طراحی فروشگاه اینترنتی | امکانات فروشگاه اینترنتی یکپارچه

طراحی فروشگاه اینترنتی چه مراحلی دارد؟

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق با دو رویکرد می توان وارد عمل شد: کوتاه مدت و بلند مدت. طبیعتا طراحی فروشگاه اینترنتی با هریک از این دو رویکرد، مزایای خاص خود را دارد. بهتر است ابتدا این دو رویکرد، اقدامات لازم برای اجرا، مزایا و معایب هریک را بررسی نماییم.

 

۱- طراحی فروشگاه اینترنتی با رویکرد بلند مدت

در این حالت شما به دنبال آینده نگری هستید. هزینه این رویکرد شامل موارد: هزینه زمانی بررسی و تفکر در خصوص نیازهای آینده، مطالعه و بررسی امکانات فروشگاه اینترنتی بزرگ در نمونه های موفق داخلی و خارجی، کسب اطلاعات در خصوص محدودیت های طراحی فروشگاه اینترنتی با هریک از زبان های برنامه نویسی وب یا پلتفرم های متداول، مکتوب سازی ویژگی های طرح خود و در نهایت هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی ، رفع باگ ها و مشکلات ورژن اولیه و پشتیبانی وب سایت است. بدیهی است، بسیاری از هزینه های مشترکی که در رویکرد های مختلف متحمل می شوید، مانند هزینه هاست و دامنه و… در اینجا بررسی نمی شود.

 

اما این آینده نگری چه محاسنی دارد؟

باید گفت با طراحی فروشگاه اینترنتی با رویکرد بلندمدت، هدف این است تا سیستم طراحی شده بتواند سالیان بیشتری نیازهای شما را پاسخگو بوده و با توسعه امکانات فروشگاه اینترنتی ، نیازهای جدید را پوشش دهد. ممکن است بگویید که سیستم را براساس نیازهای اولیه طراحی و ساخته و با اضافه شدن نیازهای جدید، ویژگی های لازم را به آن می افزاییم. پاسخ این است که دقیقا شما باید همین روند را در پیش بگیرید. قرار نیست که برای نیازهای ۱۰ سال دیگر خود الان هزینه نمایید. اما باید برای تیم برنامه نویسی خود تا حد ممکن نیازهای آینده خود را شرح دهید. چرا که باید بتوانید امکانات فروشگاه اینترنتی را به تدریج و بدون ایجاد مانع، افزایش دهید. این امکانات اگر در طراحی فروشگاه اینترنتی (مثلا در طراحی دیتابیس، روند اتوماسیون و…) در نظر گرفته نشود، در آینده موجب هزینه های بسیار خواهد بود.

بسیار خوب، حال شما خواهید گفت که برخی از ویژگی ها در حال حاضر برای ما نیز روشن نبوده و در طول توسعه فروشگاه نیاز به آنها پدید خواهد آمد. بله این مورد درست است، اما شما باید سعی نمایید تا هرچه بیشتر از ویژگی های مورد انتظار در آینده را یافته و در لیست خود ذکر کنید.  تامل و زمان بیشتر در آغاز پروژه مساویست با هزینه کمتر در آینده. البته بررسی فروشگاه های اینترنتی بزرگ نیز دید مناسبی به شما می دهد. مشکل در آن است که شما دسترسی به ویژگی های قسمت مدیریت این فروشگاه ها ندارید. دقیقا به همین جهت آیدیانت کلیه ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی بزرگ را، در لیست خود آورده است و دمو مدیریت فروشگاه اینترنتی را در اختیار عموم قرار می دهد.

 

و اما معایب طراحی فروشگاه اینترنتی با رویکرد بلند مدت:

اولین و مهمترین مشکل هزینه زیاد طراحی براساس نیازهای آینده است. درست است که فروشگاه اینترنتی شما قرار نیست از ابتدا همه ی ویژگی ها را داشته باشد، ولی طراحی فروشگاه اینترنتی که بتواند در آینده همه ی موارد مدنظر شما را دربرگیرد، کاری دشوار و هزینه بر است.

دومین مشکل هزینه زمانی خود شماست. تمامی آن موارد بررسی، مطالعه، تفکر و مکتوب سازی پروژه از شما زمان زیادی خواهد گرفت و این دقیقا چیزی است که ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با کمبود آن مواجه هستید. به علاوه در نهایت نیز موارد بسیاری خواهد بود، که شما به خوبی در نظر نگرفته اید و یا گروه برنامه نویسی پیاده سازی مناسبی از آنها نداشته است.

و سومین مشکل آن است که طراحی این محصول توسط گروه برنامه نویسی تا زمانیکه بتواند نیازهای اولیه شما را پاسخ دهد، زمان زیادی خواهد برد. پس در این مرحله شما از رقبایی که همزمان با شما در حال کار هستند (و احتمالا هنوز بسیاری از آنها را نمی شناسید)، عقب خواهید ماند.

در تمامی صحبت های بالا، فرض بر آن بود که گروه نرم افزاری شما، گروهی حرفه ای، دلسوز و صادق است. در غیر این صورت ممکن است بسیاری از درخواست های شما در نظر گرفته نشود. لذا با توجه به آنکه تا چند سال دیگر به آن ویژگی ها نیاز ندارید، متوجه عدم جامعیت فروشگاه اینترنتی نخواهید شد.

با توجه به موارد بالا، رویکرد بلندمدت، به جهت هزینه ها و مشکلاتی که در ابتدای راه اندازی کسب و کار آنلاین برای شما ایجاد می نماید و احتمال خطاهای شرح داده شده، توصیه نمی گردد.

طراحی فروشگاه اینترنتی

۲- طراحی فروشگاه اینترنتی با رویکرد کوتاه مدت

در این حالت شما تنها به ویژگی های لازم برای شروع کار تا دو سال آینده، اهمیت می دهید. در این انتخاب، واضح است که هزینه و زمان پیاده سازی بسیار کاهش یافته و زمان کمتری نیز از شما طلب خواهد کرد. شما می توانید سریع تر کسب و کار اینترنتی خود را شروع نمایید. ضمنا ریسک کار نیز کاهش می یابد چرا که در صورت عدم موفقیت، سرمایه کمتری از شما اتلاف می گردد.  طراحی فروشگاه اینترنتی با این رویکرد در صورت موفقیت و پیشرفت شما، نهایتا تا دو سال می تواند نیازهای شما را مرتفع سازد. پس از آن باید به دنبال طراحی فروشگاه اینترنتی با ویژگی های جدید و با رویکرد بلند مدت باشید.

در این مرحله دیگر رویکرد کوتاه مدت در طراحی فروشگاه اینترنتی جدید، توصیه نمی شود. چرا که شما در طول دو سال گذشته بیشتر با نیازهای خود آشنا شده، ریسک انجام کار برای شما کاهش یافته و به طور کلی بسیاری از مشکلات رویکرد بلند مدت حل شده است. باید گفت که این جابجایی به فروشگاه اینترنتی جدید، دشوار و هزینه بر است. از هزینه انتقال اطلاعات و ورود اطلاعات جدید برای تمامی محصولات با توجه به امکانات فروشگاه اینترنتی جدید گرفته تا هزینه آموزش کارکنان و تغییر روندهای سیستم. البته هزینه طراحی یک سیستم از صفر نیز باید به آن اضافه شود. دقیقا به همین خاطر توصیه می شود که در بار دوم رویکرد بلند مدت را در پیش بگیرید.

 

رویکردی میانه داشتن چطور است؟

با رویکرد میانه، هم هزینه و وقت صرف خواهید کرد و هم در نهایت از محاسن رویکرد بلندمدت بهره مند نخواهید شد. اینکه یک سیستم با صرف هزینه و زمان بسیار بیشتر در ابتدای کار، بتواند در نهایت یکی دوسال بیشتر پاسخ نیازهای شما را بدهد (اگر بتواند!!)، به صرفه نخواهد بود. چرا که همان ۲ سال ابتدایی برای آنکه شما بتوانید از رویکرد کوتاه مدت به بلندمدت برسید، کافی خواهد بود.

 

و اما آیا راه حل دیگری نیست؟

آیدیانت در این خصوص راه حلی ارائه داده است و آن طراحی فروشگاه اینترنتی رایگان برای شماست. اما چگونه؟

گروه آیدیانت از سال ۹۰ شروع به طراحی فروشگاه اینترنتی یکپارچه با مدیریت کسب و کار نمود. این سامانه براساس نیاز یکی از مشتریان ما در حوزه الکترونیک و رباتیک (فروشگاه روبوایکیو، از اولین و بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کشور در این حوزه)، آغاز شد. تاکنون این سامانه درحال پیاده سازی و توسعه بوده، ویژگی ها و امکانات یک فروشگاه اینترنتی بزرگ به آن افزوده شده، مشکلات آن مرتفع گردیده است. در حال حاضر تمامی روندهای آن فروشگاه اینترنتی درون سامانه آیدیانت انجام می گردد. علاوه بر آن هرروز امکاناتی جدید برای بهبود فرآیندها به این سامانه یکپارچه فروشگاه اینترنتی اضافه می گردد.

قدرت سامانه و جامعیت آن ما را بر آن داشت تا به مشتریان در سطوح مختلف کوچک تا بزرگ خدمت رسانی کنیم. همچنین برای مشتریان کوچک و کسانی که در حال راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستند، امکانی در نظر گرفته شد تا با هزینه بسیار اندک تحت سامانه شروع به کار کرده، با رشد و توسعه خود از ویژگی های بیشتری از فروشگاه اینترنتی استفاده نمایند. برای بررسی امکانات فروشگاه اینترنتی و سامانه مدیریت یکپارچه با آن، به فرم سفارش مراجعه کنید.

 

ویژگی های سامانه مدیریت کسب و کار یکپارچه با فروشگاه اینترنتی

برای آشنایی با سامانه علاوه بر مشاهده دمو فروشگاه، بهتر است توضیحات و امکانات هریک از قسمت های سامانه از جمله: پنل فروش ، پنل خرید ، پنل حسابداری ، پنل انبارداری ، پنل مدیریت محتوا ، پنل مدیریت فروشگاه ، اتوماسیون ، بازاریابی ، حضور و غیاب و ویژگی های دیگر را بررسی نمایید.

در این مطلب ما تنها به بررسی امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت بسنده خواهیم کرد:

امکانات فروشگاه اینترنتی

امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت

فروشگاه اینترنتی آیدیانت ، علاوه بر امکانات متداول یک فروشگاه اینترنتی، شامل امکاناتیست که در فروشگاه های اینترنتی بزرگ مورد استفاده است.

حراجی و محصولات ویژه، مقایسه محصولات براساس ویژگی های فنی جدول آنها، اتصال به شبکه های اجتماعی، دسته بندی چند سطحی، واکنش گرا (ریسپانسیو، نمایش منحصر به فرد و سازگار در گوشی، تبلت و لپ تاپ)، مدیریت دیدگاه مشتریان و سوالات آنها برای هر محصول و جستجوی Auto complete از جمله مواردی است به عنوان امکانات فروشگاه اینترنتی متداول بوده و در فروشگاه اینترنتی آیدیانت نیز در نظر گرفته شده است.

و اما در طراحی فروشگاه اینترنتی آیدیانت، ویژگی های زیر منحصر به فرد بوده، شاید تنها تعداد اندکی از آنها در پلتفرم های موجود در بازار، در نظر گرفته شده باشد:

 

۱- قیمت های تعدادی

شما میتوانید پلکان قیمت برای هر محصول در نظر بگیرید. به این ترتیب با خرید مشتری به تعداد بیشتر از میزان تعریف شده، قیمت جدید لحاظ می گردد. با این روش شما می توانید برای برخی کالاها علاوه بر فروش خرده، فروش عمده را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثلا کالایی با تعداد و قیمت های: ۱ عدد ۱۰۰۰۰ ریال، ۱۰ عدد ۹۰۰۰ ریال و ۱۰۰ عدد ۸۰۰۰ ریال ممکن است تعریف شود. به این ترتیب به محض آنکه مشتری تعداد خرید خود را به بالای ۱۰ عدد برساند، قیمت هر عدد برای وی ۹۰۰۰ ریال و در صورت افزایش تعداد تا ۱۰۰ عدد یا بیشتر، قیمت ۸۰۰۰ ریال برای وی منظور می گردد.

 

۲- رهگیری سفارشات

این ماژول از جمله امکانات فروشگاه اینترنتی است که با یکپارچگی سامانه مدیریت کسب و کار رابطه مستقیم دارد. با توجه به اینکه تمامی روند ها در خصوص فاکتورهای فروش در اتوماسیون سامانه انجام می شود، وضعیت فاکتور در هر لحظه به صورت دقیق مشخص است.

مواردی نظیر: در انتظار بررسی یا در حال بررسی مسئول فروش، در انتظار تایید خرید کالاهای ناموجود، در مرحله حسابداری، در انبار و بسته بندی و یا ارسال نهایی و مشخص شدن روش رهگیری فاکتور را در نظر بگیرید، در تمامی این مراحل پیغام مناسب به مشتریان نمایش داده خواهد شد. ضمنا با تنظیمات سیستم، در برخی از این مراحل امکان ارسال پیامک / ایمیل اطلاع رسانی به صورت اتوماتیک وجود دارد.

 

۳- محاسبه خودکار هزینه بسته بندی و ارسال

با تعاریفی که در پنل مدیریت محتوا و اطلاعات سیستمی انجام می پذیرد. در روند ثبت سفارش مشتری، با مشخص شدن محل دقیق وی (کشور،استان، شهر و منطقه)، روش های ارسال ممکن برای آن محل، نمایش داده می شود. این نمایش با در نظر گرفتن هزینه بسته بندی و ارسال با هریک ازروش های تعریف شده است. به عنوان مثال ممکن است از بین ۱۰ روش ارسال تعریف شده در سیستم، تنها ۳ روش برای شهر یا منطقه سکونت یک مشتری نمایش داده شود. مشتری می تواند با در نظر گرفتن هزینه هر روش و تخفیفات آن، مدل ارسال دلخواه خود را انتخاب نماید.

این محاسبه هزینه براساس پارامترهای محل (فاصله)، وزن بسته بندی وارزش بسته (برای بیمه بسته ها) به صورت دقیق و براساس موارد تعیین شده توسط شرکت های حمل و نقل محاسبه می گردد.

روش های ارسال شامل: پست سفارشی و پیشتاز، ترمینال، باربری، پیک پیش کرایه و پس کرایه، دریافت حضوری در شرکت، تیپاکس، پارسل، چاپار می شود و البته روش های دیگر در پنل ویرایش سیستم و محتوا، قابل تعریف است.

 

۴- انواع روش های پرداخت

از امکانات فروشگاه اینترنتی، انواع روش های پرداخت مانند درگاه بانکی ، واریز به حساب (کارت به کارت) و درج شناسه واریز ، کارتخوان و تسویه نقدی در روش های ارسال پیک و تحویل درب شرکت (از جمله فاکتورهای حضوری) است.

 

۵- انواع فاکتور از نظر مالیاتی

اگر به صورت شخص در حال فعالیت هستید و مثلا در کنار فروشگاه فیزیکی خود، اقدام به راه اندازی کسب و کار اینترنتی کرده اید، طبیعتا امکان صدور فاکتور رسمی با ارزش افزوده را نخواهید داشت. همچنین به دلایل دیگری نیز ممکن است، تصمیم برای ارائه این نوع فاکتور نداشته باشید. به هرحال از امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت، امکان تنظیم انواع فاکتور عادی، با کد ملی فروشنده و فاکتور رسمی با ارزش افزوده است.

تنظیماتی از قبیل فعال یا غیر فعال کردن امکان انتخاب این فاکتورها، تنظیم درصد افزایش مبلغ کالاها و حذف تخفیفات، مشخص کردن درصد مالیات و تعیین حداقل مبلغ سفارش برای نمایش یا فعال شدن یک مدل فاکتور در اختیار مدیر مجموعه قرار دارد. تمامی توضیحات و تصویر نمونه فاکتور هریک از این مدل ها در تنظیمات مدیریت قابل ویرایش است. همچنین شما می توانید تعریف کنید که کدام مدل از فاکتورها به کدام درگاه های بانکی دسترسی داشته باشند. شما می توانید به هر تعدادی که نیاز دارید، مدل فاکتور با تنظیمات خاص تعریف نمایید.

 

۶- دانلود یا آپلود فایل سفارش

در سبد خرید می توانید به جای افزودن یک به یک کالاها، فایل اکسل سفارش خود را بارگذاری نمایید. همچنین می توانید پس از تکمیل سبد خرید، فایل اکسل معادل آن را دانلود نمایید. این قسمت یکی از امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت است، که برای آن دسته از شرکت هایی که به روال قدیمی از شما خرید می نمایند، کارآمد خواهد بود.

 

۷- ثبت سفارش به صورت مهمان

مشتریان شما الزامی به ثبت نام در سیستم نداشته، می توانند به صورت مهمان از فروشگاه خرید نمایند.

 

۸- تنظیمات درگاه بانکی

امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت در بخش درگاه های بانکی، برای تقسیم بندی فاکتورها و مدیریت حساب های بانکی شما بهینه شده است. می توانید یک درگاه را فعال / غیرفعال کنید، برای نمایش آن “حداقل مبلغ سفارش” تعیین نمایید، برای مدل های مختلف از فاکتورهای عادی و رسمی فعال / غیر فعال نمایید و یا به راحتی با تغییر تنظیمات، درگاه را به حساب دیگری متصل نمایید.

 

۹- واریز آنلاین خارج از روند ثبت سفارش

این ماژول برای سه دسته از مشتریان شما بسیار کاربردی است. اول از همه مشتریانی که پس از ثبت سفارش در فروشگاه اینترنتی شما و انتخاب یک روش پرداخت به غیر از درگاه بانکی، به هر دلیل از نوع پرداخت انتخابی منصرف شده، تمایل به پرداخت آنلاین داشته باشند. در اینجا با وارد نمودن کد رهگیری سفارش، اطلاعات و مبلغ به آنها نمایش داده شده، می توانند به راحتی از طریق درگاه بانکی پرداخت نمایند. با این روش به صورت خودکار سند حسابداری مرتبط با پرداخت در سیستم اتوماسیون شما ثبت و به فاکتور مربوطه متصل می گردد. لذا نیاز به عملیات حسابداری مازاد نخواهد بود.

دومین گروه مشتریانی هستند که به صورت حضوری یا تلفنی از شما خرید کرده، فاکتور فروش آنها توسط مسئول فروش در سیستم مدیریت ثبت گردیده است. در این حالت نیز مشتری می تواند از ماژول واریز آنلاین مبلغ را دریافت و با درگاه بانکی پرداخت نماید. مانند مدل اول، تراکنش اتوماتیک حسابداری ثبت و به فاکتور متصل خواهد شد.

سومین کاربرد این ماژول برای مشتریانی است که فاکتور فعالی در فروشگاه نداشته، به جهت خدمات یا خرید های قبلی، مبلغی به فروشگاه بدهکار هستند. این دسته از مشتریان به جای ورود کد رهگیری سفارش، می توانند با ورود مبلغ، به درگاه بانکی متصل و مبلغ مورد دلخواه خود را به فروشگاه پرداخت نمایند. در این صورت این مبالغ در بخش واریزهای آنلاین با ذکر مشخصات و توضیحات مشتری، به حسابدار نمایش داده می شود.

 

۱۰- ثبت فیش

در پرداخت کارت به کارت، مشتریان می توانند شماره رهگیری واریز خود را در فروشگاه ثبت نمایند.

 

۱۱- جستجوی پیشرفته

از امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت در جستجوی کالا برای مشتریان شما، جستجو براساس قسمتی از نام، توضیحات و شناسه کالا همراه با فیلترهای بازه قیمت کالا، جستجو در حراجی ها (محصولات تخفیف دار)، محصولات موجود، قابل خرید، دارای قیمت عمده (تعدادی) و جستجو در دسته یا زیر دسته خاص است.

 

۱۲- ماژول ثبت قیمت کمتر

با تکمیل اطلاعاتی در صفحه محصول، مشتریان می توانند درخواست بررسی قیمت فروش نسبت به رقبا و کاهش قیمت یک کالا را داشته باشند. به این ترتیب قسمتی از رصد قیمت رقبا و رقابتی کردن قیمت ها توسط مشتریان شما انجام خواهد شد. همچنین امکان مذاکره با مشتری بر سر قیمت (درمواقع خرید عمده) برای شما فراهم خواهد شد. این ماژول برای مشتریان وفادار شما و یا خریداران عمده در نظر گرفته شده است.

 

۱۳- سفارشات ثبت شده

مشتریان شما در هر زمان می توانند به سفارشات پیشین خود مراجعه کرده، تمامی اطلاعات آنها را بررسی و در صورت تمایل به ثبت سفارش مشابه، سبد خرید یکسان تولید نمایند. به این ترتیب آن دسته از مشتریانی که به صورت دوره ای مجموعه ای از کالاها را خرید می نمایند، روند ثبت سفارش کوتاه تری را طی خواهند کرد.

 

۱۴- سبد خرید های ذخیره شده

در صورتیکه مشتریان شما نیاز به بررسی طولانی مدت و تجمیع خرید، برای ثبت سفارش داشته باشند، می توانند هربار با ذخیره سبد خرید خود و بازیابی آن در آینده، از تکرار روند جستجو و ثبت کالاها جلوگیری نمایند. مثلا برخی مشتریان شما در حین ثبت کالاهای لیست خریدشان و انتظار برای تکمیل و نهایی شدن آن، نیاز دارند تا یک سفارش سریع ثبت کنند. در این صورت کافیست سبد خرید فعلی خود را ذخیره، سفارش جدید را ثبت و پس از آن سبد ذخیره شده را بازگردانی نمایند.

 علاوه بر ویژگی های فروشگاه اینترنتی آیدیانت، نقطه اصلی تمایز این فروشگاه، طراحی فروشگاه اینترنتی به صورت یکپارچه با سامانه ی مدیریت کسب و کار اینترنتی بوده است. همچنین مواردی که در بالا بیان گردید، پایانی بر امکانات فروشگاه اینترنتی آیدیانت نیست. این فروشگاه و سامانه مدیریت آن همواره در حال توسعه است و روزانه یک تا چند ویژگی جدید به آن افزوده می گردد.