ابزار های گوگل: بررسی گوگل آنالیتیک و گوگل سرچ کنسول

سئوی خارجی
سئوی خارجی: بررسی بک لینک ها و بخش های دیگر
آوریل 21, 2020
راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه
راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه: بررسی جامع امکانات لازم
آوریل 26, 2020
همه را نشان بده
ابزار های گوگل

یکی از نیازمندی ها در آموزش سئو چگونگی استفاده از ابزار های گوناگون است. بسیاری از ابزار های گوگل به صورت رایگان در اختیار وب مستران قرار گرفته است. این ابزار ها این امکان را برای وب مستران فراهم می کند تا به اطلاعات گوناگونی در مورد عملکرد سایت خود دست یابند و بتوانند کسب و کار خود را بهبود ببخشند. در ادامه به بررسی گوگل آنالیتیک و گوگل سرچ کنسول می پردازیم.

گوگل آنالیتیک (google analytics):

گوگل آنالیتیک (google analytics) یکی از ابزار های گوگل است که به وب مستران کمک می کند تا بتوانند به بررسی رفتار تمامی افرادی بپردازند که از سایت آن ها بازدید می کنند. این ابزار به صورت رایگان قابل استفاده است. با این ابزار می توانید تعداد کسانی که به سایت شما سر می زنند را مشاهده کنید و نحوه ی عملکردشان را بررسی کنید. در این ابزار به طور کلی می توانید در مورد نحوه ی عملکرد وب سایت خود، اطلاعاتی داشته باشید. با ثبت سایت خود در گوگل آنالیتیک می توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید و از امکانات آن استفاده کنید. اما تنها آگاهی از یک سری اطلاعات در مورد نحوه ی عملکرد وب سایت، نمی تواند به کسب و کار شما کمکی کند. همیشه باید برای کسب و کار خود اهدافی داشته باشید. در غیر این صورت فقط با اطلاعاتی رو به رو می شوید که هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. در گوگل آنالیتیک می توانید تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده اند، میزان bounce rate، تعداد sessions ، روشی که کاربران سایت شما را پیدا کرده اند و اطلاعات دیگری به دست بیاورید. برای اینکه بتوانید در گوگل آنالیتیک به بررسی وضعیت سایت خود بپردازید، در ابتدا باید با برخی مفاهیم آشنا شوید.

Bounce rate:

rate زمانی رخ می دهد که کاربران پس از کلیک بر روی یک صفحه، بلافاصله آن را ترک کنند و از صفحه خارج شوند و هیچ گونه فعالیتی در وب سایت شما نداشته باشند. زمانی که یک کاربر وارد وب سایت شما شود و حتی یک صفحه دیگر را باز کند، گوگل این فعالیت را جز bounce rate محاسبه نمی کند و تصور می کند که کاربر در حال فعالیت در سایت شما است. در بخش overview گوگل آنالیتیک می توانید میزان bouce rate وب سایت خود را مشاهده کنید.

bounce rate یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در رتبه دهی موتورهای جستجو است. با وجود اینکه گوگل اعلام کرده است که این فاکتور را در رتبه دهی به کار نمی برد اما زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود و فورا آن را ترک می کند، گوگل تصور می کند که این وب سایت با کلمه ی کلیدی که کاربران جستجو کرده اند، مرتبط نیست. به همین دلیل نباید رتبه ی بالایی داشته باشد. بنابراین همان طور که مشاهده می کنید میزان bounce rate می تواند بر رتبه ی وب سایت شما اثر بگذارد.

هر چه میزان bounce rate بالاتر باشد، به ضرر سایت شما خواهد بود و بر سئوی سایت شما اثر منفی خواهد داشت. همان طور که گفتیم گوگل آنالیتیک می تواند میزان bounce rate وب سایت شما را نشان دهد. اما برای اینکه علت بالا بودن bounce rate وب سایت خود را بفهمید، می توانید از بخش های مختلفی که در گوگل آنالیتیک وجود دارد، استفاده کنید. در گوگل آنالیتیک می توانید براساس فاکتور های مختلف ترافیک خود را بررسی کنید. به عنوان مثال در رابطه با bounce rate می توانید segment های مختلفی تعریف کنید. برخی از این segment  ها یا بخش ها براساس سن، جنسیت و یا محل کاربران است. در این segment ها می توانید متوجه شوید که خروج از سایت شما توسط چه کاربرانی بیشتر صورت گرفته است. در بخش segment بیشتر به آن می پردازیم.

Time on page:

به مدت زمانی که هر کاربر بر روی یک صفحه سپری می کند time on page  می گویند. این معیار یکی از ساده ترین معیار هایی است که در گوگل آنالیتیک وجود دارد. شاید با خود تصور کنید هر چه مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه می گذارد، بیشتر باشد، به نفع شما است. اما این موضوع درست نیست. زیرا اگر یک کاربر به مدت ۱۰ دقیقه در یکی از صفحات شما بماند به معنای ۱۰ دقیقه فعالیت در وب سایت شما نیست. ممکن است در طول این ۱۰ دقیقه کاربر مشغول خواندن مطالب وب سایت شما باشد. اما علاوه بر آن احتمال این وجود دارد که کاربر به دلیل ساختار ضعیف وب سایت شما امکان خارج شدن از وب سایت شما را نداشته است و در طول این ۱۰ دقیقه به دنبال راهی برای خروج بوده باشد. به همین دلیل میزان time on page  بالا همیشه نمی تواند معنای خوبی داشته باشد.

استفاده از Time page و bounce rate نمی تواند معیارهای مناسبی برای بررسی فعالیت کاربران باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که نباید از این دو فاکتور استفاده کرد. بهتر است از این فاکتور ها در کنار فاکتور های دیگری که در گوگل آنالیتیک وجود دارد استفاده شود. به علاوه بررسی این فاکتور ها باید در طولانی مدت صورت بگیرد. اما به هر حال استفاده از این دو فاکتور به تنهایی نمی تواند به شما کمک زیادی کند.

گوگل آنالیتیک

Session:

زمانی که یک کاربر وارد وب سایت شما می شود یک session آغاز می شود. گوگل آنالیتیک تمامی فعالیت های این کاربر را ثبت می کند. به عنوان مثال بازدید از صفحات دیگر، خرید محصول، پر کردن یک فرم. یک session بعد از ۳۰ دقیقه که کاربر فعالیتی نداشته باشد تمام می شود.علاوه بر این اگر از نیمه شب بگذرد هم یک session تمام می شود. اگر که یک کاربر پس از  وارد شدن به وب سایت شما، صفحه را باز نگه دارد و هیچ فعالیتی نکند یک session پس از ۳۰ دقیقه به پایان می رسد. اگر در دقیقه ی ۲۹ کاربر صفحه ای دیگری را باز کند، session قبلی به مدت ۳۰ دقیقه ی دیگر ادامه پیدا می کند. در برخی مواقع ممکن است این میزان کمی طولانی و یا بسیار کم باشد. به عنوان مثال اگر مقاله ای بسیار طولانی در وب سایت خود دارید و یا یک فروشگاه اینترنتی هستید، می توانید زمان یک session را به دلخواه تغییر دهید.

علاوه بر تعیین زمان یک session می تواند به دلیل آغاز روز جدید یعنی درهنگام نیمه شب، به پایان برسد. به عنوان مثال زمانی که یک کاربر در ساعت ۱۱:۵۸ شب در یکی صفحات وب سایت شما مشغول خواندن مطلبی است، زمانی که ساعت به ۱۲ بامداد برسد، یک session به پایان می رسد.

Impression:

برای اینکه بتوانید بخش بعدی یعنی نرخ کلیک را متوجه بشوید، در ابتدا باید با مفهوم Impression آشنا شوید. زمانی که کاربران کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کنند، وارد صفحه ی نتایج می شوند. هر زمان که کاربران بتوانند وب سایت شما در صفحه ی نتایج جستجو را ببیند برای وب سایت شما یک imprssion ثبت می شود. به عنوان مثال اگر شما در صفحه ی ده نتایج جستجو باشید و یک کاربر این صفحه را باز کند، برای شما یک impression ثبت می شود. برای ثبت یک impression نیازی نیست کاربران وارد وب سایت شما شوند. یک وب سایت بدون داشتن impression نمی تواند کلیک داشته باشد.

نرخ کلیک (click through rate):

تعداد کلیک هایی که در صفحه ی نتایج جستجو بر لینک یک وب سایت می شود، تقسیم بر تعداد بازدید از آن در صفحه ی نتایج(Impression)، را نرخ کلیک می گویند. نرخ کلیک CTR به شما کمک می کند تا بفهمید وضعیت وب سایت شما در هر رتبه ای چگونه خواهد بود. علاوه بر این با نرخ کلیک می توانید میزان ترافیک ارگانیک وب سایت خود را محاسبه کنید. به عنوان مثال زمانی که از رتبه ی دوم به رتبه ی دهم نزول کنید، با کاهش میزان نرخ کلیک  CTR، میزان ترافیک وب سایت شما نیز کاهش می یابد. زمانی که بتوانید میزان ترافیک خود را مشاهده کنید، می توانید اهداف واقع بینانه ای برای وب سایت خود تعریف کنید و تلاش های خود را در این راه بررسی کنید.

نکته ای که باید در اینجا در نظر داشت این است که نرخ بالای کلیک همیشه نمی تواند باعث ارتقای سئو و یا توسعه ی کار شما شود. در برخی مواقع ممکن است شما کلماتی را در نظر گرفته باشید، که به اشتباه برخی از کاربران را به وب سایت شما بکشاند. در حالی که خواسته ی آن ها با فعالیت وب سایت شما متفاوت است. این منجر به افزایش bounce rate وب سایت شما می شود. به همین دلیل برای بررسی اطلاعاتی که در ابزارهای گوگل از جمله گوگل آنالیتیک داده می شود، تنها بررسی یک فاکتور کافی نیست. برای اینکه بتوانید دید کلی از وضعیت سایت خود داشته باشید، باید همه ی اطلاعات را در کنار هم و در مقایسه با هم بررسی کنید.

ابزار های گوگل

Segment:

همان طور که در بخش bounce rate گفته شده در قسمت segment ها می توانید براساس فاکتورهای مختلفی اطلاعات وب سایت خود را بررسی کنید. در هر segment اطلاعاتی در مورد جنسیت، سن، محل کاربران و اطلاعات دیگری وجود دارد. Segment ها به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعات وب سایت خود را به دسته های مختلقی تقسیم کنید و بتوانید هر کدام را جداگانه بررسی کنید. به عنوان مثال اگر در یکی از segment ها مشاهده کنید که یکی از شهر هایی که فروشگاه شما همیشه در آن فروش خوبی داشته است، مثل گذشته فروش ندارد، ممکن است به این موضوع پی ببرید که در آن ناحیه فروشگاه جدیدی تاسیس شده است که توانسته بسیاری از مشتریان شما را به خود جذب کند. اگر پس از بررسی های خود متوجه شدید که این قضیه صحت دارد، می توانید با ارائه قیمت هایی ارزان تر مشتریان آن ها را به سوی خود بکشانید. شما می توانید تا چهار segment تعریف کنید و اطلاعات آن ها را در کنار هم مشاهده کنید.

Event:

یکی از معیار هایی که می توان با آن به آنالیز و بررسی اطلاعات وب سایت ها پرداخت، event ها هستند. در این بخش می توانید فعالیت هایی که کاربران در وب سایت شما انجام می دهند را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید بفهمید که چند نفر ویدیو های شما را مشاهده کرده اند و یا pdf هایی که بر روی وب سایت قرار داده اید را دانلود کرده اند، می توانید از event ها استفاده کنید. با تعریف event گوگل آنالیتیک تمامی اطلاعات مربوط به آن را ضبط می کند. یک event شامل سه قسمت می شود: category، action، label. به عنوان مثال فرض کنید که شما می خواهید بفهمید که یکی از ویدیو های وب سایت شما توسط چند نفر مشاهده شده است. بخش category در واقع بخشی است که شما می خواهید مورد بررسی قرار بگیرد. مانند ویدیو ها. در بخش action می توانید فعالیتی را که انتظار دارید کاربران انجام دهند، تعریف کنید. به عنوان مثال play که برای مشاهده ی ویدیو استفاده می شود. در بخش label می توانید اطلاعات بیشتری در مورد دسته بندی مورد نظر خود وارد کنید. مانند نام ویدیوی مورد نظر خود در وب سایت.

category:  “videos”

Action:  “play”

Label:  ” اسم ویدیو “

Goal:

یکی مهم ترین بخش های گوگل آنالیتیک، goal است. وب سایت ها برای اینکه آمار دقیقی از رفتار کاربران داشته باشند از این قسمت استفاده می کنند. با تعریف goal برای وب سایت خود، تمامی تصمیمات شما هدفمند خواهد شد. Goal هایی که تعریف می کنید، بهتر است به نحوی با درآمد شما و یا به طور کلی با اهداف مهم شما در ارتباط باشد، در غیر این صورت می توانید از event استفاده کنید. هر event که برای وب سایت خود تعریف می کنید اگر بتوانید به نحوی باعث درآمد زایی شما شود و یا تاثیر بسیاری بر وب سایت شما بگذارد، می تواند به یک goal تبدیل شود. به عنوان مثال کسانی که در برنامه های آزمایشی شما که در وب سایت خود فراهم آورده اید، ثبت نام می کنند یا فرم درخواست دموی فروشگاه اینترنتی شما را پر می کنند. در بخش goal می توانید اهداف مشخصی را برای وب سایت خود تعریف کنید.

انواع ترافیک:

کاربران به روش های مختلفی وارد وب سایت شما می شوند. در گوگل آنالیتیک، می توانید نوع ترافیک خود را مشاهده کنید.

Direct: این نوع ترافیک مربوط به افرادی است که وب سایت شما را می شناسند و url شما را در مرورگر جستجو می کنند. این کاربران مستقیما وارد وب سایت شما می شوند و نیازی به کانال های مختلف برای وارد شدن به وب سایت شما ندارند. این ترافیک پس از معروفیت وب سایت یا کسب و کار شما به وجود می آید. همه ی وب سایت ها به دنبال افزایش این ترافیک هستند. برای اینکه بتوانید این نوع ترافیک خود را افزایش دهید نیازمند تلاش بسیاری هستید. زیرا برای به دست آوردن این نوع ترافیک باید به نحوی برند و یا وب سایت خود را ذهن کاربران تثبیت کنید. به عنوان مثال وب سایت فیس بوک را در نظر بگیرید. این وب سایت در جهان شهرت بسیاری دارد و تقریبا همه آن را می شناسند. به همین دلیل direct traffic آن بسیار بالا است.

Referral: ترافیک referral، ترافیکی است که از طریق وب سایت های دیگر و کانال های مختلف به دست آمده باشد. هر چه ترافیک referral یک وب سایت بیشتر باشد، قابل اعتماد تر خواهد بود. ترافیک referral زمانی به دست می آید که افراد و وب سایت های دیگر به وب سایت شما لینک دهند. این موضوع نشان می دهد که وب سایت شما توانسته نظر آن ها را جلب کند. به همین دلیل به وب سایت شما لینک داده اند.

Organic search: ترافیک ارگانیک از طریق موتور های جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو به دست می آید. به دست آوردن این ترافیک نیازمند تقویت سئوی وب سایت است. برای این کار کلمات کلیدی خاصی باید هدف قرار بگیرند. برای سئوی وب سایت خود باید از استراتژی های درستی به صورت مستمر استفاده کنید. ترافیک ارگانیگ اعتبار بالایی دارد زیرا کاربران با جستجوی کلمات مورد نظر خود با وب سایت شما به دلیل سئوی قوی مواجه می شوند و سپس بر روی آن کلیک می کنند. سئوی داخلی و سئوی خارجی نقش عمده ای در افزایش ترافیک ارگانیک دارد.

زمانی که بدانید ترافیک وب سایت شما چگونه به دست می آید، می توانید از وضعیت وب سایت خود با خبر شوید و برای بهبود آن برنامه ریز کنید.

گوگل سرچ کنسول(google search console):

یکی دیگر از ابزارهای گوگل، گوگل سرچ کنسول  (google search console)است. این ابزار به وب مستران کمک می کند تا ترافیک سایت، عملکرد و مشکلات آن را بیابند و بتوانند در رابطه با آن تصمیمات درستی بگیرند. در گذشته نام این ابزار، وبمستر بود اما در سال ۲۰۰۶ اسم آن تغییر پیدا کرد. بنابراین هر جا حرف از وبمستر است در واقع اشاره به گوگل سرچ کنسول دارد.

برای استفاده از گوگل سرچ کنسول ابتدا باید وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. برای این کار باید به اکانت خود در گوگل وارد شوید. پس از آن به بخش google webmaster tools بروید و بر روی add property کلیک کنید. در منویی که مشاهده می کنید، در بخش website ، آدرس سایت خود را وارد کنید. با این کار گوگل شما را به عنوان یک وب مستر می شناسد.

گوگل سرچ کنسول

کارکرد گوگل سرچ کنسول:

اگر ربات های گوگل برای دسترسی به صفحات شما دچار مشکل شده باشند، شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید این صفحات را بررسی کنید. هر اروری که گوگل در رابطه با url ها مواجه شود، در گوگل سرچ کنسول قابل مشاهده است.

یکی از بخش های مهم هر وب سایتی sitemap است. در این بخش وب مستر ها مهم ترین قسمت های وب سایت خود را قرار می دهند. برای اینکه گوگل بهتر بفهمد کدام یک از بخش های وب سایت شما را در نتایج جستجو نمایش دهد، بهتر است sitemap وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است گوگل نتواند برخی از قسمت های وب سایت شما را در نتایج جستجو نمایش دهد.

یکی دیگر از بخش هایی که می توانید در گوگل سرچ کنسول مورد بررسی قرار دهید، لینک ها هستند. در گوگل سرچ کنسول می توانید لینک های داخلی و خارجی خود را مشاهده کنید و گزارشی از آن ها داشته باشید. در رابطه با لینک های داخلی باید گفت زمانی که شما صفحات مختلف وب سایت خود را از طریق لینک های داخلی به هم متصل می کنید، گوگل متوجه می شود که این صفحات برای شما مهم هستند و احتمال رتبه گرفتن آن ها هم بیشتر می شود. علاوه بر لینک های داخلی می توانید لینک های خارجی یا همان بک لینک ها را نیز بررسی کنید. بک لینک ها یکی از مهم ترین عوامل در رتبه دهی موتور های جستجو هستند. به همین دلیل با بررسی آن ها می توانید از وضعیت لینک های خود با خبر باشید.

علاوه بر موارد نام برده شده، می توانید عملکرد وب سایت خود را در گوشی های همراه مشاهده کنید. بسیاری از کاربران از گوشی های همراه به جستجو می پردازند. به همین دلیل با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید مطمئن شوید که وب سایت شما به درستی در گوشی های همراه نمایش داده می شود و کاربران با مشکلی رو به رو نمی شوند.

نتیجه گیری:

همه ی ابزار های گوگل می تواند کمک بسیاری به وب سایت ها کند. اما پیش از آن که بتوانید از این ابزار ها و اطلاعات که در اختیار شما قرار می دهند، استفاده کنید، باید برنامه ای برای وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید. تنها بررسی اطلاعات در مورد وب سایتتان نمی تواند به توسعه ی کسب و کار شما کمکی کند. برای این کار در ابتدا باید مشخص کنید که از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند، چه انتظاراتی دارید. علاوه بر این اطلاعاتی که این ابزار ها به شما می دهند تنها برای مشاهده ی رفتار کاربران نیست بلکه این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید از مشکلات احتمالی در وب سایت خود با خبر شوید و بهترین راه حل را برای آن ها پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *