راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای: معرفی و بررسی نیاز ها

راه اندازی فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی: آشنایی با اصول و نکات لازم
آوریل 30, 2020
راه اندازی فروشگاه اینترنتی اسباب بازی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی اسباب بازی: معرفی جامع امکانات
می 2, 2020
همه را نشان بده
راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای

با گرایش بیشتر مردم به خرید اینترنتی، راه اندازی فروشگاه های اینترنتی در تمامی عرصه ها نیز رشد بسیار زیادی کرده است. دراین مقاله تلاش شده است تا تمامی نکات لازم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای را مورد بررسی قرار دهیم.

در گذشته توزیع کالاهای مورد نیاز مشتریان، تنها در مغازه های کوچک صورت می گرفت. اما با ایجاد روش های مدرن برای توزیع کالا، فروشگاه های زنجیره ای بسیاری شکل گرفتند. با وجود این فروشگاه ها، بسیاری از واسطه ها میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان از میان رفت. اما آیا امکان فروش محصولات فروشگاه های زنجیره ای به صورت آنلاین وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله وجود دارد. برخی از مدیران به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای خود افتاده اند. اما چرا؟  فروشگاه های زنجیره ای کالا های متعددی را به مشتریان عرضه می  کنند از قبیل مواد غذایی، پوشاک، محصولات دیجیتالی، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره. بسیاری از مشتریان به خرید از فروشگاه های زنجیره ای تمایل بسیاری دارند. زیرا قیمت کالا در این گونه فروشگاه ها بسیار مناسب است و تنوع کالا ها زیاد است. مسلما زمانی که تمایل افراد به خرید از فروشگاه های زنجیره ای زیاد باشد، به همان نسبت تمایل به خرید اینترنتی هم افزایش می یابد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای ، این امکان را برای مشتریان فراهم می کند تا تمامی محصولات دلخواه خود را با قیمت مناسب در هر جایی که می خواهند تحویل بگیرند. بنابراین دیگر نیازی نیست وقت خود را در فروشگاه های بزرگ بگذارند. از آن جایی که تنوع محصولات فروشگاه های زنجیره ای بسیار زیاد است، پیدا کردن برخی محصولات در فروشگاه های فیزیکی می تواند دشوار باشد. به همین دلیل با وجود یک فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای مشتریان می توانند چندین محصول متنوع را از بخش مختلف فروشگاه به سبد کالا اضافه کنند و به راحتی خرید کنند.

نیازمندی های راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای

در راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای ، اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد، وجود شعب مختلف است. به همین دلیل برای انتخاب یک فروشگاه اینترنتی، باید فروشگاه هایی را در نظر گرفت که قابلیت تعریف و مدیریت شعب مختلف را به طور هم زمان داشته باشند.

فروشگاه های زنجیره ای از جمله فروشگاه هایی هستند که نیازمند سیستم یکپارچه فروشگاهی هستند. دلیل این موضوع این است که مدیریت فروشگاه های زنجیره ای به دلیل شعب گوناگون و محصولات مختلف دشوار است. روند کار ها در فروشگاه های زنجیره ای با وجود مدیریت یکپارچه در فروشگاه اینترنتی آسان می شود. فروشگاه های زنجیره ای آنلاین برای اینکه بتوانند در این عرصه فعالیت کنند، نیازمند سامانه ی فروشگاهی یکپارچه با سیستم انبارداری و حسابداری هستند. فروشگاه های زنجیره ای محصولات مختلفی را روزانه عرضه می کنند. این محصولات باید به سرعت در شعب مختلف توزیع شود. آگاهی از انبار و تعداد دقیق محصولات در این فروشگاه ها اهمیت بسیاری دارد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای باید با توجه به نیاز های متعدد این فروشگاه ها صورت بگیرد. فروشگاه اینترنتی که نتواند گزارشات درست و به موقع از خرید و فروش محصولات در اختیار مدیران بگذارد، منجر به ایجاد مشکلاتی جدی در روند کار می شود. به دلیل شعب گوناگون و تعداد زیاد محصولات فروشگاه های زنجیره ای باید اطلاعات دقیقی از تعداد محصولات موجود در انبار و تامین کنندگان آن ها داشته باشند. یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه برای تمامی نیاز های فروشگاه های زنجیره ای راه کار های متنوعی ارائه می کند. سیستم انبارداری این فروشگاه ها با سیستم فروشگاهی یکپارچه شده است. در یک سیستم انبارداری یکپارچه، با خرید هر مشتری به راحتی می توان از تعداد دقیق محصولات موجود با خبر شد و به سرعت برای خرید دوباره ی  محصولات اقدام کرد. علاوه بر این می توان محل دقیق هر محصول را در انبار های مختلف مشخص کرد. با این کار به سرعت محصولات در بین شعب گوناگون توزیع می شود.

عللاوه بر انبارداری، حسابداری هم یکی از نیاز های ضروری این فروشگاه ها است. راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای نیازمند یکپارچگی تمام امور مالی با سیستم فروشگاهی است. با این کار می توان امور مالی تمامی شعب گوناگون را مدیریت کرد و گزارشات دقیقی از فروش، میزان سود و زیان هر کدام به دست آورد. در فروشگاه های زنجیره ای که برخی از محصولات ممکن است نسبت به دیگر محصولات فروش کمتری داشته باشند، آگاهی از سود و زیان و میزان فروش به صاحبان فروشگاه کمک می کند تا بتوانند به موقع تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. اما علاوه بر سیستم انبارداری و حسابداری یکپارچه، راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای نیاز های دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

فروشگاه های زنجیره ای

نیاز های مشتریان در یک فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای چیست؟

در راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای مشتریان را نباید فراموش کرد. در اینجا به بررسی نیاز های مشتریان در یک فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه زنجیره ای می پردازیم:

  • همان طور که پیش تر گفتیم محصولات فروشگاه های زنجیره ای بسیار زیاد هستند. بنابراین، جستجوی داخلی فروشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است. با تعداد زیاد محصولات فروشگاه های زنجیره ای پیدا کردن برخی از محصولات دشوار خواهد بود، اما با فراهم آوردن یک جستجوی داخلی می توانید دسترسی را برای مشتریان آسان کنید.
  • علاوه بر امکان جستجوی داخلی محصولات، در فروشگاه زنجیره ای باید دسته بندی درستی از محصولات وجود داشته باشد که پیدا کردن محصولات را برای مشتریان آسان کند. فروشگاه های زنجیره ای ممکن است تنها به ارائه ی برخی از محصولات بپردازند و تنها در یک حوزه فعالیت کنند. اما برخی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای انواع محصولات را به مشتریان ارائه می کنند. هر محصولی که ارائه می کنید باید در دسته بندی خود قرار بگیرد. برای دسترسی راحت مشتریان هر دسته هم می تواند به دسته های کوچک تری تقسیم بندی شود.
  • فروشگاه های زنجیره ای به دلیل قیمت ثابت محصولات و تخفیف هایی که برای محصولات در نظر می گیرند، شهرت پیدا کرده اند. به دلیل ارائه ی این تخفیف ها، مشتریان ترجیح می دهند از فروشگاه های زنجیره ای خرید کنند. به همین در فروشگاه اینترنتی نیز می توانید تخفیفات گوناگونی برای مشتریان در نظر بگیرید.
  • هدف از راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای مسلما ارسال سریع و به موقع محصولات به مشتریان بوده است. ارسال سریع محصولات یکی از ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی موفق است. به علاوه برخی از فروشگاه های زنجیره ای به صورت رایگان محصولات را برای مشتریان ارسال می کنند و یا در صورتی که مبلغ خرید مشتریان از میزان مشخصی بیشتر شود، هزینه ی ارسال کالاها را دریافت نمی کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلی مشتریان به دنبال فروشگاه اینترنتی هستند که:

  • سرعت لود شدن صفحات آن بالا باشد.
  • محصولات آن تصاویر مناسبی داشته باشند.
  • اطلاعات هر محصول به طور دقیق قید شده باشد.
  • قیمت تمامی محصولات به روز باشد.
  • امکان بازگرداندن محصولات وجود داشته باشد.
  • تاریخ انقضای محصولات به درستی نمایش داده شود.
  • نشانی فروشگاه و اطلاعات تماس فروشگاه ذکر شده باشد.

امکانات پیشرفته:

کانات پیشرفته ی فروشگاه های زنجیره ای عبارت اند  از:

      • وجود صفحه ای اختصاصی برای کالاهای تخفیف دار
      • امکان ذخیره ی سبد کالاها به صورت نامحدود
      • امکان جستجوی پیشرفته ی محصولات و دسترسی آسان به آن ها: همان طور که گفتیم جستجو می تواند دسترسی محصولات را آسان کند. یک جستجوی پیشرفته می تواند دسترسی را از قبل هم آسان تر کند.
      • امکان رهگیری تمامی سفارشات
      • امکان ارائه ی تخفیف به دلیل مبلغ بالای یک فاکتور
      • امکان ارائه ی قیمت عمده ی محصولات
      • امکان تعریف روش های مختلف برای ارسال محصولات و محاسبه ی هزینه ی هر کدام از آن ها با توجه به پارامتر هایی مانند وزن محصولات و فاصله هر فروشگاه تا محل مشتریان
      • امکان ثبت فیش پرداخت
      • ثبت و بررسی درخواست های درون سازمانی: به دلیل گستردگی فروشگاه های زنجیره ای، کنترل آن دشوار خواهد بود. به همین جهت، بررسی درون سازمانی می تواند به مدیریت تمامی بخش ها کمک فراوانی کند.
      • امکان ایجاد فاکتور دستی در فروشگاه اینترنتی هنگام فروشی حضوری: با این کار تمامی فاکتور ها، چه فاکتور های حضوری و چه فاکتور های اینترنتی به چه شکل منظم در کنار هم قرار می گیرند و به همه ی آن ها دسترسی خواهید داشت.
      • امکان شخصی سازی فاکتور ها در سه نسخه: با شخصی سازی فاکتور ها می توانید سه فاکتور مشتری، فاکتور جمع آوری و فاکتوری از اطلاعاتی کامل ارسال داشته باشید.
      • امکان پرینت برچسب قفسه ها و محل کالا ها در انبار به صورت خودکار: همان طور که در رابطه با نیاز های فروشگاه های اینترنتی به یک سیستم انبارداری گفتیم، با این ویژگی منحصر به فرد در سیستم انبارداری می توانید از جای هر محصول در انبار های مختلف فروشگاه مطلع باشید.
      • ارائه ی انواع تخفیف براساس معیار های مختلف مانند روش ارسال کالا و یا مبلغ سفارشات
      • امکان مرجوعی برای برخی از محصولات
      • امکان جداسازی محصولات و نمایش موجود یا ناموجود بودن آن ها
      • گزارش منطقه ای از از فروش و سود و زیان و هزینه ها: فروشگاه های زنجیره ای به دلیل وجود شعب گوناگون می توانند از میزان فروش و سود و زیان خود در هر شهر و یا منطقه گزارشاتی را دریافت کنند.
      • امکان مشخص کردن مکان هر محصول در انبار و نمایش آن در فاکتور جمع آوری
      • امکان کاهش و یا افزایش تمامی محصولات به قیمت فروش با استفاده از درصد
      • امکان دریافت فایل اکسل برای تغییر قیمت محصولات
      • امکان اضافه کردن محصولات گوناگون به فاکتور در روند خرید
      • کاردکس تعدادی محصول: امکان دسترسی به سوابق خرید و فروش هر محصول با جزئیات
      • امکان ثبت سند مالی در فروشگاه
      • امکان مشاهده ی گزارشاتی از هزینه ها و درآمدهای تمامی شعب
      • ثبت تراکنش برای هر پرداختی که از طریق درگاه های بانکی انجام می شود.
      • ماژول مدیریت منابع انسانی: فروشگاه های زنجیره ای با شعب مختلف در سراسر کشور، کارکنان بسیاری دارند، به همین دلیل برای مدیریت آن ها می توان از نرم افزار مدیریت منابع انسانی یکپارچه استفاده کرد تا بتوان بر خروج و ورود، مرخصی، میزان دستمزد و بسیاری موارد دیگر نظارت داشت.
      • امکان ارسال پیامک و ایمیل به مشتریان
راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای

امکانات پیشرفته ی اختیاری:

      • امکان مشاهده ی گزارش از میزان فروش، درآمد خالص و ناخالص، انبار، بازده فروشگاه و تخفیفات سالیانه
      • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید هر مشتری
      • امکان تعریف تعداد روز مشخص برای فراهم کردن محصولاتی که ناموجود هستند.
      • امکان جداسازی مشتریان وفادار از دیگر مشتریان
      • تعریف روش های غیر قابل ارسال برای برخی از محصولات
      • امکان دریافت خروجی اکسل از از نتایج جستجو
      • امکان مشاهده ی سوابق خرید و فروش هر محصول
      • نمایش سود هر فاکتور
      • امکان جستجوی تامین کنندگان
      • امکان مشخص کردن زمان تحویل کالاهای خریداری شده در سایت
      • امکان ارائه ی فاکتور رسمی
      • امکان تعیین سقف اعتبار برای طرف حساب ها در فروشگاه

هزینه ی راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای

راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای در حدود ۶ تا ۸ میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت. البته بسته به امکاناتی که برای فروشگاه خود انتخاب می کنید، این مبلغ می تواند متغییر باشد. با وجود این امکانات در یک فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه های زنجیره ای دیگر نیازی به صرف هزینه ای جداگانه برای هر بخش از فروشگاه نیست به علاوه نظم و یکپارچگی یک فروشگاه اینترنتی باعث توسعه ی آن می شود و به روند رشد آن سرعت می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *