سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا ، اهمیت محتوا و سئو

برای موفقیت یک فروشگاه اینترنتی شاید مهمتر از کالاها، قیمت ، موجودی، رابط کاربری مناسب و … به طور کلی همه ی ویژگی هایی که از نظر ما برای رقابت در کسب و کار فروشگاه اینترنتی الزامی است، تولید محتوا و سئو آن باشد.

به طور مشابه اگر فروشگاه یا مغازه ای فیزیکی بسیار زیبا و مجلل، با کالاهای متنوع و با قیمت های بسیار مناسب، پاسخگویی عالی، پشتیبانی خوب و… درواقع همه ی محاسنی که یک فروشگاه می تواند داشته باشد، راه اندازی کنید اما محل فروشگاه شما در زیر زمین خانه تان باشد، فروشی نخواهید داشت.

ابتدا باید مشتریان، فروشگاه شما را پیدا کنند. پس از آن باید تابلو شما آنقدر جذاب باشد، تا افراد میان آن همه فروشگاه دیگر رغبت به ورود به فروشگاه شما داشته باشد. پس از ورود به فروشگاه، شما می توانید همه ی المان های بالا را پیاده سازی کنید تا مشتری از شما خرید کند، تجربه خوبی داشته باشد، فروشگاه را نزد بقیه تبلیغ کند و دفعات بعدی نیز به شما رجوع کند.

این دقیقا مراحلی است که در فروشگاه اینترنتی رخ می دهد. دیده شدن، کاملا بستگی به آن دارد که مشتریان بالقوه شما، در جستجوی چه هستند و آیا با جستجوی نیاز خود به شما می رسند یا خیر. مثلا ممکن است به دنبال یک فروشگاه پوشاک آنلاین باشند (در این صورت این عبارت دقیقا چیزی است که آنها سرچ می کنند) تا همه ی پوشاک سال نوی خود را خرید کنند. از طرفی ممکن است تنها یک کالای خاص را مدنظر داشته باشند. مثلا در خصوص خرید لپ تاپ ایسوس سری N، ممکن است مشتری شما عبارت “فروشگاه اینترنتی لپ تاپ” را جستجو نکند. در عوض خود محصول، کلید واژه جستجوی مشتریان خواهد بود.

پس اولین گام برای تولید محتوا و ایجاد محصولات در فروشگاه اینترنتی، شناخت کافی از مشتریان و آنالیز رفتاری آنهاست. ابزارهای زیادی برای یافتن کلید واژه های مناسب برای فروشگاه اینترنتی شما وجود دارد که در مقالاتی در خصوص سئو به آنها خواهیم پرداخت.

نکته بعدی آن است که شما بتوانید جایگاه خوبی در موتورهای جستجو مانند گوگل مرتبط با آن عبارات کلیدی پیدا کنید. این دقیقا مشابه تاسیس مغازه در یک منطقه خوب و پر تردد است. البته شما می توانید تا قبل از رسیدن به آن مرحله، با تبلیغات گوگل (راه اندازی کمپین، هدف گذاری و…) فاصله خود با رقبای قدیمی تر را جبران نمایید. طبیعتا این کار بدون هزینه نخواهد بود. لذا در کنار آن همواره باید سئوی سایت خود را تقویت نمایید تا به رتبه بالاتری برسید.

موارد دیگر نیز مانند فروش فیزیکی است. پس از مشاهده شما در نتایج جستجو، عنوان و توضیح مختصر (Meta Description) شما باید به قدری جذاب باشد که مشتریان بر روی آن کلیک کنند، پس از ورود در فروشگاه شما مدت زمان زیادی را سپری کنند، به قسمت های مختلفی سر بزنند و در نهایت خرید موفقی از شما داشته باشند. همه ی این موارد در سئو و نمایش فروشگاه شما در جایگاه بالاتر برای کلید واژه جستجو شده، موثر است.

برای جمع بندی این قسمت می گوییم: قسمت بسیار مهمی از یک فروشگاه اینترنتی، سئو و تولید محتوای آن است. به خصوص در ابتدای کار که برند شما ناشناخته است. پس انتخاب یک فروشگاه اینترنتی با سیستم مدیریت محتوا مناسب برای بهینه سازی در موتورهای جستجو و ابزارهای مناسب سئو، مهمترین بخش خواهد بود.

 

سیستم مدیریت محتوا در فروشگاه اینترنتی یکپارچه آیدیانت

سیستم مدیریت محتوا ، به صورت یکی از پنل های مدیریت کسب و کار یکپارچه با فروشگاه اینترنتی آیدیانت، در نظر گرفته شده است. این پنل علاوه بر ایجاد و مدیریت دسته بندی ها، محصولات، مقالات، امکانات سیستمی بسیاری نیز جهت قیمت گذاری کالاها، تنظیمات نمایش آنها، امکان خرید، نمایش موجودی و… در اختیار شما قرار می دهد. اصلی ترین ویژگی ماژول های در نظر گرفته شده در سیستم مدیریت محتوا ، سریع و آسان نمودن تغییرات برای مدیران سیستم است. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

۱- مناطق جغرافیایی

کشور ایران با تمامی استان ها و شهرهایی که ارسال بسته با حداقل یک روش ارسال برای آنها ممکن است، در سیستم تعریف شده است. با این همه شما می توانید کشورهای دیگر، محله های هر شهر و… را جهت وارد نمودن داده های محاسبه هزینه ارسال به سیستم مدیریت محتوا آیدیانت اضافه نمایید.

مناطق جغرافیایی در سیستم مدیریت محتوا

۲- مدل های ارسال

تمامی روش های ارسال شامل: ترمینال پیش کرایه و پس کرایه، پرداخت درب منزل، پست سفارشی و پیشتاز، پیک موتوری پیش کرایه و پس کرایه، تیپاکس، پارسل، چاپار و… در سیستم تعریف شده است. همچنین شما می توانید روش دلخواه خود را به آنها اضافه نمایید. مطابق با هزینه های اعلامی این شرکت ها می توانید براساس منطقه، شهر و محله، فاصله تا محل دریافت، پله های وزنی و پله های ارزش بسته (جهت بیمه ارسال)، قیمت ارسال را مشخص نمایید و یا ضرایب وزنی و قیمتی را تعیین کنید. به طور خلاصه می توان گفت که با تنظیمات شما، محاسبه اتوماتیک هزینه ارسال کنترل می گردد.

همچنین شما می توانید در پنل سیستم مدیریت محتوا ، برخی از روش های ارسال را غیر فعال نمایید، توضیحات هر روش برای نمایش به مشتری را تعیین کنید، هزینه بسته بندی در هر روش را مشخص سازید و اعلان صوتی در انبار برای تعجیل در بسته بندی سفارشات با روش ارسال مشخص شده را فعال سازید. (مثلا سفارشات پیک بایستی با سرعت بیشتری نسبت به سفارشات تیپاکس بررسی گردند)

 

۳- تعریف دسته بندی ها

در سیستم مدیریت محتوا آیدیانت، با دو مفهوم دسته بندی کالاها صورت می گیرد. اولین قسمت دسته ها و زیر دسته هاست که هر کالا میتواند تنها عضو یک زیر دسته باشد. از طرفی دسته ها میتوانند خود در گروه های اصلی قرار گیرند با این تفاوت که یک دسته ممکن است در دو گروه نمایش داده شود. به عنوان مثال ممکن است کالای تلویزیون هم در گروه صوتی و تصویری و هم در لوازم خانگی قرار داشته باشد. اولویت نمایش گروه ها و کالاهای برتر هر گروه در فروشگاه، در تنظیمات گروه بندی مشخص می گردد.

دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی

۴- خصوصیات محصولات (جدول ویژگی ها)

شما می توانید خصوصیات گوناگونی در سیستم مدیریت محتوا تعریف نمایید. خصوصیاتی مانند: ابعاد، کیفیت، میزان مصرف، بازده، توضیحات گیم پد، مشخصات باتری و… . در واقع می توان گروهی از پارامتر های مرتبط با یکدیگر را درون یک خصوصیت تعریف کرد. ممکن است حتی یک پارامتر درون چندین خصوصیت برای کالاهای مختلف قرار گیرد. حال پس از تعریف خصوصیت می توانید پارامتر مربوطه را تعریف نمایید. مثلا برای خصوصیت ابعاد می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

طول، عرض، ارتفاع، قطر داخلی، قطر خارجی، طول اهرم، فاصله سوراخ ها، قطر شافت و… . طبیعی است که کالاها با خصوصیت ابعاد، الزاما تمامی موارد بالا را شامل نمی گردند. لذا تنها پارامترهایی که مقدار آنها ثبت گردد، در جدول ویژگی های فنی محصول نمایش داده خواهد شد. علاوه بر آن شما می توانید این خصوصیات را به دسته ها یا زیر دسته ها نسبت دهید. با این کار به صورت پیش فرض پارامترها در کالاهای متعلق به آن دسته فعال می شود.

فرآیندهای بالا سبب تسریع در ورود اطلاعات فنی کالا می گردد. به جای آنکه از بین صدها ویژگی، موارد مورد نظر خود برای هر کالا را، یافته و انتخاب کنید، کافیست براساس نوع و دسته بندی، اطلاعات لازم را تکمیل نمایید. برای آشنایی بهتر با روند این قسمت بهتر است دمو سیستم مدیریت محتوا را بررسی نمایید.

خصوصیات محصول در فروشگاه اینترنتی

۵- تگ محصولات

هر محصول با توجه به دسته بندی و ویژگی ها ممکن است تگ های مختلفی داشته باشد. در جستجوی کالا علاوه بر نام و توضیحات کالا، تگ محصولات نیز در نظر گرفته خواهد شد. در این سیستم مدیریت محتوا ، علاوه بر تعریف تگ برای هر کالا، می توانید به همه ی کالاهای یک دسته یا زیر دسته، تگ های مناسب اختصاص دهید.

همچنین با ماژول “افزودن تگ” می توانید به کالاهایی با کلمات خاص در نام یا توضیحات آنها، به صورت دسته ای تگ جدیدی بیافزایید. (مثلا همه ی کالاهایی که کلمه وات در آنها آمده است باید تگ توان داشته باشند)

 

۶- مدل های تخفیف

تخفیفات بسته بندی و ارسال، وابسته به مبلغ کل سفارش، در این قسمت تعریف می شود.

 

۷- به روز رسانی قیمت

در این قسمت ماژول های زیادی در اختیار شما قرار دارد تا روند تغییرات، با دقت و سرعت بیشتر انجام شود.

۱-۷- افزایش درصدی قیمت ها:

شما می توانید به صورت دسته ای، قیمت کالاها را براساس درصد های قیمت تکی (خرده فروشی) و قیمت های تعدادی (عمده فروشی) افزایش دهید. کافی است میزان درصد افزایش قیمت تکی / تعدادی را وارد و دسته یا زیر دسته مربوطه را انتخاب نمایید.
این ماژول در موقعیت های نوسانات ارز یا دیگر تغییرات بازار، که ممکن است تمامی دسته های محصولات شما را در بر نگیرد، بسیار کارآمد خواهد بود.

۲-۷- دانلود و آپلود اکسل قیمت ها:

با این روش شما می توانید اطلاعاتی نظیر قیمت فروش تکی و تعدادی، قیمت خرید، تاریخ و محل آخرین خرید، آخرین زمان تغییر قیمت کالا، موجودی، وضعیت نمایش و… در خصوص تمامی کالاها را دانلود نمایید. در مرحله بعد می توانید با بارگذاری اکسل، قیمت ها را تغییر داده یا حذف نمایید.

سیستم مدیریت محتوا در فروشگاه اینترنتی

۸- دیدگاه محصولات

یکی از قسمت های مهم سئو در سیستم مدیریت محتوا ، نظرات کاربران در خصوص هرکالاست. از دلایل خرید و اعتماد کاربران، نظرات دیگر خریداران است. به علاوه بسیاری از سوالات در خصوص محصول در همین قسمت طرح شده و پاسخ می گیرد.

در ابتدا شما در قسمت نظرات امکان تنظیم مواردی نظیر: مسدود نمودن برخی کاربران از ثبت نظر (بلک لیست)، فیلتر نمودن و عدم نمایش نظرات حاوی واژه های مشخص (مثلا کلمات نامناسب)، فعال / غیر فعال سازی نمایش مستقیم نظرات بدون نیاز به تایید مدیر مربوطه، ارسال پیام به ایمیل های مشخص شده با ثبت هر نظر و… را خواهید داشت. علاوه بر آن شما امکان مشاهده نظرات، ویرایش، نمایش / عدم نمایش و حذف آن ها را دارید.

 

۹- گروه بندی محصولات براساس تنظیمات موجودی

در این قسمت می توانید گروه هایی تعریف کرده تا محصولات از نظر ویژگی های زیر تقسیم شوند:

۱-۹- وضعیت نمایش محصول:

حالت های عدم نمایش موجودی، نمایش عبارت موجود / ناموجود، نمایش حدودی تعداد موجودی (به صورت بازه ای)، نمایش دقیق تعداد موجودی، نمایش دقیق موجودی و تعداد در حال تهیه، می تواند در هر گروه از محصولات سیستم مدیریت محتوا تنظیم گردد.

۲-۹- نمایش تعداد روز تهیه محصولات ناموجود

۳-۹- امکان خرید محصولات ناموجود:

آیا شما مایل هستید مشتریان شما بتوانند سفارش بر روی محصولات ناموجود شما ثبت کنند؟ ممکن است جواب شما در خصوص گروهی از محصولات مثبت باشد. این قسمت با همین هدف در سیستم مدیریت محتوای آیدیانت قرار داده شده است.

 

۱۰- تنظیمات سیستمی

یکی از قابلیت های سیستم مدیریت محتوای آیدیانت پویا بودن قسمت های مختلف آن است. بدین معنا که در این سیستم بسیاری از قسمت ها توسط مدیر فروشگاه می تواند تغییر یابد. از جمله این موارد:

شرایط و مقررات خرید (نمایش داده شده در فرآیند خرید)، توضیحات درج شده در پرینت فاکتور مشتری، اطلاعات فروشنده برای فاکتورهای رسمی با کد ملی، شعب موثر در نمایش موجودی فروشگاه اینترنتی، تنظیمات ارسال پیامک و ایمیل و… .

 

۱۱- محصولات حراجی

محصولات حراج و دارای تخفیف در این قسمت مشخص می گردند. با انتخاب قیمت جدید، درصد و مبلغ تخفیف مشخص می گردد. از طرفی در صورتیکه برخی از قیمت های تعدادی، بالاتر از قیمت حراجی قرار گیرند، به صورت خودکار برابر با قیمت حراجی خواهند شد. با حذف محصول از حراجی، قیمت های تکی و تعدادی به مقدار قبلی بازخواهد گشت.

همچنین شما می توانید تعداد حداقل محصول را، در حراجی سیستم مدیریت محتوا ، مشخص نمایید. با این روش به محض رسیدن موجودی کالا به تعداد تعریف شده، به صورت خودکار از حراج خارج خواهد شد. اضافه کردن کالاها به حراجی به صورت تکی و دسته ای امکان پذیر است.

 

۱۲- ثبت تغییرات کالا

تغییرات قیمت، توضیحات، نوع، وضعیت نمایش و امکان خرید هر محصول ثبت شده و به همراه کاربر تغییر دهنده و تاریخ و مقدار جدید قابل مشاهده است. مدیر مجموعه می تواند تغییرات صورت گرفته توسط کارمندان را رصد نماید.

 

۱۳- درخواست های درون سیستمی

در سیستم مدیریت محتوا ، تقاضای کارمندان صرفا در داخل سیستم و به صورت مستند ثبت می گردد. تقاضای بررسی فنی یا قیمت محصولات از جمله این درخواست ها است.
توضیح بسیاری از ماژول های دیگر در این مطلب ممکن نبود و برای بررسی آنها بایستی به نسخه آزمایشی (دمو فروشگاه) مراجعه نمایید.

از طرفی برخی از امکانات سیستم مدیریت محتوا، در پنل های دیگر توضیح داده شده اند. پنل هایی مانند: خرید و تامین موجودی، فروش، مدیریت فروشگاه، حسابداری، انبارداری و امکانات مشتری در فروشگاه اینترنتی. کلیه این امکانات براساس نیاز واقعی مشتریان آیدیانت و به منظور بالابردن راندمان سیستم و بهبود کیفیت فروشگاه اینترنتی ساخته شده است.