راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه: بررسی جامع امکانات لازم

ابزار های گوگل
ابزار های گوگل: بررسی گوگل آنالیتیک و گوگل سرچ کنسول
آوریل 22, 2020
راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی حیوانات خانگی یا پت شاپ آنلاین: بررسی نیاز ها
آوریل 27, 2020
همه را نشان بده
راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

امروزه تقاضا برای گل و گیاه بسیار زیاده شده است. به همین دلیل فروشگاه های اینترنتی گل و گیاه به سرعت در حال شکل گیری اند. شهر های بزرگ ترافیک بسیاری دارند و رفت و آمد در آن ها دشوار است. به همین دلیل خرید اینترنتی برای بسیاری از افراد به صرفه است زیرا نیازی نیست برای تهیه ی تنها یک شاخه گل از این سمت شهر به سمت دیگر شهر بروند و تنها با چند کلیک می توانند سفارشات مورد نظر خود را در جلوی درب خانه دریافت کنند. اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه چه مزایایی دیگری می تواند داشته باشد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

 

دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

  • بسیاری از گل و گیاه فروشی ها معمولا مکان محدودی برای فروش دارند. به همین دلیل نمی توانند گل و گیاه های متنوعی را به مشتریان ارائه کنند و مجبور می شوند تنها تعدادی از گیاهان را انتخاب کنند و در مغازه ی خود بفروشند.
  • برخی از گلخانه ها هم به دلیل کمبود جا مجبور می شوند تا مکان هایی را در اطراف شهر برای فروش گل و گیاه انتخاب کنند. با وجود اینکه این گلخانه ها بسیار بزرگ هستند و گیاهان بسیاری از مشتریان چه مغازه های گل فروشی و چه مشتریان عادی را تامین می کنند اما باز هم با محدودیت هایی رو به رو هستند. یکی از این محدودیت ها این است که مشتریان عادی به سختی می توانند آن ها را پیدا کنند. به همین دلیل تعداد مشتریان آن ها همیشه محدود خواهد بود. اما با راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه این مشکل دیگر وجود نخواهد داشت. زیرا زمانی که بتوانید گیاهان خود را در سطح اینترنت معرفی کنید، می توانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. مشتریانی که هم به صورت تکی و هم به صورت عمده از شما خرید می کنند.
  • یکی دیگر از مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه برای مشتریان، امکان مطالعه ی توضیحات کامل و جامع در مورد گیاهان است. معمولا در گل فروشی ها امکان این وجود ندارد که توضیحات جامعی در مورد همه ی گیاهان به مشتریان ارائه داده شود. به همین دلیل آن ها مجبور می شوند با توضیحات اندکی که در مورد گیاهان می دهید، خرید کنند. اما در یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه این امکان وجود دارد اطلاعاتی در مورد اسم گیاهان، خانواده ای که به آن تعلق دارند، منطقه ی آب و هوایی مناسب و خاک مناسب آن ها، روش های نگه داری و مراقب از آن ها و هر اطلاعاتی که مشتریان باید در مورد گیاهان بدانند، فراهم کنید.

چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

  • یکی از مهم ترین چالش هایی که فروشنگان گل و گیاه برای فروش آنلاین با آن روبه رو هستند، چگونگی ارسال گیاهان است. روش های مختلفی برای ارسال کالا وجود دارد. اما گیاهان موجودات زنده هستند و نحوه ی ارسال آن ها باید به شکلی باشد که آسیبی به آن ها نرساند. به همین دلیل نمی توان از هر روشی برای ارسال آن ها استفاده کرد. برخی از گیاهان همراه با گلدان فرستاده می شوند. از آنجایی که برخی از این گلدان آن ها ممکن است شکستنی باشد، در نحوه ی ارسال آن ها باید دقت لازم انجام شود. ارسال درختچه و یا گیاهان بزرگ دیگر نیز نیازمند مراقب های لازم است.
  • یکی دیگر از چالش های راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ، مدت ارسال آن ها است. مدت زمان ارسال گل و گیاهان باید کوتاه باشد در غیر این صورت به سرعت خراب می شوند. این مسئله در مورد گل و گیاهانی که به صورت شاخه ای فروخته می شوند، بیشتر اتفاق می افتد زیرا در گلدان نیستند و سریعا از بین می روند. به همین دلیل از زمانی که گیاهان موجود در فروشگاه اینترنتی توسط مشتریان خریداری می شوند و تا زمانی که به دست آن ها برسد نباید زمان زیادی وجود داشته باشد.
  • همان طور که گفتیم ارسال گیاهان باید به نحوی صورت بگیرد که هیچ آسیبی به آن ها نرسد. گیاهان را مانند کالاهای دیگر نمی توان در هر جایی برای مدت طولانی قرار داد. اما ممکن است با وجود مراقبت های لازم در ارسال گیاهان، باز هم آسیبی های نخواسته ای به آن وارد شود. گیاهان آسیب دیده باعث نارضایتی مشتریان می شود. به همین دلیل بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان بازگشت گیاهان را در صورت خرابی گیاهان برای مشتریان فراهم کرده اند.

چگونه فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود را راه اندازی کنیم؟

فروشگاه اینترنتی با توجه به نوع محصولاتی که به فروش می رساند، باید ویژگی های خاصی داشته باشد. یک فروشگاه اینترنتی موفق، فروشگاهی است که بتواند مشتریان را جذب کند و خواسته های آن ها را برآورده کند. علاوه بر امکانات پیشرفته ای که هر فروشگاه به آن نیاز دارد مانند روش های ارسال و درگاه های بانکی مختلف، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه هم نیاز های ویژه ای دارد. این ویژگی ها از جمله امکانات پیشرفته ای که نام برده شد، نیستند اما در جذب مشتری نقش به سزایی دارند و هدف هر فروشگاه اینترنتی در ابتدا جذب مشتری است. در ادامه به این نیاز ها و تاثیری که هر کدام از آن ها می تواند بر مشتریان بگذارد را مورد بررسی قرار می دهیم. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:

دسته بندی مناسب براساس حوزه ی فعالیت:

به طور کلی مشتریان یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه به دنبال گیاهان در اندازه های دلخواه، سالم و با قیمتی مناسب اند. فروشگاه های اینترنتی گل و گیاه بسیاری در سطح ایران وجود دارد. برخی از این فروشگاه ها علاوه بر فروش گل و گیاه به فروش لوازم باغبانی نیز مشغول اند. زمانی که به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه خود هستید، ممکن است سعی داشته باشید که علاوه بر فروش گل و گیاهان لوازم کار با گیاهان را نیز به فروش برسانید. برخی از این لوازم می تواند مانند ابزاری های مورد نیاز باغبانی، انواع سم برای دفع آفات و یا حتی لباس های باغبانی باشد. اگر از پیش در زمینه های نام برده شده فعالیت داشته اید مسلما با راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود می توانید این بخش ها را نیز تحت پوشش قرار دهید. اما به هر حال در هر زمینه ای که فعالیت می کنید باید یک دسته بندی درست و مناسبی از محصولات خود داشته باشید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

معرفی گل و گیاه:

یک مشتری برای اینکه بتواند از فروشگاه اینترنتی گل و گیاه شما خرید کند، باید بتواند به طور کامل با گیاهان آشنا شود. گل و گیاهان از تیره های گوناگونی هستند و در انواع و اقسام مختلفی یافت می شوند. آشنایی با گیاهان به مشتریان کمک می کند تا در طرز نگه داری از آن ها به خوبی عمل کنند. علاوه بر معرفی گیاهان، می توانید در صورتی که محصولات جانبی هم به فروش می رسانید می توانید به آن ها را نیز معرفی بپردازید. به عنوان در صورتی که انواع کود ، خاک و یا بذر را ارائه می دهید، می توانید در مورد انواع و ویژگی های آن ها صحبت کنید. علاوه بر این معرفی  ابزار آلاتی که ممکن است در باغبانی مورد استفاده قرار بگیرد نیز می تواند به مشتریان کمک بسیاری کند.

عکس گیاهان:

خرید آنلاین گل و گیاه می تواند تا حدودی برای افراد دشوار باشد زیرا بسیاری از مشتریان متعقد اند که خرید یک موجود زنده مانند گیاهان به صورت آنلاین امکان پذیر نیست. آن ها مایل تا از نزدیک گیاهان را ببیند و بتوانند آن ها را بررسی کنند. اما اگر بتوانید عکس های مناسب و با کیفیتی از گیاهان فروشگاه خود فراهم آوردید، می توانید نظر مشتریان تغییر دهید. البته قرار دادن عکس هایی غیر واقعی از گیاهان به هنگام خرید، می تواند باعث نارضایتی مشتریان شود زیرا آن ها با دیدن این عکس ها اقدام به خرید کردند اما زمانی که گیاهان مورد نظر خود را تحویل می گیرند، با گیاهی بسیار متفاوت رو به رو می شوند. به علاوه گیاهان با کالاهای دیگر متفاوت اند و شکل یکسانی ندارند. به همین دلیل باید تلاش کنید تا بهترین عکس از هر گیاه را ارائه کنید، عکس هایی که دستکاری نشده باشند و بتواند نمونه ای از هر گیاه را به خوب نشان دهد.

نحوه ی نگه داری آن ها:

همان طور که گفتیم گیاهان نیازمند مراقبت های ویژه هستند. مشتریان برای خرید هر گیاهی باید در مورد نحوه ی نگه داری آن ها اطلاعات بسیاری داشته باشند. هر گیاه با توجه به نوع خانواده ی گیاهی خود، نیازمند مراقبت های منحصر به فردی است. گیاهان نیازمند خاک مناسب، آب به مقدار کافی و نور خورشید هستند. البته هر کدام از این نیاز ها باز برای هر کدام از گیاهان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال نحوه ی نگه داری یک گل رز در باغچه با نحوه ی نگه داری یک درخچه ی گوجه فرنگی متفاوت خواهد بود. به دلیل تنوع و تفاوت در طرز نگه داری گیاهان، یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه باید قادر باشید تا اطلاعات دقیقی برای هر گیاه فراهم آورد

فروشگاه اینترنتی گل و گیاه به چه امکاناتی نیاز دارد؟

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه می توانید از فروشگاه ساز های آماده استفاده کنید. فروشگاه سازی که شما برای کار خود انتخاب می کنید باید دارای امکانات جامعی باشد تا بتواند هم نیاز مدیران فروشگاه و هم نیاز مشتریان را برطرف کند. برای آشنایی با تمامی امکانات لازم برای یک فروشگاه اینترنتی می توانید به امکانات پایه ی نرم افزار فروشگاهی آیدیانت مراجعه کنید. اما باید بدانید هر فروشگاه به امکاناتی متناسب با نیاز خود نیز احتیاج دارد. یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه باید امکانات مناسبی برای این نوع کسب و کار داشته باشد. برای این که یک پلتفرم مناسب برای فروشگاه خود داشته باشید باید بدانید که چه امکاناتی برای این نوع کسب و کار، می تواند مفید باشد و باعث توسعه ی آن و همچنین رضایت مشتریان شود. در اینجا به امکانات پیشرفته ای که برای یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه لازم است، اشاره می کنیم.

راه اندازی فروشگاه ایتنرنتی گل و گیاه

امکانات پیشرفته:

  • امکان ارائه ی صفحه ی حراجی: اکثر فروشگاه ها از تخفیف برای جذب مشتریان استفاده می کنند. به همین دلیل با این امکان می توانید گیاهانی که تخفیف خورده اند را در یک صفحه ی جداگانه قرار دهید.
  • امکان جستجوی پیشرفته ی گیاهان: مشتریان فروشگاه اینترنتی گل و گیاه با یک جستجوی داخلی در فروشگاه می توانند براساس اندازه ی گیاهان، نوع خاک، میزان نیاز آن ها به نور و موارد دیگر گیاهان را جستجو کنند.
  • امکان تعریف روش های ارسال و محاسبه ی قیمت آن ها به صورت خودکار: روش های ارسال در یک فروشگاه اینترنتی گل وگیاه اهمیت بسیاری دارد. هزینه ی ارسال گیاهان به دلیل حجم برخی از آن ها باید براساس وزن و فاصله محاسبه شود.
  • امکان مشاهده ی سود و زیان و لیست درآمد ها و هزینه ها
  • ثبت فیش پرداخت: بسیاری از فروشگاه های اینترنتی ممکن است روش های مختلفی برای پرداخت داشته باشند. یکی از این روش ها می تواند پرداخت های کارت به کارت باشد و یا پرداخت های حضوری باشد. در صورتی که مشتریان از این روش ها استفاده کنند، باید فیش های خود را در فروشگاه ثبت کنند و سپس محصولات خود را دریافت کنند.
  • ارائه ی قیمت تعدادی برای فروش عمده گیاهان
  • امکان تعریف مدل های تخفیف: تخفیف هایی براساس روش های ارسال و یا کاربران خاص به صورت مبلغی یا درصدی
  • امکان تخفیف ارسال براساس مبالغ فاکتور: این ویژگی در خرید های عمده می تواند مورد استفاده قرار بگیرید. برخی مشتریان ممکن است برای برخی مناسبت ها، گل و گیاه را در تعداد بالا خریداری کنند. بنابراین شما می توانید با توجه به میزان خرید، برای آن ها تخفیفی قائل شوید.
  • امکان ایجاد فاکتور دستی برای فروش حضوری: بسیاری از فروشگاه های اینترنتی علاوه بر فروش آنلاین، فروش حضوری هم دارند. به همین دلیل با داشتن فروشگاهی که بتواند این امکان را برای شما فراهم کند به راحتی می توانید سفارشات حضوری خود را نیز در فروشگاه اینترنتی مدیریت کنید.
  • دریافت زمان تحویل محموله و نمایش موجودی در سایت: فراهم کردن گیاهان می تواند زمانبر باشد هر گیاهی در هر فصلی یافت نمی شود به همین دلیل می توانید زمان دریافت محموله های خود را به مشتریان اعلام کنید تا آن ها از وضعیت موجودی فروشگاه شما با خبر باشند.
  • امکان رهگیری سفارشات: در تمامی فروشگاه های اینترنتی مشتریان توقع دارند که بتوانند از وضعیت محصول مورد نظر خود با خبر باشند. با این ویژگی مشتریان به راحتی می توانند از وضعیت سفارشات خود باخبر شوند.
  • امکان مشاهده ی سود و زیان
  • امکان مشاهده ی گزارشی از فروش و تخفیفات ارائه داده شده
  • امکان تغییر قیمت محصولات به صورت درصدی و یا با تعیین مبلغ
  • امکان اصلاح قیمت گیاهان به صورت تکی یا تعدادی با استفاده از اکسل
  • امکان ثبت تراکنش خودکار با پرداخت از طریق درگاه بانکی

امکانات پیشرفته ی دلخواه:

مواردی که در بالا ذکر شد، در واقع امکاناتی بود که وجود آن در یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ضروری است، اما دراینجا به مواردی می پردازیم که شاید برای کار شما ضروری نباشند اما می توانند در ادامه ی را به شما کمک کنند تا با سرعت بیشتری کسب و کار خود را پیش ببرید و مشتریان بیشتری جذب کنید.

  • امکان پیش خرید گیاهان ناموجود: بسیاری از گیاهان ممکن است تنها در یک فصل رشد کنند و فراهم کردن گیاهان در همه ی فصل ها نمی تواند برای گلخانه ها و یا گل فروشی ها ممکن باشد. به همین دلیل مشتریان می توانند گیاهان مورد نظر خود را در هر زمان پیش خرید کنند و با موجود شدن گیاهان، آن را تحویل بگیرند.
  • امکان مشاهده ی سابقه ی خرید مشتریان
  • امکان ثبت سفارش به منظور دریافت پیش فاکتور
  • دسترسی به سوابق فروش هر گیاه : با این ویژگی می توانید بفهمید که کدام گیاهان در فروشگاه اینترنتی شما فروش بیشتری داشته است و نسبت به موجود شدن دوباره ی آن ها اقدام کرد.
  • تعریف تعداد روز مورد نیاز برای تهیه ی گیاهان و نمایش آن به صورت خودکار به مشتریان: زمانی که امکان پیش خرید گیاهان ناموجود را برای فروشگاه اینترنتی خود فراهم می آورید، می توانید در کنار آن زمان تهیه ی آن ها را به مشتریان اطلاع دهید تا مطمئن شوند که چه زمانی گیاهان به دستشان می رسد. تهیه ی گیاهان زمانبر است و هر گیاهی را نمی توان در هر موقع از سال پرورش داد، به همین دلیل با نشان دادن زمان فراهم کردن هر گیاه مشتریان را از خرید خود مطمئن می کنید.
  • امکان تعریف روش هایی که برای ارسال گیاهان مناسب نیست: از آنجایی که گیاهان به شدت آسیب پذیرند، هر روشی برای ارسال آن ها مناسب نخواهد بود و ممکن است به آن ها آسیب بزند. به علاوه برخی از گیاهان بسیار بزرگ هستند و نیازمند وسایل حمل و نقل ویژه ای هستند. به همین دلیل می توانید برخی از روش های ارسال را با توجه به نوع گیاهان غیر فعال کنید.
  • ارائه ی گزارشی از فروش، تخفیفات و میزان سفارشات هر شهر، استان و مناطق مختلف

هزینه ی راه اندازی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه

همان طور که در بالا اشاره کردیم، یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه به امکانات اولیه و ضروری نیاز دارد. براساس امکاناتی که در بالا ذکر شد، هزینه ی راه اندازی یک فروشگاه گل و گیاه در حدود ۳ تا ۶ میلیون تومان است. این امکانات برای شروع کار می تواند مناسب باشد اما اگر مایل به گسترش کار خود باشید باید امکانات دیگری را نیر به این امکانات پایه اضافه کنید.

برای شروع هر فروشگاهی برخی کار ها ضروری هستند و برخی کار ها را می توان برای توسعه ی کار انجام داد. علاوه بر هزینه ای که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می پردازید، باید هزینه ای را نیز برای امکانات جانبی آن در نظر بگیرید. یکی از امکانات جانبی برای یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه، سئو است. برای دیده شدن یک فروشگاه باید از روش های مناسب برای سئو استفاده کرد. بسیاری از فروشگاه ساز ها، خدمات سئو را برای مشتریان خود در نظر می گیرند که با به کارگیری آن ها می توانید، در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید و مشتریان بیشتری را به سوی فروشگاه خود جذب کنید. برای اطلاع از هزینه ی این گونه خدمات به صفحه ی تعرفه ی سئو و خدمات آیدیانت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *