هریک از سرویس دهنده های ایمیل فیلترهای خاصی را برای تشخیص ایمیل های اسپم به کار می برند. با این حال تمامی آنها براساس معیارهایی نظیر رتبه دامنه، محتوای موجود در ایمیل و … به ایمیل امتیازی اختصاص می دهند و براساس آن تصمیم می گیرند که آن را به پوشه inbox یا اسپم انتقال دهند.در حال حاضر، فیلترهای اسپم سرویس دهنده های ایمیل با سخت گیری و جدیت بیشتر نسبت به قبل، ایمیل ها را بررسی می کنند. به طوری که از هر ۵ ایمیل، یکی از ورود به پوشه inbox باز می ماند. این آمار برای کسانی که روزانه ایمیل های تبلیغاتی متعددی ارسال می کنند، نگران کننده است.
اما اصولی وجود دارند که با رعایت آنها می توان از اسپم شدن ایمیل ها جلوگیری نمود:
روش افزودن فرستنده به لیست مخاطبین: چنانچه بخواهید در سرویس دهنده جیمیل آدرس یک فرستنده را به لیست مخاطبانتان بیفزایید، باید مطابق تصویر زیر بر روی قسمت more که بالای ایمیل و سمت راست قرار دارد کلیک کرده و گزینه “to contact list آدرس ایمیل Add” را انتخاب کنید.
شما می توانید به راحتی ایمیل هایتان را برای این سرویس دهنده ها ارسال کرده و گزارشی از آنها دریافت کنید که نشان می دهد ایمیل شما از نظر فیلترهای اسپم چطور به نظر می رسد.برخی از این ابزارها عبارتند از:
اولین چیزی که از ایمیل شما نظر گیرنده را جلب می کند، آدرس درج شده در فیلد “from” است. اگر در این فیلد از کاراکترهای تصادفی یا عنوان های مشکوک استفاده شود، احتمال اسپم شدن ایمیل افزایش می یابد.
بنابراین از به کار بردن اعداد زیاد و علائم نامفهوم پرهیز کنید. بهترین راه استفاده از نام شخص یا شرکت شماست.
برای استفاده از SPF نیز، فرستنده ایمیل موظف است آدرس های IP و سرورهایی که از آنها ایمیل ارسال می کند را در رکورد DND با نام TXT ثبت نماید. در این حالت، گیرنده باید رکورد DNS را قبل از دریافت ایمیل بررسی نماید.
آدرس های ایمیل نامعتبر در لیست پستی شما می تواند نرخ اسپم شدن شما را بالا ببرد. در صورتی که خطاهای تحویل را نادیده بگیرید و همچنان به ارسال ایمیل به این آدرس ها و گیرندگان نامعتبر ادامه دهید، سرویس دهندگان ایمیل با احتمال بالاتری آدرس IP فرستنده ایمیل شما را بلوکه خواهند کرد. برای بهبود لیست ایمیلیتان می توانید از اعتبار سنج های ایمیل استفاده کنید:
دقت کنید: اعتبار سنج های ایمیل نمی توانند تمام تله های اسپم در لیست شما را پیدا کنند. بنابراین تنها راه تضمین شده برای رهایی از تله های اسپم این است که خودتان این لیست را براساس داده های واقعی بسازید.
سرویس دهندگان ایمیل با استفاده از تکنولوژی های فیلترینگ خودکار با محتوای اسپم مبارزه می کنند. یکی از این فیلترها، بررسی همه بخش های ایمیل می باشد که تعیین می کند که این ایمیل وارد inbox شود و یا به عنوان اسپم نشانه گذاری شود. سربرگ، پابرگ، کدهای HTML، URLها، عنوان، نسبت متن به عکس، ضمیمه ها، کلمه های اسپم و … بخش هایی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند. نتیجه این کار شناسایی بیش از ۹۷% از ایمیل های اسپم است.
بنابراین برای گذر موفق از این مرحله، این موارد را رعایت کنید: