تمایل داشته باشید تا پس از راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، به فروش حضوری نیز ادامه دهید. در این صورت با استفاده از این امکان، قادر خواهید بود تا در سامانه کتابفروشی اینترنتی، به صورت دستی فاکتور فروش ایجاد نمایید.

امکان جستجو در کتاب ها براساس ناشر یا تامین کننده: با به کارگیری ین ماژول قادر خواهید بود تا به جستجوی کتاب های یک انتشارات بپردازید.

مشاهده گزارشات سوابق خرید مشتریان و امتیازات آنها

امکان ارسال پیامک به شماره دلخواه در قالب دلخواه

امکان ایجاد صفحه ویژه کتاب های تخفیف دار

محاسبه هزینه ها، درآمدها و سود و زیان

امکانات پیشرفته دلخواه

امکان پیش خرید کتاب های ناموجود توسط مشتریان: با استفاده از این امکان، می توانید برای کتاب هایی که در آینده نزدیک منتشر می شوند صفحه ایجاد کنید. این کار مزایای زیادی دارد. مشتریان می توانند نسبت به پیش خرید کتاب های جدید و کتاب های کم تیراژ که موجودی آنها پس از انتشار به سرعت به پایان می رسد، اقدام کنند. از طرف دیگر، ساخت صفحه برای یک کتاب قبل از شروع به فروش، موجب شناخته شدن صفحه و بالا رفتن رتبه آن در طول این مدت می شود.

ورود کد پیگیری روش ارسال و پیامک خودکار

امکان نمایش میزان سود در هر فاکتور

ثبت تراکنش خودکار با پرداخت از طریق درگاه بانکی

امکان ثبت اسناد مالی از قبیل چک و تراکنش بین طرف حساب ها

امکان شخصی سازی فاکتورها در سه نسخه

امکان مشاهده گزارش های فروش، سود، هزینه، تخفیفات، روش های ارسال و … در یک منطقه خاص: گزارشات این ماژول به شما کمک می کند تا مناطقی را شناسایی کنید که بیشترین خرید را از فروشگاه شما دارند. بر این اساس می توانید به ارسال خبرنامه، پیامک های اطلاع رسانی در مورد کتاب های خاص و … به این مناطق بپردازید.

امکان رهگیری وضعیت سفارش توسط مشتری به صورت لحظه ای

هزینه راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

هزینه راه اندازی کتابفروشی اینترنتی

برای راه اندازی کتابفروشی اینترنتی با امکانات معرفی شده، می بایست مبلغی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان بپردازید. البته امکانات یک کتابفروشی اینترنتی به لیست بالا محدود نمی شود و امکانات و ماژول های بیشماری را می توان به فروشگاه افزود. ممکن است بعضی از امکانات از ابتدای راه اندازی کتابفروشی اینترنتی، مد نظر شما باشد و به برخی نیز به مرور زمان و رشد فروشگاه نیاز پیدا کنید.
به طور معمول، می توانید امکانات مورد نیازتان را در بین ماژول هایی که قبلا توسعه داده شده اند بیابید. در این صورت با پرداخت هزینه ای نه چندان زیاد، می توانید نسبت به خرید ماژول مورد نظر اقدام نمایید و از آن استفاده کنید. اما گاهی ممکن است با نیازی روبرو شوید که ماژولی برای آن تهیه نشده است. در این صورت می توانید با استفاده از خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده نرم افزار فروشگاهی خود، ماژول جدید سفارش دهید. به طور معمول هزینه توسعه ماژول جدید نسبت به ماژول های موجود بالاتر است.

بیشتر بخوانید: امکانات پیشرفته سامانه فروشگاه اینترنتی آیدیانت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *