طراحی سایت داروخانه و نیازمندی های یک داروخانه آنلاین

راه اندازی کتابفروشی اینترنتی
راه اندازی کتابفروشی اینترنتی: نیازها و چالش ها
خرداد ۹, ۱۳۹۸
بررسی تاثیر بک لینک بر رتبه
تاثیر هریک از انواع بک لینک بر سئو
تیر ۱, ۱۳۹۸
همه را نشان بده
راه اندازی داروخانه آنلاین

به عنوان اولین مرحله از راه اندازی داروخانه آنلاین، باید به فکر طراحی سایت داروخانه باشید. طراحی سایت داروخانه زیر مجموعه ای از طراحی سایت های فروشگاهی است و تمامی مواردی که به طور عمومی برای طراحی سایت لازم است، در این مورد نیز باید رعایت گردد.

مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا درکی از مراحل راه اندازی داروخانه آنلاین بدست آورید و با نیازمندی های اصلی یک داروخانه آنلاین آشنا شوید.

چرا داروخانه آنلاین؟

امروزه می توان هر چیزی را به صورت اینترنتی خرید و درب منزل تحویل گرفت. بنابراین وجود داروخانه آنلاین و خرید از آن نیز تعجب برانگیز نیست.

البته برای راه اندازی داروخانه آنلاین محدودیت هایی نیز وجود دارد و تنها امکان فروش آن دسته از داروها و محصولاتی وجود دارد که نیازی به نسخه پزشک ندارند. امکان فروش این داروها، تنها برای آن دسته از داروخانه های آنلاین فراهم است که در یک مکان فیزیکی نیز فعالیت می کنند. زیرا برای خرید داروهای دارای نسخه، نیاز است تا صحت نسخه به تایید داروخانه برسد. بنابراین به دو روش می توان این داروها را تهیه کرد:

۱-مشتریان می بایست نسخه خود را در سایت داروخانه آپلود کرده و برای دریافت سفارش خود، به صورت حضوری و با در دست داشتن نسخه، به داروخانه مراجعه نمایند.

۲-پس از ثبت سفارش، نسخه به وسیله پیک به داروخانه ارسال شده و پس از آماده شدن سفارش، از طریق پیک یا روش های ارسال دیگر، به مشتری تحویل گردد.

مزیت این روش این است که مشتریان ابتدا از طریق اینترنت به جستجو می پردازند و تنها یک بار نیاز به مراجعه حضوری به داروخانه دارند. در خرید حضوری، ممکن است برای یافتن یک دارو، نیاز به مراجعه به داروخانه های مختلف باشد.

البته محصولات و داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک که با راه اندازی داروخانه آنلاین می توان به فروش رساند، نیز طیف وسیعی دارند. از مکمل ها گرفته تا محصولات آرایشی و بهداشت دهان و دندان و پوست و مو. بنابراین بدون دارا بودن یک داروخانه فیزیکی نیز، می توانید با طراحی سایت داروخانه، نسبت به فروش محصولات زیادی اقدام کنید.

به نظر می رسد تمایل مردم برای خرید این دسته از محصولات به صورت اینترنتی نیز در حد قابل قبولی بالا باشد. دلایل مهمی برای این تمایل وجود دارد:

  • امکان مقایسه قیمت ها، برندهای مختلف و ترکیبات هر دارو برای خریداران فراهم است.
  • در صورت ارائه اطلاعات کامل محصول در وب سایت داروخانه آنلاین، مشتریان نیازی به مشاهده فیزیکی محصولات احساس نمی کنند.
  • نیازی به مراجعه به داروخانه ها برای پیدا کردن یک دارو یا محصول خاص نیست. گاهی برای یافتن یک دارو یا محصول خاص، نیاز است تا به صورت حضوری به داروخانه های مختلفی مراجعه نمود. این کار زمان زیادی را می طلبد، به ویژه در کلان شهرها. در شهرهای دیگر نیز، به طور معمول بعضی از داروها و محصولات داروخانه ای موجود نیستند و مردم ناگزیر به تهیه محصول مورد نظر از شهرهای بزرگ هستند. اما با وجود داروخانه های آنلاین، از هر نقطه از کشور می توان اقدام به خرید نمود و سفارش را درب منزل تحویل گرفت.

مراحل طراحی سایت داروخانه

مراحل طراحی سایت داروخانه

برای راه اندازی و طراحی سایت داروخانه آنلاین، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
به طور کلی، برای راه اندازی هرگونه فروشگاه اینترنتی، اقدامات اولیه ای باید صورت گیرد و مراحل تقریبا یکسانی طی گردد. برای آشنایی با مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، مطالعه مطالب لینک های زیر توصیه می گردد:

صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راهنمای گام به گام ساخت فروشگاه اینترنتی

اما به شکل خاص، برای راه اندازی یک داروخانه آنلاین، پس از تصمیم گیری در مورد محصولات و تامین کننده ها،  مهم ترین کاری که باید انجام دهید، طراحی سایت داروخانه است. بدین منظور می توانید از یک نرم افزار فروشگاهی آماده استفاده نمایید و یا سفارش طراحی سایت اختصاصی را به شرکت های فعال در این زمینه بدهید. برای یک انتخاب آگاهانه، لازم است تا موارد متعددی از جمله قابلیت توسعه، خدمات پشتیبانی، یکپارچه بودن با سیستم مدیریت کسب و کار، کدنویسی بهینه و مناسب از نظر سئو و برآورده نمودن نیازهای یک داروخانه آنلاین را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: مدیریت فروشگاه اینترنتی به صورت یکپارچه

پس از طراحی سایت داروخانه، می بایست با خریداری دامنه و تهیه هاست (در صورت عدم ارائه خدمات هاستینگ توسط شرکت ارائه دهنده نرم افزار فروشگاهی)، نسبت به فراهم آوردن بسترهای کار نرم افزار فروشگاه آنلاین اقدام نمایید.

حال نوبت به یکی از بخش های حیاتی کار می رسد: جذب مشتری

بدین منظور باید اقداماتی مستمر و بدون وقفه برای تبلیغات، تولید محتوای مفید و افزایش رتبه در موتورهای جستجو صورت گیرد. امروزه وب سایت هایی که در رتبه اول تا سوم موتورهای جستجو قرار می گیرند، بیشترین مخاطب را به سمت خود جذب می نمایند. مهم ترین بخش این کار که تاثیر زیادی در دیده شدن و جذب مخاطب برای داروخانه آنلاین شما دارد، تولید محتوایی با کیفیت است. محتوای با کیفیت در کنار طراحی سایت داروخانه ای مناسب، زمینه را برای ارتقای رتبه در موتورهای جستجو فراهم می کند. مجموع اقداماتی که برای ارتقای رتبه در موتورهای جستجو صورت می گیرد با نام سئو شناخته می شود.

برای اینکه بتوانید این بخش از کار را به خوبی انجام دهید، باید اطلاعات کافی در مورد سئو فروشگاه اینترنتی، به ویژه داروخانه آنلاین، به دست آورید و زمان کافی را صرف تولید محتوای مناسب نمایید.

محتوای تولید شده برای یک داروخانه آنلاین باید به گونه ای باشد که مشتریان با مطالعه آنها اطلاعات کافی برای انتخاب به دست آورند. به طور کلی داروخانه آنلاین شما باید این اطلاعات را به مشتریان ارائه دهد:

  • توضیحات کامل در مورد هر دارو

  • عوارض جانبی دارو

  • ترکیبات و موارد منع مصرف

  • وزن و بسته بندی دارو

  • تاریخ تولید و انقضا

  • نام برند

  • تصویر با کیفیت از دارو

  • توضیحات مناسب از موارد استفاده دارو

  • امکان مقایسه با محصولات مشابه

  • امکان ارائه مشاوره آنلاین یا سیستم پاسخگویی به سوالات

نیازهای اساسی در طراحی سایت داروخانه

نیازهای سایت داروخانه

هر فروشگاه آنلاین باید دارای امکاناتی باشد تا مشتریان و مدیران بتوانند فرایند خرید و فروش اینترنتی را به راحتی انجام دهند. تمام فروشگاه های اینترنتی باید این امکانات اصلی را فراهم آورند. لیستی از این امکانات را می توانید در صفحه امکانات پایه فروشگاه اینترنتی آیدیانت مطالعه نمایید.

علاوه بر این امکانات اصلی، بسته به نوع محصولات و حوزه کاری فروشگاه اینترنتی، باید امکانات اختصاصی، چه در سمت مشتریان و چه در سمت مدیریت وجود داشته باشد. این امکانات اضافی، باعث می شوند تا مشتریان خرید مطلوبی را تجربه کنند و مدیران نیز بتوانند کسب و کارشان را به خوبی مدیریت کرده و در جهت بهبود کارشان تلاش نمایند.

امکانات پیشرفته ضروری

وجود امکانات و ماژول های معرفی شده در این بخش، برای یک داروخانه آنلاین که قصد دارد به صورت حرفه ای وارد عرصه فروش آنلاین دارو شود و مشتریان زیادی را جذب نماید، ضروری به نظر می رسند:

فراهم بودن امکان رهگیری لحظه ای سفارش برای مشتریان

فراهم کردن امکان جستجوی پیشرفته (جستجو به وسیله چند پارامتر مثلا نام دارو و شرکت تولید کننده)

ماژول تهیه لیست مشتریان به همراه شماره موبایل و ایمیل

امکان دانلود و دریافت سفارش های ثبت شده در قالب فایل اکسل

ورود کد پیگیری روش ارسال و پیامک خودکار

امکان ورود محصولات به صورت دسته ای

امکان ثبت تراکنش ها به صورت خودکار، پس از پرداخت مبلغ سفارش از طریق درگاه بانکی

امکان شخصی سازی نسخه های چاپی فاکتورها

پرینت خودکار برچسب قفسه های انبار و محل قرارگیری داروهای جدید

در جهت هدفمند بودن سئوی داروخانه آنلاین شما، باید بتوانید داروهایی که با یک مقاله مرتبط هستند را مشخص نمایید.

امکان مشخص کردن داروهایی که امکان مرجوع شدن دارند.

امکان اصلاح قیمت ها و اضافه کردن داروهای جدید از طریق آپلود فایل اکسل

امکان دریافت گزارش سود، هزینه، فروش، حجم سفارش ها و … در یک منطقه خاص

تعریف روش های غیرقابل استفاده ارسال در سبد خرید شامل این محصول: با توجه به شرایط خاص برخی داروها، باید بتوان عدم ارسال از طریق بعضی روش های ارسال را تعریف کرد.

امکانات پیشرفته دلخواه

علاوه بر امکانات پیشرفته بالا، که وجود آنها برای یک داروخانه آنلاین ضروری به نظر می رسند، بسته به نیاز و حجم کسب و کار، می توان امکانات زیر را نیز به داروخانه آنلاین افزود:

امکان ذخیره تعداد نامحدودی سبد کالا برای مشتریان

امکان ایجاد صفحه مخصوص محصولات و داروهای ویژه و دارای تخفیف

ایجاد امکان ثبت سفارش بدون پرداخت وجه برای مشتریان به منظور دریافت پیش فاکتور

امکان تعریف روش ارسال جدید با محاسبه خودکار قیمت

امکان تعریف روش های ارسال برای هر منطقه و هزینه ارسال با توجه به پارامترهای مختلف

ارائه تخفیف براساس مبلغ خرید مشتری

امکان ثبت فیش های پرداخت

امکان دریافت گزارش سوابق خرید و امتیازات هر مشتری

امکان مشاهده لیست محصولات ناموجودی که مشتری درخواست کرده است. در صورتی که بتوانید این محصولات را تهیه کنید، به مشتری اطلاع می دهید که چه مدت باید منتظر بماند.

جستجوی کالاها براساس محل تهیه (شرکت پخش یا تولیدکننده) و مشاهده همه محصولات آن شرکت در پنل مدیریت

ماژول مدیریت کارکنان به منظور درخواست مرخصی، حضور و غیاب، محاسبه حقوق و …

امکان دریافت گزارش جستجوها: در صورت وجود این ماژول، می توانید به بررسی عبارت ها و کلماتی بپردازید که مشتریان در داروخانه شما جستجو می کنند. بنابراین می توانید آنچه را مردم به دنبال آن هستند، پیدا کنید و در آینده برای تامین آن تصمیمات جدیدی اتخاذ نمایید.

امکان دریافت گزارشات درآمدها و هزینه ها

هزینه راه اندازی و طراحی سایت داروخانه

هزینه طراحی سایت داروخانه

برای راه اندازی یک داروخانه اینترنتی، هزینه های مختلفی باید بپردازید. بخشی از این هزینه ها مربوط به تامین محصولات و داروهایی است که قصد فروش آنها را دارید. علاوه بر این، هزینه های جانبی مختلفی برای راه اندازی داروخانه آنلاین و رونق کار باید در نظر بگیرید. به طور معمول برای طراحی سایت داروخانه، دارای امکانات اصلی و پیشرفته معرفی شده در بالا، باید مبلغی بین ۴ الی ۷ میلیون تومان بپردازید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که امکانات یک فروشگاه اینترنتی، به موارد بالا محدود نمی شود و به مرور زمان و پیشرفت کسب و کار آنلاین، ممکن است با نیازهای جدیدی روبرو شوید.

بیشتر بخوانید: ماژول های پیشرفته سامانه فروشگاه اینترنتی آیدیانت

هزینه های جانبی دیگر، شامل هزینه ثبت دامنه، تبلیغات، سئو، عکاسی و مواردی از این دست می شود که بسته به نیاز و اولویت شما متغیر می باشد.

بیشتر بخوانید: تعرفه خدمات جانبی فروشگاه اینترنتی

2 دیدگاه ها

  1. ایسنا گفت:

    مقالتون خیلی کامل و خوب بود

  2. سئوکار گفت:

    توضیحات مفیدی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *