این راهنما صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برای شما شرح می دهد و کمک می کند به درستی قدم در راه بگذارید.
در ادامه برای سادگی، پروسه کار به ۶ بخش شکسته شده و مطالعه دقیق آن به شما کمک می کند از سطح مبتدی به سطح یک فروشنده حرفه ای برسید.
پس بهتر است سریع شروع کنیم!
نکات مثبت زیادی وجود دارد که شما را ترغیب به راه اندازی فروشگاه اینترنتی و کار در خانه نماید:
مشابه تمام مسائل زندکی، راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز با کمی مشکلات همراه است. این مهم است که قبل از شروع به این موضوعات آگاه باشید و از کارتان انتظارات واقعی داشته باشید:
به زبان ساده، راه اندازی فروشگاه اینترنتی را نمی توان به عنوان یک برنامه سریع برای بدست آودن پول تلقی کرد.
با این حال اگر تلاش و صرف زمان برای بدست آورن اعتبار، توسعه برند و بهینه سازی کارتان را دوست دارید، هیچ چیز مانع شما نیست.
مدل های تجاری مختلفی برای شروع کار فروش و راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
به دقت در مورد مدل ها فکر کنید و بهترین را پیدا کنید. مدل ها، سطوح مختلفی از سرمایه گذاری مالی را فراهم کرده و تعیین خواهند کرد که چطور کارتان را بسازید.
مهمترین بخش از دنیای تجارت الکترونیک، dropshipping است. چرا؟ زیرا موانع زیادی را از جلوی پای شما برمی دارد. با این مدل، برای شروع نیازی به سرمایه گذاری ندارید و تا زمانی که چیزی نفروخته اید، نیازی به پرداخت پول ندارید.
بنابراین به مکانی برای انبار کردن سفارشات بزرگ نیز نیازی نخواهید داشت. فقط باید تصمیم بگیرید چه چیزی می خواهید بفروشید، یک تامین کننده dropshipping پیدا کنید و لیست محصولاتتان را در فروشگاه اینترنتی قرار دهید.
اساسا، تامین کننده شما سنکین ترین کار را انجام می دهد و کار اصلی شما فروش محصولات تامین کننده است.
اما dropshipping چطور کار می کند:
سادگی dropshipping موجب به صرفه بودن آن می شود. با این که در مقایسه با خرید عمده، مبلغ بیشتری به تامین کننده می پردازید و معمولا هزینه ای هم برای حمل و نقل می دهید، اما نیاز شما به سرمایه زیاد برای خرید عمده مرتفع می گردد. این بهترین راه برای کسانی است که قدرت خرید عمده را ندارند یا می خواهند حجم کار پایینی داشته باشند.
تامین محصول از عمده فروشان، یک مدل کاری سنتی است. این مدل از فروشگاه های مصالح گرفته تا فروشگاههای اینترنتی استفاده می شود.
به محض اینکه تصمیم گرفتید قصد فروش چه محصولی را دارید، یک عمده فروش قابل اعتماد را برای خرید عمده محصولات پیدا می کنید. گرفتن بهترین قیمت معمولا نیازمند مقداری مذاکره (چانه زنی) است.
خرید به صورت عمده، نیازمند این است که پیشاپیش مقدار قابل توجهی پول بپردازید. نکته مثبت این است که شما معمولا برای خرید محصول، مبلغ کمتری نسبت به dropshipping می پردازید.
به محض اینکه سفارشی برای محصولات داشته باشید، باید ذخایر را بررسی کرده، آنها را برای فروش اینترنتی لیست کرده و حمل و نقل آن را مدیریت کنید. این روش در مقایسه با dropshipping قوی تر است و سوددهی بالاتری دارد. اما نیازمند صرف زمان و تلاش بیشتری است.
تامین از طریق تولید کننده، پروسه ای مشابه تامین از طریق عمده فروش دارد. تفاوت اصلی این دو روش در این است که می توانید از تولید کننده بخواهید محصولی سفارشی برایتان تولید کرده یا یک برچسب محصول اختصاصی داشته باشید.
زمانی که بخواهید محصول جدیدی ایجاد کنید، به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارید، اما اگر به دنبال فروش محصولی یکتا و ساخت برند هستید، باید از این مدل استفاده کنید.
اگر خلاق هستید، اگر هنرمند هستید یا یک مهارت خاص دارید، می توانید محصول خودتان را بسازید و در فروشگاه اینترنتی عرضه کنید.
حتی می توانید در کنار شغل اصلیتان، شروع به ساخت محصولی کنید. اگر پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش محصول خودتان موفق بودید، می توانید به عنوان یک شغل تمام وقت روی آن حساب کنید.
تنها نکته در فروش اینترنتی محصولات خودتان، این است که تمام مسئولیت بر عهده شماست. در حالی که باید زمانی را صرف تولید محصول کنید، باید به فکر فروش آن نیز باشید.
سود اصلی شما در این است که در کنار هزینه ای که برای مواد اولیه و زمان می پردازید، احتیاجی به سرمایه اولیه هنگفتی ندارید. همچنین شما نیازی به کنار آمدن با تامین کننده ها ندارید. همه چیز با خود شماست.
از بین میلیون ها محصول، چطور باید یکی را انتخاب کرد؟ در حالت کلی، به دنبال محصولی باشید که این نیازمندی ها را برآورده کند:
جواب این است: تقریبا همه چیز. به هرحال، اگر می خواهید در فروش اینترنتی موفق باشید، محصولتان باید حداقل شاخص های زیر را داشته باشد:
این سوال مهمی است، اما پاسخ آن ساده نیست. تحقیقات بازار نشان می دهد که محدوده وسیعی از محصولات وجود دارد که فروش اینترنتی موفقی داشته اند.
توجه به این نکته ضروری است که هر زمان محصولی لقب “پرفروش ترین” را گرفت، احتمالا راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای آن دیر است. زیرا به زودی بازار از آن اشباع خواهد شد. یاد بگیرید روند بازار را پیش بینی کنید و یا به فروش محصولات مشابه یا مکمل پرفروش ترین محصولات بپردازید.
با این حال، براساس تحقیقات و داده های موجود، محصولاتی که در این ۵ دسته قرار می گیرند، همیشه فروش خوبی دارند:
با کمی خلاقیت می توانید محصول پرفروش آینده را پیدا کنید.
به محض اینکه محصولتان را انتخاب کردید، نیاز به یافتن یک تامین کننده قابل اطمینان دارید. این بخش شاید دومین بخش زمانبر راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد و می تواند به عنوان یک مانع عمل کند. تامین کننده یکی از شرکای تجاری مهم شماست. بنابراین در انتخاب درست آن دقت کنید.
مدل تجاری شما تعیین خواهد کرد که باید با چه دسته از تامین کننده هایی کار کنید. یافتن یک تامین کننده قابل اعتماد به مقداری جستجو و به کارگیری ابزارهایی که در این زمینه وجود دارند، نیاز دارد.
اگر چند تامین کننده پیدا کرده اید که می خواهید با آنها در ارتباط باشید تا این مرحله خوب پیش آمده اید. حالا زمان برقراری ارتباط با آنهاست. به سادگی و با ارسال تنها یک ایمیل، می توانید با تامین کننده ارتباط برقرار کنید. اما تامین کنندگان مطرح، روزانه از فروشندگان زیادی درخواست می گیرند. بنابراین اگر شما شروع خوبی نداشته باشید، ممکن است نادیده گرفته شوید.
نیاز است بدانید که یک تامین کننده چه چیزی را از یک رابطه می خواهد و همچنین شما نیز باید بدانید که از یک تامین کننده چه چیزی می خواهید. لیست زیر ۵ نکته مهمی است که یک تامین کننده در ارتباط با شما به دنبال آن است:
بهترین راه برای رسیدن به این اهداف، انجام تحقیق و سوال پیچ نکردن تامین کننده است.
توصیه ما به شما این است که در صورت امکان از تماس تلفنی به جای ایمیل استفاده کنید. ایمیل خوب است اما فرصت ارتباط مستقیم که به تشخیص تخصص و حرفه ای بودن تامین کننده کمک می کند را به شما نمی دهد. اینها مسائل مهمی هستند و ضروری است در مورد فردی که با او معامله می کنید دانش کافی داشته باشید.
با یک تامین کننده مناسب ارتباط برقرار کردید و حال آماده شروع هستید؟ الان زمان مذاکره است.
به یاد داشته باشید: هدف شما خرید اولیه محصولات با قیمت کمتری نسبت به آن چیزی است که می خواهید بفروشید. بنابراین هر تخفیف کوچکی میتواند موجب بالا رفتن سود شما شود.
حال چطور می توانید معامله بهتری با تامین کننده داشته باشید؟ ساده است! شما می توانید:
حالا که محصول مورد نظرتان را مشخص کردید و کسی که محصولتان را تامین می کند نیز مشخص شد، زمان آن است که همه چیز رسمی و قانونی شود. یعنی گام بردارید به سوی راه اندازی فروشگاه اینترنتی واقعی.
به هر حال، برای اینکه مطمئن شوید در مسیر درستی قرار دارید، به این ۳ نکته مهم در زمینه برپایی کسب و کار اینترنتی توجه کنید:
بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت نماد اعتماد
بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی
به طور کلی دو دسته پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد:
نرم افزارهای فروشگاهی: این دسته از فروشگاه ها، تنها امکانات مورد نیاز یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می دهند. به عنوان مثال شما می توانید لیست محصولاتتان را به همراه قیمت و مشخصات برروی وب سایت فروشگاهی قرار دهید و به کاربران امکاناتی نظیر مقایسه و خرید محصولات را بدهید. این دسته از فروشگاه ها را می توانید به صورت رایگان و غیر رایگان تهیه نمایید.
فروشگاه های یکپارچه: این گروه از نرم افزارها، علاوه بر امکانات فروشگاهی متداول, امکانات مدیریتی همانند حسابداری، خرید، فروش و انبارداری را تحت یک سیستم متمرکز برای شما فراهم می کنند. مزیت این سیستم ها، بی نیاز شدن شما در استفاده از سیستم های مدیریت کسب و کار مجزا می باشد. برخی از ویژگی های این سیستم های فروشگاهی-مدیریتی عبارتند از:
شما قبلا اولین جزء فروشگاه اینترنتی موفق را پیدا کرده اید: یک محصول عالی! اما فاکتورهای دیگری هم برای یک شروع موفق و پایدار لازم است:
زمانی که شروع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی می کنید، احتمالا بودجه زیادی برای ایجاد کسب و کار بزرگی نظیر یک خرده فروشی بزرگ برند ندارید. در حقیقت، ممکن است پولی برای بازاریابی نداشته باشید. خوشبختانه راه های زیادی هست که بتوانید بدون صرف هزینه بازاریابی کنید. به شرطی که آنها را یاد بگیرید.
پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، با ایجاد یک برند حرفه ای می توان آن را از سایر فروشگاه های اینترنتی متمایز کرد.
یک برند باید این نیازمندی ها را تامین می کند:
گرچه استراتژی های شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی که قبلا بیان شد، قطعا به سئو کمک خواهند کرد، اما شما باید به دنبال یک استراتژی سئو برای فروشگاه اینترنتی خودتان باشید که سایتتان را به بالاترین سطح موتورهای جستجو بکشاند.