راه اندازی فروشگاه اینترنتی: راهنمای صفر تا صد برای افراد مبتدی

واقعیت افزوده و چاپ سه بعدی
واقعیت افزوده و ارتقای قابلیت های تکنولوژی چاپ سه بعدی
آگوست 25, 2018
جلوگیری از اسپم شدن ایمیل
راهکارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی
فوریه 26, 2019
همه را نشان بده
راه اندازی فروشگاه اینترنتی
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید برای خودتان کار کنید یا به دنبال شغل دومی هستید تا درآمد بیشتری داشته باشید، تجارت الکترونیک فرصت­ های بزرگی را برای شما فراهم کرده است. از بین تمام راه ­های تولید پول از طریق اینترنت، راه اندازی فروشگاه اینترنتی شاید یکی از ساده­ ترین ­ها برای شروع باشد. با این روش می توانید در خانه کار کنید، تعطیلات طولانی داشته باشید و هر ساعت از شبانه روز که بخواهید به کار بپردازید.
این راهنما صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برای شما شرح می دهد و کمک می کند به درستی قدم در راه بگذارید.

چگونه فروش اینترنتی را به صورت حرفه ای انجام دهیم؟

در ادامه برای سادگی، پروسه کار به ۶ بخش شکسته شده و مطالعه دقیق آن به شما کمک می کند از سطح مبتدی به سطح یک فروشنده حرفه­ ای برسید.

پس بهتر است سریع شروع کنیم!

گام صفر: اطلاعات ضروری

قبل از اینکه شروع به صرف وقت و پول برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نمایید، باید مطمئن شوید که برای این کار ساخته شده ­اید. بنابراین بهتر است ابتدا به مزایا و معایب فروش اینترنتی نگاهی بیندازید و با سبک و سنگین کردن آنها تصمیم مناسبی بگیرید.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نکات مثبت زیادی وجود دارد که شما را ترغیب به راه اندازی فروشگاه اینترنتی و کار در خانه نماید:

  • می توانید در خانه و هر ساعتی که دوست دارید کار کنید و انتخاب کنید که چقدر کار کنید. در این زمینه تصمیم گیری با خود شماست و هیچ محدودیتی ندارید.
  • احتمالا از قبل با این کار آشنایی دارید. امروزه بیشتر افراد با خرید و فروش اینترنتی سر و کار دارند و احتمالا تجربه ای در این زمینه دارند. بنابراین این آشنایی موجب می شود فروش اینترنتی نسبت به سایر کارهایی که در خانه می توان انجام داد، مهارتی ساده تر به نظر برسد.
  • می­توانید علایق خودتان را دنبال کنید. به ماهیگیری علاقه­ مندید؟ تزئین کیک؟ عروسک سازی؟ زمانی که اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی می­ کنید، می ­توانید حوزه کاری را انتخاب کنید که علاقه زیادی به آن دارید.
  • راه اندازی فروشگاه اینترنتی سختی و ریسک های کارهای سنتی را ندارد. برای شروع کار در زمینه فروش اینترنتی، نیاز به صرف هزینه های زیادی ندارید. زیرا نباید نگران خرید یا کمبود اجناس فیزیکی باشید. بنابراین، فاکتور منبع مالی مانع کوچکی برای ورود به کار است. بنابراین در عمل هرکسی می­ تواند وارد این کار شود.
  • نگران انبارداری محصولات نیستید. راه اندازی فروشگاه اینترنتی این امکان را برای شما فراهم می کند که از dropshipping استفاده کنید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.
  • سرگرم کننده است! حداقل ما اینطور فکر می­ کنیم. در پایان این راهنما، مطمئنا شما هم با ما هم عقیده خواهید بود!

معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مشابه تمام مسائل زندکی، راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز با کمی مشکلات همراه است. این مهم است که  قبل از شروع به این موضوعات آگاه باشید و از کارتان انتظارات واقعی داشته باشید:

  • زمانبر است. شاید یک یا دو ماه زمان ببرد تا قدری از نتایج کار را ببینید.
  • باید از اشتباهات درس بگیرید. اگر قبلا خرید و فروش اینترنتی را تجربه کرده باشید، یک قدم نسبت به رقبا جلو هستید! با این حال، نیاز است که در این راه پیشرفت کنید و حرفه ­ای شوید.
  • همه مسئولیت­ها با شماست. تمام مسئولیت های راه اندازی فروشگاه اینترنتی و اداره آن بر عهده خود شماست. حسابداری، بازاریابی، طراحی وب سایت و … کارهای جانبی هستند که باید آنها را بر عهده بگیرید. بنابراین مسئولیت تمام موفقیت ها، شکست ها و اشتباهات بر عهده شماست.
  • وقت زیادی باید صرف کنید. قبل از اینکه بتوانید کارمند استخدام کنید، وقت زیادی را باید صرف تامین محصولات، فروش، حمل و نقل منظم و رسیدگی به سوالات مشتریان نمایید. حتی پس از استخدام کارمند نیز، شما با اتفاقاتی که رخ می دهد درگیر هستید.

به زبان ساده، راه اندازی فروشگاه اینترنتی را نمی توان به عنوان یک برنامه سریع برای بدست آودن پول تلقی کرد.
با این حال اگر تلاش و صرف زمان برای بدست آورن اعتبار، توسعه برند و بهینه سازی کارتان را دوست دارید، هیچ چیز مانع شما نیست.

یک مدل تجارت الکترونیکی انتخاب کنید

مدل های تجاری مختلفی برای شروع کار فروش و راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

به دقت در مورد مدل ها فکر کنید و بهترین را پیدا کنید. مدل ها، سطوح مختلفی از سرمایه گذاری مالی را فراهم کرده و تعیین خواهند کرد که چطور کارتان را بسازید.

  • Dropshipping

مهم­ترین بخش از دنیای تجارت الکترونیک، dropshipping است. چرا؟ زیرا موانع زیادی را از جلوی پای شما برمی دارد. با این مدل، برای شروع نیازی به سرمایه گذاری ندارید و تا زمانی که چیزی نفروخته­ اید، نیازی به پرداخت پول ندارید.

بنابراین به مکانی برای انبار کردن سفارشات بزرگ نیز نیازی نخواهید داشت. فقط باید تصمیم بگیرید چه چیزی می­ خواهید بفروشید، یک تامین کننده dropshipping پیدا کنید و لیست محصولاتتان را در فروشگاه اینترنتی قرار دهید.

اساسا، تامین کننده شما سنکین ترین کار را انجام ­می­ دهد و کار اصلی شما فروش محصولات تامین کننده است.

اما dropshipping چطور کار می کند:

  • یک مشتری محصولی را از فروشگاه اینترنتی شما سفارش می دهد. (به قیمت خرده فروشی)
  • شما برای آن محصول از تامین کننده خود خرید می کنید. (به قیمت عمده فروشی)
  • تامین کننده شما محصول مورد نظر را بسته بندی کرده و برای مشتری ارسال می کند.

سادگی dropshipping موجب به صرفه بودن آن می شود. با این که در مقایسه با خرید عمده، مبلغ بیشتری به تامین کننده می پردازید و معمولا هزینه ای هم برای حمل و نقل می دهید، اما نیاز شما به سرمایه زیاد برای خرید عمده مرتفع می گردد. این بهترین راه برای کسانی است که  قدرت خرید عمده را ندارند یا می خواهند حجم کار پایینی داشته باشند.

  • خرید عمده

تامین محصول از عمده فروشان، یک مدل کاری سنتی است. این مدل از فروشگاه ­های مصالح گرفته تا فروشگاه­های اینترنتی استفاده می شود.

به محض اینکه تصمیم گرفتید قصد فروش چه محصولی را دارید، یک عمده فروش قابل اعتماد را برای خرید عمده محصولات پیدا می کنید. گرفتن بهترین قیمت معمولا نیازمند مقداری مذاکره (چانه زنی) است.

خرید به صورت عمده، نیازمند این است که پیشاپیش مقدار قابل توجهی پول بپردازید. نکته مثبت این است که شما معمولا برای خرید محصول، مبلغ کمتری نسبت به dropshipping می پردازید.

به محض اینکه  سفارشی برای محصولات داشته باشید، باید ذخایر را بررسی کرده، آنها را برای فروش اینترنتی لیست کرده و حمل و نقل آن را مدیریت کنید. این روش در مقایسه با dropshipping قوی تر است و سوددهی بالاتری دارد. اما نیازمند صرف زمان و تلاش بیشتری است.

  • خرید از تولید کننده ­ها

تامین از طریق تولید کننده، پروسه ­ای مشابه تامین از طریق عمده فروش دارد. تفاوت اصلی این دو روش در این است که می توانید از تولید کننده بخواهید محصولی سفارشی برایتان تولید کرده یا یک برچسب محصول اختصاصی داشته باشید.

زمانی که بخواهید محصول جدیدی ایجاد کنید، به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارید، اما اگر به دنبال فروش محصولی یکتا و ساخت برند هستید، باید از این مدل استفاده کنید.

 

  • ساخت و فروش محصولات خودتان

اگر خلاق هستید، اگر هنرمند هستید یا یک مهارت خاص دارید، می توانید محصول خودتان را بسازید و در فروشگاه اینترنتی عرضه کنید.

حتی می توانید در کنار شغل اصلیتان، شروع به ساخت محصولی کنید. اگر پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش محصول خودتان موفق بودید، می توانید به عنوان یک شغل تمام وقت روی آن حساب کنید.

تنها نکته در فروش اینترنتی محصولات خودتان، این است که تمام مسئولیت بر عهده شماست. در حالی که باید زمانی را صرف تولید محصول کنید، باید به فکر فروش آن نیز باشید.

سود اصلی شما در این است که در کنار هزینه ای که برای مواد اولیه و زمان می پردازید، احتیاجی به سرمایه اولیه هنگفتی ندارید. همچنین شما نیازی به کنار آمدن با تامین کننده ها ندارید. همه چیز با خود شماست.

گام اول: انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

شما احتمالا از قبل در مورد این گام فکر کرده­ اید. آنچه که از یک رویا آغاز می­ شود، می­ تواند تبدیل به یک کسب و کار اینترنتی موفق شود، بنابراین دقت کنید که چه چیزی آرزو می­ کنید! مهمترین تصمیمی که قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بگیرید، انتخاب محصول است. زیرا این تصمیم تعیین کننده درخواست­ ها، قیمت، سودآوری، رقابت و فروش آن خواهد بود. این سخت ­ترین تصمیمی است که باید بگیرید.
انتخاب محصول فروشگاه اینترنتی

از بین میلیون­ ها محصول، چطور باید یکی را انتخاب کرد؟ در حالت کلی، به دنبال محصولی باشید که این نیازمندی­ ها را برآورده کند:

  • سودده باشد. نکته مهم این است: هزینه های حمل و نقل، بسته بندی و مکان نگهداری را فراموش نکنید.
  • درخواست­ ها برای آن منطقی باشد. یکی از اشتباهاتی که فروشندگان مرتکب می شوند رفتن به سوی محصولات متداول بدون بررسی درخواست های آن است. کاری نکنید که انباری پر از محصول داشته باشید که قادر به فروش آن نیستید.
  • رقابت برای آن شدید نباشد. رقابت سود شما را کم می کند، به خصوص وقتی درخواست برای آن محصول کم باشد. بدترین اتفاق زمانی رخ می دهد که تعداد زیادی فروشنده بر سر گروه کوچکی از خریداران رقابت می کنند.

شما چه چیزی می­ توانید بفروشید؟

جواب این است: تقریبا همه چیز. به هرحال، اگر می­ خواهید در فروش اینترنتی موفق باشید، محصولتان باید حداقل شاخص­ های زیر را داشته باشد:

  • به علایق شما نزدیک باشد. اولین چیزی که باید از آن ایده بگیرید سرگرمی های شماست. زیرا احتمال سرمایه گذاری و موفقیت شما در محصولاتی که به آن علاقه دارید بیشتر است. نکته مثبت دیگر این است که در مورد آنها تجربه دارید. هرچقدر ایده شما خاص تر، بهتر.
  • محصولاتی که به صورت آنلاین پیدا کرده ­اید. سعی کنید محصولاتی را پیدا کنید که در فروشگاه های اینترنتی مشهور نظیر آمازون و یا فروشگاه های ایرانی نظیر دیجی کالا و بامیلو فروش خوبی دارند آشنا شوید. سعی کنید از این محصولات فقط ایده بگیرید برای محصولات مشابه، مکمل و با رقابت کمتر.

چه محصولاتی بهترین فروش اینترنتی را دارند؟

این سوال مهمی است، اما پاسخ آن ساده نیست. تحقیقات بازار نشان می دهد که محدوده وسیعی از محصولات وجود دارد که فروش اینترنتی موفقی داشته­ اند.

توجه به این نکته ضروری است که هر زمان محصولی لقب “پرفروش ترین” را گرفت، احتمالا راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای آن دیر است. زیرا به زودی بازار از آن اشباع خواهد شد. یاد بگیرید روند بازار را پیش بینی کنید و یا به فروش محصولات مشابه یا مکمل پرفروش­ ترین محصولات بپردازید.

با این حال، براساس تحقیقات و داده­ های موجود، محصولاتی که در این ۵ دسته قرار می­ گیرند، همیشه فروش خوبی دارند:

  • لوازم ورزشی
  • لوازم آشپزخانه
  • لوازم الکترونیکی
  • وسایل مورد نیاز کودک
  • وسایل دکوری

با کمی خلاقیت می توانید محصول پرفروش آینده را پیدا کنید.

گام دوم: یافتن تامین کننده برای فروشگاه اینترنتی

به محض اینکه محصولتان را انتخاب کردید، نیاز به یافتن یک تامین کننده قابل اطمینان دارید. این بخش شاید دومین بخش زمانبر راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد و می ­تواند به عنوان یک مانع عمل کند. تامین کننده یکی از شرکای تجاری مهم شماست. بنابراین در انتخاب درست آن دقت کنید.

مدل تجاری شما تعیین خواهد کرد که باید با چه دسته از تامین کننده­ هایی کار کنید. یافتن یک تامین کننده قابل اعتماد به مقداری جستجو و به کارگیری ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند، نیاز دارد.

یافتن تامین کننده

گام ۲.۱: ارتباط با تامین کننده ­ها

اگر چند تامین کننده پیدا کرده­ اید که می­ خواهید با آنها در ارتباط باشید تا این مرحله خوب پیش آمده اید. حالا زمان برقراری ارتباط با آنهاست. به سادگی و با ارسال تنها یک ایمیل، می توانید با تامین کننده ارتباط برقرار کنید. اما تامین کنندگان مطرح، روزانه از فروشندگان زیادی درخواست می­ گیرند. بنابراین اگر شما شروع خوبی نداشته باشید، ممکن است نادیده گرفته شوید.

نیاز است بدانید که یک تامین کننده چه چیزی را از یک رابطه می­ خواهد و همچنین شما نیز باید بدانید که از یک تامین کننده چه چیزی می­ خواهید. لیست زیر ۵ نکته مهمی است که یک تامین کننده در ارتباط با شما به دنبال آن است:

  • خریداری با ذهنیت جدی
  • ارتباط واضح و مختصر
  • رفتار خوب
  • داد و ستد طولانی مدت
  • رابطه کم ریسک

بهترین راه برای رسیدن به این اهداف، انجام تحقیق و سوال پیچ نکردن تامین کننده است.

توصیه ما به شما این است که در صورت امکان از تماس تلفنی به جای ایمیل استفاده کنید. ایمیل خوب است اما فرصت ارتباط مستقیم که به تشخیص تخصص و حرفه ­ای بودن تامین کننده کمک می­ کند را به شما نمی­ دهد. اینها مسائل مهمی هستند و ضروری است در مورد فردی که با او معامله می کنید دانش کافی داشته باشید.

گام ۲.۲: مذاکره با تامین کننده

با یک تامین کننده مناسب ارتباط برقرار کردید و حال آماده شروع هستید؟ الان زمان مذاکره است.

به یاد داشته باشید: هدف شما خرید اولیه محصولات با قیمت کمتری نسبت به آن چیزی است که می­ خواهید بفروشید. بنابراین هر تخفیف کوچکی می­تواند موجب بالا رفتن سود شما شود.

حال چطور می­ توانید معامله بهتری با تامین کننده داشته باشید؟ ساده است! شما می ­توانید:

  • به صورت عمده سفارش بدهید. هرچقدر بیشتر سفارش بدهید، بهتر می توانید برروی قیمت مذاکره کنید. اگر تازه شروع به کار کرده اید شاید این گزینه برای شما کارآمد نباشد. اما برای آینده، اگر در این کار موفق بودید، می توانید این مورد را در نظر داشته باشید،.
  • رابطه پایداری با تامین کننده تان برقرار کنید. تا زمانی که با تامین کننده هایی کار کنید و پایداری و جدیت خود را به آنها نشان دهید، بیشتر آنها با پیشنهاد تخفیف و امتیازات دیگر به شما کمک خواهند کرد. اگر آنها پیشنهاد ندادند… شما درخواست کنید. اگر کسب و کار شما برای آنها ارزش آفرین باشد، با شما کنار خواهند آمد.
  • در صورت امکان به صورت مستقیم از تولید کننده خرید کنید. اگر امکان خرید عمده را ندارید، خرید مستقیم از تولید کننده می تواند بهترین گزینه باشد.

حالا که محصول مورد نظرتان را مشخص کردید و کسی که محصولتان را تامین می­ کند نیز مشخص شد، زمان آن است که همه چیز رسمی و قانونی شود. یعنی گام بردارید به سوی راه اندازی فروشگاه اینترنتی واقعی.

گام سوم: برپا کردن رسمی فروشگاه اینترنتی

حال تمام مقدمات برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما فراهم شده است و زمان آن است که همه چیز را رسمی کنید. هر کشور نیازمندی­ های متفاوتی برای برپایی کسب و کار دارد. بنابراین ایده خوبی است که با شخصی آگاه در این زمینه مشورت کنید.
برپا کردن فروشگاه اینترنتی

به هر حال، برای اینکه مطمئن شوید در مسیر درستی قرار دارید، به این ۳ نکته مهم در زمینه برپایی کسب و کار اینترنتی توجه کنید:

  • یک نام تجاری انتخاب کنید: مطمئن شوید که از پخش این نام در کانال های اجتماعی احساس خوبی خواهید داشت. هر چقدر نام متناسب تری انتخاب کنید، سایر افراد رغبت بیشتری دارند تا برروی لینک شما کلیک کرده و یا با شما به تبادل لینک بپردازند.
  • کسب و کارتان را ثبت کنید و درخواست نماد اعتماد بدهید: هر کشوری قوانین کسب و کار خاص خود را دارد. برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز بهتر است این قوانین بررسی شود. همچنین، لازم است برای فروشگاهتان نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنید. این مورد برای جلب اعتماد مشتریان برای خرید و پرداخت آنلاین وجه بسیار موثر و کارآمد است.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت نماد اعتماد

  • برای فروشگاهتان گزینه ­های پرداخت تعبیه کنید: به محض راه اندازی فروشگاه اینترنتی، باید برای دریافت پول آماده باشید. بنابراین باید گزینه های مختلفی برای دریافت پول در نظر بگیرید. لازم نیست تمام روش های پرداخت را داشته باشید، اما هرچقدر انعطاف بیشتری داشته باشید، فروش بیشتری هم خواهید داشت. متداول ترین روش پرداخت در فروشگاه های اینترنتی، پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی است. در ابتدا می توانید از درگاه های غیرمستقیم استفاده کنید و پس از دریافت نماد اعتماد، می توانید نسبت به دریافت درگاه های پرداخت مستقیم اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

گام چهارم: انتخاب پلتفرم فروش

حال که محصولتان انتخاب شده و کارتان به صورت رسمی برپا شد، زمان انتخاب مکان فروش است. گزینه­ های زیادی وجود دارد. اما چطور می­ توان بهترین را انتخاب کرد؟ انتخاب پلتفرم مناسب، به محصول شما و اهداف شما از راه اندازی فروشگاه اینترنتی بستگی دارد. هر پلتفرم مزایا و معایبی دارد و لازم است کمی زمان صرف تحقیق در مورد تفاوت های آنها نمایید و پس از آن تصمیم به انتخاب بگیرید.
انتخاب پلتفرم فروش

به طور کلی دو دسته پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد:

نرم افزارهای فروشگاهی: این دسته از فروشگاه ها، تنها امکانات مورد نیاز یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می دهند. به عنوان مثال شما می توانید لیست محصولاتتان را به همراه قیمت و مشخصات برروی وب سایت فروشگاهی قرار دهید و به کاربران امکاناتی نظیر مقایسه و خرید محصولات را بدهید. این دسته از فروشگاه ها را می توانید به صورت رایگان و غیر رایگان تهیه نمایید.

فروشگاه های یکپارچه: این گروه از نرم افزارها، علاوه بر امکانات فروشگاهی متداول, امکانات مدیریتی همانند حسابداری، خرید، فروش و انبارداری را تحت یک سیستم متمرکز برای شما فراهم می کنند. مزیت این سیستم ها، بی نیاز شدن شما در استفاده از سیستم های مدیریت کسب و کار مجزا می باشد. برخی از ویژگی های این سیستم های فروشگاهی-مدیریتی عبارتند از:

  • امکان ثبت خرید از تامین کنندگان در سیسیتم یکپارچه فروشگاهی و جلوگیری از خطاهای انسانی مانند خرید مجدد یک محصول موجود
  • همگام بودن فرایندهای خرید مشتریان با سیستم انبارداری و عدم نیاز به کسر شدن موجودی به صورت دستی پس از خرید مشتریان
  • عدم نیاز به وارد کردن دستی اطلاعات خرید، بدهکاری، بستانکاری، هزینه های انبار و … در یک سیستم حسابداری مجزا
  • همگام بودن سیستم خرید مشتریان با سایر بخش ها و پایین آمدن احتمال وجود مغایرت در فاکتور مشتریان

گام پنجم: استراتژی­ های بازار برای فروشگاه اینترنتی (چطور اولین فروش را انجام دهید)

تبریک! راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما با موفقیت انجام شد. حال زمان آن رسیده است که با کمی تلاش مشتری ها را به وب سایت خود جذب کنید. نمی­ توانید انتظار داشته باشید که بدون به کار گرفتن هیچ استراتژی ­ای پول به سمت شما بیاید.
استراتژی های بازار

شروع کار یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟

شما قبلا اولین جزء فروشگاه اینترنتی موفق را پیدا کرده­ اید: یک محصول عالی! اما فاکتورهای دیگری هم برای یک شروع موفق و پایدار لازم است:

  • محتوای با کیفیت. کلماتی که شما برای فروش محصولتان به کار می برید باید به مشتریانتان سود برساند. فقط توضیحی که تامین کننده تان ارائه داده را استفاده نکنید. در لیست هایتان مقداری مطالب سرگرم کننده نیز بگنجانید.
  • عکس­ های با کیفیت. افراد زیادی تنها براساس یک عکس تصمیم به خرید می گیرند. مطمئن شوید که عکستان کیفیت بالایی دارد و محصول را از زوایای مختلف نشان می دهد. ویژگی های مهم را برجسته کنید. عکاسی خوب آسان ترین راهی است که می توانید از بقیه متمایز شوید.
  • یک استراتژی بازاریابی. شما باید طرحی برای چگونگی تبلیغ کسب و کارتان بیرون از پلتفرم داشته باشید تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید و فروش بیشتری داشته باشید.
  • درخواست از مشتریان برای ثبت نظر. نظرات مثبت به خریداران بالقوه می گوید که شما فروشنده قابل اعتماد با محصولات خوبی هستید. از مشتریان بخواهید به منظور راحتی مشتریان آینده برای شما نظر بدهند.

چطور می­ توانم یک فروشنده خوب باشم؟

  • فراهم کردن سرویس های عالی برای مشتریان: با هر مشتری طوری تعامل کنید که گویی اولین و آخرین مشتری شماست. مودب باشید، صادق باشید و پاسخ تمام چیزهایی که می خواهند را بدهید. مشتری های شما جریان خون کار شما هستند. بدون آنها، هرگز کسب و کاری نخواهید داشت.
  • حمل و نقل سریع: مشتریان انتظار دارند سفارششان را هرچه سریع تر دریافت کنند – معمولا روز بعد. در صورتی که محصولات را dropship می کنید، مطمئن شوید که مشتریان این را می دانند و مزایای دیگر مانند اینکه قیمت پایین تری دارد و ارزش صبر کردن دارد.
  • همیشه در حال ییشرفت باشید: خودتان را در دنیای تجارت الکترونیک غرق کنید. به جریان های مرتبط با رقابتتان بپیوندید. سرویس های اضافی یا جوایزی به مشتریان پیشنهاد بدهید. انعطاف پذیر باشید و مغرور نشوید. جهان اینترنت به سرعت تغییر می کند و باید برای تغییر آماده باشید.
  • از کارتان لذت ببرید: راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای خودتان، باید هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد و این امکان را برای شما فراهم کند که آزادانه و تمام وقت برای خودتان کار کنید. سعی کنید برای این تجربه زمان بگذارید و خوشحال باشید کاری را انجام نمی دهید که دوست ندارید. زمانی که شما از کارتان لذت ببرید، احتمال بیشتری دارد که موفق شوید.

چطور می­ توانم بدون هزینه محصولم را آنلاین به فروش برسانم؟

زمانی که شروع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی می­ کنید، احتمالا بودجه زیادی برای ایجاد کسب و کار بزرگی نظیر یک خرده فروشی بزرگ برند ندارید. در حقیقت، ممکن است پولی برای بازاریابی نداشته باشید. خوشبختانه راه­ های زیادی هست که بتوانید بدون صرف هزینه بازاریابی کنید. به شرطی که آنها را یاد بگیرید.

  • بازاریابی از طریق شبکه­ های اجتماعی: هر کسب و کاری از جمله فروشگاه اینترنتی باید از فرصت های شبکه های اجتماعی در جهت تبلیغ استفاده کند. فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر – همه اینها برای ترویج کار شما عالی هستند و برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت پول ندارید. شما می توانید به سادگی با به اشتراک گذاری مطالب جالب و عکس، به جذب مخاطب بپردازید.
  • راه اندازی یک بلاگ: بلاگ سازی هنوز هم یکی از متداول ترین متدهای بازاریابی است. شما می توانید یک وبلاگ برروی وب سایتتان داشته باشید تا بازدید کنندگان از آن لذت ببرند. این روش برای سئو خیلی مفید است و ممکن است بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کند.
  • راه اندازی یک کانال آپارات: اگر می توانید به خوبی جلوی دوربین ظاهر شوید و مطلب جالبی برای گفتن دارید، چرا یک کانال آپارات/یوتیوب نسازید و برای جذب مخاطب و مشتری شروع به صحبت نکنید؟

ایجاد یک برند برای فروشگاه اینترنتی

پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، با ایجاد یک برند حرفه ای می توان آن را از سایر فروشگاه های اینترنتی متمایز کرد.

یک برند باید این نیازمندی­ ها را تامین می­ کند:

  • ساده، قابل یادآوری و حرفه­ ای است
  • اصل و منحصر به فرد است و مشابه نام های تجاری دیگر نیست.
  • با کار شما، ارزش­ ها و زیبایی­ های آن هماهنگ است
  • ۱۰ سال بعد نیز باعث شرمندگی شما نیست

به کار گیری استراتژی های سئو

گرچه استراتژی­ های شبکه ­های اجتماعی و بازاریابی محتوایی که قبلا بیان شد، قطعا به سئو کمک خواهند کرد، اما شما باید به دنبال یک استراتژی سئو برای فروشگاه اینترنتی خودتان باشید که سایتتان را به بالاترین سطح موتورهای جستجو بکشاند.

منبع: وب سایت SaleHoo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *