آموزش سئو: معرفی جامع تکنیک ها و بخش های مختلف آن

یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی
مزایای یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی
آوریل 18, 2020
سئوی داخلی
سئوی داخلی: بررسی بخش های مختلف و تاثیر آن در رتبه بندی وب سایت ها
آوریل 19, 2020
همه را نشان بده
آموزش سئو

آموزش سئو مبحثی است که امروزه بسیاری از کسب و کار های اینترنتی را به خود جذب کرده است. زیرا با داشتن علم سئو می توان کسب و کار های اینترنتی را توسعه داد و وب سایت ها را در معرض دیده شدن قرار داد. واژه ی سئو یک واژه ی انگلیسی و مخفف کلمه ی   search engine optimization است و به معنای بهینه سازی موتور های جستجو است. بهینه سازی موتور های جستجو به فرایندی گفته می شود که از طریق آن بتوانیم ترافیک بیشتری را برای سایت خود به دست بیاوریم. ترافیک هر سایت به معنای تعداد کاربرانی است که از آن سایت بازدید می کنند، هر چه تعداد کاربرانی که از یک سایت بازدید می کنند، بیشتر باشد، ترافیک آن هم بیشتر خواهد بود.

سئو چگونه عمل می کند؟

ترافیک بیشتر برای هر سایت به معنای اعتبار بیشتر آن است. تمامی وب سایت ها تلاش می کنند تا با استفاده از سئو ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهند. ترافیک ارگانیک به ترافیکی گفته می شود که به طور طبیعی به دست آمده باشد و نه از راه تبلیغات. برخی وب سایت ها برای اینکه ترافیک سایت خود را افزایش دهند و اعتبار سایت خود را بالا ببرند، مبالغی را صرف تبلیغات می کنند. به عبارت دیگر این وب سایت ها به موتور های جستجو مبلغی پرداخت می کنند تا در نتایج اول نمایش داده شوند. وب سایت هایی که از طریق تبلیغات در صدر نتایج قرار می گیرند، علامت Ad را در کنار سایت آن ها در صفحه ی نتایج جستجو قرار می گیرد.

صفحه ی نتایج جستجو به صفحاتی گفته می شود که موتور های جستجو به هنگام جستجو شدن یک کلمه، به کاربران نمایش می دهند. صفحه ی اول مهم ترین صفحه است. زیرا اکثر کاربران تنها از این صفحه بازدید می کنند. قرار گرفتن در صفحه ی اول لزوما به معنای ترافیک بالا نیست. زیرا وب سایت هایی که در سه نتیجه ی اول نمایش داده می شوند، بیشترین کلیک و ترافیک را دریافت می کنند.  بنابراین تمامی وب سایت ها درصدد اند تا در سه نتیجه ی اول قرار بگیرند.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با ترافیک، کیفیت آن است. جذب کاربرانی که به دنبال محتوای وب سایت شما هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ترافیک با کیفیت زمانی به وجود می آید که خواسته ی کاربرانی که به یک وب سایت وارد می شوند، با موضوع آن وب سایت مرتبط باشد. جذب کاربرانی که به دنبال محتوای وب سایت شما نباشند، تاثیر بدی بر سئوی وب سایت خواهد گذاشت. زیرا زمانی که محتوای وب سایت با محتوای مورد نظر کاربران تطابق نداشته باشد، آن ها بلافاصله وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

اهمیت سئو

میلیون ها کاربر در سطح جهان روزانه هزاران واژه را به وسیله ی موتور های جستجو سرچ می کنند. این کاربران خواسته های گوناگونی دارند. برخی از کاربران ممکن است به دنبال جوابی برای سوالات خود باشند. برخی از آن ها ممکن است به دنبال پیدا کردن محلی برای تفریح در نزدیکی محل زندگیشان باشند و یا بخواهند از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنند. وب سایت های گوناگون در سطح اینترنت تلاش می کنند تا به این نیاز ها پاسخ دهند. موتور های جستجو هر چه اطلاعات، خدمات و یا کالا هایی که وب سایت ها ارائه می دهند با نیاز کاربران هم خوانی بیشتری داشته باشد، به آن ها رتبه ی بالاتری می دهند و در نتیجه وب سایت هایی که رتبه ی بالاتری دارند در نتایج اول جستجو نمایش داده می شوند. مسلما اگر وب سایت شما بتواند در نتایج اول جستجو نمایش داده شود و نیاز کاربران را برآورده کند، اعتبار بیشتری هم برای موتور های جستجو و هم برای کاربران پیدا خواهید کرد. دنیای سئو همواره در حال تغییر است، با آشنایی با اصول اولیه ی آن می توانید وب سایت خود را بهینه کنید تا در صدر نتایج موتور های جستجو قرار بگیرید.

موتور های جستجو و سئو

چگونه موتور های جستجو وب سایت شما را پیدا می کنند و به شما رتبه می دهند؟ یکی از مسائل مهم در سئو، موتور های جستجو هستند. این موتور های جستجو هستند که وب سایت شما را به کاربران نشان می دهند، بنابراین اگر ربات های آن ها نتوانند وب سایت شما را پیدا کنند، شما هم مخاطبی نخواهید داشت. بنابراین با بهینه سازی موتورهای جستجو سایت خود را در معرض دیده شدن قرار می دهید. اما ابتدا باید بدانید که این موتور های چگونه کار می کنند.

موتور های جستجو، ربات هایی دارند که در سطح اینترنت به جستجو می پردازند و اطلاعات مختلف را پیدا و ذخیره می کنند. در نهایت زمانی که کاربران کلمات مورد نظر خود را با هدف کسب اطلاعات جستجو می کنند، این ربات ها تمامی اطلاعاتی که از وب سایت ها ذخیره کرده اند را به آن ها نمایش می دهند. هر چه محتوای وب سایت ها با نیاز کاربران مرتبط تر باشد، موتور های جستجو هم به آن ها رتبه ی بالاتری می دهند.

تکنیک های سئو

سئو به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود:

  • سئوی داخلی (on page seo)
  • سئوی خارجی (off page seo)

سئوی داخلی:

به بهینه سازی محتوا و ساختار یک سایت، سئوی داخلی می گویند. تمام کارهایی که وب مستران برای بهینه سازی وب سایت خود انجام می دهند، در این بخش قرار می گیرد. این بخش تحت کنترل وب مستران است و می توانند به راحتی آن را ارتقا دهند. برخی از کار های تکنیکال در سئو معمولا نیازی به بررسی مداوم ندارد. اما ارتقای سئوی داخلی نیازمند تلاش مستمر است. هر زمان که پست جدیدی در یک سایت ایجاد می شود، باید بهینه سازی شود. با این بهینه سازی به راحتی می توانید بخشی از سئوی خود را تقویت کنید و رتبه ی خود را بهبود ببخشید. سئوی داخلی بخش های مختلف یک سایت را در بر می گیرد. این بخش ها عبارت اند از:

  • تولید محتوا
  • کلمات کلیدی
  • ساختار url ها
  • انواع تگ ها
  • http
  • عکس ها
  • لینک های داخلی

برخی از این فاکتور ها به طور مستقیم در رتبه بندی تاثیری ندارند اما می توانند در سئوی سایت ها و تجربه ی کاربری تاثیر به سزایی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ی سئوی داخلی مراجعه کنید.

سئوی خارجی:

این بخش از سئو شامل تمام کار هایی می شود که وب سایت ها خارج از سایت خود برای ارتقای رتبه ی سایت انجام می دهند. این بخش از سئو به طور کامل تحت کنترل شما نیست. گرفتن بک لینک بخش اصلی سئوی خارجی است. در سئوی خارجی وب سایت ها تلاش می کنند تا اعتبار دامنه ی خود را از طریق گرفتن بک لینک افزایش دهند. اگر یک وب سایت هیچ بک لینکی نداشته باشد، موتور های جستجو از جمله گوگل نمی توانند اعتبار آن را محاسبه کنند. همان طور که گفتیم بخش اصلی سئوی خارجی، لینک سازی یا همان بک لینک ها هستند.

لینک ها اعتبار خود را به صفحات مقصد منتقل می کنند. در رابطه با لینک های خارجی نیز این قضیه صدق می کند. هر چه تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت. البته علاوه بر تعداد بک لینک ها باید به کیفیت بک لینک ها هم توجه کرد. برای گرفتن بک لینک بهتر است از سایت های معتبر بک لینک گرفت. به عنوان مثال اگر یک سایت تازه کار به سایت شما بک لینک دهد، اعتباری که این بک به سایت شما منتقل می کند در مقایسه با بک لینکی که از یک سایت قدیمی و معتبری مانند ویکیپدیا گرفته شده باشد، بسیار ناچیز است. سئوی خارجی علاوه بر بک لینک ها شامل بخش های دیگری نیز می شود مانند اعتماد کاربران به وب سایت شما و نحوه ی ارتباط با آن ها و استفاده از شبکه های اجتماعی اشاره کرد. اکنون که با انواع سئو آشنا شدید، بهتر است نگاهی به تکنیک های سئو بیاندازیم.

انواع تکنیک های سئو

وب سایت ها به روش های مختلفی سئوی سایت خود را ارتقا می دهند. تکنیک های سئو به دو بخش کلاه سفید(white hat seo) و کلاه سیاه (black hat seo) تقسیم می شوند. وب سایت ها همیشه در تلاش اند تا با تکنیک های سئو، در صفحه ی اول نتایج جستجو ظاهر شوند و ترافیک سایت خود را بالا ببرند. اما برخی مواقع بهینه سازی وب سایت ها با روش های غلطی صورت می گیرد.

آموزش سئو

سئوی کلاه سیاه (black hat seo):

به تمامی روش هایی غلطی که برخی از وب مستران از آن برای بهبود سئوی سایت خود استفاده می کنند، سئوی کلا سیاه می گویند. سئوی کلا سیاه در واقع شامل تکنیک هایی می شود که وب مستران با آن سعی دارند تا به صدر نتایج جستجو بروند. این روش ها به کاربران و تجربه ی آن ها اهمیتی نمی دهند و تنها هدف آن افزایش رتبه وب سایت است. وب سایت هایی که از تکنیک های کلا سیاه سئو استفاده می کنند توسط موتور های جستجو شناسایی و جریمه می شوند. این روش ها در کوتاه مدت موثر خواهند بود اما به دلیل هوشمند شدن موتور های جستجو، شناسایی آن آسان تر شده است. این روش ها می تواند عواقب سختی برای سئوی وب سایت ها داشته باشد. در ادامه به برخی از این تکنیک ها می پردازیم.

Cloaking:

زمانی که وب مستران محتوای مشابهی را به موتور های جستجو و کاربران نمایش نمی دهند، در واقع از تکنیک cloaking استفاده کرده اند. این روش یکی از تکنیک های کلاه سیاه است. در این روش هم کاربران و هم موتور های جستجو فریب داده می شوند. این روش باعث نارضایتی کاربران می شود زیرا با محتوایی رو به رو می شوند که مورد پسند آن ها نیست و خواسته های آن ها را برآورده نمی کند. بنابراین موتور های جستجو، با وب سایت هایی که از این روش استفاده می کنند برخورد می کنند. اما در برخی موارد اگر محتوایی که به کاربران نشان داده می شود، بتواند باعث ارتقای تجربه ی کاربری آن ها شود، موتور های جستجو از جمله گوگل از جریمه کردن آن صرف نظر می کنند.

به عنوان مثال وب سایت spotify از این روش استفاده کرد و صفحه ی متفاوتی را به کاربران و موتور های جستجو نمایش داد. صفحه ی نمایش داده شده به کاربران از آنجایی که باعث ارتقای تجربه ی کاربران می شد، توسط موتور های جستجو مورد جریمه قرار نگرفت. اما به طور کلی باید گفت این روش ریسک بالایی دارد و از جمله روش های کلاه سیاه محسوب می شود.

Keyword stuffing:

در گذشته وب سایت ها کلمات کلیدی مورد نظر خود را در همه جای یک صفحه قرار می دادند تا برای آن رتبه به دست بیاورند. این روش یکی از روش های کلاه سفید بود و وب سایت ها به راحتی می توانستند رتبه بیاورند. حتی اگر این کلمات با محتوای فراهم شده، مرتبط نبود و یا اصلا محتوای مفیدی وجود نداشت، وب سایت ها باز هم به خواسته خود یعنی کسب رتبه می رسیدند. امروزه استفاده از این روش یکی از روش های کلاه سیاه در سئو است و منجر به جریمه شدن وب سایت ها می شود زیرا این روش فریبنده است و تنها با قصد رتبه گرفتن ایجاد شده است. در این روش ها به کاربران و تجربه ای که خواهند داشت، اهمیتی داده نمی شود. به عنوان مثال این متن را مشاهده کنید:

آیا به دنبال طراحی سایت با قیمت مناسب هستید، اگر به دنبال خرید طراحی سایت هستید، به جای درستی آمده اید. با طراحی سایت نوین می توانید وب سایتی منحصر به فرد داشته باشید. از نمونه های طراحی سایت ما دیدن کنید. طراحی سایت نوین می تواند به طراحی سایت در زمینه های مختلفی بپردازد.

همان طور که مشاهده کردید این نمونه ای از روش keyword stuffing است. زمانی که خود را به جای کاربران قرار دهید، متوجه می شوید که خواندن متنی که دائما یک کلمه را تکرار می کند، چقدر می تواند آزار دهنده باشد. به همین دلیل موتور های جستجو این روش را جریمه می کنند تا بتوانند تجربه کاربری را ارتقا دهند.

یکی از روش های keyword stuffing، قرار دادن کلمات کلیدی به رنگ پس زمینه ی صفحات است. با این کار کاربران نمی توانند آن را بییند اما برای موتور های جستجو قابل مشاهده خواهد بود. با این کار وب سایت ها سعی دارند تا برای کلمات مورد نظر خود رتبه بیاورند بدون آن که توسط کاربران دیده شود.

Duplicate content و Scraped content:

برخی وب سایت ها محتوای یکسانی را در صفحات مختلف قرار می دهند و یا در بین دامنه های مختلف خود محتوایی مشابه پست می کنند. موتور های جستجو به دنبال محتوایی هستند که منحصر به فرد باشد. اگر وب سایت خود صفحاتی دارید که منحصرد به فرد نیستند، ممکن است به رتبه ی شما در نتایج جستجو آسیب بزند. برخی از مطالب وب سایت ها بدون ذکر منبع از وب سایت های دیگر کاملا کپی می شود، به این گونه محتوا scrapped content می گویند.

به این جمله را در دو صفحه ای یک وب سایت در نظر بگیرید:

 

 

امروزه بیشتر کسب و کار ها به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی افتاده اند.

 

 

امروزه بیشتر کسب و کار ها به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی افتاده اند.

 

 

همان طور که می بینید این جمله عینا تکرار شده است، به همین دلیل این محتوا، محتوای تکراری است و می تواند بر رتبه ی شما اثر بگذارد.

خرید بک لینک:

گرفتن بک لینک در سئوی خارجی وب سایت ها نقش مهمی ایفا می کند. اما خرید بک لینک، می تواند باعث جریمه شدن وب سایت ها توسط موتورهای جستجو شود. روش های بسیاری برای گرفتن بک لینک وجود دارد. اما گرفتن بک لینک با بسیاری از این روش ها تضمینی نیست و یا نیازمند تلاش بسیار است. به همین دلیل برخی از وب سایت ها با استفاده از روش های نادرست، سعی می کنند تا فورا صاحب بک لینک شوند.

پست مهمان:

نوشتن پست مهمان برای وب سایت های دیگر می تواند باعث معرفی سایت شما به دیگران شود و احتمال بازدید از سایت شما را طریق بک لینکی که در آن قرار می دهید، بالا ببرد. اما اگر در وب سایت هایی که موضوع متفاوتی دارند، گذاشته شود، می تواند اثرات بدی بر سئوی وب سایت شما بگذارد.

به عنوان مثال تصور کنید وب سایت شما در زمینه ی لوازم الکتریکی باشد. اگر شما پست مهمان خود را در وب سایتی با موضوع آشپزی قرار دهید، چه اتفاقی می افتد؟ مسلما تجربه ی بدی برای کاربران رقم خواهد خورد، زیرا آن ها به دنبال مطالبی در مورد آشپزی هستند و با مطلبی در زمینه ی لوازم الکتریکی مواجه می شوند. موتور های جستجو هم به همین دلیل با این گونه روش ها برخورد می کنند. بنابراین اگر به دنبال نوشتن پست مهمان هستید، حتما باید در وب سایت هایی قرار بگیرد که با موضوع وب سایت شما در ارتبط است.

Redirect های نامناسب:

هدف از ریدایرکت کردن یک صفحه، انتقال کاربران و موتور های جستجو به صفحه ی جدید است. اما برخی وب سایت ها ممکن است از این روش استفاده کنند و کاربران را به یک صفحه و موتور های جستجو را به صفحه ای دیگر منتقل کنند. این کار یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می شود.

کاربران به صفحاتی ریدایرکت می شوند که معمولا محتوای مفیدی در آن وجود ندارد و صرفا یک صفحه ی تبلیغاتی است. کاربران با هدف خواندن مطالب و یا با تصور اینکه این صفحات می تواند به سوالات آن ها پاسخ دهد بر روی آن کلیک می کنند اما با  کلیک کردن بر روی این صفحات به صفحات دیگری منتقل می شوند که هیچ ارتباطی با موضوع مورد نظر آن ها ندارد. این کار باعث نارضایتی کاربران می شود. موتور های جستجو هم به دلیل اینکه این روش ها چنین تجربه ای را برای آن ها به وجود می آورد، آن را جریمه می کنند.

کامنت های اسپم:

شاید تا به حال در برخی وب سایت ها کامنت هایی دیده باشید که نوشته یک ربات است. این کامنت ها به صورت خودکار در وب سایت ها و بلاگ ها درج می شود و اغلب از نوشته ی آن ها می توان تشخیص داد که نوشته یک انسان نیست. این کامنت ها اغلب به موضوع وب سایت ها مرتبط نیستند و معمولا در آن ها لینک وجود دارد. این لینک ها، تبلیغاتی هستند و این گونه کامنت ها اسپم محسوب می شوند. موتور های جستجو با فعالیت های اسپمی که تنها برای رتبه گرفتن انجام می شود، به شدت برخورد می کنند.

باید توجه داشته باشید که هیچ گاه از این روش برای تبلیغ یا گرفتن بک لینک استفاده نکنید. اگر با این روش ها در وب سایت خود مواجه شدید، می توانید لینک های آن ها را حذف کنید و یا تگ نوفالو را برای آن ها قرار دهید تا اعتبار وب سایت خود را برای این گونه وب سایت ها هدر ندهید.

تکنیک های سئوی کلاه سیاه تنها محدود به روش های نام برده نمی شود و انواع بسیاری دارد. در قسمت بالا به مهم ترین آن ها اشاره کردیم.

سئوی کلاه سفید

یکی از دیگر از تکنیک های سئو، سئوی کلاه سفید است. این تکنیک شامل تمامی کارهایی می شود که  وب مستران برای سئوی سایت خود انجام می دهند تا به صورت طبیعی رتبه ی آن را افزایش دهند. وب سایت هایی که می خواهند در دراز مدت برای سئوی سایت خود برنامه ریزی کنند، از این روش ها استفاده می کنند. در این تکنیک هدف اصلی رضایت کاربر و ارتقای تجربه ی کاربری است. سئوی کلاه سفید می تواند شامل گرفتن بک لینک به طور طبیعی و فراهم کردن محتوای سودمند برای کابران باشد. اکنون که تمامی تکنیک های سئو را فرا گرفته اید، می توانید بفهمید که چه روش هایی برای وب سایت شما مناسب تر اند و موفقیت شما در دراز مدت را تضمین می کنند.

سئو مبحثی است که هیچگاه ثابت نمی ماند و همیشه در حال تغییر است زیرا الگوریتم های گوگل و دیگر موتور های جستجو همیشه در حال تغییر اند. با کسب دانش سئو می توانید وب سایت خود را به نحوی اداره کنید که هم برای موتور های جستجو و هم برای کاربران مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *