اگر به دنبال راه اندازی یک مارکت پلیس همانند دیجی کالا و یا نمونه های خارجی آن مانند آمازون هستید، در این مقاله می توانید با انواع آن ها آشنا شوید و چگونگی راه اندازی آن را آموزش ببینید.
اگر به دنبال راه اندازی یک مارکت پلیس همانند دیجی کالا و یا نمونه های خارجی آن مانند آمازون هستید، در این مقاله می توانید با انواع آن ها آشنا شوید و چگونگی راه اندازی آن را آموزش ببینید.
مارکت پلیس ها، فروشگاه های اینترنتی هستند که فروشندگان متعدد می توانند در آن محصولات و خدمات خود را به خریداران بفروشند. آمازون (Amazon)، اتزی (etsy)، airbnb، ای بی (ebay)، نمونه ای از این فروشگاه ها هستند. این فروشگاه های اینترنتی در واقع مارکت پلیس هستند. زیرا صد ها فروشنده می توانند محصولات خود را به خریداران بفروشند. فروشگاه های اینترنتی سنتی تنها محصولات و خدمات یک برند را می فروشند. اما مارکت پلیس ها با داشتن فروشنگان مختلف که محصولات گوناگونی را می فروشند، می توانند خریداران بیشتری جذب کنند.
افراد بیشتری به مارکت پلیس ها سر می زنند. در نتیجه فروشندگان و محصولاتشان بیشتر در معرض دیده شدن قرار می گیرند. زمانی که خریداران در این فروشگاه ها به خرید می پردازنند، برای پرداخت هزینه ی محصولات نیازی به وارد شدن به صفحات مختلف ندارند. آن ها می توانند از چندین فروشنده ی مختلف به طور همزمان خرید کنند.
هر فردی که از مارکت پلیس ها محصولی را خریداری کند، به فروشنده ی آن محصول اطلاع داده می شود. زمانی که فروشندگان از خرید یک محصول مطلع می شوند، محصول سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال می کنند. این موضوع نشان می دهد که اگر چه خریداران با خرید از چند فروشنده، تنها یک بار پرداخت انجام می دهند، اما محصول هر فروشنده به صورت جداگانه ارسال می شود. به عبارت دیگر خریداران، هر محصول را از فروشنده ی همان محصول دریافت می کنند. خرید از مارکت پلیس ها مانند خرید از چندین فروشگاه اینترنتی به طور هم زمان است. با این تفاوت که خریداران می توانند تنها با یک بار پرداخت هزینه ی محصولات را به تمامی فروشندگان بپردازند.
مارکت پلیس ها با نام “اقتصاد مشارکتی” هم شناخته می شوند. زیرا معمولا در آن ها فروشندگانی وجود دارد که می خواهند دارایی هایی خود را که دیگر از آن استفاده ای ندارند، بفروشند.
اعتماد، سهولت و حس جمعی عواملی هستند که باعث پیشرفت اقتصاد مشارکتی می شوند.
مارکت پلیس ها به چند دلیل در حال گسترش اند:
یکی از دلایل عمده برای راه اندازی یک مارکت پلیس می تواند کمک به فروشندگانی باشد که قصد فروش وسایل خود را دارند. وسایلی که دیگر از آن استفاده ای ندارند و یا تنها در مواقعی از سال از آن استفاده می کنند. علاوه بر این هدف از ایجاد یک مارکت پلیس می تواند دسترسی آسان خریداران به محصولات و خدمات مورد نظرشان باشد.
با راه اندازی یک مارکت پلیس محیطی را برای افراد فراهم می کنید تا بتوانند محصولات خود را بفروشند یا اجاره دهند و به خدمات آنلاین با قیمت ارزان تر، کیفیتی بالاتر و روشی آسان تر دسترسی داشته باشند. مارکت های موفق این کار را به شیوه ای انجام می دهند که خرده فروشان قادر به انجام آن نیستند. به همین دلیل آن ها در فروش اینترنتی به رقبای سرسختی تبدیل می شوند.
ایجاد یک مارکت بسیار آسان است زیرا برای شروع کار نیازی به داشتن انباری از کالا نیست. این مسئله برای کارآفرینانی که می خواهند خدمات خود را بدون نیاز به صرف سرمایه ی زیاد ارائه دهند، می تواند سودمند باشد. محصولات مارکت پلیس ها از طریق فروشندگان مختلفی که می خواهند کالای خود را به فروش برسانند، تامین می شود و این کار تنها به عهده ی صاحب مارکت پلیس نخواهد بود.
اوبر(Uber) بزرگترین شرکت تاکسیرانی جهان، هیچ تاکسی ندارد. فیس بوک (facebook)، مشهورترین دارنده ی رسانه هیچ محتوایی تولید نمی کند. علی بابا معتبرترین خرده فروشی جهان هیچ انباری ندارد. Airbnb بزرگترین دفتر املاک، هیچ ملکی ندارد.
اگر بتوانید همه ی محصولات و خدمات خود را به نحوی به خریداران بفروشید یا کرایه دهید، که خرده فروشان نتوانند محصولات و خدمات یکسانی را با قیمتی ارزان تر، به روشی آسان تر و با کیفیت بهتری ارائه دهند، پس می توانید مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید تا این محصولات و خدمات را به خریداران ارائه کنید.
راه اندازی یک مارکت پلیس می تواند دشوار باشد. مسند های بسیاری در رابطه با چگونگی راه اندازی فروشگاه های اینترنتی وجود دارد اما این گونه فروشگاه های اینترنتی معمولا تنها مناسب کسب و کار هایی است که می خواهند محصولات خود را به فروش برسانند. اما این تنها هدف مارکت پلیس ها نیست. بنابراین باید از روش های دیگری استفاده کرد.
در ابتدا باید گفت که موفقیت مارکت پلیس شما تا حدودی به پلتفرمی که برای ساخت آن استفاده می کنید، بستگی دارد. خوشبختانه برای این کار نیازی به استخدام یک توسعه دهنده وب سایت ندارید.
بهترین پلتفرمی که ما به شما پیشنهاد می کنیم، Sharetribe است. Sharetribe یکی از مطمئن ترین، کاربر پسند ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای کار آفرینان است. با این نرم افزار، هر کار آفرینی قادر است به راحتی مارکت پلیسی منظم بسازد. اگر از ابتدا این کار را به یک توسعه دهنده وب می سپارید، هزینه ی زیادی برای شما خواهد داشت اما ساخت یک وب سایت از طریق Sharetribe هزینه ی چندانی ندارد و با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. با راه اندازی مارکت پلیس در یک پلتفرم می توانید به سادگی و با روش موثرتری همه ی امور خود را مدیریت کنید. ساخت برخی قسمت های یک مارکت پلیس می تواند دشوار باشد. در ادامه به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
مارکت پلیس های معتبر به دلیل آغاز فعالیت خود در یک حوزه مانند آمازون و جوابگویی به نیاز های خریداران و فروشندگان توانستند به موفقیت دست یابند. بنابراین ابتدا باید حوزه فعالیت خود را مشخص کنید تا بتوانید در آن حوزه نیاز های افراد را برطرف کنید. این مرحله اهمیت بسیاری دارد. زیرا این موضوع، محصولاتی که می فروشید، فروشندگان، خریداران و حوزه ی فعالیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون داشتن حوزه ی خاص برای فعالیت، مارکت پلیس شما هدفی نخواهد داشت. بنابراین پیدا کردن یک موضوع و پایبند بودن به آن، بسیار ضروری است.
با وجود آمازون (Amazon)، اتسزی (etsy)، airbnb و ای بی(ebay) ممکن است تصور کنید که روش راه اندازی یک مارکت پلیس برای ارائه ی محصولات و خدمات به میلیون ها مشتری را می دانید. راه اندازی مارکت پلیسی مانند آمازون زمانبر است. اما شما هم می توانید بدون آن که بخواهید مانند آن ها شوید، موفق باشید.
زمانی که می خواهید مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید، ابتدا بهتر است کالاهایی محدود اما با کیفیتی فراهم کنید. به دنبال راه اندازی بهترین فروشگاه در حوزه ی فعالیت خود نباشید. تنها سعی کنید فروشگاهی راه اندازی کنید که بتواند نیاز های بخشی از کسب و کار شما را تامین کند. اگر به دنبال راه اندازی مارکت پلیسی باشید که از همه لحاظ بی نقص باشد، حتما دچار سردرگمی می شوید. با فراهم کردن محصولاتی با کیفیت در تعداد کم می توانید ایده های خود را عملی کنید و نتیجه ی ایده آلی به دست بیاورید. با جذب افرادی که به خرید از شما علاقه مند باشند و استفاده از نظرات آن ها می توانید راه پیشرفت خود را هموار کنید. همه ی کسب و کار ها در ابتدا کوچک بوده اند. پس شما هم می توانید در این راه موفق شوید.
برای راه اندازی یک مارکت پلیس نیازی به خرید محصولات یا ایجاد انباری از کالا نیست. این موضوع باعث صرفه جویی و حفظ سرمایه ی شما می شود. اگر چه برای ایجاد یک انبار به سرمایه نیازی ندارید اما بخش های دیگر راه اندازی یک مارکت پلیس به سرمایه نیاز دارد. این بخش ها عبارت اند از:
زمانی که برای مارکت پلیس خود بودجه ای در نظر می گیرید، بیش از اندازه برای پلتفرم یا تبلیغات خرج نکنید. زمانی که کار خود را آغاز می کنید طبیعی است که بخواهید تمام سرمایه ی خود را در این کار بگذارید. اما به یاد داشته باشد که شما تازه کار خود را آغاز کرده اید. بنابراین برای پیشرفت به زمان بیشتری نیاز دارید و باید به مارکت پلیس خود فرصت دهید تا بتواند درآمد داشته باشد. حتی در صورتی که سرعت پیشرفت فروشگاه شما کند باشد، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید ایده های خود را در این کار بررسی کنید و یک باره تمام سرمایه ی خود را صرف آن نکنید. زیرا در صورت عدم موفقیت ممکن است این سرمایه هیچگاه باز نگردد.
در آخر باید گفت زمانی که از راه اندازی یک مارکت پلیس حرف می زنیم، نباید ثمره ی اصلی آن را فراموش کنید. از خودتان بپرسید که هدفتان از این کار چه بوده است و چگونه می توانید به افرادی که در حوزه ی فعالیت شما هستند کمک کنید؟
هدف هر مارکت پلیسی اتصال فروشندگان و خریداران در یک عرصه است تا بتوانند فروشندگان بتوانند محصولات خود را به خریدارران بفروشند. بنابراین چگونگی عملی شدن این موضوع را در نظر بگیرید.
مارکت پلیس ها انواع مختلفی دارند و با وجود اینکه تمامی آن ها به یک شکل راه اندازی می شوند، تفاوت های اندکی با یک دیگر دارند. این تفاوت ها می تواند بر تجربه ی خرید، انواع محصولات، خدماتی که ارائه می شود و خریدارانی که خرید می کنند، اثر بگذارد.
برخی از مارکت پلیس ها تنها کالای فیزیکی می فروشند. در نتیجه فروشندگان تنها محصولاتی را ارائه می دهند که قابل ارسال به خریداران است. در این نوع مارکت ها، خریداران باید محصولات خود را از فروشنده ی منحصر به فرد خود دریافت کنند. این کار بر تجربه ی خریداران اثر می گذارد. اگر محصولات فیزیکی ارائه می کنید، با وجود اینکه خریداران یک بار هزینه ی محصولات را می پردازند، ممکن است از چندین فروشنده خرید کرده باشند. به همین دلیل هر فروشنده باید محصول خود را جداگانه برای خریداران ارسال کند.
مارکت پلیس های دیجیتال محصولاتی را ارائه می دهند که بلافاصله پس از خرید، می توان آن را بر روی کامپیوتر یا گوشی های همراه دانلود کرد. بنابراین خریداران محصولات مورد نظر خود را فورا دریافت می کنند.
نمونه ای از این نوع مارکت پلیس ها که طراحان، گرافیست ها و بسیاری دیگر از افراد به فروش عکس، لوگو و طراحی های خود می پردازند، creative market است.
مارکت پلیس های املاک، اتاق یا محلی را به خریداران اجازه می دهند یا به آن ها می فروشند. Airbnb نمونه ای از این نوع مارکت پلیس ها است. این نوع مارکت پلیس ها برای صاحبین املاک طراحی شده اند تا بتوانند اتاق، آپارتمان، خانه یا املاک خود را سراسر جهان اجاره دهند. داشتن این مارکت پلیس ها مشکلاتی از قبیل قوانین دولت، بیمه املاک را با خود به همراه دارد و مدیریت آن دشوار است. بنابراین برای موفق بودن در این کار باید تمامی جنبه های آن را در نظر بگیرید.
این مارکت پلیس ها خدمات حضوری به خریداران ارائه می دهند. مانند ارائه ی کلاس نقاشی. هدف آن ها هم اتصال فروشندگان به خریدارانی است که به دنبال خدمات آن ها هستند. این نوع مارکت ها به این فروشندگان و خریداران خدمات ویژه ای ارائه می کنند. اگر قصد راه اندازی چنین مارکتی را دارید، باید ارتباط بین فروشندگان و خریداران را برقرار کنید.
راه اندازی یک مارکت پلیس تا حدودی با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی متفاوت است و مشکلات خود را به همراه دارد. این مشکلات نباید شما را از ادامه کار منصرف کند. اما به هر حال با آگاهی از این مشکلات می توانید برای آن ها راهکاری پیدا کنید و اجازه ندهید که شما را غافلگیر کند. مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید عبارت اند از:
در ابتدای راه اندازی مارکت پلیس خود، بزرگترین چالش شما، جذب فروشندگان و خریداران است. چون در این کار تازه وارد هستید، مجبورید در ابتدا اعتماد فروشندگان را جلب کنید تا محصولاتشان را در فروشگاه شما به فروش برسانند. به علاوه باید کاری کنید که خریداران هم از وجود شما مطلع شوند. اگر هیچ خریداری وجود نداشته باشد، قانع کردن فروشندگان برای فروش محصولات دشوار خواهد بود و اگر هیچ فروشنده ای محصولات خود را نفروشد پس جذب مشتری هم بی فایده خواهد بود. برای حل این مشکل، صاحبان مارکت پلیس ها ابتدا باید از فروشندگان بخواهند تا به آن ها ملحق شوند زیرا فروشندگان انگیزه ی قوی تری دارند. انگیزه ی آن ها کسب درآمد است. بنابراین اگر ملحق شدن برای آن ها ریسک زیادی نداشته باشد، به احتمال زیاد به شما ملحق می شوند و به فروش محصولات خود می پردازند.
با جذب فروشندگان پیش از جذب خریداران، شما انباری از محصولات را برای خود فراهم می کنید. این مسئله برای خریدارانی که برای اولین بار به فروشگاه شما سر می زنند، اهمیت بسیاری دارد. بدون وجود انباری از محصولات، خریداران هم انگیزه ای برای خرید از شما ندارند. بنابراین پیش از جذب خریداران از داشتن محصولات و خدمات کافی مطمئن شوید.
برای اینکه فروشندگانی بیابید که تمایل داشته باشند تا محصولات خود را در مارکت پلیس شما بفروشند، در ابتدا از فروشندگانی استفاده کنید که در حال حاضر در مارکت پلیس های دیگر فعالیت دارند. اگر بتوانید آن ها را قانع کنید، ممکن است به کار با شما علاقه مند شوند. همیشه به دنبال فروشندگانی باشید که محصولاتشان با حوزه ی فعالیت شما مرتبط باشد.
راه اندازی یک مارکت پلیس زمانبر است زیرا بخش های بیشتری نسبت به فروشگاه اینترنتی دارد (مانند مدیریت چندین فروشنده). اگر به فکر راه اندازی یک مارکت پلیس هستید، در حالی که برای آن تلاش می کنید باید صبور هم باشید.
مارکت پلیس ها زمانی می توانند در دراز مدت موفق باشند که هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مفید باشند. اگر مارکت پلیس شما نتواند خدمات سودمندی ارائه دهد، دوام چندانی نخواهد داشت. بنابراین باید تمامی جوانب کار را بسنجید تا در آینده با شکست رو به رو نشوید. برای انجام این کار نیاز به زمان زیادی دارید. نباید بیشتر سرمایه ی خود را تنها به این دلیل که ممکن است در دراز مدت نتوانید موفق باشید، در ابتدای کار خرج کنید. بهتر است مارکت پلیس خود را به آرامی گسترش دهید تا بتوانید جوابگوی نیاز های خریداران باشید. با این کار می توانید خدمات سودمندی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان فراهم کنید. در نتیجه در دراز مدت می توانید موفق باشید.
حتی اگر تصور می کنید که ایده ی مناسبی برای مارکت پلیس خود یافته اید، مطمئن باشید شخص دیگری هم به آن فکر کرده است. وجود رقابت زیاد می تواند مانعی برای راه اندازی و گسترش مارکت پلیس شما باشد اما نباید شما را از انجام آن منصرف کند. اگر در حوزه ی فعالیت شما مارکت پلیسی وجود دارد، با راه اندازی مارکت پلیس خود به رقیب آن ها تبدیل می شوید.
سعی کنید در زمینه قیمت، کیفیت، تنوع محصولات، تعداد فروشندگان، منطقه ی جغرافیایی یا موارد دیگر با آن ها رقابت کنید تا بتوانید از آن ها پیشی بگیرید. حتی اگر مطمئن نیستید که مارکت پلیسی وجود دارد که رقیب شما باشد، به خاطر بسپارید که حتما شخص دیگری در حال کار کردن بر روی ایده ی شما است و در نهایت شما هم یک رقیب خواهید داشت. تنها راه حل این مشکل عملی کردن سریعتر و بهتر ایده هایتان است. بنابراین بهتر است برای ایده های خود برنامه ریزی کنید.
هر مارکت پلیسی برای ماندن در عرصه ی رقابت باید درآمد زایی کند. بنابراین شما با به کارگیری یک روش مناسب می توانید از درآمد زایی و سود دهی مارکت پلیس خود مطمئن شوید.
در اینجا به چند نکته در مورد تامین سرمایه ی مارکت پلیس اشاره می کنیم:
برای گسترش یک مارکت پلیس باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرید تا از موفقیت آن در دراز مدت اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید از مدل های تجاری استفاده کنید. مدلی که برای راه اندازی مارکت پلیس خود استفاده می کنید می تواند بر درآمد زایی و سودهی شما و فروشندگان اثر می گذارد. مدل های بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.
اگر خریداران نتوانند به راحتی محصول مورد نظر خود، پیدا کنند، حتما فروشگاه شما را ترک خواهند کرد. هدف مارکت پلیس شما باید آسان کردن ارتباط میان فروشندگان و خریداران برای یک معامله باشد. نکات دیگری وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید تجربه ی کاربری را ارتقا دهید:
فرقی نمی کند که از چه روشی برای جذب خریداران استفاده می کنید، ابتدا باید اعتماد آن ها را جلب کنید. روش هایی که به صورت تدریجی می تواند باعث جلب اعتماد خریداران شود، عبارت اند از:
اکنون که به این قسمت رسیدید، می دانید که چگونه مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید. به یاد داشته باشید که حوزه فعالیت شما، باعث تفکیک مارکت پلیس شما از دیگر مارکت پلیس ها می شود و عملی کردن ایده های شما در واقع تنها چیزی است که به شما کمک می کند تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. ابتدا سعی کنید یک سرمایه گذار پیدا کنید وسپس اعتماد خریدارن را جلب کنید. اگر ایده ی جالبی برای راه اندازی مارکت پلیس خود دارید، بهتر است از همین حالا شروع کنید.