مزایای یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی

مارکت پلیس
مارکت پلیس چیست و نحوه ی راه اندازی آن چگونه است؟
آوریل 18, 2020
آموزش سئو
آموزش سئو: معرفی جامع تکنیک ها و بخش های مختلف آن
آوریل 19, 2020
همه را نشان بده
یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با برنامه ریزی منابع سازمانی

سامانه های فروشگاه اینترنتی بسیاری برای سازمان ها و شرکت های مختلف وجود دارد و از نرم افزار های مختلفی برای تولید، توزیع و تامین کالا در آن ها استفاده شده است. این نرم افزار ها فروشندگان اینترنتی را که می خواهند اطلاعات دقیقی برای مشتریان خود فراهم کنند، با مشکلاتی رو به رو ساخته است. در ادامه در مورد مزیت های یکپارچگی فروشگاه اینترنتی با نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) صحبت خواهیم کرد.

چرا باید فروشگاه اینترنتی خود را با برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یکپارچه کنیم؟

بیشتر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی  (ERP)با نرم افزار های دیگر یکپارچه می شوند تا امکان پرداخت از طریق درگاه های بانکی و یا امکان محاسبه ی مالیات را برای فروشگاه های اینترنتی فراهم کنند. فروشندگانی که در کار تولید و توزیع هستند، اغلب از نرم افزار های انبارداری استفاده می کنند تا بتوانند به درستی موجودی کالاهای خود را کنترل کنند و به موقع به دست مشتریان برسانند. EDI یا مبادله ی الکترونیکی داده ها، یکی از روش های رایج یکپارچه سازی است که برای انتقال اطلاعات از انبارداری به فروشگاه اینترنتی استفاده می شود.

یکپارچه سازی با سیستمERP  به شما کمک می کند تا نیازی به کپی کردن اطلاعات و وارد کردن اطلاعات به صورت دستی نداشته باشید. این روش به شما این امکان را می دهد تا چندین سیستم را به طور هم زمان به کار گیرید و تنها یک پایگاه داده داشته باشید. یکپارچه سازی فروشگاه اینترنتی با سیستم ERP کنترل موجودی کالاها و قیمت گذاری آن ها را آسان می کند. فروشگاه اینترنتی یکپارچه به شما کمک می کند تا درآمد خود را افزایش دهید و کیفیت خدمات را بالا ببرید. تمامی بخش ها باهم یکپارچه شده است، به همین دلیل سیستم ERP یک پایگاه داده برای نمایش موجودی کالاها و قیمت آن ها به حساب می آید.

داشتن یک فروشگاه اینترنتی قطعا به تنهایی می تواند روشی مناسبی برای فروش محصولات باشد اما مشکلاتی بسیاری به همراه خواهد داشت. در صورت عدم وجود فروشگاه اینترنتی یکپارچه ، اطلاعات نرم افزار های دیگر مانند حسابداری باید به صورت دستی در فروشگاه اینترنتی وارد شود. این کار بسیار زمانبر است و نمی توانید در لحظه اطلاعات دقیقی از موجودی کالاها، قیمت آن ها در اختیار مشتریان قرار دهید. اگر اطلاعات رهگیری و ارسال کالاها به موقع ثبت نشود، می تواند در روند خرید و ارسال کالا اختلال ایجاد کند و منجر به نارضایتی مشتریان شود. حتی ممکن است مشتریان پول پرداختی خود را پس بگیرند. این مسئله در نهایت باعث از دست دادن سرمایه ی شما می شود. با توجه به دلایل ذکر شده داشتن فروشگاه اینترنتی یکپارچه ضروری است.

مزایای فروشگاه اینترنتی یکپارچه

یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه هم می تواند مشتریان را راضی نگه دارد و هم می تواند در بخش مدیریت، کار ها را آسان کند و دقت آن ها را بالا ببرد. فروشگاه اینترنتی یکپارچه مزایای بی شماری دارد اما در اینجا تنها به چند مورد از آن ها ن ها اکمسیمنیسناسیاشاره خواهیم کرد.

ارائه ی اطلاعات دقیق:

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی یکپارچه عدم نیاز به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی است. این کار باعث صرفه جویی در زمان می شود و دقت اطلاعاتی مانند توضیحات، مشخصات محصولات و عکس ها را بالا می برد و باعث ارتقای سئوی فروشگاه می شود.

برای جذب مشتریان و تبدیل آن ها به خریدار، تبلیغات امری ضروری است. در عصر تکنولوژی، اطلاعات بسیاری وجود دارد، بنابراین فراهم کردن اطلاعات دقیق در مورد محصولات با استفاده از نوشتن توضیحات در مورد آن ها، فراهم کردن عکس و ویدیو اهمیت بسیاری دارد.

دسته بندی دقیق و مناسب محصولات نیز بسیار مهم است. زیرا مشتریان از این طریق محصولاتی را که به دنبال آن هستند، به راحتی پیدا می کنند. ارائه ویژگی محصولات در دسته بندی مرتبط با آن ها باعث می شود که مشتریان سریع تر کالای مورد نظر خود را در میان کالای دیگر پیدا کنند. برای اینکه مطمئن شوید که محصولات شما در میان کالاهای فروشگاه های دیگر برای مشتریان قابل دسترس باشد، می توانید با استفاده از سئو، فروشگاه اینترنتی خود را در معرض دیده شدن بگذارید.

زمانی که مشتریان فروشگاه شما را پیدا می کنند داشتن یک موتور جستجو داخلی به مشتریان کمک می کند تا محصولات مورد نظر خود را بیابند. با فراهم آوردن امکان جستجو براساس دسته بندی، برند یا ویژگی محصولات به مشتریان کمک می کنید تا به آسانی در فروشگاه شما جا به جا شوند و بخش مورد نظر خود بروند.

اکثر فروشندگان یک پایگاه داده را برای فروشگاه اینترنتی خود ترجیح می دهند. معمولا این پایگاه، سیستم erp (برنامه ریزی منابع سازمانی) است که اطلاعات را نه تنها برای فروشگاه اینترنتی بلکه برای تمامی کانال های فروش فراهم می کند. برای انجام این کار، اطلاعات مربوط به محصولات مانند دسته بندی آن ها، ویژگی آن ها در سیستم ERP ذخیره می شوند.

با وجود یک سیستم یکپارچه قدرتمند که بتواند اطلاعات محصولات را در لحظه به روز کند، تمامی کانال های فروش شما تنها از یک پایگاه داده استفاده خواهد کرد.

نمایش موجودی کالاها و قیمت آن ها:

با نمایش موجودی کالاها و قیمت آن ها در فروشگاه اینترنتی، از پس گرفتن پول و یا بازگرداندن کالا توسط مشتریان جلوگیری کنید. بسیاری از فروشندگان امروزه از کانال های متعددی برای خرید و فروش استفاده می کنند. برخی از کانال های فروش فروشگاه های اینترنتی، مارکت پلیس ها و یا حتی شبکه های اجتماعی هستند. با فراهم آوردن اطلاعات دقیق در مورد موجودی کالا ها و قیمت آن ها در هر کانال ، یک تجربه ی omni channel  را برای مشتریان فراهم می کنید. تجربه ی Omni channel زمانی رخ می دهد که مشتریان حتی با ورود به فروشگاه اینترنتی از طریق دستگاه های مختلف، بتوانند با امکانات یکسانی مانند انتخاب محصول مورد نظر و مقایسه ی قیمت ها مواجه شوند. با قیمت گذاری های متفاوت در هر کانال می توانید مشتریان را به استفاده از برخی درگاه ها تشویق کنید، هزینه ها را کاهش دهید و سرعت عرضه محصولات را افرایش دهید.

عدم نمایش موجودی کالاها به مشتریان می تواند منجر به پس گرفتن سفارشات و عدم اجرای توافق در سطح خدمات شود. در نتیجه مشتریان درخواست خود را لغو می کنند و پول خود را پس می گیرند. این موضوع حتی می تواند اعتبار فروشگاه شما را به خطر بیاندازد. زیرا مشتریان می توانند با استفاده از شبکه های اجتماعی تجربیات منفی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

فروشگاه اینترنتی یکپارچه امکان رهگیری کالاها را فراهم می کند. مشتریان تمایل دارند که اطلاعات به روز محصولات را مشاهده کنند. به علاوه امکان رهگیری سفارشات برای مشتریان اهمیت بسیاری دارد. مشتریان توقع دارند زمانی که محصول آن ها ارسال می شود، از طریق ایمیل بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سفارش خود داشته باشند.

نحوه ی حمل نقل و ارسال کالا برای مشتریان b2b اهمیت بسیاری دارد زیرا تاخیر در ارسال کالا تاثیرات چشمگیری بر کسب و کار آن ها می گذارد. به عنوان مثال اگر یک مشتری b2b منتظر دریافت مواد خام برای خط تولید باشد، تاخیر در ارسال کالا می تواند باعث اختلال در کسب وکار او شود.

امکان رهگیری سفارشات:

فروشگاه اینترنتی یکپارچه امکان رهگیری کالاها را فراهم می کند. مشتریان تمایل دارند که از وضعیت سفارشات خود به صورت لحظه ای مطلع باشند. مشتریان توقع دارند زمانی که محصول آن ها ارسال می شود، از طریق ایمیل بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سفارش خود داشته باشند.

نحوه ی حمل نقل و ارسال کالا برای مشتریان b2b اهمیت بسیاری دارد زیرا تاخیر در ارسال کالا تاثیرات چشمگیری بر کسب و کار آن ها می گذارد. به عنوان مثال اگر یک مشتری b2b منتظر دریافت مواد خام برای خط تولید باشد، تاخیر در ارسال کالا می تواند باعث اختلال در کسب وکار او شود.

فروشگاه اینترنتی یکپارچه

امکان پرداخت آنلاین و مشاهده ی جزئیات پرداخت:

با فراهم کردن امکان پرداخت آنلاین و مشاهده جزئیات پرداخت برای مشتریان b2b می توانید خدمات بیشتری به مشتریان ارائه کنید. مشتریان b2b توقع دارند تا از هر دستگاهی و در هر زمانی بتوانند طبق برنامه ی خود کار کنند. فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز نشتریان b2b از جمله سابقه ی خرید، سفارشات ثبت شده گذشته، قیمت کالا، محصولاتی که در سبد خرید ذخیره شده است، لیست سفارشات روند کار را برای آن ها آسان می کند.

مشتریان b2b تمایل دارند تا پیرینت فاکتور های مالی را داشته باشند و بتوانند چندین فاکتور را با استفاده از یک درگاه بانکی پرداخت کنند. علاوه بر این، مشاهده ی ترانامه ی مالی به آن ها کمک می کند تا بتوانند بهتر گردش مالی خود را مدیریت کنند.

امکان داشتن چندین شعبه به همراه زبان ها و واحد های پولی مختلف:

در فروشگاه اینترنتی خود می توانید با ارائه ی برند ها و یا محصولات مختلف چندین شعبه داشته باشید. حتی می توانید یک فروشگاه اینترنتی چند زبانه داشته باشید و محصولات خود را به پول رایج کشورهای دیگر ارائه کنید. با این کار می توانید فروش خود را افزایش دهید.

داشتن یک فروشگاه اینترنتی امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید مشتریان متعددی از کشور ها و مناطق مختلف داشته باشید. سیستم ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) به شما کمک می کند تا براساس پول هر منطقه محصولات خود را قیمت گذاری کنید و به مشتریان خود اجازه دهید تا قیمت ها را براساس پول کشور خود با هم مقایسه کنند.

ممکن است در کسب و کار خود چندین برند و خط تولید داشته باشید و بخواهید هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه کنید. از نظر اقتصادی شاید بهتر باشد برای هر یک از خط های تولید یک شعبه ی جداگانه در فروشگاه وجود داشته باشد. با داشتن یک سیستم ERP می توانید در حالی که چندین شعبه و کانال فروش برای برند ها یا محصولات وجود دارد، می توانید با کل فروشگاه در سیستم ERP یکپارچه باشید.

امکان یکپارچگی با روش های ارسال:

یکپارچگی فروشگاه اینترنتی با روش های ارسال از طریق API به شما کمک می کند تا بتوانید خدمات با کیفیتی ارائه دهید. زمانی که با شرکت های پست قرار می بندید می توانید یک روش ارسال و یا چندین روش ارسال را برای فروشگاه اینترنتی خود تعریف کنید. این روش ها در سیستم ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) شما ارائه می شود.

با یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه می توانید هزینه ارسال و خدماتی را که شرکت های پست ارائه می دهند و همین طور هزینه های ارسالی که شما در سیستم ERP  خود تعریف کرده اید، در اختیار داشته باشید. یکپارچگی ERP  با فروشگاه اینترنتی به فروشگاه این امکان را می دهد تا هزینه ی ارسال محصولات را با توجه به نرخی که در سیستم ERP تعریف شده است، محاسبه کند.

محاسبه ی مالیات ارزش افزوده:

در فروشگاه اینترنتی یکپارچه محاسبه ی مالیات ارزش افزوده ی کالاها با تعیین سطوح مالیاتی براساس محل و محصولات انجام می شود. تیم حسابداری شما براساس نرخ مالیات جدید، قیمت محصولات را مشخص می کند. با وجود یک فروشگاه اینترنتی یکپارچه ، مالیات ارزش افزوده ( که از طریق دفاتر خدمات مالیاتی یا سیستم مالیاتی که در خود سیستم ERP وجود دارد، به دست آمده) برای هر محصول اعمال می شود.

محاسبه ی نرخ مالیات در فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر قیمت محصولات در سیستم ERP تغییر کند، مالیات ارزش افزوده که در سیستم ERP یا نرم افزار مالیاتی وجود دارد، دوباره محاسبه می شود.

استفاده از PCI برای ذخیره اطلاعات پرداخت:

می توانید از PCI برای حفظ اطلاعات پرداخت استفاده کنید. PCI یک استاندارد تامین امنیت داده در پرداخت هایی است که از طریق کارت های اعتباری صورت می گیرد. به عنوان یک فروشنده شاید مایل نباشید که اطلاعات کارت های اعتباری مشتریان را ذخیره کنید. فروشگاه های اینترنتی برای ذخیره سازی اطلاعات مشتریان از فرایند توکناسیون یا خدمات CIM استفاده می کنند. با استفاده از خدمات CIM یا توکناسیون، اطلاعات مشتریان بر روی توکن های امنیتی سرور ذخیره می شود و درگاه های پرداخت از این اطلاعات ذخیره شده برای اهراز هویت مشتریان استفاده می کنند و سپس اطلاعات توکن های امنیتی را برمی گردانند. اطلاعات این توکن ها به جای اطلاعات کارت های اعتباری ذخیره می شود.

این توکن ها با سیستم ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) شما یکپارچه می شوند. بنابراین حتی زمانی که فیلد ها و اطلاعات پرداخت در سیستم ERP تغییر کند، باز هم امکان پرداخت بدون داشتن اطلاعات کارت اعتباری وجود دارد. با این روش، بدون نیاز به ذخیره کردن اطلاعات کارت های اعتباری، تراکنش در فروشگاه اینترنتی شما صورت می گیرد و شما می توانید آن را در سیستم ERP تکمیل کنید.

آیا با چنین مشکلاتی را رو به رو هستید؟ آیا هنوز موفق به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود نشده اید؟

سامانه ی فروشگاه اینترنتی آیدیانت می تواند به شما کمک کند. برخی از ویژگی های مدیریت یکپارچه فروشگاه اینترنتی آیدیانت :

  • فروشگاه اینترنتی آیدیانت با سیستم های حسابداری و انبارداری یکپارچه شده است و تمامی اطلاعات فروشگاه در همه ی بخش ها در جریان است.
  • تمامی نیاز های مالی و حسابداری یک فروشگاه اینترنتی با سامانه ی یکپارچه ی آیدیانت تامین می شود و نیازی به اتصال به نرم افزارهای دیگر نیست.
  • به دلیل یکپارچگی فروشگاه اینترنتی آیدیانت، با وارد کردن اطلاعات در بخش های حسابداری و انبارداری تمامی اطلاعات در فروشگاه اینترنتی نیز تغییر پیدا می کند و دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات به صورت دستی وجود نخواهد داشت.
  • سامانه فروشگاه اینترنتی آیدیانت با ارائه ی قالب های ریسپانسیو (واکنشگرا) این امکان را برای شما فراهم می کند تا مشتریان شما از تمامی دستگاه ها از جمله گوشی های همراه و تبلت ها بتوانند از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *