آموزش سئو سایت فروشگاهی و بررسی کامل روش های آن

طراحی سایت برای خرید از سایت های خارجی
طراحی سایت برای خرید از سایت های خارجی
می 16, 2020
حسابداری فروشگاه اینترنتی
حسابداری فروشگاه اینترنتی: آموزش اصول اولیه حسابداری
ژوئن 11, 2020
همه را نشان بده
آموزش سئو سایت فروشگاهی

در این مقاله به آموزش سئو سایت فروشگاهی می پردازیم تا فروش خود را افزایش دهید و از رقبای خود پیشی بگیرید. برای این کار باید با اصول و قوانین سئو سایت فروشگاهی آشنایی داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید به هدف خود برسید. اگر کاربران بر روی وب سایت شما کلیک نکنند به احتمال زیاد فروشی هم نخواهید داشت. چه تازه وب سایت فروشگاه خود را راه اندازی کرده باشید و چه سعی دارید وب سایت قبلی خود را ارتقا دهید، این مقاله مانند راهنما به شما تکنیک هایی را در جهت ارتقا سئو سایت فروشگاهی ارائه می کند.

امروزه تنها به دست آوردن نتیجه ی اول در نتایج جستجو کافی نیست. در تحقیقی در سال ۲۰۱۱ وب سایت هایی که در رتبه ی اول قرار داشتند، در حدود ۳۴٫۴ درصد از کل نتایج، وب سایت های رتبه ی دوم در حدود ۱۲٫۵ درصد و وب سایت هایی که در رتبه ی سوم قرار داشتند، در حدود ۹٫۵ درصد از کل بازدید کنندگان را به خود جذب کرده اند. تحقیق دیگری در همین زمینه انجام شد که یافته های تحقیق قبلی را تایید کرد. این تحقیق نشان می دهد که میزان ایمپرشن (Impression) نتیجه ی اولی نسبت به نتیجه ی دومی دو برابر است. این موضوع نشان دهنده ی ارزش جایگاه اول در نتایج جستجو است. اگر شما برای سئو سایت فروشگاهی خود استراتژی مناسبی در نظر نگرفته اید، نمی توانید کلیک، ایمپرشن و فروش زیادی داشته باشید.

آیا می خواهید فروشگاه اینترنتی شما در نتایج اول قرار بگیرد؟ با خواندن این مقاله می توانید به یک سئوکار و یا بازاریاب ماهر برای کسب و کار خود تبدیل شوید.

بخش اول: بررسی و تحقیق

پیش از اینکه برای سئو سایت فروشگاهی خود اقدام کنید (چه سئوی داخلی و سئوی خارجی)، باید در مورد کلمات کلیدی و رقبای خود تحقیق کنید. زیرا تحقیق یکی از مهم ترین بخش های سئو است. هدف قرار دادن کلمات کلیدی اشتباه، به دست آوردن ترافیک بی کیفیت و نرخ تبدیل پایین می تواند تمام تلاش های شما را خراب کند. هیچ کسب و کاری از چنینی موضوعی خوشحال نخواهد شد.

پیدا کردن کلمات کلیدی

زمانی که می خواهید کلمات کلیدی مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید باید سه موضوع را در نظر داشته باشید:

برای صفحات خانه و صفحات محصولات خود کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید:

زمانی که می خواهید برای مهم ترین صفحات فروشگاه خود کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید، باید مرتبط بودن آن ها با فعالیت شما، میزان جستجوی و میزان سختی آن ها را در نظر داشته باشید. به شما پیشنهاد می کنیم که از کلماتی استفاده کنید که با برند یا محصولات شما مرتبط باشند و میزان جستجوی آن ها متوسط باشد. برای این کار می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

 

 

  1. کلمات کلیدی مورد نظر خود را در بخش keyword planner وارد کنید.
  2. این کلمات کلیدی در جدولی به شما نمایش داده می شوند. در بالای جدول سه گزینه وجود دارد. بر روی historical metrics کلیک کنید.
  3. در این بخش می توانید میزان رقابت در کلمات و میزان جستجوی آن ها را در جدولی مشاهده کنید.

 

از کلمات کلیدی عام استفاده نکنید (مانند آب، پیتزا، قهوه) زیرا رقابت بسیاری در این کلمات وجود دارد. بهتر است کلماتی را جستجو کنید که میزان سختی پایینی داشته باشند. اگر از کلماتی استفاده کنید که رقابت بالایی در آن ها وجود دارد، برای رتبه گرفتن به زمان بیشتری نیاز دارید.

اگر کلماتی که انتخاب می کنید عام هستند، میزان Bounce rate فروشگاه شما افزایش می یابد، در حالی که میزان فروش شما کم می شود. زیرا ممکن است کاربران با کلیک بر لینک وب سایت شما با چیزی رو به رو شوند که با خواسته ی آن ها مطابقت نداشته باشد و به همین دلیل وب سایت شما را ترک کنند. این موضوع می تواند تاثیر بسیار بدی بر سئو سایت فروشگاهی شما داشته باشد.

به عنوان مثال اگر فیلتر هایی آب عرضه می کنید نباید از کلمات عامی مانند آب استفاده کنید. زیرا این گونه کلمات، کلماتی نیستند که کسانی که به دنبال فیلتر آب هستند آن را جستجو کنند. به علاوه رقابت بالایی در این کلمات کلیدی وجود دارد و به احتمال زیاد فروشگاه شما نمی تواند با فروشگاه قدیمی و معتبری که سال ها در این زمینه فعالیت کرده اند، رقابت کند و از آن ها رتبه ی بالاتری بگیرد.

برای مقالات خود کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید

کلمات کلیدی در سئو سایت فروشگاهی

نوشتن مقالات و استفاده از بلاگ می تواند به سئو سایت فروشگاهی شما کمک کند تا برای کلماتی رتبه بیاورید که نمی توانید در خود صفحات فروشگاه آن ها را هدف قرار دهید. به علاوه می توانید بر روی کلمات کلیدی long tail در مقالات خود سرمایه گذاری کنید. اما کلمات کلیدی long tail چه کلماتی هستند؟ این کلمات کلیدی بیش از یک کلمه هستند و مردم برای اهداف خاص خود این کلمات را جستجو می کنند.

به عنوان مثال شاید تصور کنید که فروشگاهی که به فروش دانه های قهوه می پردازد، اگر برای کلمه ی قهوه رتبه بیاورد به موفقیت بسیاری دست یافته است. اما تحقیقات نشان می دهد که کلمات مشهوری مانند قهوه کمتر از ۳۰ درصد از کل جستجو را به خود اختصاص می دهند. به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی long tail می تواند به فروشگاه ها کمک بسیاری کند.

 

با توجه به یافته های وب سایت moz 70 درصد از کلماتی که جستجو می شوند کلمات long tail هستند. این کلمات شامل صد ها هزار جستجوی منحصرد به فرد هستند. با وجود اینکه این کلمات منحصر به فرد اند اما زمانی که تمامی آن ها را در کنار هم قرار دهیم، خواهید فهمید که تمام جستجو هایی که کاربران انجام می دهند با این کلمات است. به همین خاطر بهتر است به دنبال کلمات کلیدی long tail باشید که دقیقا به همان شکل جستجو می شوند و میزان سختی آن ها کم است. پس از اینکه لیستی از این کلمات کلیدی تهیه کردید، می توانید کلماتی را هدف قرار دهید که میزان جستجوی پایینی دارند اما به فعالیت شما مرتبط هستند.

نکته: اما باید به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید صفحات فروشگاه و یا صفحات مقالات خود را با کلمات کلیدی پر کنید. زمانی که برای فروشگاه خود مقاله می نویسید تمام تمرکز خود بر تولید محتوایی بگذارید که مردم به آن علاقه مند شوند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. همیشه برای کاربران مقالات خود را بنویسید و نه برای موتور های جستجو. الگوریتم های گوگل در حال حاضر به وب سایت هایی که محتوای عالی تولید می کنند پاداش می دهد و وب سایت هایی را که کلمات کلیدی مورد نظر خود را در همه جای وب سایت قرار می دهند و با استفاده از روش های فریب دهنده به دنبال رتبه گرفتن هستند را جریمه می کند.

از keyword cannibalization پرهیز کنید

keyword cannibalization زمانی رخ می دهد که صفحات مختلف یک وب سایت برای یک کلمه ی کلیدی هدف گذاری شده اند. این روش برای موتور های جستجو گمراه کننده است. با این روش شما موتور های جستجو را مجبور می کنید تا از بین صفحات شما یکی از آن ها را به عنوان مهم ترین صفحه انتخاب کنند. این باعث می شود که ترافیکی که می توانید برای یک کلمه ی کلیدی به دست بیاورید در بین صفحات تقسیم شود. به همین دلیل اگر کلمه ای را در صفحات اصلی خود هدف قرار داده اید، نباید همان کلمه را در مقالات خود هم هدف قرار دهید. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، لیستی از تمامی صفحات فروشگاه خود و کلمات کلیدی که برای هر صفحه هدف قرار داده اید تهیه کنید. در لیست خود در بخش کلمات کلیدی هیچ کلمه ای نباید دوبار وجود داشته باشد.

در مورد رقبای خود تحقیق کنید

به ساختار وب سایت های رقبای خود نگاهی بیاندازید. راهبری وب سایت آن ها به چه شکل است؟ لینک های وب سایت آن ها تا چه اندازه تو در تو است؟ فروشگاه های اینترنتی به دلیل وجود بخش های زیر باید به ساختار وب سایت خود توجه کنند:

  • محصولات معروف در دسته بندی های معروف
  • محصولات مرتبط
  • محصولاتی که از همه امتیاز بیشتری دارند
  • آخرین محصولاتی که توسط بازدید کنندگان دیده شده اند

 

زمانی که ساختار وب سایت فروشگاه های بزرگ در حوزه ی فعالیت خود را مشاهده کنید، می توانید از ساختار آن ها تقلید کنید و یا ساختار کامل متفاوتی را برای فروشگاه خود در نظر بگیرید.

با توجه به گفته های وب سایت moz در سال ۲۰۱۱ اکثر سئوکاران بر این باور بودند که صفحاتی که در ساختار وب سایت ها پنهان شده اند، به دلیل اینکه نمی توانند به اندازه ی کافی از دیگر صفحات اعتبار دریافت کنند، ممکن است در نتایج جستجو ظاهر نشوند. به همین دلیل با اتصال صفحات به یک دیگر می توانید سئو سایت فروشگاهی یا وب سایت خود را ارتقا دهید و رتبه ی بهتری دریافت کنید.

اگر در وب سایت های رقیب خود با ساختار هایی عمیق و تو در تو مواجه شدید، تنها به این دلیل که برند معروفی هستند از ساختار آنها استفاده نکنید.

ساختار وب سایت های رقیب چگونه است؟      

به ساختار وب سایت های رقبای خود نگاهی بیاندازید. راهبری وب سایت آن ها به چه شکل است؟ لینک های وب سایت آن ها تا چه اندازه تو در تو است؟ فروشگاه های اینترنتی به دلیل وجود بخش های زیر باید به ساختار وب سایت خود توجه کنند:

  • محصولات معروف در دسته بندی های معروف
  • محصولات مرتبط
  • محصولاتی که از همه امتیاز بیشتری دارند
  • آخرین محصولاتی که توسط بازدید کنندگان دیده شده اند

 

زمانی که ساختار وب سایت فروشگاه های بزرگ در حوزه ی فعالیت خود را مشاهده کنید، می توانید از ساختار آن ها تقلید کنید و یا ساختار کامل متفاوتی را برای فروشگاه خود در نظر بگیرید.

با توجه به گفته های وب سایت moz در سال ۲۰۱۱ اکثر سئوکاران بر این باور بودند که صفحاتی که در ساختار وب سایت ها پنهان شده اند، به دلیل اینکه نمی توانند به اندازه ی کافی از دیگر صفحات اعتبار دریافت کنند، ممکن است در نتایج جستجو ظاهر نشوند. به همین دلیل با اتصال صفحات به یک دیگر می توانید سئو سایت فروشگاهی یا وب سایت خود را ارتقا دهید و رتبه ی بهتری دریافت کنید.

اگر در وب سایت های رقیب خود با ساختار هایی عمیق و تو در تو مواجه شدید، تنها به این دلیل که برند معروفی هستند از ساختار آنها استفاده نکنید.

چگونه می توانید وب سایت خود را از سایر وب سایت ها متمایز کنید؟

برای اینکه وب سایت شما از سایر وب سایت ها متمایز باشید چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟ آیا می توانید ساختار راهبری وب سایت خود را بهتر کنید؟ چگونه می توانید وب سایت خود را بیشتر در معرض نمایش بگذارید؟ اگر رقبای شما بخشی برای نوشتن مقالات ندارند آیا شما این کار را خواهید کرد؟ برای اینکه بهتر از رقبای خود ظاهر شوید، لیستی از اقداماتی که می توانید در راستای این کار انجام دهید، تهیه کنید.

بخش دوم: شناسایی مشکلات فعلی

پس از این که کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کردید و رقبای خود را از همه لحاظ بررسی کردید، زمان بررسی وب سایت خود و پیدا کردن مشکلات آن فرا رسیده است. اصلی ترین چیز هایی که در زمان بررسی وب سایت خود باید در نظر داشته باشید عبارت اند از:

ارور های فروشگاه خود را بیابید

ارور های هر وب سایتی را می توانید با استفاده از screaming frog پیدا کنید. این ابزار به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. با این ابزار می توانید لینک ها، عکس ها، CSS و اپلیکیشن ها را از نظر سئو بررسی کنید. این ابزار گزارشی را به صورت خلاصه به شما می دهد. در این گزارش می توانید ارور ها، ریدایرکت ها، صفحات تکراری، تگ های که وجود ندارند و موارد دیگری را مشاهده کنید. ارور های اصلی که شما باید آن ها را رفع کنید عبارت اند از:

  • ریدایرکت کردن هر صفحه ای که ارور ۴۰۴ دارد به صفحات اصلی آن ها
  • تغییر ریدایرکت های ۳۰۲ به ریدایرکت های ۳۰۱
  • تغییر صفحات، متاتایتل ها و متادیسکریپشن ها

Screaming frog در شناسایی مواردی که در بالا به آن اشاره شد و پیدا کردن ارور های دیگر به شما کمک می کند تا سئو سایت فروشگاهی خود را ارتقا دهید، آن را هر چه بیشتر در معرض دیده شدن بگذارید و در نهایت میزان فروش خود را افزایش دهید.

سرعت فروشگاه خود را مشخص کنید

زمانی که ارور های اصلی فروشگاه خود را رفع کردید، باید سرعت آن را بررسی کنید. بازدیدکنندگان مدت زیادی را برای لود شدن صفحات منتظر نمی مانند. با طولانی شدن زمان لود شدن صفحات، احتمالا به گوگل باز خواهند گشت و به دنبال فروشگاهی با سرعت بالا می گردند که به احتمال زیاد یکی از رقبای شما خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که اگر لود شدن یک صفحه بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد از مردم آن وب سایت را ترک می کنند. بنابراین با رسیدگی به این موضوع می توانید، مشتریان خود را حفظ کنید. به همین دلیل سرعت وب سایت اهمیت بسیاری دارد. اگر می خواهید سرعت وب سایت یا فروشگاه خود را بررسی کنید می توانید از pingdom که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، استفاده کنید.

تاثیر سرعت بارگذاری بر سئو فروشگاه اینترنتی

اگر برای لود شدن وب سایت شما بیش از ۳ ثانیه زمان نیاز است، می توانید با خرید فضای بیشتر بر روی سرور خود، استفاده از یک نرم افزار مدیریت محتوا با سرعت بالا و یا کاهش حجم عکس ها و فایل های خود سرعت وب سایت خود را بالا ببرید.

همان طور که در عکس بالا در بخش load time مشاهده می کنید، این وب سایت کمتر از ۲ ثانیه لود می شود.

بخش سوم: بهینه سازی سئوی داخلی

با وجود اینکه سئوی خارجی اهمیت بسیاری دارد اما سئوی داخلی هم به همان نسبت حائز اهمیت است. بهینه سازی سئوی داخلی شامل تمام اقداماتی می شود که شما در وب سایتتان با هدف به دست آوردن رتبه انجام می دهید. زمانی که از سئوی داخلی صحبت می شود آن را مانند میوه ای در نظر بگیرید که در پایین درخت قرار دارد و دست شما به آن می رسد. با توجه به این مثال شما می توانید سئوی داخلی وب سایت یا فروشگاه خود را بهبود ببخشید و در اختیار خود داشته باشید. برای بهینه سازی سئوی داخلی، باید ۸ موضوع را در نظر بگیرید:

  • بهینه سازی کلمات کلیدی
  • ساختار وب سایت
  • لینک داخلی
  • کارایی وب سایت
  • نمایش وب سایت شما در گوشی های همراه
  • نظرات مشتریان
  • Rich Snippets
  • شبکه های اجتماعی

بهینه سازی کلمات کلیدی

همان طور که پیش تر در این مقاله به آن اشاره کردیم، هر صفحه یا مقاله را باید برای یک کلمه ی کلیدی هدف قرار دهید. برای بهبود سئو سایت فروشگاهی و بهینه سازی صفحات آن، باید مطمئن شوید که کلمه ی کلیدی مورد نظر شما در جای مناسبی قرار داده شده است. کلمات کلیدی شما باید بخش های زیر قرار داشته باشد:

  • عنوان صفحه
  • هدر ها (تیتر پاراگراف های متن)
  • متن اصلی
  • توضیحات محصولات
  • عنوان عکس ها
  • آلت تکست عکس ها
  • تگ عنوان و متادیسکریپشن ها
  • url ها

در هنگام ایجاد url از کاربر پسند بودن آن ها مطمئن شوید. کاربر پسند بودن یک url به این معنا است که url شما باید شامل کلمات واقعی باشد و نه اعداد و نشانه.

به علاوه تگ عنوان و متا دیسکریپشن ها هم نباید پر از کلمات  کلیدی باشند. این دو بخش از وب سایت شما باید همانند یک تبلیغ باشد و مشتریان را قانع کنند که بر روی وب سایت کلیک کنند. زیرا کلیک بیشتر بر روی لینک وب سایت شما، به معنای ظاهر شدن در نتایج بالاتر است.

فرض کنید کلمه ای را جستجو می کنید و دو نتیجه در ابتدا برای شما ظاهر می شود. شما ترجیح می دهید بر کدام یک از این وب سایت ها کلیک کنید؟ آیا بر وب سایتی کلیک خواهید کرد با بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده کرده است و یا وب سایتی را انتخاب می کنید که اطلاعات مفیدی به شما می دهد؟ زمانی که به این شکل وب سایت ها را بررسی کنید، درک بهتری از بهینه سازی سئوی داخلی خواهید داشت.

ساختار وب سایت

اگر می خواهید وب سایت خود را از پایه بسازید و یا می خواهید کمی در آن تغییرات ایجاد کنید، ایجاد ساختاری مناسب از اطلاعات وب سایت بسیار ضروری است. پیش از این در مورد ساختار وب سایت صحبت کردیم اما در اینجا این موضوع را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

همان طور که می دانید، ساختار مناسب می تواند بر سئو سایت فروشگاهی اثر بگذارد و میزان کارایی و فروش آن را افزایش دهد. به علاوه با داشتن ساختاری مناسب، می توانید در آینده به راحتی محصولات بیشتری به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید و نگران تعداد آن ها نباشید. برای افزایش کارایی فروشگاه خود می توانید یک جدول درست کنید. سعی کنید ساختاری مرتب برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنید. ساختار مرتب به این معنا است که کاربران با چند کلیک به راحتی بتوانند از صفحه ی خانه به صفحات محصولات بروند. با این روش اعتبار صفحه ی خانه از طریق لینک های داخلی به صفحات محصولات منتقل می شود.

آموزش سئو سایت فروشگاهی

با توجه به کلمات کلیدی که در ابتدای کار پیدا کرده اید، ساختار صفحات خود را به شکلی ایجاد کنید که مشتریان و موتور های جستجو را از صفحه ی اصلی به صفحات محصولات شما انتقال دهد. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی هستید، ساختار صفحات شما می تواند به این شکل باشد:

ایجاد صفحات محصولات در سئو سایت فروشگاهی

این مثال ها کمی ساده هستند، در حالی که ساختار وب سایت شما ممکن است کمی پیچیده تر باشد. اگر برای ایجاد ساختار مناسب برای صفحات خود دچار سردرگمی شده اید، می توانید از سئوکاران و یا بلاگرها استفاده کنید تا مطمئن شوید که این موضوع را کاملا درک کرده اید. در ساختار بالا از صفحه ی خانه به صفحات محصولات لینک داده شده است. به علاوه می توانید بین صفحات محصولات و دسته بندی آن ها هم لینک ایجاد کنید تا اعتبار لینک ها به صفحاتی برسد که برای رتبه بندی در اولویت قرار دارند.

لینک داخلی

زمانی که شما یکی از صفحات وب سایت خود را با استفاده از انکر تکست ها به صفحه ی دیگری در وب سایت خود متصل کنید، در واقع از لینک داخلی استفاده کرده اید. لینک داخلی به شما این امکان را می دهد تا از انکر تکست ها استفاده کنید و کلماتی را در آن قرار دهید که به رتبه ی وب سایت شما کمک کند.

دسته بندی صفحات در فروشگاه اینترنتی

با این حال زمانی که از لینک داخلی صحبت می کنیم باید مطئمن شوید که به اندازه از آن استفاده کنید. اگر صفحات خود را پر از لینک داخلی کنید، گوگل به فعالیت شما مشکوک می شود. گوگل بسیاری هوشمند است و الگوریتم های آن می توانند به راحتی این جور موارد را تشخیص دهند. به همین دلیل به جای پر کردن صفحات خود با لینک داخلی، از آن ها به اندازه استفاده کنید و سعی کنید تا طبیعی به نظر برسد. به علاوه انکر تکست هایی با یک کلمه ی کلیدی را دائما در متن خود تکرار نکنید. گوگل ترجیح می دهد اتکر تکست های لینک های داخلی و خارجی تنوع داشته باشند.

در آخر باید گفت زمانی که وب سایت خود را تکمیل کردید، باید سایت مپ وب سایت خود را در گوگل ثبت کنید تا گوگل بتواند کل وب سایت شما را ایندکس کند.

کارایی

کارایی یکی از جنبه های بسیار مهم در سئو سایت فروشگاهی است و باعث رضایت بازدیدکنندگان می شود. اگر مشتریان به راحتی می توانند از فروشگاه اینترنتی شما استفاده کنند، احتمالا باز هم به فروشگاه شما خواهند آمد و این موضوع یکی از اهداف ما است.

تجربه ی کاربری عالی زمانی رخ می دهد که استفاده از یک وب سایت به راختی صورت بگیرد و کاربران اوقات خوبی  در آن داشته باشند. تجربه ی کاربری عالی به معنای سپری کردن زمان بیشتر در یک وب سایت است. برای اینکه میزان کارایی وب سایت خود را بررسی کنید باید چندین مسئله را در نظر یگیرید. برای اینکه مشتریان شما بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند، باید اطلاعات تماس خود را در اختیار آن ها قرار دهید و روش های ارتباطی مناسبی را برای آن ها فراهم کنید. برای راحت بودن مشتریان سرعت لود شدن صفحات وب سایت خود را بالا ببرید و دسترسی مشتریان به اطلاعات مهم را آسان تر کنید. به عنوان مثال می توانید از چت آنلاین استفاده کنید. این روش نرخ تبدیل و مدت زمانی که هر فرد در یک session می گذارد را افزایش می دهد. این موضوع شما را برای رسیدن به اهداف خود در سئو یاری می کند.

وب سایتی متناسب با صفحه ی نمایش موبایل ها

مطمئنا می دانید که خرید های اینترنتی از طریق موبایل روز به روز بیشتر می شوند. بسیاری از مردم دیگر تنها به وب گردی نمی پردازند. امروزه بسیاری مردم از طریق موبایل های خود خرید می کنند. به همین دلیل داشتن نسخه ای از وب سایت که برای صفحه ی نمایش موبایل ها مناسب باشد، ضروری است. بسیاری از شرکت ها برای ارائه ی وب سایتی متناسب با موبایل دچار مشکل می شوند. زیرا آن ها برای ارائه ی وب سایت خود در موبایل ها مجبور به ایجاد وب سایتی دیگر هستند. ایجاد وب سایتی همانند وب سایتی که وجود دارد، به معنای تولید محتوای تکراری است. تولید محتوای تکراری بر سئو سایت فروشگاهی و وب سایت ها اثر منفی می گذارد و الگوریتم های گوگل این مسئله را در رتبه ی آن ها تاثیر می دهند.

با شکل گیری طراحی های ریسپانسیو، با استفاده از کد می توانید وب سایت خود را برای نمایش در هر دستگاهی (کامیپوتر، تبلت، موبایل) تنظیم کنید. این روش برای فروشگاه های اینترنتی بسیاری مفید است. اگر شما نمی توانید یک وب سایت ریسپانسیو طراحی کنید، می توانید از قالب های آماده و ریسپانسیوی که وجود دارد، استفاده کنید.

نظر سنجی از مشتریان

یکی دیگر از بخش های مهم هر فروشگاه اینترنتی نظرسنجی از مشتریان است. شما تا حدود زیادی می توانید نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی خود را با فراهم آوردن امکان نظرسنجی افزایش دهید. بسیاری از مشتریان پیش از خرید یک محصول ابتدا نظرات مشتریان دیگر در مورد آن را بررسی می کنند. نظر سنجی مشتریان علاوه بر افزایش نرخ تبدیل، می تواند بر سئو سایت فروشگاهی شما تاثیر بگذارد. زیرا نظرات بیشتر به معنای محتوای بیشتر است و ارائه نظرات به صورت منظم به معنای ایجاد محتوا جدید برای فروشگاه شما است.

برای اینکه مشتریان فروشگاه شما نظرات خود را بیان کنند می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال پس از ارسال محصولات خود به مشتریان می توانید به ایمیل آن ها پیامی ارسال کنید و نظر آن ها را در مورد محصول بپرسید و به آن ها پیشنهاد های ویژه ای بدهید. با این روش های ساده می توانید به سئو سایت فروشگاهی خود کمک کنید.

Rich snippets

اگر اخیرا از گوگل استفاده کرده باشید مطئمنا با چنین نتایجی رو به رو شده اید:

ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپت

به این گونه نتایج Rich Snippet می گویند. این نتایج بر رتبه ی وب سایت ها اثر چشمگیری می گذارند. این گونه نتایج برای نمایش دادن اطلاعاتی در مورد کسب وکار ها، وقایع، آلبوم های موسیقی، افراد مختلف، محصولات فروشگاه ها، دستورهای غذایی و ویدیو ها می باشد.Rich Snippet ها از طریق HTML کد گذاری می شوند و به موتور های جستجو اعلام می کنند تا محتوایی را به کاربران نشان دهند که با مشاهده ی آن با موضوع وب سایت ها آشنا شوند. برای اینکه بتوانید اطلاعات خود را Rich Snippet نمایش دهید، اصول زیر را دنبال کنید:

  • وارد HTML صفحه ای از وب سایت خود شوید که می خواهید به صورت Rich Snippet در نتایج جستجو نمایش داده شود.
  • به snippet مورد نظر خود microdata اضافه کنید و سپس تغییرات را اعمال کنید.
  • برای اینکه از عملکرد آن مطمئن شوید می توانید از گوگل وب مستر استفاده کنید: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

اتصال به شبکه های اجتماعی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون حضور در شبکه های اجتماعی ممکن نیست. وجود شبکه های اجتماعی و انجام فعالیت هایی مانند افزایش مشتریان، برقراری ارتباط با آن ها و به اشتراک گذاری مطالب مختلف می تواند بر سئو سایت فروشگاهی شما اثر بگذارد.

وجود شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن ها به گوگل نشان می دهد که وب سایت شما برای مردم با ارزش است. برای اینکه بتوانید در این زمینه پیشرفت کنید، آیکون های شبکه های اجتماعی را در صفحات محصولات، پست های بلاگ و صفحه ی خانه خود قرار دهید. حضور در شبکه های اجتماعی می تواند اسم برند شما را بر سر زبان ها بیاندازد و مشتریان و لینک های بیشتری را برای شما به دست بیاورد.

بخش چهارم: بررسی بیشتر وضعیت سئو سایت فروشگاهی

پس از اینکه بر روی سئوی داخلی وب سایت خود کار کردید، در مرحله ی بعد وب سایت خود را بررسی کنید. برای این کار باید اقدامات انجام دهید:

  • از گوگل آنالیتیک استفاده کنید تا بفهمید کدام یک از کلمات کلیدی می توانند نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری) بیشتری را برای شما به وجود بیاورد.
  • از کمپین های PPC استفاده کنید تا کلمات کلیدی با نرخ تبدیل بالا را برای ارتقای سئو سایت فروشگاهی خود هدف قرار دهید.
  • عنوان و دیسکریپشن خود را به نحوی بنویسید که نرخ کلیک صفحات شما را افزایش دهد.
  • از تست آ،ب استفاده کنید تا نرخ تبدیل حاصل از ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید.

 

بررسی وب سایت به روش درست به شما کمک می کند تا روند پیشرفت شما ادامه پیدا کند. اگر به فعالیت ها مفید خود ادامه ندهید، رتبه ی شما کاهش می یابد و به دلیل نرخ پایین تبدیل، از میزان فروش شما هم کاسته می شود.

بخش پنجم: نوشتن مقالات

نوشتن مقاله برای سئو سایت فروشگاهی

همان طور که در بخش اول به آن اشاره کردیم بررسی کلمات کلیدی در سئو ضروری است. از آن جایی که هر صفحه ی وب سایت شما باید برای یک کلمه کلیدی بهینه سازی شود، کلمات کلیدی بسیاری باقی می مانند که نمی توان آن ها را هدف قرار داد. برای اینکه بتوانید برای این کلمات باقی مانده رتبه بیاورید، از بلاگ استفاده کنید. با استفاده از بلاگ می توانید هر مقاله را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود که در صفحات اصلی خود هدف قرار نداده اید، بهینه سازی کنید.

مقالات شما هم باید مانند صفحات اصلی وب سایتتان کیفیت بالایی داشته باشند و مناسب کاربران باشند. برای این کار می توانید فردی را استخدام کنید که در مورد کسب و کار شما تجربه و دانش کافی داشته باشد و با سئو سایت فروشگاهی آشنا باشد. اگر مقالات شما با کلمات کلیدی پر شده باشند، مشتریان آن ها را نمی خوانند و با دیگران به اشتراک نمی گذارند. به علاوه همان طور که می دانید گوگل این گونه فعالیت ها را جریمه می کند و شما نمی توانید از مزایای این روش استفاده کنید.

زمانی که می خواهید برای بلاگ خود مقاله بنویسید، می توانید آن را به صورت PDF یا هر فرمت دیگری قرار دهید تا برای کاربران قابل دانلود باشد. محتوایی که برای کاربران قابل دانلود باشد می تواند به صورت کامل در دسترس کاربران قرار بگیرد. این باعث می شود تا ارتباط کاربران به با وب سایت شما بیشتر باشد. زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا می شود، هدف شما نباید ایجاد محتوای زیاد باشد، بلکه هدف شما باید ایجاد محتوایی موثر باشد. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر هستید، ممکن است در مورد چگونگی انتخاب انگشتر و یا در مورد جنس جواهرات مختلف مقالاتی بنویسید و سپس همه ی این مقالات را به صورت یک فایل قابل دانلود در اختیار مشتریان قرار دهید.

پس از این کار می توانید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و با استفاده از بازاریابی ایمیلی، خریداران احتمالی را تشویق کنید تا از جواهرات شما خریداری کنند. زمانی که محتوا تولید می کنید به یاد داشته باشید که کیفیت را در اولویت قرار دهید.

بخش ششم: لینک سازی

لینک سازی یکی دیگر از بخش های مهم سئو سایت فروشگاهی است. برای لینک سازی باید تمرکز خود را بر به دست آوردن بک لینک قرار دهید. اگر از وب سایت هایی بک لینک می گیرید که اعتبار پایینی دارند، گوگل شما را جریمه می کند و ترافیک که از این طریق به دست می آورید هیچ کمکی به کسب و کار شما نخواهد کرد. برای اینکه بتوانید میزان اعتبار هر وب سایت را مشاهده کنید می توانید از mozs tool bar استفاده کنید.

معمولا یک وب سایت بی کیفیت را نمی توان از روی ظاهر آن تشخیص داد. وب سایت هایی که اعتبار پایینی دارند معمولا تبلیغات زیادی دارند و مطالب بی کیفیتی ارائه می کنند که مملوء از کلمات کلیدی است. بسیاری از وب سایت ها با پذیرفتن هر نوع پست مهمانی به وب سایت های مختلف بک لینک می دهند. به این وب سایت ها content farm می گویند. گوگل علاقه ای به چنین بک لینک هایی ندارد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از این وب سایت ها بک لینک دریافت نکنید. به جای گرفتن بک لینک از این وب سایت ها، تمرکز خود را بر وب سایت های معتبر قرار دهید و سعی کنید با فراهم کردن محتوایی مناسب و مفید آن ها را راضی کنید که به شما لینک دهند.

با فراهم کردن پست مهمان با کیفیت، داستان های جالب، تحقیقات، اینفوگرافیک و غیره می توانید از وب سایت های معتبر بک لینک دریافت کنی. در اینجا می توانید برخی از روش های مناسب بک لینک گرفتن را مشاهده کنید:

  • نظرسنجی از مشتریان
  • اشاره به برند ها در نشریه ها و مطبوعات
  • تولید محتوای جالب

زمانی که مشغول لینک سازی هستید باید از چند کار پرهیز کنید:

  • استفاده از یک انکر تکست یکسان – بهتر از کلمات مختلفی استفاده کنید.
  • بار ها به یک صفحه لینک دادن – به صفحه مختلفی لینک دهید که با کلمات شما مرتبط هستند.
  • گرفتن لینک از وب سایت هایی با اعتبار پایین

مسلما شما همیشه نمی توانید انکر تکست بک لینک های وب سایت خود را کنترل کنید اما این موضوع نمی تواند مشکلی برای شما ایجاد کند. همین انکر تکست ها هم می توانند تاثیر مثبتی بر وب سایت شما بگذارند. اگر رابطه ی نزدیکی با یک وب سایت دارید، می توانید از آن ها بخواهید تا انکر تکست مورد نظر شما را در بک لینک استفاده کنند. اما اگر چنین امکانی ندارید لینک را به همان شکل رها کنید. بهتر است به جای بحث کردن در مورد یک انکر تکست با وب سایت های معتبر روابط خوبی ایجاد کنید. یک انکر تسکت نا مرتبط نمی تواند به سئو وب سایت شما آسیبی بزند.

بخش هفتم: بهترین ابزار در سئو

در هر زمینه ای که فعالیت می کنید، می توانید از ابزار های سئو استفاده کنید تا وب سایت خود را برای رتبه گرفتن بهینه سازی کنید. برخی از ابزارهایی که شما هم می توانید از آن استفاده کنید عبارت اند از:

با استفاده از ابزار های مختلف می توانید بهبود وضعیت سئوی خود را سرعت ببخشید و با اطلاعاتی که به دست می آورید، در جهت افزایش رتبه ی وب سایت خود تصمیمات هوشمندانه ای بگیرید. اما به هر حال این ابزار ها نمی توانند به تنهایی به شما کمک کنند. در آخر این شما هستید که باید بخش عمده ی کار ها را انجام دهید.

نتیجه گیری

بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو به دلایل مختلفی صورت می گیرد. اما مهم ترین دلیل آن افزایش فروش است. زمانی که سئو به درستی انجام شود، شما شاهد افزایش ترافیک وب سایت خود خواهید شد که منجر به افزایش نرخ تبدیل و بازدیدکنندگان را تکرار می کند. پیش از هر چیزی باید بدانید که با یک بار فعالیت در عرصه ی سئو نمی توانید پیشرفت کنید. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر مرتبا الگوریتم های خود را  تغییر می دهند تا بتوانند بهترین نتیجه را به کاربران نمایش دهند. به همین دلیل شما باید از به روز رسانی های الگوریتم های موتور های جستجو باخبر باشید تا با توجه به آن ها برای سئو سایت فروشگاهی خود برنامه ریزی کنید.

هیچ شکی نیست که برای ارتقای سئو سایت فروشگاهی خود باید زمان زیادی صرف کنید اما مطمئن باشید تمام تلاش های شما موثر خواهید بود. امیدواریم که با این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا بتوانید به بهترین شکل با استفاده از سئو فروش فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. البته باید گفت که آموزش سئو سایت فروشگاهی تنها بخشی از آموزش هایی است که شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود به آن نیاز دارید. برای موفق شدن در این عرصه باید با مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی نیز آشنا شوید.

منبع: Neilpatel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *