راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین: بررسی نیاز ها

راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه
راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه: بررسی جامع امکانات لازم
آوریل 26, 2020
محتوای تکراری در سئو
محتوای تکراری در سئو: چگونه برای صفحات فروشگاه اینترنتی با محتوای تکراری رتبه بیاوریم؟
آوریل 28, 2020
همه را نشان بده
راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی

در کشور هایی مانند انگلیس و آمریکا، داشتن یک حیوان خانگی و خرید این حیوانات از یک فروشگاه اینترنتی بسیار رایج است. درست است که این مسئله در ایران کمی تازگی دارد اما بسیاری از افراد علاقه ی زیادی به داشتن یک حیوان خانگی دارند و به دنبال خرید آن هستند. از آنجایی که همه چیز را می توان از طریق اینترنت خریداری کرد، حیوانات خانگی را نیز می توان به صورت اینترنتی خریداری کرد. شاید خرید حیوانات از طریق اینترنت کمی عجیب به نظر می رسد و ممکن است چالش ها و خطرات خود را به همراه داشته باشد. اما با این حال می تواند مزایای بسیاری از جمله عدم نیاز به حضور در فروشگاه ها را داشته باشد. به همین دلیل راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی اخیرا در ایران رواج یافته است و علاقه مندان به حیوانات به راحتی می توانند از طریق اینترنت حیوانات مورد علاقه ی خود و لوازم مورد نیاز آن ها را بخرند و درب منزل تحویل بگیرند.

نکات لازم در رابطه با راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی

یکی از مسائل مهمی که هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید به آن توجه کرد، محصولات این فروشگاه است. یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین، می تواند هم به فروش حیوانات و هم به فروش لوازم مورد نیاز آن ها بپردازد. نکته ای که در اینجا بسیار اهمیت دارد و باعث تفاوت عمده ی این فروشگاه اینترنتی با سایر فروشگاه ها می شود، حیوانات هستند. حیوانات موجوداتی زنده هستند و فروش آن ها به صورت آنلاین می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال روش های ارسال حیوانات با سایر محصولات متفاوت خواهد بود. علاوه بر این بسیاری از مشتریان به خرید آنلاین حیوانات خانگی اعتماد چندانی ندارد. البته تا حدودی می توان این حق را به آن ها داد. زیرا برخی از فروشگاه های اینترنتی از این فرصت استفاده می کنند و مشتریان خود را فریب می دهند. اما اگر به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی هستید که بتواند در عرصه ی خود زبان زد باشد، باید بتوانید اعتماد مشتریان را جلب کنید و به آن ها این اطمینان را دهید که حیوان مورد نظرشان با تمام چیز هایی که در فروشگاه اینترنتی ذکر می کنید، تطابق دارد و حیوان به سلامت به دست آن ها می رسد. اما برای این کار باید به چندین موضوع توجه داشته باشید، در ادامه به نکاتی اشاره می شود که رعایت آن به هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی ضروری است.

دسته بندی حیوانات:

اولین و مهم ترین بخش یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی، حیوانات هستند. حیوانات خانگی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. گربه ها، سگ ها، پرندگان، آبزیان و جوندگان. یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید با توجه به حیواناتی که ارائه می کند، دسته بندی درستی از حیوانات داشته باشند. پس از دسته بندی حیوانات براساس نوع آن ها نوبت به دسته بندی های دیگر می رسد. در یک فروشگاه اینترنتی پس از دسته بندی حیوانات باید این موضوع را در نظر داشت که هر حیوان را می توانید براساس نژاد، سن و فاکتورهای دیگری دسته بندی کنید و با یک فیلتر این امکان را برای مشتریان فراهم کنید تا به بخش مورد نظر خود بروند و به راحتی خرید کنند. اما پس از قرار دادن حیوانات در دسته های مناسب موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

ویژگی های حیوانات:

برای راه اندازی پت شاپ آنلاین باید یک نکته را در نظر داشت. هر حیوان ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و حتی حیوانات هم نوع هم با یکدیگر متفاوت اند. به همین دلیل در یک پت شاپ آنلاین ذکر ویژگی های حیوانات الزامی است. یک مشتری به دنبال حیوانی است که از همه لحاظ بتواند نیاز های آن را برطرف کند. به عنوان مثال اگر یک فرد برای مراقب از خانه قصد خرید یک سگ را دارد، مطمئنا یک سگ خانگی کوچک نمی تواند گزینه ی خوبی برای او باشد. با ذکر ویژگی ها و توانایی های هر حیوان این امکان را برای مشتریان فراهم می کنید تا بتوانند حیوان مورد نظر خود را پیدا کنند.

برخی از ویژگی های حیوانات می تواند ویژگی های ظاهری و مشخصات جسمی آن ها باشد. به عنوان مثال به هنگام خرید یک گربه ویژگی های ظاهری آن مانند وزن، رنگ موها، رنگ چشمان و بسیاری دیگر از ویژگی ها اهمیت بسیاری دارد. با وجود اینکه یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید دارای عکس هایی مناسب و واضح از حیوانات باشد اما ذکر ویژگی های ظاهری آن ها می تواند به هنگام خرید کمک بسیاری به مشتریان کند. عکس هایی که برای فروشگاه اینترنتی خود فراهم می کنید هم باید از کیفیت لازم برخوردار باشند.

برخی از ویژگی های حیوانات هم می تواند در مورد محل مناسب زندگی هر حیوان باشد. محیط نگه داری حیوانات نیز اهمیت ویژه ای دارد. برخی از حیوانات در برخی مناطق نمی توانند زندگی کنند و ممکن است با مشکل مواجه شوند. به عنوان مثال سگی که در محیط های سردسیری زندگی کرده است، نمی تواند در مناطق گرمسیری زندگی کند. به همین دلیل مشتریان باید پیش از سفارش بدانند که هر حیوان در چه منطقه ای می تواند بهتر زندگی کند. به دلیل اینکه مشتریان یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی می تواند از همه جای کشور باشد، ممکن است مشتریان به اشتباه حیوانی را انتخاب کنند که مناسب محل زندگی آن ها نباشد.

نحوه ی نگه داری از حیوانات:

نحوه ی نگه داری حیوانات برای مشتریان می تواند بسیار مهم باشد. با خرید یک حیوان به صورت آنلاین، نمی توان با نحوه ی نگه داری از آن آشنا شد. این وظیفه ی فروشگاه اینترنتی است که این اطلاعات را فراهم کند. یکی از اولین مسائلی که در نگه داری از یک حیوان مطرح می شود، غذا است. هر حیوان غذای مخصوصی دارد. هر غدایی برای حیوانات مناسب نیست. برخی از افراد از روی سهل انگاری هر غذایی را به حیوانات می دهند و توجهی به این مسئله نمی کنند. اما در یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی غذای هر حیوان باید به صورت کامل معرفی شود. علاوه بر غذا، حیوانات به لوازم دیگری نیاز دارند. برخی از این لوازم عبارت اند از: وسایل بازی و سرگرمی، لوازم آموزشی، لوازم بهداشتی، جای مناسب برای خواب. برای فروش هر وسیله باید از چند نکته را در نظر داشت:

  • در مورد غذا ها ارائه ی تاریخ انقضا، کشور تولید کننده و قیمت ضروری است.
  • در مورد لوازم بازی، بهداشتی و لوازم خواب: باید قیمت، جنس، کشور تولید کننده و کارایی لازم برای هر کدام قید شود.

داشتن هر حیوان نیازمند آگاهی از برخی مهارت ها است. نوع رفتار صاحب حیوان با توجه به نوع آن باید متفاوت باشد. برخی از حیوانات مانند ماهی ها به دلیل طبیعتشان شاید نیاز به توجه و محبت زیادی نداشته باشند اما این موضوع در مورد حیواناتی چون سگ و گربه صدق نمی کند. حیواناتی همچون سگ و گربه نیاز های عاطفی دارند که باید توسط صاحبان آن ها تامین شود. یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی موظف است این اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار دهد تا آن ها بتوانند به درستی از حیوانات مراقبت کنند.

شناسنامه و گواهی سلامت حیوانات:

یکی از موضوعات بسیار مهمی که به هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید به آن توجه کرد، سلامتی حیوانات است. حیوانات می توانند بیماری گوناگونی بگیرند و به انسان انتقال دهند. مشتریان فروشگاه های اینترنتی حیوانات خانگی به دنبال حیواناتی سالم هستند اما یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید این اطمینان را به مشتریان دهد که حیواناتی که ارائه می کند، از سلامت لازم برخوردارند. به همین دلیل هر فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید گواهی سلامت هر حیوان را ارائه دهد. گواهی سلامت حیوانات را دامپزشک ها صادر می کنند. این گواهی حاکی از سلامت حیوانات است. ممکن است برخی از پت شاپ های آنلاین گواهی های جعلی به مشتریان ارائه کنند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان از خرید اینترنتی هراس دارند. بنابراین اگر شما قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی را دارید، باید گواهی سلامت هر حیوان را ارائه دهید و به مشتریان این اطمینان را دهید که گواهینامه های ارائه شده، جعلی نیستند.

علاوه بر گواهی سلامت، هر حیوان باید دارای شناسنامه باشد. شناسانامه نشان دهنده ی هویت هر حیوان است و باعث تفاوت آن با حیوانات ولگرد می شود. حیوانات شناسنامه دار به راحتی در مراکز درمانی پذیرفته می شوند. به علاوه اگر حیوان به هر علتی گم شود، با داشتن شناسنامه می توان به راحتی آن را پیدا کرد و مالکیت آن را ثابت کرد. داشتن شناسانامه برای حیوانات از سوء استفاده ی برخی افراد نیز جلوگیری می کند. بنابراین یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی باید علاوه بر ارائه ی گواهی سلامت، شناسنامه ی هر حیوان را نیز ارائه دهد.

ارسال حیوانات:

همان طور که گفتیم روش های ارسال موجودات زنده باید با روش های ارسال کالاهای دیگر متفاوت باشد. در ارسال موجودات زنده باید دقت لازم را به خرج داد. در برخی از نقاط دنیا ارسال حیوانات با روش های نامناسبی صورت می گیرد. حیوانات در مکان های نامناسبی نگه داری می شوند و در این مکان های نامناسب باید مسیر های بسیار طولانی را طی کنند. در بسیاری مواقع برخی از حیوانات در راه جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل یکی از بخش های بسیار مهم در راه اندازی پت شاپ آنلاین، نحوه ی ارسال حیوانات است. هر مشکلی در راه ارسال برای حیوانات پیش بیاید، متوجه صاحب فروشگاه است. به همین دلیل است که بسیاری از مشتریان ممکن است با خرید از یک پت شاپ آنلاین موافق نباشند. اما به هنگام راه اندازی پت شاپ آنلاین خود می توانید روش هایی را برای ارسال حیوانات در نظر بگیرید که سلامتی آن ها را تضمین کند. یک فروشگاه اینترنتی با امکانات کافی می تواند این روش ها را برای شما فراهم آورد.

راه اندازی پت شاپ آنلاین

انتخاب یک پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین

پیش ازاینکه بتوانید ویژگی ها و نکاتی که در رابطه با راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی گفته شد را پیاده کنید باید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. فروشگاه های اینترنتی بسیاری وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. با بررسی امکانات آن ها می توانید، بهترین گزینه را انتخاب کنید. این فروشگاه های اینترنتی با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن، امکاناتشان و موارد دیگر قیمت های متفاوتی دارند. یک فروشگاه اینترنتی مناسب، باید بتواند حداقل نیاز هر کسب و کاری را برطرف کند. برای نمونه می توانید امکانات پایه فروشگاه اینترنتی آیدیانت را بررسی کنید. زمانی که به بررسی فروشگاه ساز ها یا همان پلتفرم ها می پردازید باید از خود چند سوال را بپرسید:

  • آیا این پلتفرم مناسب راه اندازی پت شاپ آنلاین است؟
  • آیا در صورت گسترش فروشگاه می تواند نیاز های آن را تامین کند؟
  • آیا هزینه ی آن با بودجه ی شما سازگار است؟

با پرسیدن این قبیل سوالات می توانید فروشگاهی را انتخاب کنید که جوابگوی نیاز های کسب و کار شما و مشتریان آن باشد. پس از اینکه در مورد کار خود و نیاز های آن سوالاتی را مطرح کردید، نوبت به بررسی کامل امکانات فروشگاه ها می رسد. یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد، باید دارای امکانات پیشرفته ای باشد تا بتواند نیاز های آن را تامین کند. این امکانات به دو دسته تقسیم می شوند:

امکانات پیشرفته و ضروری

امکانات ضروری یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین:

  • حیوانات را باید بتوان براساس نژاد آن ها، سن و پارامتر های دیگر جستجو کرد.
  • امکان اختصاص دادن صفحه ای به محصولات حراجی و ارائه ی تخفیف: لوازم حیوانات مانند انواع غذاها و یا محصولاتی مانند قلاده و لوازم بازی را می توانید در این صفحه قرار دهید و با روش های مختلفی تخفیفی را برای هر کدام در نظر بگیرید. این روش های می تواند براساس مشتریان خاص و وفادار و یا براساس مبلغ سفارشات باشد و به حیوانات و یا لوازم مورد نیاز آن ها تعلق بگیرد.
  • امکان ثبت فاکتور های فروش به صورت دستی برای فروش حضوری
  • امکان رهگیری وضعیت سفارش به صورت لحظه ای: با این امکان زمانی که مشتریان یک حیوان را سفارش می دهند می توانند از وضعیت حیوان خود با خبر باشند.
  • امکان پیش خرید حیوانات
  • امکان ثبت سفارش به منظور دریافت پیش فاکتور
  • امکان تعریف روش های ارسال و محاسبه ی هزینه ی آن به صورت خودکار: هزینه ی ارسال حیوانات با توجه به وزن و مسافت باید محاسبه شود.
  • تعریف محل تحویل هر منطقه برای روش های ارسالی که درب منزل صورت نمی گیرد. ارسال حیوانات از طریق هواپیما صورت می گیرد و در آنجا تحویل داده می شود. برای اینکه مشتریان بتوانند حیوانات خود را تحویل بگیرند باید از محل آن ها باخبر باشند. در فروشگاه اینترنتی خود می توانید این گونه روش های خاص ارسال را تعریف کنید.
  • امکان تعریف روش های غیر ممکن برای ارسال: زمان راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی ممکن است تنها به فروش حیوانات خانگی بپردازید و یا علاوه بر آن محصولات مورد نیاز آن ها را نیز ارائه کنید. در این صورت باید روش های ارسال گوناگونی را در فروشگاه خود تعریف کنید. روش های ارسال لوازم مورد نیاز حیوانات با روش های ارسال حیوانات متفاوت است. به همین دلیل با این امکان می توانید روش هایی را که برای هر محصول نامناسب است را مشخص کنید.
  • ثبت فیش پرداخت
  • ثبت تراکنش خودکار از طریق درگاه بانکی
  • ثبت سند مالی بین طرف حساب ها و وضعیت آن ها
  • امکان مشاهده ی سود و زیان و درآمد و هزینه ها
  • امکان ایجاد تغییرات از جمله تغییر قیمت محصولات با استفاده از اکسل

امکانات پیشرفته و اختیاری

در اینجا به امکاناتی اشاره خواهیم کرد که می تواند به توسعه ی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین شما کمک کند:

  • امکان ذخیره ی سبد کالا به صورت نا محدود برای مشتریان
  • امکن مشاهده ی سوابق خرید هر مشتری
  • ارسال پیامک یا ایمیل با انتخاب فاکتور ها با استفاده از مبلغ سفارش، نام مشتری و شماره ی رهگیری
  • امکان تعریف سقف اعتبار برای هر صورت حساب
  • امکان پرینت حساب ها
  • واریز آنلاین وجه مستقل از سفارش: قیمت برخی از حیوانات بسیار زیاد است. به همین می توانید این امکان را برای آن ها فراهم آورید تا بتوانند مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب فروشگاه شما واریز کنند.
  • امکان تعیین مهلت پرداخت برای هر طرف حساب و تعیین مبلغی برای سقف بدهکاری ها
  • امکان مشاهده ی لیستی از محصولات ناموجود در فروشگاه اینترنتی: خرید حیوانات معمولا دیر به دیر ممکن است توسط یک فرد صورت بگیرد اما لوازم مورد نیاز آن ها به صورت روزانه خریداری می شود. به همین دلیل با داشتن لیستی از لوازمی که دائما تمام می شود، می توانید دوباره آن ها را تهیه کنید.
  • نمایش زمان دریافت محصولات: می توانید زمان تحویل گرفتن محصولات را مشخص کنید و در فروشگاه اینترنتی نمایش دهید.
  • امکان مشاهده ی سود هر فاکتور
  • امکان دریافت گزارش از تعداد سفارشات، فروش، هزینه ها، سود، انواع ارسال ها و تخفیف ها به صورت منطقه ای

هزینه ی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین

با وجود اینکه خرید و فروش حیوانات خانگی تجارت پر هزینه ای به نظر می رسد اما برای داشتن یک فروشگاه مناسب برای فروش حیوانات به صورت آنلاین نیاز به صرف هزینه ی بسیار زیادی نیست. البته اگر در این زمینه قبلا فعالیت نداشته اید، علاوه بر هزینه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی ، باید هزینه های فراهم کردن حیوانات، مراقبت از آن و موارد بسیار دیگری را به آن اضافه کنید. هزینه ی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی بین ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود. البته این هزینه متناسب با امکاناتی که شما برای فروشگاه خود انتخاب می کنید، می تواند متغییر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *