حسابداری فروشگاه اینترنتی: آموزش اصول اولیه حسابداری

آموزش سئو سایت فروشگاهی
آموزش سئو سایت فروشگاهی و بررسی کامل روش های آن
ژوئن 11, 2020
راه اندازی سوپر مارکت آنلاین
راه اندازی سوپر مارکت آنلاین: بررسی مراحل شروع کار
ژوئن 20, 2020
همه را نشان بده
حسابداری فروشگاه اینترنتی

حسابداری کاری دشوار اما ضروری است. حسابداری فروشگاه اینترنتی یکی از بخش های خسته کننده است. اما اگر می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید، نباید آن را فراموش کنید. برای مدیریت امور مالی فروشگاه اینترنتی خود به یک حسابدار نیاز ندارید. حتی با وجود حسابدار، باید در مورد اصول اولیه حسابداری اطلاعاتی کافی داشته باشید تا مسائلی را که حسابدار فروشگاه با شما مطرح می کند، به خوبی درک کنید. در ادامه در مورد اصول اولیه ی حسابداری صحبت خواهیم کرد و نکات لازم در مورد حسابداری فروشگاه اینترنتی را برسی می کنیم.

برای حسابداری فروشگاه اینترنتی خود از نرم افزار حسابداری استفاده کنید

با استفاده از اکسل و ماشین حساب نمی توانید از همه ی امور مالی خود سر دربیاورید. برای رسیدگی به امور مالی خود می توانید از نرم افزار های حسابداری مختلفی که برای فروشگاه های اینترنتی طراحی شده است، استفاده کنید. علاوه بر آن، نرم افزار های حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای کسب و کار ها باشد. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی آیدیانت با سیستم حسابداری یکپارچه شده و دارای امکانات پیشرفته برای انجام امور مالی است. اما اگر مطمئن نیستید که از چه نرم افزاری استفاده کنید، می توانید یک نرم افزار رایگان و یا یک نرم افزار آزمایشی را امتحان کنید. بهترین نرم افزار برای هر کسب و کاری بستگی به نوع فعالیت آن دارد. به همین دلیل با توجه به نوع کسب و کار خود می توانید از یک نرم افزار حسابداری معمولی و یا نرم افزار های حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.

اگر از اپلیکیشن های حسابداری استفاده می کنید، بهتر است که دارای سیستم دفترداری باشد. به دنبال سیستمی باشید که بتواند اطلاعاتی در مورد فروش، قیمت ها و موجودی کالاها به شما بدهد. از خرید نرم افزار هایی که تنها برای ثبت فاکتور طراحی شده اند و تنها گزارشات محدودی به شما ارائه می دهند، پرهیز کنید. شما به نرم افزاری نیاز دارید که همه ی امکانات را باهم داشته باشد. چه از نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی استفاده می کنید و چه از نرم افزار های دیگر، به دنبال نرم افزاری باشید که بتواند به فروشگاه اینترنتی شما متصل شود. با یکپارچگی نرم افزار حسابداری با فروشگاه اینترنتی انجام تمامی امور آسان خواهد شد.

گردش مالی خود را بررسی کنید

در حسابداری فروشگاه اینترنتی یکی از مسائلی که همیشه باید به آن توجه کرد، گردش مالی است. بهتر است برای فروشگاه اینترنتی خود حساب بانکی جداگانه ای باز کنید. شما باید از میزان درآمد خود مطلع باشید و ساده ترین روش برای این کار بررسی گردش مالی است. اگر گردش مالی شما نشان می دهد که میزان پولی که به حساب شما میاد از میزان پولی که از حساب شما خارج می شود، بیشتر است، پس شما در کسب و کار خود موفق هستید.

باید زمانی که پول به حساب شما وارد می شود و زمانی که پول از حساب شما خارج می شود را بررسی کنید. اگر قرار باشد در ماه آینده به حساب شما یک میلیون واریز شود ولی نتوانید تا آن موقع حقوق کارمندان را پرداخت کنید، این پول هیچ ارزشی ندارد. به همین دلیل همیشه باید از زمان پرداخت تمامی قبض ها، چک ها و دیگر پرداخت های خود با خبر باشید.

برای اینکه بدانید چه زمانی پول به حساب شما واریز می شود تا بتوانید مخارج خود را پرداخت کنید، باید از واریز هایی که مشتریان به حساب شما می کنند و تاخیری که ممکن است در آن وجود داشته باشد، مطلع باشید. با دانستن این موضوع می فهمید چه زمانی باید پول پرداخت کنید. به همین دلیل باید از نرم افزاری استفاده کنید که چنین قابلیت هایی داشته باشد. به عنوان نمونه در فروشگاه اینترنتی آیدیانت می توانید طرف حساب های متعددی تعریف کنید و زمان تسویه ی هر کدام را مشخص کنید. با نزدیک شدن به زمان پرداخت فاکتور های مربوط به هر طرف حساب، فاکتور ها در بخش سررسید قرار می گیرند. زمانی که موعد پرداخت هر کدام از آن ها برسد، می توانید پولی که قرار است هرهفته خرج کنید و پولی که قرار است به دست بیاورید را بررسی کنید. با رعایت نکات زیر می توانید گردش مالی خود را به راحتی مدیریت کنید:

  • اگر پولی که باید خرج کنید از درآمد و موجودی حساب شما بیشتراست، مطمئن باشید، مشکلی وجود دارد. با دنبال کردن این روش ها می توانید گردش مالی مثبتی داشته باشید. هیچ پولی را نباید زودتر از موعد مقرر آن پرداخت کنید. اگر در سی روز آینده موظف به پرداخت مبلغی هستید، دقیقا پس از گذشت سی روز این کار را انجام دهید.
  • به مشتریان خود برنامه ی پرداخت ماهیانه دهید یا به آن ها پیشنهاد دهید که در سایت شما عضو شوند تا از واریز پول به حسابتان مطمئن شوید. همیشه در حساب بانکی فروشگاه خود برای مواقع ضروری، پولی را پس انداز کنید.
  • سعی کنید این موضوع را پیچیده نکنید. برای آگاهی از وضعیت گردش مالی خود، نیازی به داشتن گزارشی کامل و حرفه ای نیست.
حسابداری فروشگاه اینترنتی

روشی را برای شمارش کالا های خود انتخاب کنید

اگر فروشگاه اینترنتی شما یک فروشگاه خدماتی است، از این بخش صرف نظر کنید. موجودی فروشگاه شامل کالا هایی است که می فروشید یا موادی که برای ساخت کالا ها از آن استفاده می کنید. هزینه ی بسته بندی کالاها را حتما در نظر بگیرید. در ابتدا باید تعداد کالاهایی که برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر دارید را مشخص کنید. موجودی کالاها همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان پیش از اتمام، آن ها را جایگزین کرد. زیرا با اتمام کالاها، موجودی شما صفر می شود و نمی توانید فروش داشته باشید.

چرا موجودی کالاها یکی از بخش های مهم در حسابداری فروشگاه اینترنتی است؟ زیرا موجودی یک فروشگاه مساوی با پول است. شما تنها با پول می توانید وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید و این پول تنها از طریق فروش کالا به دست می آید. میزان پولی که می توان از طریق کالاها به دست آورد، ممکن است با ماندن کالا ها در انبار (فروشگاه یا آپارتمان) تغییر کند. همان طور که در مثال زیر مشاهده می کنید در خرید های بعدی قیمت کالاها هم بیشتر شده است.

 

تعداد کتاب هزینه ی هر کتاب کل هزینه
موجودی ۱ ۸۵ ۸۵
خرید اول ۱ ۸۷ ۸۷
خرید دوم ۲ ۸۹ ۱۷۸
خرید سوم

 

۱ ۹۰ ۹۰
کل تعداد محصولات برای فروش ۵ ۴۴۰

 

اگر پنجاه محصول را هر کدام با قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنید و فردا قیمت آن ها به ۱۵۰ هزار تومان برسد، ارزش کالاهای شما بلافاصله بیشتر می شود. اما اگر قیمت این کالا کاهش یابد، ارزش کالاهای شما نیز کم می شود. موجودی فروشگاه هیچگاه نباید به صفر برسد. با اتمام موجودی، از ارزش آن کاسته می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما ۵۰ محصول خریده اید و ۴۰ محصول را فروخته و ارسال کرده اید.  بنابراین می دانید که ۱۰ محصول دیگر هنوز باقی مانده است. اما ممکن است دو محصول گم شده باشد و یا دیگر قابل استفاده نباشد. بنابراین تنها ۸ محصول دیگر برای شما باقی مانده است. در این صورت فروشگاه شما با کسری موجودی رو به رو می شود. البته کسری موجودی یک فروشگاه خرده فروشی نسبت به بقیه فروشگاه ها کمتر است. کسری موجودی معمولا کمتر از یک درصد کل موجودی را تشکیل می دهد. اگر یک کسب و کار خانگی دارید احتمال اینکه با کسری موجودی رو به رو شوید، کمتر است. زیرا زمانی که به تنهایی کار می کنید احتمال دزدیده شدن محصولات و یا گم شدن آن ها کاهش می یابد. با این حال، کسری موجودی ممکن است برای همه اتفاق بیافتد. به همین دلیل شمردن کالا ها به طور منظم ضروری است. شما باید از گم شدن کالاها با خبر باشید و آن را در امور حسابداری خود در نظر بگیرید.

بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته را محاسبه کنید

بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته، مخارج مربوط به محصولاتی است که شما فروخته اید. این مخارج شامل هزینه ی کالا هایی می شود که شما فروخته اید و هزینه ای که صرف ساختن این کالا ها کرده اید. فرض کنید شما یک widget فروخته اید. هزینه ای که صرف قطعات این کالا کردید به علاوه ی هزینه ی ساخت آن، بهای تمام شده ی کالا ی این widget را تشکیل می دهد. اگر همه ی قسمت های یک widget 50 هزار تومان و هزینه ی بسته بندی آن ۱۰ هزار تومان باشد و شما ۲۵ هزار تومان برای راه اندازی آن خرج کرده باشید، شما برای این widget 85 تومان هزینه کرده اید.

 

هزینه ی قطعات:                             ۵۰ هزار تومان

هزینه ی بسته بندی:                          ۱۰ هزار تومان

هزینه ی کارمندان:                           ۲۵ هزار تومان

 

بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته:     ۸۵ هزار تومان

 

اگر شما widget  ها را با قیمت های مختلف خریده باشید و به افراد مختلف برای راه اندازی این widget ها حقوق پرداخت کرده باشید، این موضوع کمی پیچیده می شود. بهترین روش برای فهم این موضوع محاسبه ی میانگین وزنی است.

 

 

 

 

تعداد کتاب

 

 

قیمت هر کتاب

 

قیمت کل

 

موجودی ۱

 

۸۵

 

۸۵

 

اولین خرید ۱ ۸۷ ۸۷
دومین خرید

 

۲

 

۸۹

 

۱۷۸

 

سومین خرید

 

۱ ۹۰ ۹۰
تمامی کالاهای موجود برای فروش

 

۵

 

 

 

۴۴۰

 

کسری موجودی

 

۴ ۸۸ ۳۵۲
بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته ۱ ۸ ۸۸

 

(۴۴۰ تقسیم بر ۵ می شود ۸۸)

هر چیزی که به طور مستقیم با محصولات شما مرتبط است و با افزایش تولید محصولات، باعث افزایش هزینه ها می شود، باید در بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته در نظر گرفته  شود. اگر شما به کارمندان خود در ازای هر widget که هر هفته می سازند پولی پرداخت می کنید و یا اگر به صورت ساعتی پول کارمندان خود را می دهید، نباید کار آن ها را در بخش بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته قرار دهید.

قیمت خرده فروشی یک کالا منهای هزینه ی صرف شده برای تولید آن، درآمد ناخالص شما را تشکیل می دهد. این رقم نشان دهنده ی سود شما نیست. این رقم تنها به شما نشان می دهد که به ازای هر محصول چقدر درآمد داشته اید. اگر برای فروش محصولات خود شرایط و قیمت های مختلفی قرار داده اید، محاسبه درآمد کمی دشوارتر می شود. اگر تمامی محصولاتی که بیش از ۱۰۰ هزار تومان ارزش دارند را به صورت رایگان ارسال می کنید، هر زمان که یک مشتری کالایی با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان می خرد، بهای تمام شده ی کالا هم افزایش می باید. بهای تمام شده ی کالا، با توجه به محلی که کالاها به آن ارسال می شوند، می تواند متغییر باشد.

برخی از وب سایت ها بر این باورند که هزینه ی ارسال نباید در هزینه ی کالا لحاظ شود. اما این مسئله مشکلاتی به همراه خواهد داشت زیرا هزینه ارسال کالاها با میزان تعداد آن ها تغییر می کند. اجازه دهید سیستم حسابداری فروشگاه اینترنتی شما بهای واقعی کالا های فروش رفته را محاسبه کند. اگر فروشگاه اینترنتی شما به یک سیستم حسابداری متصل باشد، می تواند به صورت خودکار این کار را انجام دهد.

برای پیش بینی بهای کالاهایی که در آینده می فروشید، می توانید از میانگین استفاده کنید. اگر در ماه گذشته ۱ میلیون تومان فروش داشته اید و ۱۵۰ هزار تومان هم برای حمل و نقل هزینه کرده اید، میانگین آن ۱۵% می شود .بنابراین می توانید پیش بینی کنید که اگر در ماه آینده ۲ میلیون تومان فروش داشته باشید، باید ۳۰۰ هزار تومان برای حمل و نقل هزینه کنید. محاسبه ی بهای تمام شده ی کالاها با این روش بی نقص نیست اما به شما کمک می کند تا این هزینه ها را نیز در نظر بگیرید. با یک روش ساده می توانید بهای تمام شده ی کالا از جمله حمل و نقل، بسته بندی و مخارج دیگر فروشگاه اینترنتی خود را محاسبه کنید:

 

هزینه ی کالا

 

هزینه ی بسته بندی

 

هزینه ی ارسال

 

حقوق کارکنان

 

مخارج دیگر

 

کل هزینه

 

 

حسابداری فروشگاه اینترنتی

بقیه ی مخارج خود را محاسبه کنید

حالا می دانید که هزینه ها به میزان فروش شما بستگی دارد. به همین دلیل باید هزینه های دیگر خود را محاسبه کنید. هر هزینه ای که با افزایش فروش شما، افزایش پیدا کند و با کاهش فروش شما، کاهش یابد، هزینه های ثابت شما را تشکیل می دهد. به عنوان مثال اگر شما ماهیانه پولی را بابت اجاره پرداخت می کنید، رقم آن، با فروش یک WIDGET یا یک میلیون WIDGET تغییری نمی کند. این هزینه ها بخشی از بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته و یا بخشی از درآمد کالاهای ناخالص شما محسوب نمی شوند. با این حال این هزینه ها می تواند بر گردش مالی شما اثر بگذارد. برخی از رایج ترین هزینه ها عبارت اند از:

  • اجاره
  • خدمات (آب و برق)
  • بیمه
  • مالیات بر املاک
  • بهره ی وام
  • حقوق کارمندان

این هزینه ها به عنوان هزینه های ثابت در نظر گرفته می شوند زیرا حتی در صورت نداشتن فروش موظف به پرداخت آن هستید. این هزینه ها برخلاف اسمشان همیشه ثابت نیستند. هزینه هایی مانند هزینه ی آب و برق ممکن است در برخی از ماه ها بیشتر باشد. اگر هزینه های شما ماه به ماه تغییر می کند، باید از میانگین استفاده کنید تا بتوانید این هزینه ها را محاسبه کنید.

کار هایی که برای رسیدن به نقطه تعادل لازم است را بررسی کنید

بودجه بندی و برنامه ریزی در حسابداری فروشگاه اینترنتی اهمیت به سزایی دارد. اطلاع از سود ماه گذشته ضروری است اما کافی نیست. برای بررسی وضعیت فروش خود باید بدانید که آیا می توانید انتظار سود یکسانی را در ماه های آینده داشته باشید یا نه. نقطه ی سر به سر، مبلغی است که با فروش محصولات به دست می آورید و با آن می توانید هزینه های خود را بپردازید. به عنوان مثال در نظر می گیریم که هزینه های ثابت شما ماهیانه ۵ میلیون تومان است. بنابراین برای جبران هزینه هایی که برای تولید آن ها (مانند نیروی انسانی) صرف کرده اید و برای رسیدن به نقطه ی سر به سر یا تعادل (یعنی رسیدن به رقمی که نه سود کرده باشید و نه زیان)، باید ۵ میلیون تومان دیگر هم درآمده داشته باشید. سپس هزینه های ثابت خود را بر درآمد ناخالص خود تقسیم کنید تا تعداد کالا هایی که باید به فروش برسانید، به دست بیاید.

اگر نقطه ی سر به سر یا تعادل به ازای هر محصول ۵ میلیون باشد و فقط توانایی تولید یا فروش ۳ میلیون تومان وجود داشته باشد، مشکلات بسیاری به وجود می آید. اگر نقطه ی سر به سر ۵۰۰ باشد و توانایی تولید یا فروش حداقل ۱۰۰۰ محصول وجود داشته باشد، فروشگاه از وضعیت خوبی برخوردار است. به یاد داشته باشید که هزینه های ثابت شما به سادگی تغییر نمی کنند (البته هزینه هایی مانند اجاره ممکن است بیشتر تغییر کند). بنابراین اگر نقطه ی سر به سر شما بسیار بالا است، می توانید قیمت کالا های خود را در جهت کاهش بهای تمام شده کالاهای فروش رفته افزایش دهید. این کار را می توانید با افزایش هزینه حمل و نقل، استفاده از مواد و پیدا کردن نیروی کار انسانی ارزان تر انجام دهید.

میزان درآمد پیش از مالیات را بررسی کنید

اکنون می دانید برای رسیدن به نقطه ی سر به سر، چه تعداد کالا باید بفروشید. پس از رسیدن به نقطه ی سر به سر باید فروش خود را بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا در صورت وجود مشکل فورا متوجه آن شوید و بتوانید پول خود را به درستی مدیریت کنید. فرض کنید برای رسیدن به نقطه ی سر به سر باید ۵۰۰۰ هزار محصول بفروشید. اما الان پانزدهم ماه است و شما تنها ۱۵۰۰ محصول فروخته اید. اگر میزان فروش خود را بررسی کنید، متوجه این موضوع می شوید و می توانید به موقع اقدام کنید. برای افرایش فروش محصولات از راه تبلیغات دو هفته ی دیگر مهلت دارید. نکته ای که در این جا باید در نظر داشت این است که اگر برای تبلیغات هزینه ای صرف می کنید، باید هزینه ی آن را در بودجه بندی خود ذکر کنید. اگر ۲ میلیون تومان برای افزایش فروش خود هزینه کرده اید و تنها ۱ میلیون سود کرده باشید. متوجه می شوید که عملکرد خوبی نداشته اید. با اتصال فروشگاه اینترنتی خود به گوگل آنالیتیک می توانید میزان فروش خود را بررسی کنید. گوگل آنالیتیک برای فروشگاه های اینترنتی بخش جداگانه ای دارد. پس از اتصال به گوگل آنالیتیک وارد حساب کاربری خود شوید و بخش admin settings بروید.

حسابداری فروشگاه اینترنتی

پس از آن وارد بخش تنظیمات فروشگاه اینترنتی خود شوید.

حسابداری فروشگاه اینترنتی

پس از آن دکمه ی enable را در حالت on قرار دهید و submit کنید.

حسابداری فروشگاه اینترنتی

اکنون که از میزان فروش خود، بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته و تمامی هزینه های ثابت دیگر مطلع هستید، می توانید درآمد پیش از مالیات خود را مشاهده کنید.

به یاد داشته باشید که سود شما به معنای داشتن پول نقد نیست. فرض کنید یکی از خدمات خود را به قیمت ۳ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار داده اید اما یک برنامه ی پرداختی سه ماهه را به آن ها پیشنهاد داده اید. میزان فروش شما ۳ میلیون تومان است اما تنها ۱ میلیون تومان در حساب شما وجود دارد. بنابراین اگر نرم افزار حسابداری به شما نشان می دهد که ۵۰۰ تومان سود کرده اید، به این معنا نیست که ۵۰۰ هزار تومان به حساب شما اضافه خواهد شد. اگر تمامی هزینه های این ماه خود را پرداخت کرده باشید، دراین صورت، موجودی حساب شما منفی می شود، یعنی بدهکار خواهید شد.

فروش

 

۳۰۰۰
هزینه ها ۲۵۰۰

 

سود پیش از مالیات

 

 

۵۰۰
پول

 

۱۰۰۰
هزینه ها ۲۵۰۰

 

پولی که وارد حساب می شود

 

 

۱۵۰۰۰-

در حسابداری فروشگاه اینترنتی ، درآمد کسب و کار ها به صورت خودکار محاسبه می شود. برخی مواقع تعیین میزان فروش و هزینه های انجام شده با روش های قدیمی بسیار دشوار است. اما با داشتن یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه با نرم افزار حسابداری، می توانید به راحتی آمار دقیقی از درآمد خود داشته باشید. اگر زمانی به یک شرکت سهامی تبدیل شدید، باید با روش های پیشرفته حسابداری نیز آشنا شوید. اما برای مدیریت فروشگاه اینترنتی نیازی به یادگیری تمامی اصول پیچیده ی حسابداری نیست.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده را برای مشتریان تعیین کنید

محاسبه ی مالیات کاری دشوار و اجتناب ناپذیر است. اگر به مشتریان خود در سراسر دنیا محصولات و خدمات متفاوتی ارائه می کنید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. خوشبختانه امروزه سیستم ها بسیار هوشمند شده اند. بیشتر فروشگاه های اینترنتی می توانند نرخ مالیات ارزش افزوده را محاسبه کند. در این فروشگاه ها با خرید مشتری، میزان مالیات به صورت خودکار در قیمت کالا لحاظ می شود.

برای مثال در فروشگاه اینترنتی آیدیانت امکانات بسیاری برای محاسبه ی مالیات ارزش افزوده وجود دارد. در این فروشگاه اینترنتی می توان به دلخواه درصدی را بر روی کالاها و یا با توجه به درصد اداره ی مالیات برای هر فاکتور در نظر گرفت. در این فروشگاه اینترنتی دو نوع فاکتور رسمی و عادی وجود دارد. مشتریان با توجه به نیاز خود می توانند به ثبت فاکتور های رسمی و یا عادی اقدام کنند. علاوه بر این امکانات در فروشگاه اینترنتی آیدیانت می توان برای ثبت فاکتور های رسمی محدودیت قائل شد. به عبارت دیگر برای فاکتور هایی که مبلغ آن پایین است، امکان ثبت فاکتور رسمی وجود نداشته باشد.

برای پرداخت های مالیاتی خود برنامه ریزی کنید

زمانی که امکانات لازم برای محاسبه ی مالیات ارزش افزوده و جمع آوری آن را دارید، باید مطمئن شوید که توانایی پرداخت آن را نیز دارید. قوانین مالیاتی براساس محلی که در آن قرار دارید، متفاوت است. به همان اندازه ای که به کالا های شما مالیات تعلق می گیرد، به همان اندازه نیز باید مالیات پرداخت کنید. بنابراین مبلغی را باید برای مالیات در نظر بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، هنگام پرداخت مالیات با مشکل مواجه می شوید. در برخی از فروشگاه ها تنها می توان مالیات ارزش افزوده را به طور کلی برای تمامی محصولات اعمال کرد. با این کار قیمت محصولات همیشه ثابت می ماند. یعنی اگر یکی از محصولات شما ۴۰۰ هزار تومان باشد، چه مشتری مالیات پرداخت کند و چه این کار را نکند، قیمت محصول تغییر نخواهد کرد. این کار می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. مالیات با توجه به مکان های مختلف متغییر است. اگر مشتریان از مناطقی باشند که مالیات بیشتری به آن تعلق می گیرد، میزان فروش و سود شما کمتر خواهد بود. به علاوه این موضوع باعث می شود تا از میزان سود خود و مالیاتی که جمع آوری کردید (که بعدا باید بپردازید) بی خبر باشید.

اگر می خواهید مالیات ارزش افزوده را در سفارشات خود محاسبه کنید، نیازمند گزارش مالیاتی هستید. با داشتن یک گزارش مالیاتی به راحتی می توانید درآمد حاصل از مالیات را محاسبه کنید و برای پرداخت آن مبلغی را در نظر بگیرید. بهتراست مالیات ارزش افزوده را از درآمد خود جدا کنید تا در حساب جاری و گردش مالی شما گم نشود. برای این کار می توانید حساب جداگانه ای باز کنید. در فروشگاه اینترنتی آیدیانت امکان تعریف درگاه های اختصاصی برای فاکتور های رسمی وجود دارد. با این کار می توانید درآمد حاصل از مالیات را به صورت جداگانه در حساب دیگری واریز کنید.

حسابداری فروشگاه اینترنتی

ارقام ترازنامه ی خود را بررسی کنید

تا اینجا در مورد نکات مهم صورت درآمد و گردش مالی صحبت کردیم. آخرین موضوعی که به آن می پردازیم ترازنامه است. ترازنامه به شما کمک می کند تا از پیشرفت فروشگاه اینترنتی خود در دراز مدت مطمئن شوید و به طور کلی در مورد نحوه ی عملکرد آن اطلاعاتی به دست بیاورید. صورت درآمد از جمله روش هایی است که وضعیت مالی شما را به صورت کلی نشان می دهد. اما ترازنامه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. تراز نامه از سه بخش تشکیل شده است:

  • دارایی: شامل تمام اموال با ارزش شما می شود مانند پول.
  • بدهی: شامل مبالغی است که بدهکار هستید و باید بپردازید.
  • دارایی خالص: هم شامل بدهی و هم شامل دارایی شما می شود.

فرض کنید قیمت ماشین شما ۵۰ میلیون است و شما هنوز ۳۰ میلیون بابت آن بدهکارید. این یعنی دارایی شما ۵۰ میلیون است، بدهی شما ۳۰ میلیون و موجودی شما پس از کسر بدهی ۲۰ میلیون است. اگر امروز ماشین خود را فروخته باشید، ۵۰ میلیون تومان پول نقد دارید. بنابراین باید ۳۰ میلیون تومان بابت بدهی خود پرداخت کنید. در نهایت ۲۰ میلیون تومان برای شما باقی می ماند. این ماشین دارای خالص شما است زیرا با فروش آن می توانید به پول دست پیدا کنید. ترازنامه کسب وکار شما هم باید به همین شکل باشد.

فرض کنید زمانی که ماشین شما خود را خریدید، قیمت آن ۵۰ میلیون بوده است و برای این کار یک وام ۵۰ میلیون تومانی گرفته اید. به مرور زمان که از ماشین استفاده کردید، از ارزش آن هم کاسته شده است. زمانی که از ارزش یک کالا کم می شود در واقع استهلاک پیدا کرده است . اگر مجبور باشید امروز این ماشین را بفروشانید، می توانید ۴۰ میلیون تومان به دست بیاورید و ۴۰ میلیون بدهی خود را بدهید. با فروش ماشین دیگر دارایی ندارید و ۱۰ میلیون از بدهی شما هم باقی می ماند. اگر کسب و کار شما چنین وضعیتی دارد، سرمایه ی شما در خطر است. اگر ارقام سود و زیان به شما نشان می دهد که در حال سود کردن هستید اما ترازنامه به شما چیز دیگری را نشان می دهد، به این معنا است که شما برخی مخارج را در هزینه های خود در نظر نگرفته اید.

مواردی مانند بهره ی وام به آسانی فراموش می شوند. وام هایی با بهره های بالا، به راحتی می تواند باعث از بین رفتن سود شما شود. به همین دلیل با استفاده از ترازنامه می توانید مطمئن شوید که چیزی را فراموش نکرده اید. با این فرمول به راحتی می توانید از صحت ترازنامه ی خود آگاه شوید:  بدهی ها + دارایی خالص= دارایی

نتیجه گیری:

تا اینجا تمامی اصول اولیه ی حسابداری فروشگاه اینترنتی را یاد گرفته اید. فروشگاه اینترنتی شما باید دارای بخشی برای حسابداری باشد. اگر این امکان را ندارید، باید از یک نرم افزار حسابداری مستقل که برای فروشگاه های اینترنتی طراحی شده، استفاده کنید. در قدم بعدی همیشه به یاد داشته باشید که پول از همه چیز مهم تر است پس گردش مالی خود را بررسی کنید. بررسی گردش مالی باید به صورت هفتگی انجام شود. مگر اینکه سرمایه ی بسیاری داشته باشید. پس از آن باید از میزان فروش، هزینه ها و سود خود مطلع باشید. این موارد صورت درآمد شما را تشکیل می دهند و شما را از وضعیت درآمدتان مطلع می کنند. فراموش نکنید که برای پرداخت مالیات ارزش افزوده از قبل برنامه ریزی کنید. بهتر است از فروشگاه های اینترنتی استفاده کنید که بتواند مالیات ارزش افزوده را محاسبه کند. به علاوه برای پرداخت مالیات همیشه مبلغی را پس انداز کنید.

در آخر ترازنامه خود را ایجاد کنید. اگر فروشگاه اینترنتی شما امکانات حسابداری خوبی داشته باشد، نیازی به ایجاد یک تراز نامه نیست و فروشگاه شما این کار را انجام می دهد. ترازنامه به شما کمک می کند تا میزان موفقیت کسب و کار خود را ارزیابی کنید و از میزان بدهکاری خود مطلع باشید.

روش های حسابداری بسیاری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا در زمان پرداخت مالیات پول خود را نیز پس انداز کنید. اگر قصد جذب سرمایه گزار و یا دریافت وام را دارید، با روش های بسیاری می توانید گزارش هایی به دست بیاورید. اما برای راه اندازی فروشگاه، خود را درگیر کارهای پیچیده ی حسابداری نکنید. با این وجود اگر به حسابداری پیشرفته تری نیاز دارید، یک حسابدار می تواند به شما کمک کند.

منبع: Neilpatel

1 دیدگاه

  1. parizad گفت:

    عالی دمت گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *