اهمیت میزان جستجوی کلمات کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

چگونه بک لینک بگیریم؟
چگونه بک لینک بگیریم؟
آوریل 14, 2020
مارکت پلیس
مارکت پلیس چیست و نحوه ی راه اندازی آن چگونه است؟
آوریل 18, 2020
همه را نشان بده
میزان جستجوی کلمات کلیدی

بار ها در رابطه با پرداخت به ازای کلیک (PPC) شنیده ایم، اما به اندازه ی نرخ کلیک (CTR) و هزینه به ازای کلیک (CPC) به آن توجه نکرده ایم. اگر چه تمامی این معیار ها اهمیت بسیاری دارند اما میزان جستجوی کلمات کلیدی هم به همان اندازه برای سئو کاران اهمیت دارد. در این مقاله به بررسی کامل میزان جستجوی کلمات کلیدی می پردازیم. شما در این مقاله با استفاده از مثال های واقعی با ماهیت میزان جستجوی کلمات کلیدی ، اهمیت آن و چگونگی استفاده از آن در دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد. در ابتدا قصد داریم به بررسی این موضوع از دیدگاه سئو بپردازیم، اما در کنار آن مباحثی مربوط به پرداخت به ازای کلیک (PPC) را هم بررسی خواهیم کرد.

میزان جستجوی کلمات به چه معناست؟

همان طور که از نام این عبارت مشخص است، میزان جستجوی کلمات کلیدی به میزان و تعداد جستجوی یک کلمه ی کلیدی در مدت زمان مشخص گفته می شود. متوسط میزان جستجوی کلمات کلیدی توسط گوگل محاسبه می شود تا میزان جستجو و رقابت در آن به دست آید. این اطلاعات اغلب در یک مدت زمان مشخصی بررسی می شوند و به سئو کاران این امکان را می دهد تا مقدار ترافیکی که در طول زمان به دست می آید را مشاهده کنند.

تغییر فصل اغلب نقش حیاتی در میزان جستجوی کلمات کلیدی ایفا می کند. اکثر کسانی که همیشه به دنبال تخفیف هستند، از ماه جولای کلماتی در رابطه با کادو های کریسمس را جستجو می کنند. اما بیشتر افراد در ماه اکتبر و نوامبر این کلمات را جستجو می کنند.

میزان جستجوی کلمات کلیدی

برخی از کلمات همیشه جستجو می شوند، یعنی میزان جستجوی آن ها وابسته به زمان مشخصی نیست. میزان جستجوی آن ها همیشه ثابت می ماند. البته برخی از کلمات کلیدی که دائما در یک منطقه جستجو می شوند، ممکن است در مناطق دیگر جزء کلماتی باشند که به صورت دوره ای جستجو می شوند.

چرا میزان جستجوی کلمات در گوگل اهمیت دارد؟

میزان جستجوی کلمات کلیدی به دلیل اینکه یکی از روش های اصلی وب سایت ها در جذب مخاطبان جدید و افزایش ترافیک است، اهمیت بسیاری دارد. هدف قرار دادن کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند، ضروری است. اگر هیچکس کلمات کلیدی که شما هدف قرار می دهید را جستجو نکند، در نتیجه محتوای وب سایت شما نیز هیچ گاه دیده نمی شود. با این حال اگر کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند را هدف قرار می دهید، رقابت با سایت های بزرگ تر و رتبه گرفتن دشوار تر خواهد بود. اطلاع از میزان جستجوی کلمات کلیدی می تواند در انتخاب یکی از روش های پرداخت به ازای کلیک (PPC) به شما کمک کند. زیرا کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا معمولا رقابت بیشتری دارند و گران تر هستند. به ویژه اگر این کلمات، تجاری باشند.

در گوگل آنالیتیک می توانید مشاهده کنید افرادی که از سایت شما بازدید می کنند از چه جاهایی وارد سایت شما شده اند. کافی است از منوی اصلی بر روی Acquisition و سپس بر روی source medium کلیک کنید.

دیجیتال مارکتینگ

چگونه میزان جستجوی کلمات کلیدی را به دست بیاوریم؟

پیش از آن که بتوانید از میزان جستجوی کلمات کلیدی بهره ببرید، ابتدا باید آن را به دست بیاورید. در اینجا ابزار هایی به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی بیابید و به بررسی آن بپردازید.

Sem Rush

Sem Rush ابزاری بسیار هوشمند است که اطلاعات مفیدی مانند میزان جستجوی کلمات کلیدی را برای کاربران فراهم می کند.

بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی با استفاده از Sem Rush

میزان جستجوی کلمات در گوگل

همان طور که در این نمودار مشاهده می کنید، Sem Rush در بخش دش بورد اطلاعات کلی از کلماتی مانند sky jackets به شما ارائه می کند. در اینجا می توانید متوسط میزان جستجوی این کلمه، هزینه به ازای کلیک  (CPC)و میزان رقابت در این کلمه را مشاهده کنید. این ابزار نموداری از چگونگی تغییر کلمات کلیدی در طول زمان و کلمات کلیدی مرتبط با کلمه ی اولیه ما را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که این اسکرین شات از جستجوی یک کلمه گرفته شده است. با عضو شدن در این وب سایت، امکانات دیگری به شما ارائه داده می شود. این امکانات مخصوص کسانی است که به خدمات بیشتر و اطلاعات جزئی تری نیاز دارند. با این حال Sem Rush ابزار مناسبی برای پیدا کردن میزان جستجوی کلمات کلیدی و اطلاعات مربوط به آن است.

Moz Keyword Explorer

وب سایت moz علاوه بر اینکه یکی از بهترین سایت ها در عرصه ی سئو است، با ارائه ی ابزار های مختلف فعالیت بسیاری افراد را در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ آسان کرده است. یکی از بهترین ابزار های moz برای سئو کاران Moz Keyword Explorer است.

Moz Keyword Explorer

میزان جستجوی کلمات در گوگل

نمودار بالا نمونه ای از دشبورد Moz Keyword Explorer را برای همان کلمه ای که در Sem Rush استفاده شده است، نشان می دهد. یعنی sky jacket. در حالی که میزان جستجوی این کلمه را در حدود ۱۱٫۵ و ۳۰٫۳ هزار نشان می دهد، اطلاعات با ارزش دیگری از قبیل میزان رقابت در کلمات کلیدی و کلمات مرتبط ارائه می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، به بررسی نتایج جستجو می پردازد و میزان اعتبار صفحه و دامنه را نشان می دهد.

همانند Sem Rush، ابزار Moz Keyword Explorer نیز به صورت رایگان قابل استفاده است. اما برای کاربران حرفه ای، ابزار های تخصصی دیگری ارائه می کند. به طور کلی Moz Keyword Explorer یکی از بهترین ابزار ها برای بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی است.

گوگل ترندز(google trends)

با وجود اینکه گوگل ترندز  (google trends)به اندازه ی ابزاری های سم راش (Sem Rush) و موز  (Moz)امکانات لازم را ندارد، اما می توان از آن برای ارزیابی اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی استفاده کرد. گوگل ترندز در مورد میزان جستجوی کلمات کلیدی ، شهرت منطقه، افزایش و یا کاهش میزان جستجوی یک کلمه ی خاص و موضوعات مرتبط با آن اطلاعات بسیاری ارائه می دهد. این اطلاعات می تواند به شناسایی عباراتی کمک کند که جستجوی بالایی دارند. نگاهی به اطلاعات گوگل ترندز برای کلمه ی اسکای جکت (sky jacket ) می اندازیم:

از گوگل ترندز می توانید برای بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید

پرداخت به ازای کلیک

نمودار بالا میزان جستجوی کلمه ی sky jacket را طی دوازده ما گذشته نشان می دهد. این نمودار نشان می دهد که افراد بسیاری در سراسر جهان به این کلمه علاقه دارند و دائما آن را جستجو می کنند. اما این اطلاعات را می توان براساس یک منطقه ی خاص نیز فیلتر کرد. همان طور که در اینجا مشاهده می کنید، نمودار اطلاعات مرتبط با ایالت متحده ی آمریکا را نشان می دهد:

بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی در مناطق مختلف با استفاده از گوگل ترندز

پرداخت به ازای کلیک

در اینجا اطلاعات جالبی در مورد موضوعات مرتبط با این عبارت و افرادی که آن را جستجو کرده اند، وجود دارد:

با گوگل ترندز می توانید کلمات کلیدی مرتبط با سرچ خود را بررسی کنید

میزان جستجوی کلمات در گوگل

با وجود اینکه این اطلاعات جالب به نظر می رسند اما در مورد میزان رقابت این کلمه اطلاعاتی نمی دهند. این ابزار برای شروع کار مناسب است اما شامل تمامی اطلاعات لازم مانند میزان رقابت نمی شود و به اندازه ی کافی برای اکثر سئوکاران و بازاریابان دیجیتال کارایی ندارد.

گوگل کیورد پلنر (google keyword planner)

ممکن است شما قبلا از گوگل کیورد پلنر (google keyword planner) که یکی از بخش های کاربردی گوگل ادوردز(google adwords) است، برای جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کرده باشید. گوگل کیورد پلنر ابزار بسیار عالی است که اطلاعات مفیدی به شما ارائه می دهد، به ویژه اگر جستجوی کلمات کلیدی را در کمپین پرداخت به ازای کلیک  (PPC)انجام می دهید.

رابط کاربری گوگل کیورد پلنر(google keyword planner)

میزان جستجوی کلمات در گوگل

ارقام بالا نشان می دهد چگونه کیورد پلنر میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را نمایش می دهد. در این نمودار می توانیم متوسط جستجوی ماهیانه ی کلمات کلیدی را در طول زمان مشاهده کنیم (با وجود پارامتر های زمانی معین) و در زیر این نمودار می توانید کلمات کلیدی مرتبط و پیشنهاد های گوگل ادوردز را (که در تصویر بالا نمایش داده نشده است) پیدا کنید. به علاوه می توانید بر روی هر ستون در این نمودار ها بروید تا ارقام خطی را که بسیار کاربردی است، مشاهده کنید. با این حال، با وجود تغییرات جدیدی که در گوگل ادورز ایجاد شده است، این اطلاعات تنها در اختیار کاربرانی قرار می گیرد که در ادوردز اکانت فعال دارند. اگر شما اکانت فعال ندارید تنها می توانید به اطلاعات کمی دسترسی داشته باشید و هیچ نمودار و یا اطلاعات بصری به شما نمایش داده نمی شود. با توجه به مواردی که گفته شد، به موضوع اصلی یعنی میزان جستجوی کلمات کلیدی بر می گردیم.

چه کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهیم؟

چه شما یک سئوکار باشید، چه یک متخصص در پرداخت به ازای کلیک (PPC) و چه در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید، میزان جستجوی کلمات کلیدی در کار شما اهمیت بسیاری دارد اما متاسفانه اغلب به دلیل وجود عوامل دیگر مانند نرخ کلیک نادیده گرفته می شود. تمام تلاش هایی که در زمینه ی مارکتینگ انجام می دهید، باید با توجه به میزان جستجوی کلمات کلیدی صورت بگیرد. اما چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

توازن میزان جستجو با میزان رقابت

زمانی که صحبت از میزان جستجوی کلمات کلیدی می شود، دو عامل همیشه باید در نظر گرفته شود:

  • میزان جستجو
  • میزان رقابت

کلمات کلیدی با میزان جستجوی بیشتر باعث دیده شدن هر چه بیشتر سایت ها می شوند (impression)، اما رقابت زیادی در این کلمات وجود دارد و کسب رتبه برای این کلمات دشوار تر خواهد بود زیرا شما با سایت های معتبر و سایت هایی که میزان هزینه به ازای کلیک  (CPC)بیشتری دارند در صورتی که برای این کلمات هزینه کرده باشید، رقابت می کنید.

بررسی متوسط میزان جستجوی کلمات تبلیغاتی در مقابل میزان رقابت در آن ها

میزان جستجوی کلمات در گوگل

اینکه کدام کلمات را هدف قرار دهیم بستگی به موقعیت و اهداف شما دارد. اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، ممکن است برای شروع کار خود، کلماتی را هدف قرار دهید که میزان جستجو و رقابت پایینی دارند. اما در صورتی که وب سایتی معتبر دارید که در جستجوهای طبیعی، رتبه ی بالایی دارد، ممکن است تمایل داشته باشید کلمات کلیدی دشوارتری را انتخاب کنید و خود را به چالش بکشانید.

اعتبار یک سایت چگونه می تواند بر هدف قرار دادن کلمات کلیدی تاثیر بگذارد؟

زمانی که صحبت از سئو می شود، عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند بر رتبه بندی وب سایت تاثیر بگذارد، مانند منطقه ای که در آن قرار دارید، کسب و کار شما، وب سایت شما و یا کیفیت محتوایی که در آن ارائه می کنید. با این حال در میان عوامل مختلف، اعتبار دامنه مهم ترین عامل به حساب می آید. پیش از آن که به چگونگی اثر گذاری اعتبار دامنه بر هدف گذاری کلمات بپردازیم، ابتدا به طور خلاصه نگاهی به برخی از اصطلاحات می اندازیم.

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه یکی از مباحث مهم در سئو می باشد و علاوه بر آن معیاری تعریف شده توسط سایت نیز به شمار می آید که می تواند قدرت یک سایت (دامنه) را براساس یک معیار ۰ تا ۱۰۰ محاسبه می کند. هر چه این عدد بیشتر باشد، وب سایت معتبر تر خواهد بود.

نمونه ای از اطلاعات در مورد اعتبار دامنه ی سایت bbc.co.uk. (برگرفته از moz)

میزان جستجوی کلمات در گوگل

سایت moz از ۴۰ معیار که در رتبه بندی وب سایت ها موثر است، استفاده می کند تا اعتبار آن ها را مشخص کند. مانند تعداد لینک هایی که به یک سایت اشاره می کند.

چه معیاری بر اعتبار دامنه تاثیر می گذارد؟

بررسی لینک های وب سایت ها با استفاده از moz

میزان جستجوی کلمات در گوگل

معیار های گوناگونی برای تعیین اعتبار یک وب سایت استفاده می کند، یکی از مهم ترین آن ها ساختار لینک ها است.

بین لینک های معتبر و رتبه ی بالاتر ارتباط مستقیمی قائل است. بک لینک ها و اعتبار آن ها بر ساختار لینک وب سایت شما اثر می گذارد. بک لینکی که یک دامنه ای معتبر مانند بی بی سی گرفته شده باشد از بک لینکی که از یک بلاگ گرفته شده باشد، اعتبار بیشتری دارد. داشتن لینک هایی معتبر به معنای داشتن ساختار لینکی قوی تر است.

چه کلماتی را باید هدف قرار دهیم؟

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد اعتبار دامنه داریم، نوبت به این سوال می رسد که چه کلماتی را باید هدف قرار دهیم؟ در جواب این سوال باید گفت که این موضوع بستگی به عوامل بسیاری دارد. این جوابی نبود که شما به دنبال آن بودید اما متاسفانه به دلیل مجازی بودن همه چیز در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ، هیچ راه حل مشخصی وجود ندارد. اما به هر حال اعتبار دامنه، اهداف شما، میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل و میزان رقابت موجود در کلمات مورد نظر شما بر نوع کلماتی که انتخاب می کنید، تاثیر می گذارد.

این اسکرین شات از یک اکانت روسی در گوگل ادوردز گرفته شده است و نشان می دهد که عبارت jpg to pdf میزان جستجوی نسبتا مناسب دارد و رقابت در آن کم است.

میزان جستجوی کلمات در گوگل

عدم داشتن جوابی مشخص به این سوال به این معنا نیست که سئو هیچ اصول و قوانینی ندارد. وب سایت های تازکار یا وب سایت هایی که اعتبار دامنه ی کمتری دارند، ممکن است بخواهند کلمات کلیدی را هدف قرار دهند که میزان جستجو و رقابت پایین تری دارند. با این روش سعی دارند برای وب سایت خود بک  لینک بگیرند و اعتبار بیشتری به دست بیاورند. در طول زمان کلمات کلیدی بهتری انتخاب خواهید کرد اما هیچ گاه نباید فراموش کنید که کلماتی که شما هدف قرار می دهید حتما باید با موضوع کسب و کار و وب سایت شما مرتبط باشد. اما اگر بخواهید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که میزان رقابت و جستجوی بالایی دارد، باید چه کار هایی انجام دهید؟ در ادامه با  این موضوع آشنا خواهید شد.

چگونه  برای کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا رتبه بیاوریم؟

چه شما یک سئوکار تازه کار باشید و چه تجربه ی زیادی داشته باشید، هدف قرار دادن کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا همیشه دشوار است. از طرفی این کلمات می توانید به کسب و کار شما کمک کند ، ترافیک ارجاعی بسیاری را برای سایت شما ایجاد کند و بک لینک های بیشتری را برای شما به دست بیاورد. به علاوه میزان جستجوی این کلمات به دلیل اعتباری که دارند، بسیار بالا است. بنابراین رقابت بیشتری هم در آن ها وجود دارد. به همین دلیل برای کسب رتبه در کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند، باید محتوایی منحصر به فرد تولید کنید.

محتوای با کیفیت:

اگر چه بهینه سازی محتوا برای دیده شدن ضروری است، اما زمانی که به دنبال کسب رتبه در یک کلمه ی خاص هستید، بدون در نظر گرفتن میزان جستجو و رقابت در آن، اولویت شما همیشه باید فراهم کردن محتوایی منحصرد به فرد باشد. ما در مورد عملکرد الگوریتم های گوگل و معیار هایی که برای ارزیابی وب سایت ها و مطالب آن ها استفاده می کنند، اطلاعات دقیقی نداریم. اما با این حال می دانیم که کیفیت و مرتبط بودن ترافیک وب سایت ها، از مهم ترین عوامل موثر در رتبه بندی ارگانیک هستند. همه ی ما می دانیم که الگوریتم گوگل اد آکشن  (google ad auction)براساس میزان کلیک بر روی یک تبلیغ برای یک کلمه ی کلیدی، عمل می کند.

زمانی که افراد یک کلمه ی کلیدی را جستجوی می کنند و بر روی تبلیغات موجود در نتایج کلیک می کنند، الگوریتم گوگل اد آکشن (google ads auction) براساس این اطلاعات عمل می کند (نمودار برگرفته از wordstream)

میزان جستجوی کلمات در گوگل

همان طور که در ارقام بالا می بینید، اکانت های ادوردز با امتیازات کیفی بالاتری، معمولا از نرخ کلیکی که برای یک کلمه ی کلیدی پیش بینی شده است، فراتر می روند. با فراتر رفتن از نرخ کلیک پیش بینی شده برای یک کلمه ی کلیدی، گوگل نتیجه می گیرد که با توجه به کلیک های زیاد کاربران بر این تبلیغ، کلمه ی جستجو شده اعتبار بسیاری دارد. برای محتوا و سئو هم همین قوانین وجود دارد. پیشی گرفتن از رقبا با دستیابی به نرخ کلیک بالاتر، به گوگل نشان می دهد که محتوای شما با کلمه ی کلیدی سرچ شده مرتبط است، کیفیت بالاتری دارد و لایق دیده شدن هر چه بیشتر است. نمودار زیر را که از وب سایت Moz گرفته شده است، مشاهده کنید:

تاثیرات نرخ کلیک بالا برگرفته از سایت moz

میزان جستجوی کلمات در گوگل

این نمودار نشان می دهد که وب سایت هایی که بالاترین نرخ کلیک را دارند در صفحه ی نتایج جستجو هم در بالاترین نتایج قرار دارند. این موضوع نشان می دهد که مطالبی که کیفیت بهتری دارند، رتبه ی بالاتری را نیز به دست می آورند.

میزان جستجوی کلمات کلیدی را افزایش دهید

میزان جستجوی کلمات کلیدی موضوعی پیچیده است و برای هر کسب و کار متفاوت است. امیدواریم این مقاله توانسته باشد برخی از سوالات شما در رابطه با میزان جستجوی کلمات کلیدی و چگونگی به کار گیری آن ها در سئو و یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) را پاسخ داده باشیم.

می توانید در این زمینه نظرات و سوالات خود را با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *