کلمات کلیدی در سئو: بررسی میزان سختی و نحوه ی انتخاب آن ها

تولید محتوا
تولید محتوا در سئو: آشنایی با مراحل و نکات لازم
آوریل 20, 2020
سئوی خارجی
سئوی خارجی: بررسی بک لینک ها و بخش های دیگر
آوریل 21, 2020
همه را نشان بده
کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی در سئو اهمیت بسیاری دارد. کاربران سوالات و خواسته های متعددی دارند و سعی دارند تا با جستجوی کلمات مورد نظر خود، به پاسخی دست یابند. به کلماتی که کاربران به طور پیوسته در موتور های جستجو سرچ می کنند، کلمات کلیدی می گویند. این کلمات در واقع همان کلماتی هستند که وب سایت ها در تلاش اند تا برای آن رتبه بیاورند. کلمات کلیدی یکی از مهم ترین فاکتور ها در سئوی داخلی محسوب می شود. اگر تمام نکات تولید محتوا را رعایت کنید اما نتوانید کلمات کلیدی مناسبی داشته باشید، تمام تلاش شما بی ثمر خواهد بود. زیرا شما کلماتی که کاربران دائما سرچ می کنند را هدف قرار نداده اید. ابتدا باید بدانید برای چه کلماتی می خواهید رتبه بیاورید. این کلمات با توجه به فعالیتی که می کنید متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال وب سایتی که در زمینه ی طراحی سایت فعالیت دارد مسلما به دنبال رتبه آوردن برای عبارت طراحی سایت است. زیرا کاملا با موضوع فعالیت آن مرتبط است.

پس از اینکه کلمات مرتبط با فعالیت خود را پیدا کردید باید چند نکته را در نظر داشته باشید. باید مطمئن شوید که کلمات مورد نظر شما از نوع کلماتی هستند که توسط کاربران جستجو می شود. کاربران در هر زمینه ای ممکن است برخی کلمات را دائما جستجو کنند. اما برای اینکه بتوانیم کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنیم، ابتدا باید با خواسته ی کاربران آشنا شوید. کاربران خواسته های متفاوتی دارند و بر همین اساس کلمات گوناگونی را جستجو می کنند. آشنایی با نیاز کاربران به شما کمک می کند تا کلماتی را در نظر بگیرید که علاوه بر مرتبط بودن با حوزه ی فعالیت شما، کلمات رایجی در میان کاربران باشد.

خواسته ی کاربران:

  • کسب اطلاعات: برخی کاربران به دنبال پیدا کردن پاسخی برای سوالات خود هستند.
  • انتقال به سایت های دیگر: برخی از کاربران ممکن است اسم وب سایت های مورد نظر خود را در موتور های جستجو سرچ کنند تا به سایت مورد نظر خود بروند.
  • خرید: برخی کاربران به دنبال خرید محصولات و یا خدمات مورد نظر خود هستند.

اکنون که با انواع خواسته های کاربران آشنا شدید، باید بدانید که مخاطبان شما برای دسترسی به اطلاعاتی که سایت شما فراهم می کند، چه کلماتی را در موتور های جستجو سرچ می کنند. همیشه خود را به جای مخاطبان قراردهید. با قرار دادن خود به جای مخاطبان می توانید متوجه شوید که آن ها برای دستیابی به محصولات، خدمات یا مطالب شما از چه کلماتی استفاده می کنند.

میزان جستجوی کلمات کلیدی

پس از اینکه کلمات کلیدی مرتبط با حوزه ی فعالیت خود را پیدا کردید و از رایج بودن آن ها در میان کاربران مطمئن شدید، باید از میزان جستجوی آن ها مطلع شوید. برخی کلمات میزان جستجوی بالا و برخی دیگر میزان جستجوی پایینی دارند. مسلما بیشتر وب سایت سعی دارند که برای کلماتی رتبه بیاورند که میزان جستجوی بالایی دارند. اما رتبه آوردن برای این کلمات، همیشه منجر به موفقیت شما نخواهد شد. این کلمات در برخی مواقع ممکن است مخاطبانی را به سایت شما جذب کند که هدف آن ها با محتوای سایت شما هم خوانی نداشته باشد که این مسئله در نهایت به خروج کاربران از سایت شما منتهی می شود. انتخاب کلمات کلیدی کار دشواری است. بنابراین بهتر است چند نکته را همیشه در نظر داشته باشید:

  • اگر کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند را هدف قرار می دهید، با وب سایت های معتبری که برای این کلمات رتبه آورده اند، رقابت خواهید کرد. اما اگر از کلمات کلیدی که میزان جستجوی پایینی دارند، استفاده می کنید، راحتر می توانید برای این کلمات رتبه بیاورید. زیرا بسیاری از وب سایت های معتبر از این کلمات با میزان جستجوی پایین غافل مانده اند و رقابت کمتری در آن وجود دارد. در نتیجه رتبه آوردن برای این کلمات آسان تر خواهد بود.
  • کلمات کلیدی که در مقطعی از سال میزان جستجوی بالایی دارند، می تواند برای برخی از کسب وکار ها اهمیت بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال در نزدیکی ایام نوروز یا با نزدیک شدن به شب یلدا، کلماتی که در این رابطه هستند، جستجوی بالایی خواهند داشت. بنابراین برخی از کسب و کار ها می توانند از این فرصت به نفع خود استفاده کنند و ترافیک زیادی را با استفاده از این کلمات کلیدی برای سایت خود ایجاد کنند.

ابزار اندازه گیری میزان جستجوی کلمات کلیدی

برای اندازه گیری میزان جستجوی کلمات کلیدی ، ابزار های مختلفی در سطح اینترنت وجود دارد که به طور رایگان می توانید از آن ها استفاده کنید. اما بیشتر این ابزار ها زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند. به همین دلیل ما ابزار گوگل ادوردز (google adwords) را پیشنهاد می کنیم. گوگل ادوردز یکی از ابزارهای گوگل است که میزان جستجوی ماهیانه کلمات و میزان رقابت در آن ها را نشان می دهد. به علاوه این ابزار زبان فارسی را پشتیبانی می کند. به همین دلیل برای کاربران فارسی زبان مناسب است. یکی دیگر از ابزار هایی که می توانید برای بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی از آن ها استفاده کنید، گوگل ترندز است. این ابزار دارای بخش زبان فارسی است. در این ابزار می توانید کلمات پیشنهادی بسیاری را مشاهده کنید. علاوه بر آن می توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر خود را به صورت نمودار مشاهده کنید. طبق نمودار به شما نشان داده می شود که جستجوی کلمه ی مورد نظر شما در چه ماه ها و در چه مناطقی بیشتر بوده است.

سختی کلمات کلیدی (keyword difficulty)

سختی کلمات کلیدی در واقع میزان رقابت وب سایت ها برای کلمات کلیدی را نشان می دهد. میزان سختی کلمات کلیدی یکی از فاکتور های بسیار مهم در سئو محسوب می شود. زمانی که میزان سختی یک کلمه بیشتر باشد، رقابت در آن هم دشوار تر خواهد بود و هر چه میزان سختی یک کلمه کمتر باشد، رقابت در آن هم آسان تر خواهد بود. بنابراین زمانی که سایت ها کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا را هدف قرار می دهند، نیاز به تلاش و زمان بیشتری برای ارتقا ی رتبه ی خود دارند.

میزان سختی کلمات براساس اعتبار وب سایت ها و صفحاتی محاسبه می شود که برای یک کلمه ی کلیدی خاص با هم رقابت می کنند. زمانی که کلمات کلیدی را سرچ کنید، در صفحه ی اول، ده نتیجه به شما نمایش داده می شود. ده وب سایت اول در واقع بیشترین رتبه را برای کلمه ی کلیدی جستجو شده، به دست آورده اند. بنابراین برای شناخت رقبای خود باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید. با این کار از وب سایت های دیگری که در حال حاضر برای کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه می آورند، آگاه می شوید.

در اینجا به چند مثال اشاره می کنیم. فرض می گیریم که شما به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و وضعیت سئوی شما هم چندان مناسب نیست. در این صورت رتبه آوردن برای کلمات کلیدی با میزان سختی پایین هم می تواند برای شما دشوار باشد. بنابراین بهتر است میزان سختی کلمات کلیدی را با هم مقایسه کنید و در ابتدای کار خود کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که میزان سختی پایین تری دارند تا به این طریق بتوانید به تدریج رتبه ی وب سایت خود را ارتقا دهید. اما اگر وب سایتی دارید که وضعیت سئوی مناسبی دارد و بک لینک های بسیاری از سایر سایت های معتبر دریافت کرده است، به احتمال زیاد برای کلمات کلیدی که میزان سختی بالایی دارند هم به راحتی می توانید رتبه بیاورید.

اگر می خواهید علاوه بر حوزه ی فعالیت خود در حوزه های دیگری هم فعالیت داشته باشید، باید بدانید که رتبه آوردن برای کلمات کلیدی که خارج از حوزه ی فعالیت شما است حتی در صورت داشتن وب سایت قدیمی و معتبر، می تواند بسیار دشوار باشد.

کلمات کلیدی long tail

برای وب سایت های تازه کار، رتبه آوردن برای کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا بسیار دشوار است. زیرا در حال حاضر وب سایت های دیگری وجود دارد که این کلمات را هدف قرار داده اند و برای آن رتبه آورده اند. زمانی که یک وب سایت تازه آغاز به کار کرده باشد، هدف قرار دادن کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا کار منطقی نخواهد بود. بنابراین بهتر است در ابتدای کار از کلمات کلیدی long tail استفاده شود. کلمات کلیدی long tail  کلماتی هستند که میزان جستجوی پایینی دارند و از سه یا چهار کلمه و یا حتی بیشتر تشکیل شده اند. با وجود اینکه این کلمات میزان جستجوی پایینی دارند، میزان بالایی از آمار سرچ گوگل را تشکیل می دهند. ترافیکی که از طریق این کلمات کلیدی long tail به دست می آید، برای کسب و کار ها می تواند بسیار سودمند باشد. به عنوان مثال اگر کلمات کلیدی را هدف قرار می دهید که یک یا دو بار در ماه سرچ می شوند، در طول یک سال میزان سرچ آن ها به صد یا دویست بار می رسد.

مزایای کلمات کلیدی long tail

میزان جستجو پایین: همان طور که گفتیم این کلمات میزان جستجوی پایینی دارند. به همین دلیل رقابت و رتبه آوردن در آن ها آسان تر خواهد بود. به عنوان مثال رتبه آوردن برای کلمه ی پیتزا بسیار دشوار است. زیرا تنها یک کلمه است و زمانی که این کلمه را سرچ کنید، هزاران سایت در صفحه ی نتایج گوگل نمایش داده می شود. اما زمانی که کلمه ی پیتزا فروشی در تهران را سرچ کنید، تعداد نتایجی که نشان داده می شود، کمتر خواهد بود.

برای مشاهده ی تعداد صفحاتی که به یک کلمه ی کلیدی اختصاص داده شده است، کافی است آن را در گوگل سرچ کنید.  در زیر کادر جستجو تعداد صفحاتی که کلمه ی کلیدی مورد نظر شما را هدف قرار داده اند، نمایش داده می شود.

نرخ تبدیل بالایی دارند: در ابتدا باید بدانید که نرخ تبدیل چیست. نرخ تبدیل زمانی رخ می دهد که وب سایت ها بتوانند مخاطبان خود را به کاری تشویق کنند که مورد نظر آن ها است. اما نرخ تبدیل کلمات کلیدی long tail به چه معنایی است؟ این بخش را با یک مثال توضیح می دهیم. کاربرانی که کلمات کلیدی long tail  را سرچ می کنند، هدف مشخصی دارند. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که کلمه ی کتاب را سرچ می کند، به احتمال زیاد این فرد تنها در حال وب گردی است. اما فردی که خرید کتاب های شیمی در اصفهان را سرچ می کند، به احتمال زیاد قصد خرید دارد. بنابراین ترافیکی که از طریق کلمات کلیدی long tail به دست می آورید، نرخ تبدیل بالایی دارد. یعنی اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، با هدف قرار دادن کلمات کلیدی long tail می توانید مشتریان ثابتی برای خود به دست بیاورید.

چگونه کلمات کلیدی long tail را پیدا کنیم؟

میزان جستجوی کلمات کلیدی long tail را نمی توانید در ابزار هایی مثل گوگل ادوردز  (google adwords)به دست بیاورید. اما به روش های مختلفی می توانید بفهمید که چگونه با کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند، کلمات long tail بسازید. با استفاده از گوگل می توانید تا حدودی با کلمات کلیدی long tail  آشنا شوید. زمانی که یک کلمه ی کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای را سرچ می کنید، گوگل در زیر آن نمونه های دیگری از این کلمه و ترکیبات دیگری از آن را نمایش می دهد. شما با مشاهده ی این کلمات پیشنهادی متوجه می شوید که کاربران از چه کلماتی استفاده می کنند.

به علاوه زمانی که کلمات کلیدی خود را سرچ می کنید، گوگل در پایین صفحه ی نتایج جستجو در بخشی به نام searches related to ، کلمات کلیدی long tail را برای کلمه ی کلیدی مورد نظر شما، نمایش می دهد. برخی کلمات کلیدی long tail را می توانید در google adwords جستجو کنید.  اما تمامی کلمات کلیدی long tail میزان جستجوی بالایی ندارند و ابزار google adwords  ممکن است هیچ نتیجه ای برای آن ها نشان ندهد.

میزان جستجوی کلمات کلیدی long tail را نمی توانید در ابزار هایی مثل گوگل ادوردز  (google adwords)به دست بیاورید. اما به روش های مختلفی می توانید بفهمید که چگونه با کلمات کلیدی که میزان جستجوی بالایی دارند، کلمات long tail بسازید. با استفاده از گوگل می توانید تا حدودی با کلمات کلیدی long tail  آشنا شوید. زمانی که یک کلمه ی کلیدی تک کلمه ای یا دو کلمه ای را سرچ می کنید، گوگل در زیر آن نمونه های دیگری از این کلمه و ترکیبات دیگری از آن را نمایش می دهد. شما با مشاهده ی این کلمات پیشنهادی متوجه می شوید که کاربران از چه کلماتی استفاده می کنند.

به علاوه زمانی که کلمات کلیدی خود را سرچ می کنید، گوگل در پایین صفحه ی نتایج جستجو در بخشی به نام searches related to ، کلمات کلیدی long tail را برای کلمه ی کلیدی مورد نظر شما، نمایش می دهد. برخی کلمات کلیدی long tail را می توانید در google adwords جستجو کنید.  اما تمامی کلمات کلیدی long tail میزان جستجوی بالایی ندارند و ابزار google adwords  ممکن است هیچ نتیجه ای برای آن ها نشان ندهد.

کلمات کلیدی

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

زمانی که کلمات کلیدی خود را انتخاب کردید و میزان جستجو، رقابت و سختی آن را بررسی کردید، باید کلمات کلیدی خود را در جاهایی از سایت خود قرار دهید که برای موتور های جستجو قابل مشاهده باشند و علاوه بر آن تاثیر مثبتی بر تجربه ی کاربری بگذارند. بخش های از یک سایت که باید کلمات کلیدی مورد نظر را داشته باشند، عبارت اند از:

عنوان اصلی(title tag):

کلمات کلیدی باید در ابتدای عنوان اصلی هر صفحه قرار بگیرند. هر صفحه ای که ایجاد می کنید باید یک عنوان داشته باشد. کلمه ی کلیدی مورد نظر شما باید در این عنوان قرار بگیرد تا به موتور های جستجو و کاربران نشان دهد که موضوع هر صفحه در چه زمینه ای است. تایتل تگ ها هم در بالای صفحات شما قرار دارند و هم معرف سایت شما هستند. به علاوه در مرورگر ها هم نمایش داده می شوند. به همین دلیل اولین چیزی است که باعث جذب کاربران می شود. بنابراین کلمات کلیدی مورد نظر شما باید در آن قرار بگیرد. اما تعداد کلمات کلیدی در این بخش نیز اهمیت بسیاری دارد. استفاده ی بیش از اندازه از کلمات کلیدی به نحوی که برای کاربران آزار دهنده باشد و مفهومی نداشته باشد، اثر بسیار بدی بر سئوی وب سایت شما خواهد گذاشت.

متن اصلی:

متن اصلی باید دارای کلمه ی کلیدی مورد نظر شما باشد. کلمه ی کلیدی مورد نظر باید در ابتدای پاراگراف اول متن ظاهر شود. بهتر است در ۱۰۰ کلمه ی اول از آن استفاده کنید. به میزان تکرار کلمات کلیدی در طول متن، تراکم کلمات کلیدی یا keyword density می گویند. تراکم کلمات کلیدی مناسب برای هر متن ۱-۲ درصد نظر گرفته شده است. به عبارتی دیگر هر کلمه ی کلیدی باید به ازای هر ۱۰۰ کلمه حداقل یک یا دوبار تکرار شود.

داشتن تراکم کلمات کلیدی برای سئو ضروری است اما برخی وب سایت ها با هدف رتبه آوردن، بار ها کلمات کلیدی مورد نظر خود را در طول متن تکرار می کنند و به روش های قدیمی تمامی کلمات کلیدی را در طول متن بلد می کنند. گوگل وب سایت هایی را که از این روش ها استفاده می کنند، جریمه می کند. زیرا گوگل بر این باور است که این گونه وب سایت ها درصدد افزایش رتبه ی خود از طریق فریب دادن موتور های جستجو هستند.

آلت تکست ها(alt text):

کلمات کلیدی را باید در آلت تکست عکس هایی که در وب سایت خود دارید، قرار دهید. موتور های جستجو عبارتی که در این بخش قرار دهید را در رتبه بندی تحت تاثیر قرار می دهند. اما هیچ گاه نباید چندین کلمه ی کلیدی را در این بخش قرار دهید. این کار یکی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه است و می تواند باعث جریمه شدن شما شود.

هدر ها(headers):

کلمه ی کلیدی مورد نظر شما حتما باید در h1 و حداقل یک h2 وجود داشته باشد. h1 همان عنوان اصلی صفحه است و استفاده از کامه ی کلیدی در آن ضروری است. در رابطه با بقیه ی تیتر ها باید گفت کلمات کلیدی شما حداقل باید در یک h2 به کار برده شود. این کار به سئوی سایت شما و بهتر دیده شدن آن توسط موتور های جستجو کمک زیادی می کند. استفاده از کلمات کلیدی در تیتر ها به اندازه ی لینک ها یا بخش های دیگر نمی تواند بر سئوی شما اثر بگذارد اما به هر حال گوگل این بخش را نیز مورد بررسی قرار می دهد. به همین دلیل بهتر است شامل کلمات کلیدی شما باشد. تعداد کلمات کلیدی که در این بخش به کار می برید باید طبیعی به نظر برسد.

لینک ها:

زمانی که یک کلمه ی کلیدی را برای یک صفحه در نظر می گیرید، حتما آن را در URL آن صفحه نیز قرار دهید. URL هر صفحه هم برای گوگل و هم برای کاربران قابل مشاهده است به همین دلیل حتما باید شامل کلمه ی کلیدی باشد. قرار دادن کلمه ی مورد نظر در این بخش به معنای تکرار بیش از حد آن نیست. استفاده ی بیش از حد از کلمات در این بخش باعث جریمه شدن وب سایت شما می شود.

علاوه بر url های صفحات، کلمات کلیدی را می توانید در anchor text ها هم بکار ببرید. Anchor text ها لینک های داخلی وب سایت ها هستند و باعث اتصال صفحات به هم می شوند. کلمات کلیدی مورد نظر وب سایت ها در این anchor text ها قرار می گیرد. در رابطه با anchor text ها باید چند نکته را رعایت کرد. استفاده ی بیش از اندازه از anchor text ها منجر به جریمه ی وب سایت ها می شود. به عنوان مثال متن زیر را در نظر بگیرید:

ورزش مداوم می تواند باعث تندرستی و سلامتی شود و سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد. از جمله ورزش هایی که می تواند نشاط و سلامتی را به همراه بیاورد پیاده روی است.

همان طور که می بینید از anchor text های بسیاری استفاده شده است. از آنجایی که وجود انکر تکست های زیاد در متن می تواند برای کاربران ناخوشایند باشد، گوگل با این نوع فعالیت ها و این گونه وب سایت ها برخورد می کند.

متا تگ یا meta description:

کلمات کلیدی مورد نظر وب سایت ها باید در بخش متاتگ یا meta description نیز قرار بگیرند. متا تگ بخشی از سایت است که در مورد موضوع هر صفحه توضیح می دهد. این بخش در صفحه ی نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود. با قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظر خود هم کاربران و هم موتورهای جستجو را را نسبت به موضوع مقاله ی خود مطلع می کنید. اما باید به این نکته توجه داشت که برای نمایش متاتگ در نتایج جستجو محدودیت هایی وجود دارد. جملات بسیار طولانی به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند. بنابراین کلمات کلیدی باید در محدوده ی قابل نمایش و در اوایل متاتگ قرار بگیرند.

کلمات کلیدی در سئو

نکات لازم در رابطه با کلمات کلیدی:

در گذشته برخی از سایت ها با هدف رتبه آوردن برای کلمات کلیدی مورد نظر خود که شباهت زیادی بهم داشت، صفحات جداگانه ای اختصاص می دادند. یعنی از چندین کلمه ی کلیدی که به نحوی مرتبط با یک موضوع بود، استفاده می کردند و سعی داشتن تا برای تمامی آن ها رتبه بیاورند. موتور های جستجو از جمله گوگل بر این باور اند که وب سایت ها نباید برای کلمات کلیدی که مشابه هم هستند و در مورد یک موضوع صحبت می کنند، صفحات جداگانه ای داشته باشند.

به عنوان مثال کلمه ی لباس مجلسی را در نظر بگیرید. اگر یک وب سایت به دنبال این است که برای این کلمه رتبه بیاورد، باید صفحه ای از وب سایت خود را به آن اختصاص دهد. تا اینجا که همه چیز درست به نظر می رسد. اما اگر همین وب سایت علاوه بر این کلمه، کلماتی مانند لباس مهمانی، لباس عروسی و لباس شب را هم هدف قرار دهد، با مشکلاتی رو به رو می شود. با این کار، موتور های جستجو سعی می کنند تمامی صفحات را در نتایج جستجو نمایش دهند. این کار به ضرر این وب سایت خواهد بود. زیرا اعتبار این کلمات بین چندین صفحه بخش می شود. بنابراین بهتر است یک کلمه را انتخاب کنید و تمامی تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.

به علاوه برای هر صفحه باید یک کلمه ی کلیدی در نظر بگیرید. شما می توانید برای یک صفحه چندین کلمه ی متفاوت را در نظر بگیرید اما هدف قرار دادن چندین صفحه به یک کلمه ی کلیدی می تواند باعث جریمه شدن وب سایت شما شود.

کلمات کلیدی در سئو مبحثی بسیار مهم است. شاید در ابتدای کار انتخاب کلمات کلیدی برای شما دشوار باشد، اما با بررسی کلماتی که وب سایت های دیگر به کار برده اند و با استفاده از ابزار هایی که در این زمینه وجود دارد، به مرور زمان می توانید کلمات مناسب خود را انتخاب کنید و برای آن ها رتبه بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *