سئوی داخلی به معنای تمام کارهایی است که شما برای ساختار و محتوای سایت خود می کنید. در واقع این بخش از سئو تحت کنترل کامل شما است و به راحتی می توانید این بخش را ارتقا دهید. زیرا شما هستید که تصمیم می گیرید چه محتوایی در وب سایت خود قرار دهید و یا چگونه قسمت های مختلف آن را درست کنید. سئوی داخلی بخش های مختلف یک سایت را شامل می شود: محتوا، کلمات کلیدی، بخش های داخلی سایت مانند متا تگ، تگ عنوان، تگ هدر، عکس ها(سایز و قرار دادن الت تکست)، لینک ها(ساختار کلی url ها، لینک های داخلی، انکر تکست ها، تغییر url سایت و redirction )، خوانایی و روانی متن و … .
با اعمال سئوی داخلی، موتور های جستجو به راحتی تشخیص می دهند که وب سایت ها در چه زمینه ای فعالیت می کنند. وب سایت ها از طریق سئوی داخلی سعی دارند، محتوا و ساختار وب سایت خود را بهینه سازی کنند و تجربه ی کاربری را ارتقا دهند. این کار در نتیجه منجر به افزایش رتبه و اعتبار آن ها می شود. در ادامه به تمامی این موارد و اهمیت آن ها در سئو می پردازیم.