سئوی خارجی: بررسی بک لینک ها و بخش های دیگر

کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی در سئو: بررسی میزان سختی و نحوه ی انتخاب آن ها
آوریل 21, 2020
ابزار های گوگل
ابزار های گوگل: بررسی گوگل آنالیتیک و گوگل سرچ کنسول
آوریل 22, 2020
همه را نشان بده
سئوی خارجی

به تمام روش هایی که وب مستران خارج از سایت خود انجام می دهند تا بدین وسیله اعتبار و رتبه ی آن را افزایش دهند، سئوی خارجی گفته می شود. مهم ترین بخش سئوی خارجی هر وب سایت، بک لینک ها هستند. وب سایت های موفق ابتدا به توسعه ی سئوی داخلی خود می پردازنند. اما ارتقای سئوی داخلی نمی تواند کافی باشد. سئوی خارجی به این معنا است که وب سایت ها دیگر در مورد وب سایت شما چه فکری می کنند. به همین دلیل سئوی خارجی تنها به بک لینک ها محدود نمی شود. اگر کاربران و وب سایت های دیگر نظر خوبی در مورد سایت شما نداشته باشند، به این معنا است که شما در زمینه ی سئوی خارجی خود شکست خورده اید حتی اگر موفق شده باشید بک لینک بگیرید. بنابراین علاوه بر بک لینک ها باید بخش های دیگر سئوی خارجی را نیز در نظر بگیرید.

بک لینک چیست؟

به لینک هایی که از سایر وب سایت ها به وب سایت دیگر داده شده باشد ، بک لینک یا لینک خارجی می گویند. لینک های خارجی یا بک لینک های یک وب سایت در واقع لینک هایی هستند که از سایر وب سایت ها دریافت شده اند. زمانی که لینک سایت شما در دیگر سایت ها قرار داده شود و کاربران بتوانند از دیگر وب سایت ها به سایت شما وارد شوند، در واقع شما بک لینک گرفته اید. بک لینک ها در سئوی خارجی مانند قلب تپنده هستند. همه ی بک لینک ها اعتبار خود را به صفحات مقصد انتقال می دهند و این گونه باعث افزایش اعتبار و رتبه ی صفحات مقصد می شوند. در گذشته وب سایت ها از روش های نادرستی برای گرفتن بک لینک استفاده می کردند. در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم اما برای فهم بهتر بک لینک ها و چگونگی عملکرد آن ها، در ابتدا نگاهی به مفهوم اعتبار لینک می اندازیم.

اعتبار لینک ها

همه ی لینک ها اعتبار خود را به صفحه ی مقصد منتقل می کنند. به عنوان مثال اگر یک وب سایت لینکی به سایت دیگری بدهد، اعتبار سایت خود را به سایت دیگری داده است. اما میزان اعتبار همه ی لینک ها به یک اندازه نیست. میزان اعتبار هر لینک به سایت آن بستگی دارد. اعتبار لینک هایی که سایت های معتبر گرفته شده باشد، بیشتر از اعتبار لینک هایی است که از سایت های تازه کار گرفته شده باشد. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که هر چه تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود. اما گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر به مراتب از گرفتن چندین بک لینک از سایت های گوناگونی که اعتبار بالایی ندارند، بهتر است. بنابراین برای گرفتن بک لینک همیشه باید اعتبار وب سایت ها در نظر بگیرید.

روش های غلط برای بک لینک گرفتن

بسیاری از وب سایت ها برای گرفتن بک لینک دست به هر کاری می زنند و سعی می کنند تا به هر روشی که می توانند، بک لینک به دست بیاورند. بسیاری از این روش ها ممکن است در ابتدا موثر واقع شوند و رتبه ی وب سایت ها را افزایش دهند اما تمامی این روش بر خلاف قوانین گوگل است و باعث جریمه شدن وب سایت ها می شود. روش های غلط در بک لینک گرفتن که وب سایت ها باید از آن پرهیز کنند:

بک لینک نخرید

گوگل همیشه از وب سایت ها خواسته است تا از خرید بک لینک خودداری کنند، زیرا در صورتی که آن ها با این گونه لینک ها برخورد کنند، جریمه های سختی در انتظار وب سایت ها خواهد بود. برخی از سایت ها که به link farm معروف اند، در ازای گرفتن مبلغی به هزاران وب سایت بک لینک می دهند. بک لینک های که از این گونه سایت ها گرفته شده باشد، چندان اعتباری ندارد و توسط گوگل شناسایی می شود. بسیاری افراد به خرید بک لینک رو می آورند. زیرا به راحتی می توانند با صرف مبلغ ناچیزی صاحب چندین بک لینک شوند. شاید در برخی مواقع خرید بک لینک برای مدتی بتواند رتبه ی شما را افزایش دهد اما امروزه گوگل تفاوت بین بک لینک هایی که به طور طبیعی به دست می آیند و لینک هایی که خریداری می شوند را بهتر تشخیص می دهد. بنابراین در نهایت این گونه فعالیت ها می تواند به ضرر شما تمام شود.

گرفتن بک لینک از سایت های نامرتبط

اگر موفق شوید که از سایر وب سایت ها بک لینک بگیرید، کمک بسیاری به سئوی خارجی وب سایت خود کرده اید، اما اگر موضوع این وب سایت ها به موضوع وب سایت شما مرتبط نباشد، هیچ اعتباری به سایت شما منتقل نخواهد کرد. به علاوه زمانی که کاربران از طریق این لینک ها به سایت شما وارد شوند و با موضوع متفاوتی برخورد کنند، به سرعت سایت شما را ترک خواهند کرد. این مسئله بر سئوی وب سایت شما اثر منفی می گذارد. به عنوان مثال اگر سایت شما در مورد آشپزی باشد و از سایتی در حوزه ی الکترونیک بک لینک گرفته باشید، این بک لینک چندان اعتباری ندارد و می تواند باعث نارضایتی کاربران شود. به علاوه موتورهای جستجو را نیز سردرگم می کند.

استفاده بیش از اندازه از انکر تکست ها

بک لینک ها به شکل انکر تسکت به وب سایت ها داده می شوند. این انکر تکست ها شامل کلمات کلیدی هستند که وب سایت ها سعی دارند برای آن رتبه بیاورند. فرض کنید شما صاحب یک بک لینک شده اید. اما اگر این بک لینک دائما در طول متن تکرار شود، دیگر اعتبار خود را از دست می دهد. در این حالت اهمیتی ندارد که وب سایتی که از آن بک لینک گرفته اید، چقدر معتبر است. گوگل به احتمال زیاد وب سایت شما را جریمه خواهد کرد.

تبادل بک لینک

یکی از روش هایی که در لینک سازی از آن استفاده می شد، تبادل لینک بود. این روش در گذشته یکی از ساده ترین روش ها برای ارتقای سئو بود. شما به راحتی می توانستید از وب سایت های مرتبط با حوزه ی فعالیت خود در خواست کنید و لینک بگیرید. در این روش شما لینک وب سایت های دیگر را در وب سایت خود قرار می دادید و آنها هم به همین کار اقدام می کردند. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. موتور های جستجو بر این باوراند که این گونه بک لینک ها معیار مناسبی برای اندازه گیری اعتبار و یا شهرت یک وب سایت نیست. بلکه تنها راهی برای گرفتن بک لینک و افزایش رتبه بوده است. به همین دلیل موتور های جستجو از اعتبار این گونه بک لینک ها کاستند. روش تبادل لینک باعث جریمه شدن وب سایت شما نخواهد شد اما به دلیل تغییرات زیادی که در قوانین موتور های جستجو صورت گرفته است، این گونه بک لینک ها ارزش سابق خود را ندارند و حتی در بسیاری موارد مانند تبادل لینک با یک سایت نامرتبط و یا با یک سایت تازه کار می تواند اثرات بدی بر سئوی وب سایت ها بگذارد.

روش های صحیح گرفتن بک لینک:

  • پست مهمان

  • فروم ها یا انجمن ها

  • همکاری با وب سایت های دیگر

  • از طریق اینفلوئنسر ها و افراد مشهور

  • از طریق عکس و اینفوگرافی

برای آشنا کامل با این روش ها می توانید به مقاله ی چگونه بک لینک بگیریم مراجعه کنید.

انواع بک لینک ها

تمامی لینک ها یا ویژگی نوفالو (nofollow) و یا ویژگی فالو (follow) دارند. منظور از ویژگی، همان attribute لینک ها است که در کد لینک ها قرار می گیرد. این ویژگی ها به موتور های جستجو اعلام می کند که در برخورد با لینک ها چه رفتاری داشته باشند. ربات های گوگل زمانی که با لینک های فالو رو به رو می شوند، این لینک ها را دنبال می کنند و اعتبار آن را منتقل می کنند. اما زمانی که با لینک های نوفالو رو به رو می شوند، این لینک ها را در نظر می گیرند اما اعتبار آن ها را منتقل نمی کنند. همه ی لینک ها به صورت پیش فرض فالو هستند. اما به جای آن می توانند ویژگی نوفالو داشته باشند. لینک های نوفالو برای کاربران تفاوتی ندارند اما موتور های جستجو از ویژگی این لینک ها استفاده می کنند تا در مورد آن ها تصمیم بگیرند. کد لینک های نوفالو به این شکل است:

”Rel=”nofollow

هرچه تعداد لینک های فالو شما بیشتر باشد، رتبه ی شما هم افزایش می یابد. لینک های نوفالو تاثیری بر سئوی سایت ها و رتبه بندی آن ها نخواهد داشت. زیرا این گونه لینک ها توسط گوگل دنبال نمی شوند و اعتباری را منتقل نمی کنند. البته کاربران می توانند از این لینک ها به صفحات مقصد منتقل شوند.

بسیاری از وب سایت ها بک لینک های خریداری شده یا بک لینک هایی که سایت های نا معتبر گرفته شده باشند را نوفالو می کنند تا از تاثیر منفی که ممکن است بر سئوی وب سایتشان بگذارد، جلوگیری کنند. همیشه باید تعادلی بین تعداد بک لینک های فالو و نوفالو وجود داشته باشد. اگر تمامی بک لینک های یک سایت به صورت فالو باشد از نظر موتور های جستجو طبیعی به نظر نمی آید.

چه زمانی از لینک های نوفالو استفاده کنیم؟

    • اگر در سایت خود فروم داشته باشید یا امکان کامنت گذاشتن را برای کاربران فراهم کنید، به احتمال زیاد برخی کاربران لینک وب سایت خود را در این بخش ها قرار می دهند تا برای خود اعتبار به دست بیاورند. در این صورت شما می توانید این گونه لینک ها را نوفالو کنید.
    • اگر امکان مشارکت را برای کاربران فراهم آورده اید اما نمی خواهید اعتبار وب سایت خود را به آن ها منتقل کنید، بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنید.
    • اگر برای بک لینکی پولی پرداخته کرده اید یعنی لینک به صورت اسپانسر است، هم کاربران و هم موتور های جستجو باید از آن خبردار باشند. بنابراین باید از ویژگی نوفالو برای آن استفاده کنید.

    با وجود اینکه بک لینک های نوفالو اعتباری به صفحات مقصد منتقل نمی کنند، ممکن است منجر به گرفتن بک لینک های دیگر به وب سایت شما شوند. به عنوان مثال اگر از یک سایت معتبر بک لینک گرفته باشید اما آن سایت این بک لینک را نوفالو کرده باشد، احتمال این وجود دارد که وب سایت های دیگر با دیدن این لینک به سایت شما وارد شوند و در صورت رضایت به وب سایت شما بک دهند.

بخش های دیگر سئوی خارجی

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند سئوی خارجی تنها به معنای گرفتن بک لینک است. گرفتن بک لینک مهم ترین بخش سئوی خارجی به حساب می آید اما تنها بخش آن نیست. برای ارتقای سئوی خارجی می توان کار های متعددی کرد. ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

اعتماد:

اگر در فروشگاه خود محصولات یا خدماتی را برای کاربران فراهم می کنید، باید از کیفیت آن مطمئن شوید. اگر محصولاتی که ارائه می دهید کیفیت پایینی داشته باشد، هیچ کاربری نظر مثبتی در مورد وب سایت شما نخواهد داشت. اگر برای وب سایت خود مقالاتی فراهم می کنید، در ابتدا باید از سودمند بودن آن اطمینان حاصل کنید. به علاوه بهتر است در کنار متن از عکس و ویدیو استفاده کنید. این کار باعث جذب کاربران می شود.

به هر حال چه محصولاتی برای خرید ارائه می دهید و چه مطالبی برای کاربران فراهم می کنید، کیفیت محتوای شما یکی از مهم ترین عوامل در سئوی خارجی است. زیرا باعث رضایت کاربران می شود و زمانی که آن ها از سایت شما راضی باشند، نظرات مثبتی در مورد سایت شما می دهند. در نتیجه کاربران و وب سایت های دیگر به سمت سایت شما جذب می شوند.

استفاده از شبکه های اجتماعی:

شاید ابتدا تصور کنید که استفاده از شبکه های اجتماعی نمی تواند تاثیری در رتبه ی وب سایت شما داشته باشد. البته این موضوع درست است اما این پلتفرم به شما کمک می کند تا بتوانید افراد و بازدید کنندگان بیشتری را جذب کنید. شبکه های اجتماعی یکی از روش هایی است که به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد. وب سایت ها با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند، وب سایت خود در معرض دیده شدن بگذارند و باعث معرفی برند خود شود. هر چه برند شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود و در مورد آن صحبت شود، میزان مشارکت هم به همان نسبت افزایش می یابد و احتمال گرفتن بک لینک هم بیشتر می شود.

ارتباط با کاربران:

هر چه بیشتر مخاطبان و نیاز های آن ها را بیشتر بشناسید، بهتر می توانید خواسته های آن ها را برطرف کنید. در نتیجه رضایت آن ها از شما بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر در وب سایت خود بخشی برای نظرات دارید و یا در شبکه های اجتماعی هم فعالیت می کنید، یکی از مسائلی که باید در نظر داشته باشید، پاسخ گو بودن است. زمانی که کاربران از شما سوالی می کنند، منتظر گرفتن جواب آن هستند. عدم پاسخ گویی به آن ها ممکن است باعث نارضایتی آن ها شود.علاوه بر این مخاطبان پاسخ های تکراری که توسط یک ربات نوشته شده باشد و برای تمامی کاربران یکسان باشد را نمی پسند. آن ها انتظار دارند که به طور مستقیم به سوالات آن ها پاسخ داده شود.

با آگاهی از بخش های مختلف سئوی خارجی و رعایت تمامی نکاتی که تا به اینجا مطرح شد می توانید اعتبار خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *