تاثیر هریک از انواع بک لینک بر سئو

راه اندازی داروخانه آنلاین
طراحی سایت داروخانه و نیازمندی های یک داروخانه آنلاین
خرداد ۱۱, ۱۳۹۸
طراحی سایت پوشاک و لباس
طراحی سایت پوشاک و لباس: نیازمندی ها، چالش ها و مراحل
تیر ۱۳, ۱۳۹۸
همه را نشان بده
بررسی تاثیر بک لینک بر رتبه

همه ما بر این باوریم که بک لینک به بالا رفتن رتبه ما کمک می کند و هرچه تعداد بک لینک ها بیشتر باشد، رتبه ما بالاتر می رود.

اما این راه واقعا نتیجه بخش است؟ تاثیر بک لینک بر سئو چقدر است؟

جواب کوتاه به این سوال این است که بک لینک ها رتبه را افزایش می دهند و برای این پاسخ شواهدی موجود هست که حتما شما هم در مورد آن آگاهی دارید.

اما سوال مهم اینجاست که چه نوع بک لینک هایی به بهبود رتبه کمک می کنند؟

بک لینک هایی با انکر تکست (متن لینک) قوی؟ بک لینک های sitewide؟ چه اتفاقی می افتد وقتی در یک سایت، چند بک لینک برای شما ایجاد می شود؟ و یا زمانی که یک سایت به شما لینک می دهد و سپس آن را تغییر می دهد؟

برای بررسی موضوع، آزمایشی طراحی شد.

پروسه اجرای آزمایش، ۴ ماه پیش بینی شده بود. اما به دلیل پیچیده و زمان بر بودن ساخت لینک، اجرای آزمایش، حدود ۶ ماه بیشتر از پیش بینی اولیه طول کشید.

ابتدا به تعداد افراد زیادی جهت همکاری در اجرای آزمایش، ایمیلی ارسال شد.

تعداد پاسخ ها قابل باور نبود… ۳۹۱۹ نفر پاسخ دادند. اما مشخص است که ساخت لینک برای ۳۹۱۹ سایت کار بسیار مشکلی است. زیرا هدف، ساخت لینک به شکلی بود که هیچ یک از قوانین گوگل را زیر پا نگذارد.

برای مدیریت بهتر آزمایش، تعدادی فیلتر تعریف شد تا از بین ۳۹۱۹ وب سایت، تعدادی انتخاب شوند:

اعتبار دامنه پایین: در این آزمایش، هدف بررسی وب سایت هایی با اعتبار دامنه پایین بود. بنابراین سایت هایی با امتیاز دامنه بالاتر از ۲۰، از این آزمایش حذف شدند. وقتی یک سایت اعتبار بالایی داشته باشد، به طور طبیعی رتبه می گیرد و به راحتی نمی توان تاثیر بک لینک ها را بررسی کرد.

تعداد بک لینک کم: یکی از اهداف آزمایش، بررسی تاثیر بک لینک بر روی وب سایت هایی با بک لینک کم یا صفر بود. بنابراین وب سایت هایی با بیش از ۲۰ بک لینک، حذف شدند.

دامنه های اختصاصی: وب سایت های شرکت کننده در آزمایش، باید دارای دامنه های اختصاصی بودند. بنابراین وب سایت هایی با دامنه یا زیردامنه های Tumblr.com یا wordpress.com حذف شدند.

سایت های انگلیسی زبان: در گوگل، رقابت بین سایت های انگلیسی زبان نسبت به بسیاری از زبان های دیگر بالاتر است. به همین دلیل، سایت های انگلیسی زبان انتخاب شدند. اما نتایج آزمایش، به وب سایت هایی با زبان های دیگر هم قابل تعمیم است.

در نهایت ۲۰۰ وب سایت برای انجام آزمایش انتخاب شدند. اما بسیاری از سایت ها به دلیل مشغله زیاد و یا انصراف از شرکت در آزمایش، کنار می رفتند و وب سایت های دیگر جایگزین آنها می شدند.

آزمایش تاثیر بک لینک چگونه اجرا شد؟

برای اجرای آزمایش، هر وب سایت باید محتوایی با ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه تولید می کرد که براساس کلمه های کلیدی مورد نظرشان بهینه سازی شده بود. به جز این، هیچ مورد دیگری از وب سایت ها خواسته نشد.

وب سایت ها ۲ هفته فرصت داشتند تا محتوای خود را منتشر کنند. پس از گذشت ۳۰ روز از انتشار، به وسیله ابزار  Ubersuggest، به بررسی تعداد کلمات کلیدی هریک از مقالات که در بین ۱۰۰ رتبه اول، ۵۰ رتبه اول و ۱۰ رتبه اول جای گرفته بودند، پرداخته شد.

پس از این مرحله، به مدت ۳ ماه، بک لینک ها ساخته شد. پس از اتمام، ۲ ماه دیگر فرصت داده شد تا تغییرات نمایان شود.

مجددا URLها به پایگاه داده Ubersuggest وارد شد تا رتبه کلمه های کلیدی مشخص شود.

برای ساخت بک لینک، وب سایت ها به ۱۰ دسته ۲۰ تایی شکسته شدند. بر روی هر دسته، یک تاکتیک لینک سازی آزمایش شد تا تاثیر بک لینک بر رتبه مشخص شود.

گروه ها به شرح زیر بودند:

Control: در این گروه، هیچ کاری انجام نشد به جز تولید محتوا.

لینک با انکر تکست قوی: لینک های ساخته شده برای مقالات این دسته، دارای انکر تکست های قوی بودند اما در صفحه های نامرتبط قرار گرفتند. به عبارت دیگر، متن لینک، حاوی یک کلمه کلیدی بود، اما سایت لینک دهنده، موضوع چندان مرتبطی با مقاله نداشت. برای هر مقاله، ۳ لینک انکر تکست ساخته شد.

لینک های Sitewide : گفته می شود که موتورهای جستجو، لینک های sitewide، به ویژه لینک در فوتر را در نظر نمی گیرند. برای بررسی تاثیر بک لینک sitewide،  برای هر مقاله، یک لینک در فوتر ساخته شد.

لینک های محتوا محور: بیشتر بک لینک ها در محتوا ایجاد می شوند. برای هریک از مقالات این گروه، ۳ لینک محتوا محور ساخته شد.

چند بک لینک از یک وب سایت: این لینک ها، sitewide محسوب نمی شوند. اما تصور کنید که یک وب سایت چند بک لینک در محتوا به شما بدهد. آیا این در مقایسه با تنها یک لینک از یک وب سایت کمک بیشتری می کند؟ برای هریک مقالات این دسته، ۳ بک لینک در یک وب سایت ساخته شد.

تک لینک: در این سناریو، یک بک لینک در یک سایت مرتبط به هر مقاله داده شد.

لینک های sidebar: برای هر مقاله، ۳ لینک در  sidebar سه سایت مختلف قرار گرفت.

لینک های nofollow: آیا گوگل واقعا لینک های nofollow را نادیده می گیرد؟ با ساخت ۳ لینک nofollow برای هر مقاله، به بررسی تاثیر بک لینک های nofollow پرداخته شد.

لینک با اعتبار بالا: در وب سایت هایی با اعتبار دامنه بالاتر از ۷۰، یک بک لینک برای مقالات این دسته ساخته شد.

ساخت و حذف لینک: برای مقالات این گروه، ۳ لینک ساخته شد و پس از ۳۰ روز، لینک ها حذف شدند.

قبل از بررسی نتایج، در ذهن داشته باشید که بک لینک ها برای صفحه اصلی دامنه ها ساخته نشدند. بلکه برای مقاله ای که در هر وب سایت منتشر شد، ساخته شدند.

۱- گروه Control

آیا برای رتبه گرفتن محتوا، به بک لینک نیاز داریم؟ به ویژه اگر اعتبار دامنه پایینی داشته باشیم؟

تاثیر بک لینک بر گروه کنترل
در کلیه نمودارها، نقاط قرمز رنگ، تعداد کلمه های کلیدی در جایگاه های مختلف موتور جستجو، پس از گذشت ۳۰ روز از انتشار مقاله را نشان می دهند و نقاط سبز رنگ نتایج پس از گذشت ۱۸۰ روز از انتشار مقاله را نمایش می دهند.
براساس نمودار، هرچه از انتشار محتوای شما زمان بیشتری بگذرد، رتبه شما بالاتر می رود. براساس داده ها، حتی اگر کار زیادی هم انجام ندهید، پس از یک دوره ۶ ماهه، تا ۵ برابر رتبه کلمه های کلیدی شما بهبود می یابد.
همانطور که گفته می شود، سئو یک فرایند طولانی مدت است. داده ها نیز نمایان گر آن هستند. به ویژه اگر هیچ لینکی هم نسازید.
۲- لینک با انکر تکست قوی:
گفته می شود که انکر تکست های قوی به بهبود رتبه کمک می کنند. زیرا متن لینک، یک کلمه کلیدی است.
حال اگر این لینک در یک وب سایت نامرتبط باشد چه اتفاقی می افتد؟ آیا به بهبود رتبه کمک می کند؟
تاثیر بک لینک بر گروه انکر تکست

به نظر می رسد لینک با انکر تکست قوی، حتی اگر در یک وب سایت نامرتبط باشد، نقش بزرگی در رتبه گوگل بازی می کند! البته این به معنی روی آوردن به ساخت لینک های اسپم با انکر تکست قوی نیست. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که انکر تکست قوی، ارزشمند است.

با توجه به نتایج بالا و اهمیت انکر تکست، می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف، ببینید چه کسانی برای شما لینک ایجاد کرده اند. به دنبال آن دسته از وب سایت هایی باشید که از انکر تکست مناسبی استفاده نکرده اند. به آنها ایمیل بدهید و از آنها بخواهید که متن لینک را تغییر دهند، به طوری که حاوی کلمه ای کلیدی باشد.

این استراتژی به ویژه زمانی مفید است که از آنها بخواهید متن لینک را که نام تجاری شماست، به یک متن حاوی کلمه کلیدی شما تغییر دهند.

۳- لینک های sitewide:

گفته می شود که لینک های sitewide اسپم هستند… به ویژه وقتی در فوتر یک سایت قرار گیرند.

تاثیر بک لینک بر گروه sitewide
با این حال، شاهد افزایش رتبه کلمه های کلیدی این گروه، در مقایسه با گروه control هستیم.

۴- لینک های محتوا محور:

آیا ارتباط و مکان قرار گیری لینک ها بر رتبه تاثیرگذار است؟ در این گروه، برای هر مقاله، ۳ لینک که از لحاظ محتوایی مرتبط بود ساخته شد. این لینک ها از نظر انکر تکست، قوی نبودند.

تاثیر بک لینک بر گروه محتوا
در مقایسه با سایر دسته ها، ارتقای رتبه در این دسته، مشابه مقاله هایی است که برای آنها در سایت های غیر مرتبط، لینکی با انکر تکست قوی ساخته شد.

۵- چند بک لینک از یک وب سایت:

معمولا سئوکارها می گویند در صورتی که یک وب سایت چند لینک به وب سایت ما بدهد، گوگل همه آنها را یکی در نظر می گیرد.

برای بررسی موضوع، ۳ لینک از یک وب سایت، اما در صفحات متفاوت آن، به هریک از مقالات این گروه داده شد.

تاثیر چند بک لینک از یک سایت بر رتبه
نمودار بالا نشان می دهد که در صورتی که یک سایت به شما چند لینک بدهد، به ارتقای رتبه شما کمک خواهد کرد.

۶- تک لینک:

آیا تک لینک واقعا بهتر است؟ آیا داشتن یک لینک مرتبط، بهتر از ۳ لینک نامرتبط است؟

تاثیر یک بک لینک بر رتبه
چنانچه می بینیم، وجود تنها یک لینک در یک صفحه مرتبط، به اندازه داشتن چند لینک موثر نیست. اما به هرحال از عدم وجود لینک بهتر است. اما مقاله هایی که به جای ۱ بک لینک، ۳ بک لینک مرتبط دارند، جایگاه کلمه کلیدی آنها در بین ۱۰۰ جایگاه اول گوگل، ۷۵% بهتر است.
بنابراین اگر تصمیم به ساخت لینک دارید، تعداد بیشتر، بهتر است.

۷- لینک های sidebar:

نتیجه لینک های داخل متن و فوتر را دیدیم. حال نوبت به لینک های sidebar می رسد.

تاثیر لینک sidebar بر رتبه
خیلی تعجب برانگیز است که این لینک ها تاثیر زیادی بر رتبه دارند. از لحاظ تاثیرگذاری، لینک های داخل متن، بیشترین کمک را می کنند، سپس لینک های sidebar و پس از آن لینک های sitewide فوتر (از لحاظ مکان قرارگیری لینک).

۸- لینک های nofollow:

آیا لینک های nofollow بر رتبه تاثیر دارند؟

تاثیر لینک nofollow بر رتبه

به نظر می رسد گوگل واقعا لینک های nofollow را در نظر نمی گیرد. با توجه به نمودار، رتبه ها با گذر زمان بهبود یافته اند و بهبود رتبه ها، مشابه نمودار control می باشد. جالب است که نمودار control حتی بدون وجود لینک، بهبود بیشتری در رتبه ها را نشان می دهد!

با این حال نتیجه گیری در مورد ضرر رسان بودن لینک های nofollow، درست به نظر نمی رسد. بلکه باید بگوییم آنها هیچ تاثیری ندارند.

۹- لینک های با اعتبار بالا:

به نظر شما کدام بهتر است:

داشتن یک بک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنه بالا (مثلا بالاتر از ۷۰)؟

یا

داشتن ۳ بک لینک از وب سایت هایی با اعتبار دامنه متوسط و پایین؟

تاثیر لینک اعتبار بالا بر رتبه
گرچه لینک ساخته شده در سایت با اعتبار دامنه بالا، انکر تکست قوی نداشت و برای هر مقاله تنها یک لینک ساخته شد، تاثیر بیشتری در ارتقای رتبه نسبت به سایر گروه ها داشته است.
به این معنی که لینک های با اعتبار بالا، وزن بیشتری نسبت به لینک های نامرتبط با انکر تکست قوی یا حتی تعداد لینک بیشتر در سایت های با اعتبار دامنه پایین دارند.

۱۰- ساخت و حذف لینک:

این جالب ترین گروه است. حداقل داده ها این را می گوید.

تاثیر حذف بک لینک بر رتبه

این نتیجه خیلی غیر قابل پیش بینی بود. به خصوص برای سایت های با اعتبار دامنه پایین. اگر تعدادی لینک به دست آورید و نسبتا زود آنها را از دست بدهید، رتبه شما نسبت به آنچه قبلا بود، کاهش پیدا می کند.

احتمالا گوگل الگوریتمی دارد که در صورت از بین رفتن بخش زیادی از لینک های یک وب سایت، نتیجه می گیرد که مردم چیز ارزشمندی در آن پیدا نکرده اند.

یا اینکه این وب سایت لینک خریده و اکنون سفارشش به پایان رسیده است.

بنابراین شما باید به بررسی تغییرات بک لینک ها در یک چارچوب منظم بپردازید و مطمئن شوید که لینک های شما در طول ماه، روند افزایشی دارد.

منبع: neilpatel.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *