میزان جستجوی کلمات کلیدی
اهمیت میزان جستجوی کلمات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ
آوریل 16, 2020
یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی
مزایای یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی
آوریل 18, 2020
همه را نشان بده
مارکت پلیس

اگر به دنبال راه اندازی یک مارکت پلیس همانند دیجی کالا و یا نمونه های خارجی آن مانند آمازون هستید، در این مقاله می توانید با انواع آن ها آشنا شوید و چگونگی  راه اندازی آن را آموزش ببینید.

مارکت پلیس چیست؟

مارکت پلیس ها، فروشگاه های اینترنتی هستند که فروشندگان متعدد می توانند در آن محصولات و خدمات خود را به خریداران بفروشند. آمازون (Amazon)، اتزی (etsy)، airbnb، ای بی  (ebay)، نمونه ای از این فروشگاه ها هستند. این فروشگاه های اینترنتی در واقع مارکت پلیس هستند. زیرا صد ها  فروشنده می توانند محصولات خود را به خریداران بفروشند.  فروشگاه های اینترنتی سنتی تنها محصولات و خدمات یک برند را می فروشند. اما مارکت پلیس ها با داشتن فروشنگان مختلف که محصولات گوناگونی را می فروشند، می توانند خریداران بیشتری جذب کنند.

افراد بیشتری به مارکت پلیس ها سر می زنند. در نتیجه فروشندگان و محصولاتشان بیشتر در معرض دیده شدن قرار می گیرند. زمانی که خریداران در این فروشگاه ها به خرید می پردازنند، برای پرداخت هزینه ی محصولات نیازی به وارد شدن به صفحات مختلف ندارند. آن ها می توانند از چندین فروشنده ی مختلف به طور همزمان خرید کنند.

هر فردی که از مارکت پلیس ها محصولی را خریداری کند، به فروشنده ی آن محصول اطلاع داده می شود. زمانی که فروشندگان از خرید یک محصول مطلع می شوند، محصول سفارش داده شده را برای مشتریان ارسال می کنند. این موضوع نشان می دهد که اگر چه خریداران با خرید از چند فروشنده، تنها یک بار پرداخت انجام می دهند، اما محصول هر فروشنده به صورت جداگانه ارسال می شود. به عبارت دیگر خریداران، هر محصول را از فروشنده ی همان محصول دریافت می کنند. خرید از مارکت پلیس ها مانند خرید از چندین فروشگاه اینترنتی به طور هم زمان است. با این تفاوت که خریداران می توانند تنها با یک بار پرداخت هزینه ی محصولات را به تمامی فروشندگان بپردازند.

مارکت پلیس ها با نام “اقتصاد مشارکتی” هم شناخته می شوند. زیرا  معمولا در آن ها فروشندگانی وجود دارد که می خواهند دارایی هایی خود را که دیگر از آن استفاده ای ندارند، بفروشند.

اعتماد، سهولت و حس جمعی عواملی هستند که باعث پیشرفت اقتصاد مشارکتی می شوند.

Pricewaterhousecoopers

مارکت پلیس ها به چند دلیل در حال گسترش اند:

  • خریداران به دلیل در امان ماندن از فروشندگان فریبکار، به آن ها اعتماد بیشتری دارند.
  • محلی برای افرادی است که به دنبال کسب درآمد از راه فروش وسایل خود هستند.
  • و درآخر باعث به وجود آمدن حس جمعی در میان فروشندگان و خریداران می شوند. در نتیجه آن ها می تواند از یک دیگر حمایت کنند. به عنوان مثال در اتسی Etsy به دلیل حمایت فروشندگان و خریداران از کار های دستی، خانگی و هنری، این حس جمعی قابل مشاهده است.

چرا باید یک مارکت پلیس راه اندازی کرد؟

یکی از دلایل عمده برای راه اندازی یک مارکت پلیس می تواند کمک به فروشندگانی باشد که قصد فروش وسایل خود را دارند. وسایلی که دیگر از آن استفاده ای ندارند و یا تنها در مواقعی از سال از آن استفاده می کنند. علاوه بر این هدف از ایجاد یک مارکت پلیس می تواند دسترسی آسان خریداران به محصولات و خدمات مورد نظرشان باشد.

با راه اندازی یک مارکت پلیس محیطی را برای افراد فراهم می کنید تا بتوانند محصولات خود را بفروشند یا اجاره دهند و به خدمات آنلاین با قیمت ارزان تر، کیفیتی بالاتر و روشی آسان تر دسترسی داشته باشند. مارکت های موفق این کار را به شیوه ای انجام می دهند که خرده فروشان قادر به انجام آن نیستند. به همین دلیل آن ها در فروش اینترنتی به رقبای سرسختی تبدیل می شوند.

ایجاد یک مارکت بسیار آسان است زیرا برای شروع کار نیازی به داشتن انباری از کالا نیست. این مسئله برای کارآفرینانی که می خواهند خدمات خود را بدون نیاز به صرف سرمایه ی زیاد ارائه دهند، می تواند سودمند باشد. محصولات مارکت پلیس ها از طریق فروشندگان مختلفی که می خواهند کالای خود را به فروش برسانند، تامین می شود و این کار تنها به عهده ی صاحب مارکت پلیس نخواهد بود.

اوبر(Uber) بزرگترین شرکت تاکسیرانی جهان، هیچ تاکسی ندارد. فیس بوک (facebook)، مشهورترین دارنده ی رسانه هیچ محتوایی تولید نمی کند. علی بابا معتبرترین خرده فروشی جهان هیچ انباری ندارد. Airbnb بزرگترین دفتر املاک، هیچ ملکی ندارد.

تام گودویل

اگر بتوانید همه ی محصولات و خدمات خود را به نحوی به خریداران بفروشید یا کرایه دهید، که خرده فروشان نتوانند محصولات و خدمات یکسانی را با قیمتی ارزان تر، به روشی آسان تر و با کیفیت بهتری ارائه دهند، پس می توانید مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید تا این محصولات و خدمات را به خریداران ارائه کنید.

چگونه یک مارکت پلیس راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک مارکت پلیس می تواند دشوار باشد. مسند های بسیاری در رابطه با چگونگی راه اندازی فروشگاه های اینترنتی وجود دارد اما این گونه فروشگاه های اینترنتی معمولا تنها مناسب کسب و کار هایی است که می خواهند محصولات خود را به فروش برسانند. اما این تنها هدف مارکت پلیس ها نیست. بنابراین باید از روش های دیگری استفاده کرد.

طراحی وب سایت برای مارکت پلیس

در ابتدا باید گفت که موفقیت مارکت پلیس شما تا حدودی به پلتفرمی که برای ساخت آن استفاده می کنید، بستگی دارد. خوشبختانه برای این کار نیازی به استخدام یک توسعه دهنده وب سایت ندارید.

بهترین پلتفرمی که ما به شما پیشنهاد می کنیم، Sharetribe است. Sharetribe یکی از مطمئن ترین، کاربر پسند ترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای کار آفرینان است. با این نرم افزار، هر کار آفرینی قادر است به راحتی مارکت پلیسی منظم بسازد. اگر از ابتدا این کار را به یک توسعه دهنده وب می سپارید، هزینه ی زیادی برای شما خواهد داشت اما ساخت یک وب سایت از طریق Sharetribe  هزینه ی چندانی ندارد و با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. با راه اندازی مارکت پلیس در یک پلتفرم می توانید به سادگی و با روش موثرتری همه ی امور خود را مدیریت کنید. ساخت برخی قسمت های یک مارکت پلیس می تواند دشوار باشد. در ادامه به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مارکت پلیس چیست

انتخاب حوزه ی فعالیت مارکت پلیس

مارکت پلیس های معتبر به دلیل آغاز فعالیت خود در یک حوزه مانند آمازون و جوابگویی به نیاز های خریداران و فروشندگان توانستند به موفقیت دست یابند. بنابراین ابتدا باید حوزه فعالیت خود را مشخص کنید تا بتوانید در آن حوزه نیاز های افراد را برطرف کنید. این مرحله اهمیت بسیاری دارد. زیرا این موضوع،  محصولاتی که می فروشید، فروشندگان، خریداران و حوزه ی فعالیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون داشتن حوزه ی خاص برای فعالیت، مارکت پلیس شما هدفی نخواهد داشت. بنابراین پیدا کردن یک موضوع و پایبند بودن به آن، بسیار ضروری است.

کالا های کمتر اما با کیفیتی ارائه کنید

با وجود آمازون (Amazon)، اتسزی (etsy)، airbnb و ای بی(ebay) ممکن است تصور کنید که روش راه اندازی یک مارکت پلیس برای ارائه ی محصولات و خدمات به میلیون ها مشتری را می دانید. راه اندازی مارکت پلیسی مانند آمازون زمانبر است. اما شما هم می توانید بدون آن که بخواهید مانند آن ها شوید، موفق باشید.

زمانی که می خواهید مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید، ابتدا بهتر است کالاهایی محدود اما با کیفیتی فراهم کنید. به دنبال راه اندازی بهترین فروشگاه در حوزه ی فعالیت خود نباشید. تنها سعی کنید فروشگاهی راه اندازی کنید که بتواند نیاز های بخشی از کسب و کار شما را تامین کند. اگر به دنبال راه اندازی مارکت پلیسی باشید که از همه لحاظ بی نقص باشد، حتما دچار سردرگمی می شوید. با فراهم کردن محصولاتی با کیفیت در تعداد کم می توانید ایده های خود را عملی کنید و نتیجه ی ایده آلی به دست بیاورید. با جذب افرادی که به خرید از شما علاقه مند باشند و استفاده از نظرات آن ها می توانید راه پیشرفت خود را هموار کنید. همه ی کسب و کار ها در ابتدا کوچک بوده اند. پس شما هم می توانید در این راه موفق شوید.

بودجه ی خود را برای راه اندازی مارکت پلیس معین کنید

برای راه اندازی یک مارکت پلیس نیازی به خرید محصولات یا ایجاد انباری از کالا نیست. این موضوع باعث صرفه جویی و حفظ سرمایه ی شما می شود. اگر چه برای ایجاد یک انبار به سرمایه نیازی ندارید اما بخش های دیگر راه اندازی یک مارکت پلیس به سرمایه نیاز دارد. این بخش ها عبارت اند از:

  • هزینه ی پلتفورم ها: با استفاده از یک پلتفرم میزبان باید مبلغی را به صورت ماهیانه یا سالیانه بپردازید. بنابراین این مسئله را در بودجه ی خود در نظر بگیرید.
  • هزینه ی تبلیغات برای فروشندگان: اگر هیچ کالایی تهیه نکنید، حتما شخص دیگری این کار انجام می دهد. بنابراین شما به فروشندگانی نیاز دارید تا محصولاتشان را در فروشگاه شما بفروشند. بنابراین برای جذب فروشندگان باید هزینه ای را صرف تبلیغات کنید. تبلیغات می تواند در فیسبوک، گوگل یا هر پلتفرم دیگری که با حوزه ی فعالیت شما مرتبط است، صورت بگیرد.
  • هزینه ی تبلیغات برای خریداران: تنها با ساخت یک مارکت پلیس خریداران به سایت شما جذب نمی شوند. شما باید برای تبلیغات هزینه کنید تا خریداران را به خرید از فروشگاه خود ترغیب کنید.

زمانی که برای مارکت پلیس خود بودجه ای در نظر می گیرید، بیش از اندازه برای  پلتفرم یا تبلیغات خرج نکنید. زمانی که کار خود را آغاز می کنید طبیعی است که بخواهید تمام سرمایه ی خود را در این کار بگذارید. اما به یاد داشته باشد که شما تازه کار خود را آغاز کرده اید. بنابراین برای پیشرفت به زمان بیشتری نیاز دارید و باید به مارکت پلیس خود فرصت دهید تا بتواند درآمد داشته باشد. حتی در صورتی که سرعت پیشرفت فروشگاه شما کند باشد، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید ایده های خود را در این کار بررسی کنید و یک باره تمام سرمایه ی خود را صرف آن نکنید. زیرا در صورت عدم موفقیت ممکن است این سرمایه هیچگاه باز نگردد.

هدف از راه اندازی مارکت پلیس

در آخر باید گفت زمانی که از راه اندازی یک مارکت پلیس حرف می زنیم، نباید ثمره ی اصلی آن را فراموش کنید. از خودتان بپرسید که هدفتان از این کار چه بوده است و چگونه می توانید به افرادی که در حوزه ی فعالیت شما هستند کمک کنید؟

هدف هر مارکت پلیسی اتصال فروشندگان و خریداران در یک عرصه است تا بتوانند فروشندگان بتوانند محصولات خود را به خریدارران بفروشند. بنابراین چگونگی عملی شدن این موضوع را در نظر بگیرید.

مارکت پلیس

انواع مارکت پلیس:

مارکت پلیس ها انواع مختلفی دارند و با وجود اینکه تمامی آن ها به یک شکل راه اندازی می شوند، تفاوت های اندکی با یک دیگر دارند. این تفاوت ها می تواند بر تجربه ی خرید، انواع محصولات، خدماتی که ارائه می شود و خریدارانی که خرید می کنند، اثر بگذارد.

مارکت پلیس کالای فیزیکی:

برخی از مارکت پلیس ها تنها کالای فیزیکی می فروشند. در نتیجه فروشندگان تنها محصولاتی را ارائه می دهند که قابل ارسال به خریداران است. در این نوع مارکت ها، خریداران باید محصولات خود را از فروشنده ی منحصر به فرد خود دریافت کنند. این کار بر تجربه ی خریداران اثر می گذارد. اگر محصولات فیزیکی ارائه می کنید، با وجود اینکه خریداران یک بار هزینه ی محصولات را می پردازند، ممکن است از چندین فروشنده خرید کرده باشند. به همین دلیل هر فروشنده باید محصول خود را جداگانه برای خریداران ارسال کند.

مارکت پلیس دیجیتال:

مارکت پلیس های دیجیتال محصولاتی را ارائه می دهند که بلافاصله پس از خرید، می توان آن را بر روی کامپیوتر یا گوشی های همراه دانلود کرد. بنابراین خریداران محصولات مورد نظر خود را  فورا دریافت می کنند.

نمونه ای از این نوع مارکت پلیس ها که طراحان، گرافیست ها و بسیاری دیگر از افراد به فروش عکس، لوگو و طراحی های خود می پردازند، creative market است.

مارکت پلیس املاک:

مارکت پلیس های املاک، اتاق یا محلی را به خریداران اجازه می دهند یا به آن ها می فروشند. Airbnb نمونه ای از این نوع مارکت پلیس ها است. این نوع مارکت پلیس ها برای صاحبین املاک طراحی شده اند تا بتوانند اتاق، آپارتمان، خانه یا املاک خود را سراسر جهان اجاره دهند. داشتن این مارکت پلیس ها مشکلاتی از قبیل قوانین دولت، بیمه املاک را با خود به همراه دارد و مدیریت آن دشوار است. بنابراین برای موفق بودن در این کار باید تمامی جنبه های آن را در نظر بگیرید.

مارکت پلیس خدمات:

این مارکت پلیس ها خدمات حضوری به خریداران ارائه می دهند. مانند ارائه ی کلاس نقاشی. هدف آن ها هم اتصال فروشندگان به خریدارانی است که به دنبال خدمات آن ها هستند. این نوع مارکت ها به این فروشندگان و خریداران خدمات ویژه ای ارائه می کنند. اگر قصد راه اندازی چنین مارکتی را دارید، باید ارتباط بین فروشندگان و خریداران را برقرار کنید.

مارکت پلیس

چالش های راه اندازی مارکت پلیس:

راه اندازی یک مارکت پلیس تا حدودی با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی متفاوت است و مشکلات خود را به همراه دارد. این مشکلات نباید شما را از ادامه کار منصرف کند. اما به هر حال با آگاهی از این مشکلات می توانید برای آن ها راهکاری پیدا کنید و اجازه ندهید که شما را غافلگیر کند. مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید عبارت اند از:

قانع کردن فروشندگان و خریداران برای استفاده از مارکت پلیس

در ابتدای راه اندازی مارکت پلیس خود، بزرگترین چالش شما، جذب فروشندگان و خریداران است. چون در این کار تازه وارد هستید، مجبورید در ابتدا اعتماد فروشندگان را جلب کنید تا محصولاتشان را در فروشگاه شما به فروش برسانند. به علاوه باید کاری کنید که خریداران هم از وجود شما مطلع شوند. اگر هیچ خریداری وجود نداشته باشد، قانع کردن فروشندگان برای فروش محصولات دشوار خواهد بود و اگر هیچ  فروشنده ای محصولات خود را نفروشد پس جذب مشتری هم بی فایده خواهد بود. برای حل این مشکل، صاحبان مارکت پلیس ها ابتدا باید از فروشندگان بخواهند تا به آن ها ملحق شوند زیرا فروشندگان انگیزه ی قوی تری دارند. انگیزه ی آن ها کسب درآمد است. بنابراین اگر ملحق شدن برای آن ها ریسک زیادی نداشته باشد، به احتمال زیاد به شما ملحق می شوند و به فروش محصولات خود می پردازند.

با جذب فروشندگان پیش از جذب خریداران، شما انباری از محصولات را برای خود فراهم می کنید. این مسئله برای خریدارانی که برای اولین بار به فروشگاه شما سر می زنند، اهمیت بسیاری دارد. بدون وجود انباری از محصولات، خریداران هم انگیزه ای برای خرید از شما ندارند. بنابراین پیش از جذب خریداران از داشتن محصولات و خدمات کافی مطمئن شوید.

برای اینکه فروشندگانی بیابید که تمایل داشته باشند تا محصولات خود را در مارکت پلیس شما بفروشند، در ابتدا از فروشندگانی استفاده کنید که در حال حاضر در مارکت پلیس های دیگر فعالیت دارند. اگر بتوانید آن ها را قانع کنید، ممکن است به کار با شما علاقه مند شوند. همیشه به دنبال فروشندگانی باشید که محصولاتشان با حوزه ی فعالیت شما مرتبط باشد.

زمان بیشتری صرف راه اندازی مارکت پلیس خود کنید

راه اندازی یک مارکت پلیس زمانبر است زیرا بخش های بیشتری نسبت به فروشگاه اینترنتی دارد (مانند مدیریت چندین فروشنده). اگر به فکر راه اندازی یک مارکت پلیس هستید، در حالی که برای آن تلاش می کنید باید صبور هم باشید.

خدمات سودمندی ارائه دهید

مارکت پلیس ها زمانی می توانند در دراز مدت موفق باشند که هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مفید باشند. اگر مارکت پلیس شما نتواند خدمات سودمندی ارائه دهد، دوام چندانی نخواهد داشت. بنابراین باید تمامی جوانب کار را بسنجید تا در آینده با شکست رو به رو نشوید. برای انجام این کار نیاز به زمان زیادی دارید. نباید بیشتر سرمایه ی خود را تنها به این دلیل که ممکن است در دراز مدت نتوانید موفق باشید، در ابتدای کار خرج کنید. بهتر است مارکت پلیس خود را به آرامی گسترش دهید تا بتوانید جوابگوی نیاز های خریداران باشید. با این کار می توانید خدمات سودمندی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان فراهم کنید. در نتیجه در دراز مدت می توانید موفق باشید.

وجود رقابت در میان مارکت پلیس ها

حتی اگر تصور می کنید که ایده ی مناسبی برای مارکت پلیس خود یافته اید، مطمئن باشید شخص دیگری هم به آن فکر کرده است. وجود رقابت زیاد می تواند مانعی برای راه اندازی و گسترش مارکت پلیس شما باشد اما نباید شما را از انجام آن منصرف کند. اگر در حوزه ی فعالیت شما مارکت پلیسی وجود دارد، با راه اندازی مارکت پلیس خود به رقیب آن ها تبدیل می شوید.

سعی کنید در زمینه قیمت، کیفیت، تنوع محصولات، تعداد فروشندگان، منطقه ی جغرافیایی یا موارد دیگر با آن ها رقابت کنید تا بتوانید از آن ها پیشی بگیرید. حتی اگر مطمئن نیستید که مارکت پلیسی وجود دارد که رقیب شما باشد، به خاطر بسپارید که حتما شخص دیگری در حال کار کردن بر روی ایده ی شما است و در نهایت شما هم یک رقیب خواهید داشت. تنها راه حل این مشکل عملی کردن سریعتر و بهتر ایده هایتان است. بنابراین بهتر است برای ایده های خود برنامه ریزی کنید.

تامین سرمایه ی مارکت پلیس

هر مارکت پلیسی برای ماندن در عرصه ی رقابت باید درآمد زایی کند. بنابراین شما با به کارگیری یک روش مناسب می توانید از درآمد زایی و سود دهی مارکت پلیس خود مطمئن شوید.

در اینجا به چند نکته در مورد تامین سرمایه ی مارکت پلیس اشاره می کنیم:

  • سرمایه ی شما باید از سوی کسانی تامین شود که به آن ها کالا و خدمات ارائه می کنید. بنابراین باید در نظر بگیرید که خریدارن چگونه می توانند باعث درآمد زایی شما شوند.
  • به ازای هر پرداختی که در مارکت پلیس شما صورت می گیرد، مبلغی به عنوان کارمزد به حساب شما وارد می شود. این کار باعث می شود تا بتوانید به راحتی درآمد داشته باشید.
  • اینکه چند نفر در فروشگاه شما ثبت نام می کنند اهمیتی ندارد. باید بیشتر به تعداد تراکنش هایی که در فروشگاه شما انجام می شود، توجه کنید. مارکت پلیس شما مسئول سهولت تراکنش ها است. با این روش درآمد خواهید داشت. بنابراین بررسی این موضوع از همه ی موارد گفته شده اهمیت بیشتری دارد.
  • در نظر بگیرید که فروشندگان شما چگونه می توانند درآمد زایی کنند. به علاوه باید بدانید چه زمانی پول را از خریداران به فروشندگان انتقال دهید. مسلما زمانی این کار باید انجام شود که مطمئن هستید خریداران حتما کالا یا خدماتی که بابت آن پول پرداخت کرده اند را دریافت می کنند.

چگونه یک مارکت پلیس موفق داشته باشیم؟

برای گسترش یک مارکت پلیس باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرید تا از موفقیت آن در دراز مدت اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید از مدل های تجاری استفاده کنید. مدلی که برای راه اندازی مارکت پلیس خود استفاده می کنید می تواند بر درآمد زایی و سودهی شما و فروشندگان اثر می گذارد. مدل های بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

انواع مدل ها:

  • Commission-Based Business Model: رایج ترین مدل تجاری برای مارکت پلیس ها مدل سفارش محور است که شما در ازای هر تراکنشی که در مارکت پلیس شما انجام می شود، کارمزد دریافت می کنید. یکی از ایده آل ترین مدل های تجاری است زیرا با این مدل می توانید از هر تراکنش درآمد داشته باشید. به علاوه باعث جلب اعتماد فروشندگان و خریداران نیز می شود زیرا آن ها می دانند به دلیل درآمدی که از هر تراکنش به دست می آورید، همیشه سعی خواهید کرد که تمامی پرداخت ها به راحتی انجام شود.
  • Membership/Subscription Fee Business Model: براساس این مدل، فروشندگان و خریداران باید به صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت کنند تا بتوانند به فعالیت بپردازند. با استفاده از این مدل می توانید از درآمد ماهیانه خود اطمینان حاصل کنید. اما برخی از فروشندگان و خریداران ممکن است با این روش زیاد موافق نباشند و از ملحق شدن به شما اجتناب کنند.
  • Listing Fee Business Model: با استفاده از این مدل، شما مبلغی را از فروشندگان برای ارائه ی محصولاتشان دریافت می کند. هزینه ی محصولات می تواند براساس نرخ ثابت یا میزان اعتبار کالاها باشد. از این مدل معمولا زمانی استفاده می شود که فروشندگان کالاهای قیمتی و با ارزشی دارند.
  • Lead Fee Business Model: این مدل در کسب و کار های b2b (business to business) بسیار رایج است. زیرا سرمایه ی بسیاری در خطر است. با استفاده از این مدل، خریداران محصولات و خدمات مورد نظر خود را معرفی می کنند و فروشندگان هم برای اینکه بتوانند محصولات خود را به خریدارن ارائه کنند، باید مبلغی را بپردازنند. استفاده از این مدل متداول نیست اما در برخی از حوزه ها ممکن است با نتایج خوبی همراه باشد.
  • Freemium Business Model: این مدل برای فروش کالاهای ارزان است. با استفاده از این مدل، فروشندگان و خریداران می توانند به صورت رایگان از مارکت پلیس ها استفاده کنند و مارکت پلیس ها هم می توانند به صورت رایگان به فروشندگان و خریدارانی که به افزایش اعتبار آن ها کمک می کنند، خدمات ویژه ای ارائه کنند. برخی از این خدمات عبارت اند از: ارائه ی بیمه، خدمات آزمایشی، روش های مختلف تحویل کالا باشد.
  • Featured Listing & Ads Business Model: با استفاده از این مدل، فروشندگان می توانند محصولات و یا خدمات خود را به صورت رایگان در مارکت پلیس ها ارائه کنند. اما برای تبلیغ محصولات خود به مخاطبین مناسب، باید مبلغی را پرداخت کنند. با این کار فروشندگان حتما به فروش محصولات خود می پردازند و مارکت پلیس ها هم می توانند از فروش آن ها درآمد داشته باشند.
  • ترکیبی از انواع مدل ها: اغلب اوقات این مدل ها باهم ادغام می شوند تا شرایط ایده آلی را برای فروشندگان فراهم کنند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند. به علاوه استفاده از چندین مدل به شما کمک می کند تا به طور منظم درآمد داشته باشید. یک مدل تجاری خوب هم باید باعث ایجاد درآمد شود و هم بتواند منافع فروشندگان و خریداران را در نظر بگیرید. دست یابی به این تعادل دشوار است اما اگر این کار صورت بگیرد نتایج خوبی خواهد داشت.

فراهم کردن تجربه ی عالی برای خریداران  

اگر خریداران نتوانند به راحتی محصول مورد نظر خود، پیدا کنند، حتما فروشگاه شما را ترک خواهند کرد. هدف مارکت پلیس شما باید آسان کردن ارتباط میان فروشندگان و خریداران برای یک معامله باشد. نکات دیگری وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها می توانید تجربه ی کاربری را ارتقا دهید:

  • از یک search function استفاده کنید: زمانی که خریداران به مارکت پلیس شما می آیند حتما خواسته ای دارند. با داشتن یک search function به آن ها کمک می کنید تا به خواسته ی خود برسند. با فراهم کردن یک search function هوشمند خریداران به سرعت محصولات مورد نظر خود پیدا می کنند.
  • مارکت پلیس خود را به نحوی بسازید که به راحتی بتوان در آن به جستجو پرداخت: برخی خریداران می دانند که به دنبال چه چیزی هستند اما برخی از آن ها ممکن است مطمئن نباشند که چه چیزی می خواهند. خریدارانی که از خواسته ی خود مطمئن نیستند، باید بتوانند به راحتی در مارکت پلیس شما جستجو کنند. بنابراین آن را به نحوی طراحی کنید که برای جستجو مناسب باشد. با طبقه بندی کردن، استفاده از فیلتر یا ایجاد منو می توانید جستجو در مارکت پلیس را برای خریداران آسان کنید.
  • از برخی سیستم ها استفاده کنید: اگر مارکت پلیس شما تنها خدمات ارائه می کنید و یا تنها محصولات خود را کرایه می دهید، می توانید از سیستم های مختلفی برای اطمینان از روند کار استفاده کنید. برخی از این سیستم ها به صورت تقویم، سیستم های برنامه ریزی، نقشه و غیره است و در روند کار نقش مهمی ایفا می کند.
  • حساب فروشندگان و خریداران: فروشندگان و خریداران باید در مارکت پلیس شما حساب کاربری داشته باشند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند، به سوابق خریدشان دسترسی داشته باشند، سفارشات خود را مدیریت کنند و … . بنابراین مارکت پلیس شما باید مجهز به سیستمی باشد تا بتواند این حساب ها را مدیریت کند و نوع رابطه ی خریداران و فروشندگان را تعریف کند.
  • فهرست اطلاعات الزامی: بهتر است وارد کردن اطلاعات را برای فروشندگان الزامی کنید. زیرا زمانی که فروشندگان موظف به وارد کردن برخی از اطلاعات باشند، این اطلاعات به صورت مشابه برای همه ی فروشندگان به خریدارن نشان داده می شود و به آن ها کمک می کند تا در زمان خرید تصمیمات آگاهانه ای بگیرند. این کار بر تجربه ی خرید آن ها تاثیر زیادی می گذارد.

روش های جلب اعتماد خریداران

فرقی نمی کند که از چه روشی برای جذب خریداران استفاده می کنید، ابتدا باید اعتماد آن ها را جلب کنید. روش هایی که به صورت تدریجی می تواند باعث جلب اعتماد خریداران شود، عبارت اند از:

  • در ابتدا زمانی که خریداران به فروشگاه شما سر می زنند، سعی کنید آن ها را تحت تاثیر قرار دهید. ظاهر فروشگاه شما، نوع محصولاتی که می فروشید، ویژگی فروشندگان، بخش سوال و جواب و درباره ی ما می تواند بر خریداران اثر بگذرد. بنابراین سعی کنید تا اثر خوبی بر آن ها داشته باشید.
  • همیشه محصولاتی برای فروش داشته باشید: مطمئن شوید که همیشه محصولاتی برای فروش دارید. اگر محصولی وجود نداشته باشد، خریداران فروشگاه شما را ترک خواهند کرد.
  • با خریداران رو راست باشید: اگر هنوز بخش هایی از فروشگاه شما به اصلاحات نیاز دارد، با خریداران درمیان بگذارید. با این کار آن ها می فهمند که شما در تلاشید تا وضعیت فروشگاه خود را بهبود ببخشید و یک تجربه ی عالی برای آن ها فراهم کنید. اگر در را اندازی مارکت پلیس خود دچار مشکل شده اید، خریداران را مطلع کنید.
  • صادق باشید: از دادن وعده ایی که توانایی عمل کردن به آن را ندارید، خودداری کنید. زیرا این کار اعتماد خریداران را سلب می کند.
  • امکان نظر دادن برای خریداران را فراهم کنید: نظرات خریداران باعث می شود تا فروشگاه ها بتوانند برای خود اعتبار بیشتری کسب کنند. بنابراین بخشی را به نظرات اختصاص دهید تا خریداران افکار و نظرات خود را بیان کنند. نظرات خریداران بدون تعصب است و می تواند به نفع برند ها عمل کند. خریداران به نظرات یکدیگر بیشتر اعتماد دارند. در ابتدای کار ممکن است هیچ نظری دریافت نکنید. اما در طول زمان که کار شما گسترش پیدا کند، خریداران هم نظرات خود را بیان خواهند کرد.

نتیجه گیری:

اکنون که به این قسمت رسیدید، می دانید که چگونه مارکت پلیس خود را راه اندازی کنید. به یاد داشته باشید که حوزه فعالیت شما، باعث تفکیک مارکت پلیس شما از دیگر مارکت پلیس ها می شود و عملی کردن ایده های شما در واقع تنها چیزی است که به شما کمک می کند تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. ابتدا سعی کنید یک سرمایه گذار پیدا کنید وسپس اعتماد خریدارن را جلب کنید. اگر ایده ی جالبی برای راه اندازی مارکت پلیس خود دارید، بهتر است از همین حالا شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *