سئوی داخلی: بررسی بخش های مختلف و تاثیر آن در رتبه بندی وب سایت ها

آموزش سئو
آموزش سئو: معرفی جامع تکنیک ها و بخش های مختلف آن
آوریل 19, 2020
تولید محتوا
تولید محتوا در سئو: آشنایی با مراحل و نکات لازم
آوریل 20, 2020
همه را نشان بده
سئوی داخلی

سئوی داخلی به معنای تمام کارهایی است که شما برای ساختار و محتوای سایت خود می کنید. در واقع این بخش از سئو تحت کنترل کامل شما است و به راحتی می توانید این بخش را ارتقا دهید. زیرا شما هستید که تصمیم می گیرید چه محتوایی در وب سایت خود قرار دهید و یا چگونه قسمت های مختلف آن را درست کنید. سئوی داخلی بخش های مختلف یک سایت را شامل می شود: محتوا، کلمات کلیدی، بخش های داخلی سایت مانند متا تگ، تگ عنوان، تگ هدر، عکس ها(سایز و قرار دادن الت تکست)، لینک ها(ساختار کلی url ها، لینک های داخلی، انکر تکست ها، تغییر url سایت و redirction )، خوانایی و روانی متن و … .

با اعمال سئوی داخلی، موتور های جستجو به راحتی تشخیص می دهند که وب سایت ها در چه زمینه ای فعالیت می کنند. وب سایت ها از طریق سئوی داخلی سعی دارند، محتوا و ساختار وب سایت خود را بهینه سازی کنند و تجربه ی کاربری را ارتقا دهند. این کار در نتیجه منجر به افزایش رتبه و اعتبار آن ها می شود. در ادامه به تمامی این موارد و اهمیت آن ها در سئو می پردازیم.

کلمات کلیدی چیست و در سئوی داخلی چه اهمیتی دارند؟

کلمات کلیدی در سئوی داخلی اهمیت بسیاری دارند. کاربران سعی دارند تا از طریق جستجو کردن کلمات، نیاز خود را رفع کنند. آن ها از طریق کلمات کلیدی وب سایت شما را پیدا می کنند. باید بدانید چه کلمات کلیدی مربوط به حوزه ی فعالیت شما است و دائما توسط کاربران سرچ می شود. اگر وب سایت شما بتواند نیاز کاربران را برطرف کند رتبه ی سایت شما هم بالاتر می رود.

ابتدا باید مخاطب خود و خواسته های آن ها را بشناسید. باید بدانید مخاطبان مورد نظر شما چه کلماتی را دائما جستجو می کنند. زمانی که از خواسته ی آن ها مطلع شوید می توانید کلماتی را در نظر بگیرید که توسط آن ها به صورت مداوم سرچ می شود. برخی از کاربران به دنبال جوابی برای سوالات خود در زمینه های مختلف هستند، برخی دیگر به دنبال محل مناسبی برای تفریح می گردند و یا ممکن است به دنبال محصول یا خدماتی برای خرید باشند. با آگاهی از خواسته ی مخاطبان خود می توانید کلمات کلیدی مناسب را برای سایت خود اتنخاب کنید. در مقاله ی کلمات کلیدی در سئو به جزئیات بیشتری در این زمینه می پردازیم.

تولید محتوا و اهمیت آن در سئوی داخلی:

تولید محتوا تنها به معنای نوشتن مطلب نیست، فروشگاه هایی که محصولات و یا خدمات ارائه می دهند، در واقع به نوعی محتوا تولید می کنند. محتوا یکی از مهم ترین بخش های سئوی داخلی است. محتوا در واقع عامل اصلی جذب کاربران به وب سایت ها است. برای تولید محتوا ابتدا باید با مخاطبان خود و خواسته های آن ها آشنا شوید. اگر با خواسته ی مخاطبان آشنا نباشید، نمی توانید محتوای مناسبی برای آن ها فراهم کنید و در سئوی وب سایت خود موفق نخواهید شد. موتور های جستجو همواره در تلاش اند تا به کاربران نتایجی را نمایش دهند که پاسخ گوی نیاز های آن ها باشد. بعد از این که با خواسته ی مخاطبان خود آشنا شدید، کلمات کلیدی مناسبی را برای مطالب مورد نظر خود انتخاب کنید. کلمات کلیدی، در واقع همان کلماتی هستند که کاربران برای دسترسی به سایت شما از آن استفاده می کنند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب یکی از بخش های اصلی و اولیه در تولید محتوا است. کلمات کلیدی تنها عامل اصلی در کسب رتبه نیستند اما تاثیر بسیاری در سئوی سایت ها دارند و موتور های جستجو همیشه آن ها را در نظر می گیرند.

مطالبی که برای مخاطبان خود فراهم می آورید، باید قابلیت پاسخ گویی به نیاز آن ها را داشته باشد. هیچ گاه تنها با هدف کسب رتبه محتوا تولید نکنید. همیشه باید کاربران و خواسته ی آن ها را در نظر بگیرید. اگر کاربران از وب سایت شما راضی باشند، موتور های جستجو هم رتبه ی بالاتری به شما خواهند داد.

نکات سئو در رابطه با تولید محتوا

در رابطه با تولید محتوا باید نکاتی را در نظر بگیرید:

  • داشتن محتوا در زمینه های مختلف کاربران بیشتری را به وب سایت شما جذب خواهد کرد.
  • مقالات طولانی با بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه برای سئو مناسب تر هستند و خوانندگان را مدت زمان بیشتری در صفحات شما نگه می دارند.
  • اگر مطالب وب سایت شما ترجمه ای از مقالات دیگر است و یا اگر عینا مطالب دیگر را در وب سایت خود قرار می دهید، بهتر است منابع آن را ذکر کنید.
  • استفاده از هدر ها برای جداسازی قسمت های مختلف متن، خواندن را برای خوانندگان آسان می کند.
  • فراهم کردن عکس ویدیو و اینفوگرافی ها برای مطالب خود می تواند اثر خوبی بر روی مخاطبان داشته باشد و آن ها را به خواندن علاقه مند کند. اما همیشه باید به یاد داشته باشید که توضیحاتی را در مورد عکس یا ویدیو به صورت متن بنویسید. زیرا موتور های جستجو نمی توانند اطلاعات و مطالبی که در ویدیو یا بر روی عکس ها قرار دارند را تشخیص دهند.
  • محتوای شما باید به گونه ای باشد که مخاطبین را به خواندن و مشارکت در سایت شما ترغیب کند. بهتر از عبارتی استفاده کنید که برای مخاطبین جذاب باشد. می توانید با مطرح کردن سوال در آخر مقالات خود آن ها را به مشارکت دعوت کنید.

تگ عنوان (Title tag):

این تگ در واقع همان عنوان صفحه خواهد بود. این تگ نشان می دهد که موضوع صفحه ی شما چیست. هر صفحه یک تگ عنوان مجزا دارد. در صفحه ی نتایج جستجو و مرورگر وب نشان داده می شود. تگ عنوان اهمیت بسیاری در سئو دارد زیرا تگ عنوان جذاب برای کاربران، آن ها را ترغیب می کند تا بر روی سایت شما کلیک کنند. تگ عنوان یا تایتل تگ شما باید به نحوی باشد که بتواند صفحات شما را در چند کلمه معرفی کند. این مسئله تجربه ی کاربری را ارتقا می دهد و موتور های جستجو هم به راحتی می توانند بفهمند که صفحات شما در چه زمینه ای است. به علاوه کلمات کلیدی مورد نظر خود را باید در ابتدای تایتل تگ قرار دهید. با این کار کلمه ی کلیدی مورد نظر شما سریع تر دیده می شود و احتمال کلیک کردن بر آن بالا می رود.

موتور های جستجو در حدود ۵۰ الی ۶۰ حرف را در صفحه ی نتایج جستجو نشان می دهند. بهتر است که از این حد فراتر نروید زیرا در این صورت تایتل تگ شما به طور کامل در صفحه ی نتایج جستجو نمایش داده نمی شود.

برای معرفی برند خود می توانید اسم برند خود را در انتهای تایتل تگ صفحات قرار دهید. با این کار افرادی که با برند شما آشنا باشند فورا سایت شما را می شناسند و بر روی آن کلیک می کنند و در صورتی که کاربران با برند شما آشنا نباشند، با گذاشتن اسم برند در انتهای تایتل تگ می توانید برند خود را معرفی کنید.

تگ هدر(header tag):

هدر ها در واقع همان تیتر قسمت های مختلف مقالات شما هستند. این تیتر ها باعث می شود که خواندن یک مطلب و فهم آن آسان تر شود. هر تیتر از یک مقاله باید به صورت کلی معرف مطلبی باشد که در پاراگراف آن آماده است. این هدر ها از h1 تا h6 دسته بندی می شوند. شما می توانید تیتر های خود را از بین آن ها انتخاب کنید. هدر h1 برای تیتر اصلی سایت شما خواهد بود و معرف اصلی کل مقاله ی شما است. h2 و ,h3 به عنوان زیر مجموعه های تیتر اصلی هستند. هر صفحه تنها باید یک h1 داشته باشد. اما می توانید از چندین h2، h3 و غیره  استفاده کنید.

اگر در صفحه ی خود h2 ندارید نباید از h3 استفاده کنید. در تگ های h2 و h3 مطالب جزی تر خواهد شد. هدر های h5 و h6 معمولا در فوتر صفحات به کار برده می شوند. به ترتیب شماره از اهمیت این تگ ها کاسته می شود.

هر زمان که می خواهید در مورد موضوع جدید صحبت کنید باید هدر خود را تغییر دهید. اگر موضوع مطلبی که می خواهید در مورد آن صحبت کنید، هیچ ربطی به متن اولیه نداشت، باید صفحه ی دیگری برای آن ایجاد کنید. با جداسازی قسمت هایی که تا حدودی در مورد موضوع جدیدی صحبت می کنند، کاربران با موضوع کل متن و بخش های مختلف آن آشنا می شوند.

متا تگ یا متا دیسکیریپشن (meta tag or meta description):

متا تگ شامل توضیحات کوتاهی در مورد محتوای هر صفحه است. این متا تگ ها در صفحه نتایج موتور های جستجو در زیر url سایت ها نشان داده می شوند و در سئو تاثیر به سزایی دارند. در رابطه با متا تگ ها همیشه باید دو نکته را در نظر گرفت:

  • اندازه ی متا تگ ها باید در حدود ۱۳۰- ۱۵۰ کاراکتر باشد. اگر متا تگ شما بیش از این حد باشد، گوگل نمی تواند تمامی آن را در صفحه ی نتایج جستجو نمایش دهد.
  • متا تگ هر صفحه باید معرف محتوای همان صفحه باشد و به کاربران اطلاعات مفیدی در مورد موضوع مورد نظرشان بدهد تا آن ها شوند و بر روی وب سایت شما کلیک کنند.

عکس ها:

سئوی داخلی

عکس ها در زیباسازی وب سایت ها اهمیت بسیاری دارند. عکس ها بر کاربران تاثیر می گذارند و تجربه ی بی نظیری برای آن ها فراهم می کنند. اما داشتن عکس های با کیفیت و با حجم مناسب از عواملی است که به هنگام گذاشتن عکس در سایت خود باید به آن توجه کنید. بی کیفیت بودن عکس های یک سایت اثر بدی بر روی کاربران می گذارد. علاوه بر این حجم عکس ها اهمیت به بسزایی دارد. عکس هایی که حجم بالایی دارند، لود شدن صفحات را کند می کنند. اگر زمان زیادی لازم باشد تا صفحات مورد نظر کاربران لود شود، به احتمال زیاد کاربران از مشاهده ی آن صفحات منصرف می شوند و به صفحات دیگری خواهند رفت. عکس های صفحات خود را در یک اندازه انتخاب کنید و برای بهنیه سازی عکس ها و بالا بردن سرعت صفحات، حجم آن ها را کاهش دهید.

آلت تکست(Alt text) :

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با عکس ها، استفاده از آلت تکست است. آلت تکست متنی است که عکس ها را توصیف می کند. اسکرین ریدر ها  (screen readers)از این کلمات استفاده می کنند تا آن را برای کسانی که مشکلات بینایی دارند، بخوانند. موتور های جستجو به دلیل اینکه توان خواندن عکس را ندارند از این بخش استفاده می کنند تا محتوای یک عکس را تشخیص دهند و بفهمند که آیا با مطلبی که در آن قرار گرفته است مرتبط است یا نه. متنی که در این آلت تسکت ها قرار می گیرد، کلمات کلیدی مورد نظر وب سایت ها است. اما استفاده ی بیش از اندازه از کلمات کلیدی در این بخش می تواند منجر به جریمه شدن وب سایت ها شود. برخی از عکس ها اهمیت زیادی ندارد و تنها برای زیبا سازی وب سایت ها از آن استفاده می شود. برای این گونه عکس ها نیازی به استفاده از آلت تکست نیست.

url و اهمیت آن در سئوی داخلی:

url یک صفحه آدرس آن صفحه در اینترنت است. موتور های جستجو از طریق این url ها صفحات مختلف را پیدا می کنند. url ها هم برای کاربران و هم برای موتور های جستجو قابل مشاهده اند. url هایی که به طور واضح محتوای درون آن را مشخص می کند، کاربران بیشتری را به سمت خود می کشانند. ساختار url به تنهایی نمی تواند باعث افزایش رتبه ی یک وب سایت شود اما به هر حال در سئوی آن تاثیر بسیاری دارد.

نکاتی در مورد ساختار URL صفحات در سئو

  • اگر یک url بسیار طولانی باشد و به طور واضح نتواند محتوای درون آن را شرح دهد، مخاطبان هم علاقه ای به کلیک بر روی آن نخواهند داشت. url های بسیار طولانی به طور کامل نمایش داده نمی شوند. خواندن، کپی و پیست کردن url های کوتاه آسان تر است.
  • زمانی که برای وب سایت خود کلمات کلیدی در نظر می گیرید، این کلمات را باید در url صفحه ی مورد نظر بیاورید اما هیچ گاه نباید بیش از حد آن ها را در url صفحات تکرار کنید. استفاده ی بیش از اندازه از کلمات کلیدی در url می تواند باعث جریمه ی سایت شما شود. زیرا این روش از نظر موتور های جستجو فریب دهنده است.
  • استفاده بیش از اندازه از علامت و نشانه ها در url می تواند بر سئوی وب سایت ها تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از موتور های جستجو نمی توانند این علامت و نشانه ها را بخوانند. به علاوه کاربران url که برای آن ها قابل خواندن باشد را ترجیح می دهند.
  • موتور های جستجو نمی توانند فاصله ی بین کلمات در url را تشخیص دهند، به همین دلیل برای نشان دادن فاصله ی بین کلمات باید از خط تیره استفاده شود.
  • اگر در سایت خود در مورد چندین موضوع صحبت می کنید که زیر مجموع یکدیگر اند، در url صفحات، موضوعات مرتبط را در فولدر های مرتبط خود قرار دهید.
  • در برخی از URL ها تاریخ قرار دارد. زمانی که کاربران با تاریخ در یک URL مواجه می شوند، ممکن است اصلا بر روی آن کلیک نکنند. زیرا محتوایی که مربوط به زمان مشخصی باشد، پس از گذشت زمان برای کاربران مفید نخواهد بود. بهتر است در url صفحاتی که محتوای آن مربوط به زمان خاصی نیست، از تاریخ استفاده نکنید.

سایت مپ(sitemap):

سایت مپ در واقع فایلی است که تمامی url های مهم یک سایت در آن قرار دارد. وب سایت های بسیار بزرگ با صفحات متعدد، با گذاشتن url های مهم در این فایل، دسترسی به این صفحات را برای موتور های جستجو آسان می کنند. برخی اوقات، وب مستران برخی از صفحات مهم خود را فراموش می کنند و در لینک های داخلی یک سایت، آنها را در نظر نمی گیرند. بنابراین این صفحات از دید موتور های جستجو پنهان می مانند زیرا هیچ لینکی برای رفتن به این صفحات وجود ندارد. داشتن سایت مپ به سئوی وب سایت ها کمک بسیاری می کند. زیرا با این کار می توانید از دیده شدن صفحات مهم وب سایت خود مطمئن می شوید.

پروتکل های http  و https:

سئوی داخلی

تمامی url ها باید پروتکل https  داشته باشند. حرف s  مخفف کلمه ی secure و به معنای امن است. برای اینکه url سایت شما پروتکل https داشته باشد، باید گواهی نامه ssl را دریافت کنید. از این گواهینامه برای رمز نگاری اطلاعات استفاده می شود. این گواهینامه ارتباط امنی را بین کاربران و سرور ها برقرار می کند. وب سایت هایی که این گواهینامه را نداشته باشند، برای کاربران و موتور های جستجو قابل اطمینان نیستند. به علاوه ممکن است کاربران بر سایت هایی که گواهینامه ندارند، کلیک نکنند. به همین دلیل داشتن گواهینامه ssl  برای سئو وب سایت ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

لینک های داخلی و اهمیت آن ها در سئو

یکی از بخش های بسیار مهم در سئو، لینک های داخلی و ساختار آن ها هستند. در تمامی سایت ها دو نوع لینک وجود دارد. لینک های داخلی و لینک های خارجی. لینک های داخلی و ساختار آن ها در سئوی داخلی و بک لینک ها یا همان لینک های خارجی در سئوی خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار اند. در ادامه به بررسی لینک های داخلی می پردازیم.

لینک های داخلی(internal links):

یکی از بخش های بسیار مهم در سئو، لینک های داخلی و ساختار آن ها هستند. در تمامی سایت ها دو نوع لینک وجود دارد. لینک های داخلی و لینک های خارجی. لینک های داخلی و ساختار آن ها در سئوی داخلی و بک لینک ها یا همان لینک های خارجی در سئوی خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار اند.

لینک های داخلی در واقع لینک هایی هستند که در درون یک سایت قرار دارند و صفحات مختلف یک سایت را به هم متصل می کنند. موتور های جستجو و کاربران، از طریق این لینک ها به صفحات مختلف شما می روند. اگر لینکی نباشد، صفحات هم قابل مشاهده نخواهند بود. لینک های داخلی باعث اتصال صفحات یک وب سایت به هم می شوند و ساختار وب سایت شما را به موتور های جستجو نشان می دهند. داشتن ساختاری مناسب برای لینک های داخلی می تواند به سئوی وب سایت شما کمک بسیاری کند. از جمله نکات اصلی که باید در ساختار لینک های داخلی در نظر بگیرید، مرتبط بودن صفحات با یک دیگر و اعتبار آن ها است. یک ساختار ایده آل برای لینک های داخلی ساختاری به شکل یک هرم است. در سر این هرم صفحه ی اصلی شما که همان خانه است قرار دارد. در این صفحه، دسته بندی هایی وجود دارد که به قسمت های مختلف سایت راه دارد. پس از این دسته بندی ها، پست ها و صفحات مستقلی قرار دارند. با داشتن ساختار ی به شکل هرم مطمئن می شوید که تمامی بخش های وب سایت شما به شکلی منظم به هم متصل هستند.

سئوی داخلی

نکاتی در رابطه با لینک های داخلی در سئو:

    • استفاده از انکر تکست ها:

    از جمله لینک های داخلی انکر تکست ها هستند. انکر تسکت ها در واقع متن هایی هستند که به صورت لینک در می آیند. وب سایت های مختلف از انکر تسکت ها برای انتقال کاربران به صفحات دیگر سایت خود استفاده می کنند. با این کار دیگر نیازی به گذاشتن url یک صفحه در صفحات دیگر نیست. زیرا url صفحات به لحاظ ظاهری برای کاربران جذابیت ندارد اما اگر برخی از کلمات کلیدی خود را در متن به صورت انکر تکست در بیاورید و به صفحات دیگر سایت خود که برای شما اهمیت دارد، لینک دهید، با این کار هم باعث انتقال اعتبار صفحه ی مورد نظر به صفحات دیگر شده اید و هم تجربه ی کاربری را ارتقا داده اید. به علاوه کاربران از این طریق به صفحات دیگر شما مراجعه می کنند. البته نباید بیش از اندازه از انکر تکست ها استفاده کنید. موتور های جستجو مانند گوگل، این کار را جریمه می کنند زیرا آن ها بر این باورند که سعی دارید برای افزایش رتبه ی خود آن ها را فریب دهید.

    • هر لینکی اعتباری را با خود به همراه دارد و این اعتبار را به صفحه ی مقصد انتقال می دهد. اگر تعداد لینک های یک صفحه بسیار زیاد باشد، اعتبار کمتری را به صفحات مقصد انتقال می دهد. علاوه بر این وجود انکر تکست های زیاد در یک صفحه برای کاربران ناخوشایند خواهد بود. بنابراین باید به اندازه ی کافی از آن ها استفاده کنید به طوری که بتوانید به کاربران کمک کنید تا به راحتی بین صفحات شما جا به جا شوند.
    • اگر آدرس سایت خود را تغییر می دهید، باید حتما آدرس قبلی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید. با این کار شما به موتور های جستجو اعلام می کنید که آدرس یک صفحه به طور دائمی عوض شده است. اگر دو بار آدرس خود را ریدایرکت کرده باشید و می خواهید برای بار سوم این کار را بکنید، هیچ گاه نباید url دومی خود را به سومی ریدایرکت کنید. به این صورت:

    (آدرس صفحه ی اصلی مورد نظر) example.com/محل اول → example.com/محل دوم → (آدرس فعلی صفحه) example.com/محل سومبه این کار redirect chain می گویند. بهتر است به این شکل صفحات خود را ریدایرکت کنید:

    example.com/محل اول → example.com/محل سوم

با رعایت کردن تمامی مواردی که تا اینجا بیان شد، می توانید سئوی داخلی وب سایت خود را ارتقا دهید. می توانید در این زمینه بیشتر مطالعه کنید: آموزش سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *